Gå til innhold

LG P500 Optimus One - hvor bra, egentlig?


frgmnt

Anbefalte innlegg

Jeg har lurt litt på å kjøpe LG P500 ettersom den får mye skryt i diverse tester rundt omkring. Men jeg synes det er vanskelig å vurdere hvor god den er i forhold til andre smarttelefoner på markedet.

 

I de testene jeg har lest står det at det er en av de beste telefonene "i denne prisklassen". Og ettersom det er en relativt billig telefon er jeg derfor usikker på hvor mye egentlig jeg kan forvente av den?

 

I dag har jeg en halvannet år gammel HTC Magic, som jeg begynner å bli relativt klar for å bytte ut. Er steget opp til P500 "for lite" siden den er ganske mye billigere enn min Magic var da jeg kjøpte den? Vurderer selvsagt også å kline til med Iphone 4, men synes det er mye penger å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg skulle kjøpt ny telefon og P500 og Magic hadde kostet like mye så ville jeg helt klart valgt P500. Men når du allerede har HTC Magic så tror jeg ikke det vil være så veldig stor forbedring.

 

De største fordelene med P500 jeg finner er:

- Bedre batteritid

- Android 2.2 (skal få 2.3 ifølge LG)

- Multitouch, men noe begrenset

. Kan hende Magic har fått multitouch nå, vet ikke jeg.

- 512 MB RAM mot Magic sine 288 MB

- MSM7227 på 600MHz mot Magic sin MSM7200A på 528MHz

 

Men om du ikke har behov for bedre kamera eller fulltastatur så synes jeg P500 er den beste Android-telefonen til under 3000 kr. Det er likevell noe du bør være oppmerksom på før du finner på å kjøpe en P500:

- ARMv6, noe som gjør at telefonen ikke kan kjøre full Adobe Flash.

- Den begrensede multitouchstøtten

- 100% CPU-bruk når man tar på skjermen, noe som gjør den ubrukelig til mange spill. Det er et generelt Android-problem med høy CPU-bruk når man tar på skjermen, og det merkes ekstra lett på billigmobiler grunnet svak CPU. Det er mulig problemet er noe større på P500 enn på andre telefoner (kanskje et problem med driveren), men det generelle Android-problemet skal være fikset i verjon 2.3 som P500 før eller siden skal få.

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar. Jeg hadde definitivt også valgt P500 dersom valget sto mellom den og Magic i dag, for jeg ser jo at det er forbedringer på mange områder. Men når man kjøper ny telefon er det jo kjekt med en merkbar forskjell fra den gamle, og det er derfor jeg er usikker på om jeg heller skal bruke mer penger på en dyrere (og bedre) telefon.

 

De to siste telefonene mine har vært fra HTC, så jeg funderer på å prøve noe nytt. Og da kommer man jo (dessverre) ikke utenom den dyre, men akk så fristende Iphonen... :)

Lenke til kommentar

Ok.

 

Jeg har en eldgammel mobil fra steinalderen som er hugget ut i stein. (Sony Ericsson W550i!)

 

Kikket på denne LG telefonen og den ser lovende ut. Den er bedre enn HTC Wildfire slik jeg forstår (kan lite om mobiler).

 

Trenger mobil kun til SMS, ringing, dette forumet, youtube, spotify og kanskje FB og twitter.

 

Er dette ett godt og rimelig valg?

 

PS: for oss som ikke vet bedre, http://www.dustinhome.no/pd_5010483335.aspx

Er denne uten abo, dvs kontant-tlf?

Lenke til kommentar

Kikket på denne LG telefonen og den ser lovende ut. Den er bedre enn HTC Wildfire slik jeg forstår (kan lite om mobiler).

 

Trenger mobil kun til SMS, ringing, dette forumet, youtube, spotify og kanskje FB og twitter.

 

Er dette ett godt og rimelig valg?

Eneste jeg finner som er bedre med Wildfire enn P500 er:

- Bedre multitouch

- Bedre kamera sett utifra antall megapiksler

- Kameralys

- Optisk styreflate

- HTC Sense menyene om du synes det er en fordel. Har aldri testet det selv.

 

Men det går på bekostning av skjermen, ytelsen og sannsynligvis også batteritiden. Skjermoppløsningen er nøyaktig halvparten av det P500 har til tross for at begge er 3,2''. Ytelsen på Wildfire er ca det samme som HTC Magic utifra spesifikasjonene, men wildfire har litt mer RAM (384MB)

 

Jeg tror P500 en flott telefon til den bruken du nevner om du klarer deg uten full flash-støtte. Men jeg vet lite om hvilke krav du stiller til f.eks. kamera.

 

 

PS: for oss som ikke vet bedre, http://www.dustinhome.no/pd_5010483335.aspx

Er denne uten abo, dvs kontant-tlf?

Kjøpte telefonen selv fra nøyaktig samme linken, og den funger fint med mitt kontantkort. Er rimelig sikker på at de måtte skrive tydelig at den er låst om det var tilfellet.

 

 

 

Men når man kjøper ny telefon er det jo kjekt med en merkbar forskjell fra den gamle, og det er derfor jeg er usikker på om jeg heller skal bruke mer penger på en dyrere (og bedre) telefon.

Nå ble det liten tid igjen til å svare trådstarter. Det er ganske vanskelig for meg å svare om det er stor nok forbedring til at du burde kjøpe den. Selv bytter jeg telefon ca. hvert tredje år og synes det er litt for liten oppgradering til å kjøpe den. Jeg har nevnt de fordelene jeg finner med P500 iforhold til Magic. OG om det er noe av det som er hovedgrunnen til at du vil oppgradere så kan det kanskje være et lurt valg likevel.

 

Men jeg tror oppgraderingen av ytelsen blir for liten til at det alene er grunn til å oppgradere. Du kan søke litt etter forskjellen mellom MSM7227 og MSM7200A. Det skal visstnok være ganske store forbedringer på annet enn klokkefrekvensen. Forskjellen i RAM vet jeg ikke hvor mye du vil merke, det er hovedsaklig når du kjører mange programmer. Her også lest noen steder at P500 har ca 420MB RAM, kanskje noe forsvinner til grafikkbrikken.

 

Ville sett på litt dyrere telefoner som f.eks Desire (z/hd). Iphone4 har jeg ingen erfaring med. Synes det går for mye ut over valgfriheten, og jeg liker ikke at alt må installeres gjennom App Store med medfølgende sensur etter min mening. Men om du ikke ser på det som noe problem så er det nok helt klart en oppgradering med tanke på maskinvare.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...