Gå til innhold

Trenger et kamera til 50/50 ta bilder og filme i Full HD


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe et speilreflekskamera og som kan filme i Full HD 1080p.

Jeg vil bruke kameraet 50/50 til å ta bilder og til å filme. Begge ting betyr like mye.

Prisklassen er fra ca 5000-6000 kr og nedover.

 

Jeg kjøpte Canon PowerShot S5 IS, 8MP i 2007 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335838) og bruker det fortsatt og er veldig fornøyd med det. Det eneste som er dumt er at det ikke filmer i HD.

 

Derfor tenkte jeg å kjøpe et nytt kamera som kan filme i Full HD og som også tar litt bedre bilder enn mitt kamera fra 2007.

 

Det virker som Canon EOS 550D og Canon Eos 500D har fått mye bra omtale. Er dette noe for meg iforhold til deg jeg skrev over, eller finnes det noe bedre alternativ?

 

På komplett finnes det flere versjoner av Canon EOS 550D og Canon Eos 500D:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?mfr=CANON&bn=10752&sortBy=p&zbo2=true

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok sette deg inn i begrensningene relatert til filming på DSLR kameraene før du bestemmer deg.

Om disse begrensningene påvirker valget ditt kommer helt ann på hvordan (og hva) du filmer.

 

f.eks:

* 500D har bare 20fps for 1080p og 30fps for 720p. (på 550D så tror jeg du har flere valg)

* Skal du ha masse zoom må du kjøpe linse med masse zoom.

* Fokusmekanikken kan også være annerledes enn det du er vant med, nettopp fordi det er et speil i kameraet.

Lenke til kommentar

Om du skal bruke videofunksjonen mye er det veldig verdt det å gå for 550D over 500D.

 

Autofokus er så og si ubrukelig på alle speilrefleks og systemkamerane, så du må belage deg på å fokusere manuelt. Helst burde du sette eksponering manuelt også, for best resultat. Husk også at om du vil ha god lyd må du nesten også ha ekstern mikrofon. Røde VideoMic er et greit alternativ til under tusenlappen.

Lenke til kommentar

For utenom det som er nevnt så ville jeg ha kikket på Alpha 33 fra Sony om du prioriterer film like mye som bilder. Det er det kameraet med beste autofokus/følgefokus per nå. Du får det vel ned i 6295,- på nett. Merk deg det som de andre skriver her at skal du ha god lyd så bør du kjøpe ekstern mikrofon. Selv om Sony sine kit-objektiver er helt OK, så lager det en del lyd når kameraet fokuserer - dette hører du på opptakene dine.

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Slik jeg forstår det dere har skrevet så er det vanskeligere å filme med et speilreflekskamera enn det kompaktkameraet jeg har nå? (Canon PowerShot S5 IS, 8MP, http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335838)

 

Det er ikke så viktig med god lyd, jeg får helt grei lyd på mitt kompaktkamera nå. Det er mye viktigere å ha bra bilde på det jeg filmer. Jeg skal ikke zoome så mye. Kun filme alt mulig dagligdagse ting, inne og ute.

 

Jeg skal ikke lage avanserte filmer/dokumentarer. Det jeg er ute etter er å ha et kamera som tar litt bedre bilder enn det kameraet jeg har nå samt at det filmer i bedre kvalitet enn AVI - 640 x 480 - 30 fps som det gjør på mitt Canon PowerShot S5 IS, 8MP.

Lenke til kommentar

Har selv Canon 550D, så kan anbefale det :thumbup:

 

Som Topguy skrev, så har 500D kunn 20fps i Full HD, og 30 FPS i vanlig HD (720p).

 

Canon 550D har:

1080p \ 24, 25 og 30 fps

720p \ 50 og 60fps

 

Selvom det ikke er autofokus, så er det ingen problem når du fokuserer manuelt.

 

Er 1920 x 1080 - 30 fps det vanlige å filme med?

Hva med HD videokamera?

Ser at også Canon EOS 7D SLR til 12 000 kr har 1920 x 1080 - 30 fps

Hvorfor har ingen 60 fps?

Når man går ned i 720p så kan man jo få 60 fps.

Lenke til kommentar

Er 1920 x 1080 - 30 fps det vanlige å filme med?

Hva med HD videokamera?

Ser at også Canon EOS 7D SLR til 12 000 kr har 1920 x 1080 - 30 fps

Hvorfor har ingen 60 fps?

Når man går ned i 720p så kan man jo få 60 fps.

Er litt usikker.

i Norge\europa, tror jeg at det er vanlig at man bruker 24 eller 25 FPS, mens USA bruker 30fps (Godt mulig jeg tar feil).

