Gå til innhold

Skandiabanken - et helvete?


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er hovedkunde i dnbnor. For et år siden opprettet jeg et kundeforhold i skandiabanken. Jeg søkte også om kredittkort der og ble innvilger 10 000. Tiden gikk og jeg brukte ikke noe av kreditten.

 

For to månder siden brukte jeg 3000. Jeg glemte helt av å betale fakturaen siden jeg trodde den kom i posten. Da det i ettertid viste seg at den kom i nettbanken. Etter kort tid kom inkassovarselet med frist 25.12.10. Jeg betalte alt innen fristen slik at kreditten sto ubrukt. Jeg kontaktet kundesenteret, men nei da. De hadde oversendt kravet til lindorff 09.12. Altså 16 dager før frist? Hva slags praksis er dette?

 

Hvordan skal jeg angripe dette? Jeg har ikke fått noe brev i fra lindorff. Dette er jo litt rart. Men når de sender kravet til inkasso, 16 dager før fristens utløp. Da er vel dette dårlig inkassoskikk?

 

Hva anbefaler dere å gjøre her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må tydeligvis ha skjedd en glipp fra Skandiabanken sin side. Når du har sort på hvitt at beløpet skal betales til en gitt frist burde det ikke være noe problem å bli møtt med forståelse. Jeg ville rett og slett ha konfrontert banken med dette og forlangt at eventuelle ekstragebyrer fra inkassoselskapet skal slettes.

Lenke til kommentar

Lindorff får kopi av fakturaen, så dem vil nok heller ikke sende ut noe før fristen har utløpt.

Ring Lindorff og hør, løser det seg ikke da sender du e-post. Løser det seg ikke ville jeg ha sittet pent og pyntelig og ventet på brev fra Forliksrådet hvor du får møte en advokat fra Lindorff hvor du kan legge frem bevis.

 

Du kan også velge Inkassoklagenemnda om du får avslag fra Lindorff

http://klagenemnda.inkasso.no/

 

Men, ikke lag sak ut av noe som enda ikke er blitt noe.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei. Kommer med en oppdatering i denne tråden.

 

Det løste seg hos skandiabanken. Dagen etter jeg fikk vite at det var sendt fordring til lindorff via telefon hos skandiabanken. Så fikk jeg en ny telefon ifra inkassoavdelingen i skandiabanken, som kunne bekrefte at de hadde forvekslet min innbetaling. Det gjorde at de ikke hadde sendt det til inkasso alikevell. Selv om inkassoavdelingen i skandiabanken hadde notert det på kreittkortet mitt og at det egentlig var sendt til lindorff den 09.12.

 

Tåpelig og useriøst. De truet meg med lindorff lenge før fristens utløp. Mitt kundeforhold hos dem er nå oppløst opp. Forholder meg kun til seriøse i bankbransjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Er i samme situasjon og med DnB som hovedbank.

skjedde med meg her for noen dager siden, fikk brev fra Lindorf på totalbeløpet 5k med betalingsfrist innen 7 dager og så i ettertid at det lå meldinger meldingsboksen i nettbanken.

Spurte dem i chatten i nettbnaken om det var mulighet fra nå av og få regningene fra dem fysisk i postkassen, fikk kun et "NEI." som svar, ingen begrunnelse.

Har nå betalt regningen og er godt å være ferdig med den helvettes banken, kan ikke forstå at de har landets mest fornøyde kunder.

Endret av Performance27
Lenke til kommentar

Et godt tips er å opprette e-faktura og sette opp varsling på mail. I tillegg burde man sjekke bank-kontoen en gang i uken.

 

Bruker forresten begge bankene, skb og dnb.

 

Det eneste som irriterer meg er fakturaene fra kortselskaper som er på 250kr, ikke hele beløpet, dermed må jeg manuelt endre på dette selv.

Lenke til kommentar

Det eneste som irriterer meg er fakturaene fra kortselskaper som er på 250kr, ikke hele beløpet, dermed må jeg manuelt endre på dette selv.

Det er fordi banken tjener bedre på at du betaler minimumsbeløpet så de kan få masse renter fra deg. Men enig i at det er irriterende.

Lenke til kommentar

Jeg har automatisk betaling av kredittkortgjeld i skandiabanken den 25. hver mnd.

Å slippe å forholde seg til papirfaktura, samt at jeg allerede hadde kundeforhold hos skandiabanken var hovedgrunnen til at jeg valgte dem.

 

Hvis du går inn på innstillinger på kredittkort, kan du velge om du ønsker automatisk trekk fra konto (i skandiabanken) hver mnd.

Du kan også få varsel på e-post.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Må bare gravskjende denne tråden for å legge til mine egne erfaringer med Skandiabanken og kredittkort.

