Gå til innhold

Spørsmål om NAS og hotswap.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Er i gang med å se på en NAS til nettverket her hjemme, og lurer i den forbindelse på om det er nødvendig med hotswap funksjonen?

Virker som at det er veldig lettvint hvis en harddisk skulle ryke, men hva gjør man hvis man har en NAS uten hotswap og en harddisk ryker?

 

Er det mye styr, hvis man kjører to harddisker i raid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

 

Dersom du kjører RAID 0 så vil du ha mulighet til å berge data dersom den ene disken ryker, men dersom NAS kabinettet sitt hovedkort ryker så vil du ikke ha muligheter til å berge noe - slik har jeg fått det forklart. Oppfatter også at man kan stole mer på diskene en på NAS software/hardware.

 

Tenkte egentlig å gå for en en(1) disk NAS og ta backup av bilder en gang i blant med en WD MyBook 1TB, det trur jeg er sikrest. Velger da Synology DS111 eller QNAP med samme kvalitet.

Lenke til kommentar

Angående interfase, se link

 

Jeg har nå 3(6) valg egentlig;

1 - QNAP - TS 219P+ og TS 119P+

2 - SYNOLOGY - DS 211 og DS 111

3 - NETGEAR - ReadyNAS Duo RND2120 (1x2TB) eller RND2210 (2x1TB).

 

Alle er i samme prisklasse fra 2500,- til 4000,-.

Ser at det kan være en del utfordringer med å sette de opp riktig, må prøve å sette meg inn i software og måten man setter NAS opp, det bør være så enkelt som mulig (plug & play).

 

Akkurat nå sitter jeg litt fast... :-(

Lenke til kommentar

Hei

Høres kanskje litt banalt ut, men 211+ har eSATA plugg og SD kort leser som jeg ser som en fordel, samt at den var svart. Slik jeg oppfatter det så har den litt annen OS oppsett også. Har også en bedre løsning på vifte(går stillere). Ellers så er de svært like, prisen varierer kun med 400,- så hvorfor ikke gå på øverste hylle. Jeg kommer til å ikke kjøpe nye disker i første omgang da jeg har god tilgang til Seagate 250GB disker her hjemme. Prøver med disse diskene først så får jeg se.

 

Skal i mellomtiden til DS211+ kommer på lager prøve å bygge min egen NAS av en PC jeg har faset ut (ASUS P5B) med Intel Duo 2 prosessor.

 

Skal prøve følgende OS;

 

- Windows Home Server

- Ubuntu Server

- FREE NAS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...