 

Selv recorder jeg i 25FPS.

 

TV programmer i norge spilles iallefall av i 24 eller 25fps (om jeg ikke tar feil nok en gang da.. :!: )

 

Gleder meg bare til den dagen man kan få kameraer som tar 1000, eller 10000 FPS billig :love:

Lenke til kommentar

Er 1920 x 1080 - 30 fps det vanlige å filme med?

Hva med HD videokamera?

Ser at også Canon EOS 7D SLR til 12 000 kr har 1920 x 1080 - 30 fps

Hvorfor har ingen 60 fps?

Når man går ned i 720p så kan man jo få 60 fps.

Er litt usikker.

i Norge\europa, tror jeg at det er vanlig at man bruker 24 eller 25 FPS, mens USA bruker 30fps (Godt mulig jeg tar feil).

 

Selv recorder jeg i 25FPS.

 

TV programmer i norge spilles iallefall av i 24 eller 25fps (om jeg ikke tar feil nok en gang da.. :!: )

 

Gleder meg bare til den dagen man kan få kameraer som tar 1000, eller 10000 FPS billig :love:

 

Hvilke av disse 550 er det du har og hvilke skal jeg evt kjøpe?

Hva er forskjellen på dem?

 

#1 Canon EOS 550D Digital SLR

kamerahus, 18 MP, 7.7cm LCD skjerm

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585643

5.690kr

 

#2 Canon EOS 550D Digital SLR

m/18-55IS, 18MP, 7.7cm lcd skjerm, opptak i HD

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585660

5.990 kr

 

#3 Canon EOS 550D SLR

m/18-135 IS, 18MP,7.7cm LCD skjerm, opptak i HD

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=585650

7.999 kr

Lenke til kommentar

Det billigste du linker til er bare kamerahus, uten linse\objektiv.

 

Så om du ikke har dette fra før av, bør du nok ikke velge denne.

 

Kjøper du den til 6000,- så får du med m/18-55 Is objektiv.

Om du kjøper den dyre varianten til 8000,- vil du få et bedre objektiv, som har større zoom. m/18-135 IS.

 

Om du har et stramt budsjett, bør du kjøpe den til 6000,- så kan du evt oppgradere objektivet etterhvert.

 

Selve kamerahuset er akkurat det samme på alle de 3.

 

Jeg kjøpte forøvrig den til 6000,- på en Norsk\Svensk nettbutikk like etter 550D kom ut, så har jeg kjøpt EF 50mm f/1.4 USM i ettertid, som har gode filmegenskaper i mørke omgivelser.

 

E: Trondster var hakket før meg ja. :D

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Det billigste du linker til er bare kamerahus, uten linse\objektiv.

 

Så om du ikke har dette fra før av, bør du nok ikke velge denne.

 

Kjøper du den til 6000,- så får du med m/18-55 Is objektiv.

Om du kjøper den dyre varianten til 8000,- vil du få et bedre objektiv, som har større zoom. m/18-135 IS.

 

Om du har et stramt budsjett, bør du kjøpe den til 6000,- så kan du evt oppgradere objektivet etterhvert.

 

Selve kamerahuset er akkurat det samme på alle de 3.

 

Jeg kjøpte forøvrig den til 6000,- på en Norsk\Svensk nettbutikk like etter 550D kom ut, så har jeg kjøpt EF 50mm f/1.4 USM i ettertid, som har gode filmegenskaper i mørke omgivelser.

 

E: Trondster var hakket før meg ja. :D

 

#1 Er det stor forskjell i kvalitet på 1080p video i 6000 versjonen vs 8000 versjonen?

Eller er det den samme kvaliteten hvis man ser bort fra å zoome?

 

#2 Er det forskjell på 6000 vs 8000 versjonen i det å ta bilder hvis man ser bort fra å ta bilder med zoom?

 

#3 Er mitt Canon PowerShot S5 IS, 8MP i 2007 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335838) bedre å filme med hvis man ser bort fra kvaliteten? Har kompaktkameraet mitt auto fokus når man filmer?

Endret av Welcome2Brazil
Lenke til kommentar

#1 Er det stor forskjell i kvalitet på 1080p video i 6000 versjonen vs 8000 versjonen?

Eller er det den samme kvaliteten hvis man ser bort fra å zoome?

Selve bildekvaliteten vil være mer eller mindre den samme.

#2 Er det forskjell på 6000 vs 8000 versjonen i det å ta bilder hvis man ser bort fra å ta bilder med zoom?

Der vil også bildekvaliteten være ganske lik.