 

Saken er, de er veldig raske og ivrige med å true med Lindorff. Jeg reagerte forrige gang og nå har det skjedd en gang til. Det som skjedde var at den månedlige automatiske belastningen ikke ble gjennomført pga manglende dekning på konto. Dette så jeg kort tid etter og tenkte å betale beløpet, men det hadde dukket opp en post i nettbanken om at dobbelt beløp kom til å bli trukket neste måned. OK, tenkte jeg, da er det vel i orden.. (saldo på kredittkortet var også innenfor grensen). Neida, et par uker senere får jeg et sint og aggressivt brev som de kaller "Betalingspåminnelse" men som inneholder trusler om Lindorff og purregebyr.

 

Jeg tror Skandiabanken skyter seg selv i foten med denne fiendtlige praksisen mot sine kunder. Jeg har brukt Skandiabanken i over 10 år nå, og alltid vært strålende fornøyd, men i det siste har jeg altså begynt å få en uggen følelse fra den kanten. Forsøkte å gi tilbakemelding til SB på deres nettsider, men ingen av kategoriene handlet om "tilbakemelding fra kunde", "klage" eller liknende, så da havnet jeg like godt på forum :p

Lenke til kommentar

Må bare gravskjende denne tråden for å legge til mine egne erfaringer med Skandiabanken og kredittkort.

 

Saken er, de er veldig raske og ivrige med å true med Lindorff. Jeg reagerte forrige gang og nå har det skjedd en gang til. Det som skjedde var at den månedlige automatiske belastningen ikke ble gjennomført pga manglende dekning på konto. Dette så jeg kort tid etter og tenkte å betale beløpet, men det hadde dukket opp en post i nettbanken om at dobbelt beløp kom til å bli trukket neste måned. OK, tenkte jeg, da er det vel i orden.. (saldo på kredittkortet var også innenfor grensen). Neida, et par uker senere får jeg et sint og aggressivt brev som de kaller "Betalingspåminnelse" men som inneholder trusler om Lindorff og purregebyr.

 

Jeg tror Skandiabanken skyter seg selv i foten med denne fiendtlige praksisen mot sine kunder. Jeg har brukt Skandiabanken i over 10 år nå, og alltid vært strålende fornøyd, men i det siste har jeg altså begynt å få en uggen følelse fra den kanten. Forsøkte å gi tilbakemelding til SB på deres nettsider, men ingen av kategoriene handlet om "tilbakemelding fra kunde", "klage" eller liknende, så da havnet jeg like godt på forum :p

Av og til er det kunden som er helt håpløs

 

post-184893-0-90439800-1313768284_thumb.png

Lenke til kommentar

Det er helt vanlig å vise til inkassoselskapet og minne om at neste gang blir det oversendt dit når man sender ut en purring, absolutt ingenting unormalt med det.

 

Nå er vel reglene også sånn at man bare trenger sende ett skriftlig varsel, og da er de nok faktisk forpliktet til å ta med denne infoen.

Lenke til kommentar

Edit: Og sende ut slike brev som Skandiabanken gjør er normal praksis i bransjen, så å klage på Skandiabanken blir feil.

Det er helt vanlig å vise til inkassoselskapet og minne om at neste gang blir det oversendt dit når man sender ut en purring, absolutt ingenting unormalt med det.

 

Jeg vet ikke hvilken bransje dere snakker om, men jeg har aldri vært borti slike hissige betalings-"påminnelser" fra andre selskaper, hverken banker/teleselskaper/strøm/internettleverandører. Har også flere andre kredittkort, og sikkert glemt av betalingen noen ganger uten at jeg har fått inkassovarsel.

 

Min erfaring er at første betalingspåminnelse er kun det, en betalingspåminnelse, gjerne med et lite gebyr. Først hvis ikke det hjelper kommer det inkassovarsel, altså at man får to varsler/påminnelser før inkassoselskap kobles inn.

 

Om dette er i henhold til reglene vet ikke jeg noe om, men da noterer jeg meg isåfall at Skandiabanken legger seg på "minimum" uten ettertanke til hvordan kunder føler seg behandlet. Disse to episodene oppfattes for meg som ekkel nok kundebehandling til å bytte hovedbank. Det er litt synd etter å ha vært Skandiabanken-frelst i over ti år.

 

Inkasso er ikke en trussel man burde slenge rundt uten å tenke seg om. Problemet med inkasso er at hvis en sak skulle komme dithen at den blir oversendt til inkassoselskap kan det skape problemer for kredittverdigheten, og ødelegge sjanser for å få /lån/kreditt/betalingsutsettelser mm. Et selskap (mitt økonomiske hovedkundeforhold!) som velger å true med å ødelegge min kredittverdighet fordi jeg glemmer en betaling, er jeg ikke interessert i å være kunde hos. Da finner jeg heller en bank som setter kundens interesser i sentrum.

 

Hvis det er som dere sier at det er slik alle banker opererer, da får jeg heller ta det til etterretning, men jeg har som sagt kundeforhold i to andre banker og aldri opplevd noe liknende fra den kanten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...