 

Hovedforskjellen mellom de to objektivene er at det ene kan zoome ganske mye lengre (noen må gjerne rette meg om jeg tar feil her).

#3 Er mitt Canon PowerShot S5 IS, 8MP i 2007 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335838) bedre å filme med hvis man ser bort fra kvaliteten? Har kompaktkameraet mitt auto fokus når man filmer?

Jeg vil påstå at 550D er ekstremt mye bedre enn Canon PowerShot til filming.

 

Canon Powershot har autofokus, men manuel fokus blir man fort vandt med. Er hovedsaklig når man filmer noe på nærthold hvor man fokuserer mye. Filmer man noe som er langt borte, så er det ikke mye fokusering man gjør (vanligivs).

Lenke til kommentar

#1 Er det stor forskjell i kvalitet på 1080p video i 6000 versjonen vs 8000 versjonen?

Eller er det den samme kvaliteten hvis man ser bort fra å zoome?

Selve bildekvaliteten vil være mer eller mindre den samme.

#2 Er det forskjell på 6000 vs 8000 versjonen i det å ta bilder hvis man ser bort fra å ta bilder med zoom?

Der vil også bildekvaliteten være ganske lik.

 

Hovedforskjellen mellom de to objektivene er at det ene kan zoome ganske mye lengre (noen må gjerne rette meg om jeg tar feil her).

#3 Er mitt Canon PowerShot S5 IS, 8MP i 2007 (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335838) bedre å filme med hvis man ser bort fra kvaliteten? Har kompaktkameraet mitt auto fokus når man filmer?

Jeg vil påstå at 550D er ekstremt mye bedre enn Canon PowerShot til filming.

 

Canon Powershot har autofokus, men manuel fokus blir man fort vandt med. Er hovedsaklig når man filmer noe på nærthold hvor man fokuserer mye. Filmer man noe som er langt borte, så er det ikke mye fokusering man gjør (vanligivs).

 

Takker for svar, så lenge det er rette og gode svar :)

Dere andre får gripe inn hvis feil fakta blir skrevet.

Lenke til kommentar

Noen som vet om et Canon 600 D kommer snart?

 

Nei! Selv om Canon har oppdatert xxxD serien hvert år siden 2008 er det langt fra sikkert at det vil skje med 600D. Foreløpig har jeg ikke sett antydninger til rykter, noe som skulle vært her om lansering kommer i februar/mars.

 

550D holder også så bra stand når det gjelder funksjoner/ytelse i sitt segment at Canon neppe forhaster seg. Det er vel andre områder som må prioriteres, f.eks trengs en ny bildeprosessor om man skal få mer ut av videofunksjonen. I tillegg må konkurransen fra speilløse systemkamera tas alvorlig for Canon.

 

Det er dog rykter om en marslansering fra Canon, men mange tror heller det er en erstatning for 5D mkII som kommer da. Men tiden vil vise.

Lenke til kommentar

Apropos konkurransen fra de speilløse: hvis du vektlegger filming så mye som 50% må jeg nevne at systemkameraet som er suverent best på filming er Panasonic GH2 med objektivet 14-140. Kameraet har utvippbar og snurrbar skjerm, god autofokus under filming, og 14-140 er det eneste objektivet med stille og kontinuerlig variabel blenderåpningsmekanisme. Det har også stereomikrofon, og støtter 3D-filming med 3D-objektiv. Huset er veldig kompakt, og det finnes gode, kompakte fastobjektiver som 20/1.7, 17/2.8 og 14/2.5 tilgjengelig.

 

Info fra produsent her: http://panasonic.net/avc/lumix/systemcamera/gms/gh2/index.html

 

Oversikt over objektiver her: http://www.four-thirds.org/en/microft/lense.html

 

14-140-objektivet er dessverre litt kostbart, siden det ikke er så enkelt å produsere objektiver med stort zoomomfang, lydløs og trinnløs blendermekanisme og god kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at 550D er ekstremt mye bedre enn Canon PowerShot til filming.

 

Hm.. Jeg har både 5DII, 7D og nå også Powershot S95. Selv får jeg bedre til å filme med s95 enn de andre to klumpene. Jada, muligens - og sikkert kan bildekvaliteten bli noe bedre med speilrefleksene, men man skal tross alt få fokus på motivene og helst balansere rolig, begge deler er noe dritt med speilrefleks.

 

Jeg tror hvis folk først fikk prøve et speilrefleks til filming (uten å kjøpe), så ville flertallet levert det tilbake og heller kjøpt seg et videokamera. Speilrefleks til video funker rett og slett ikke godt nok for normal bruk slik det er i dag.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...