Gå til innhold

WRT54GL og Lyse bredbånd - ingen forbindelse


Anbefalte innlegg

Hei,

 

har problemer med forbindelse mellom Linksys WRT54GL og Lyse bredbånd. Har vel 15Mbs fra Lyse tror jeg. Vel, problemet var det samme tidligere med 10Mbs.

 

Får ikke routeren til å snakke med Lyse. Lysene på routeren indikerer kommunikasjon, men kommer ikke på nett. Fant ved en tilfeldighet når jeg la nettverk i huset, at det fungerer når jeg har en eldgammel hub (ja, hub ;-) mellom Lyse-boksen og routeren. Har altså internett med svært laber hastighet når signalet går gjennom hub'en, ingen kontakt når routeren kobles rett i Lyse-boksen.

Hadde tidligere en ASUS WL500g router, samme problem, funket med hub i mellom. Har kjørt både original og DD-WRT firmware på begge. Selv når routeren er tilkoblet kun 1 pc med kabel er det umulig å få kontakt. For ordens skyld, Lyse-boksen er merket Telsey, har 2 x telefon, 2 x TV og 1 x PC utgang.

 

Bortsett fra dette fungerer routeren helt glimrende, hastighet i det lokale nettet er jo helt der oppe.

 

Hva betyr dette? Er Linksys WRT54GL ikke egnet til bruk mot 10-15Mbs bredbånd?

 

Frustrerende...

 

Så hva gjør man? Må det kjøpes inn nytt verktøy for å få den hastigheten jeg betaler for? I tilfellet, hva er brukbart?

 

Ditt råd vil bli mottatt med stor takknemlighet!

 

mvh,

B

(som holder på å klikke...;-)

Endret av BillyJoe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har forsøkt med flere sorskjellige kabler. Har førsøkt med mange pc'er også, direkte i sentralen. Dette funker kun unntaksvis med to nyeste pc'ene, selv om også de eldre har 10/100 nettverkskort.

 

En ting jeg stusset på når jeg kontaktet Lyse support var at etter jeg hadde koblet en pc direkte i sentralen (ingen router, hub eller annet), så kunne Lyse se 2 IP-adresser tilkoblet. Byttet til en annen pc, og Lyse support så tre tilkoblede IP-adresser. Klarte ikke komme på nett. Måtte resette sentralen, skru av i 5 minutter, før jeg fikk koblet pc'en mot nettet.

 

Videre klarte jeg heller ikke kjøre DHCP Refresh fra min router. Fikk ikke satt nye adresser.

 

B

Lenke til kommentar

Har testet dette, og de andre variantene jeg kommer på nå i kveld. No go.

 

Må ha den gamle hub'en koblet mellom sentral og Linksys router for at det skal funke.

Får

Nedlasting: 1.18 Mbit/sec

Opplasting: 570.0 Kbit/sec

 

Omtrent samme resultat fra 3 forskjellige målere, mange repetisjoner.

 

Den gamle huben er vel 10Mbs tror jeg, men den er fra et annet århundre, så jeg vet ikke.

 

Anyway, kan ikke se hva jeg ikke har prøvd, mener jeg har rimelig moderne utstyr, alt funker som det skal på LAN, får ikke kontakt mot sentralen uten en hub i mellom (kan ikke forklare hvorfor dette gjør den store forskjellen). Har hatt nøyaktig samme problem (og samme løsning) med to forskjellige routere.

Tror jeg har nok info til å mistenke Lyse-sentralen.

 

Dessverre har jeg vært i kontakt Lyse mange ganger om dette, og det er dead-end hver gang.

Får jo kontakt med sentralen med enkelte pc-er koblet direkte med kabel, som for Lyse er beviset på at deres utstyr funker som det skal.

 

Takk for hjelpen:-)

Lenke til kommentar

Hvis Lyse kan se forskjellige IPer når du kobler til flere PCer høres det ut som du kobler Lyse-kabelen til en av switch-portene og ikke til WAN. Kabelen fra Lyse skal være koblet til WAN, og de andre til LAN-portene. Når du åpner admin-grensesnittet skal routeren ha fått en IP fra Lyse. Du skal også kunne pinge/traceroute til eksterne maskiner fra admin. Prøv evt. å pinge en ekstern IP hvis ikke det virker med domenenavn, for å se om det er DNS som mangler.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Lyse så to ip-adresser når jeg hadde en (1) pc koblet med kabel direkte i hjemmesentralen, dvs. routeren helt frakoblet. Byttet kabel til en annen pc, og Lyse så tre Ip-adresser. Tydeligvis noe som hang et eller annet sted.

 

Har siste versjon DD-WRT.

 

Routeren har vært riktig koblet mtp wan/lan porter. Hele systemet har fungert utmerket, stabilt og bra, med unntak av at jeg må ha den gamle huben mellom router og hjemmesentralen, som antagelig medvirker til latterlig lav hastighet på linjen.

Tar jeg vekk hub'en, er det ingen forbindelse. Har som nevnt hatt samme resultat både med Asus WL-500g og nå med Linksys WRT54GL.

 

Ser det er et par åpne nettverk i nabolaget, kanskje like greit å ta seg til rette der....

Lenke til kommentar

Hei,

 

Lyse så to ip-adresser når jeg hadde en (1) pc koblet med kabel direkte i hjemmesentralen, dvs. routeren helt frakoblet. Byttet kabel til en annen pc, og Lyse så tre Ip-adresser. Tydeligvis noe som hang et eller annet sted.

 

Har siste versjon DD-WRT.

 

Routeren har vært riktig koblet mtp wan/lan porter. Hele systemet har fungert utmerket, stabilt og bra, med unntak av at jeg må ha den gamle huben mellom router og hjemmesentralen, som antagelig medvirker til latterlig lav hastighet på linjen.

Tar jeg vekk hub'en, er det ingen forbindelse. Har som nevnt hatt samme resultat både med Asus WL-500g og nå med Linksys WRT54GL.

 

Ser det er et par åpne nettverk i nabolaget, kanskje like greit å ta seg til rette der....

 

Men har du forsøkt å sette porten til 100 Full Duplex manuelt (skru av autoneg)?

 

Eller kan det heller være et problem med signalkvalitet/styrke?

 

Kanskje kretsene i ruterne dine er mer følsomme enn de NICene du har forsøkt, og kanskje ASUS og Linksys bruker samme kretser, og følgelig får samme problem?

 

Hva slags kabling har du mellom sentralen og ruteren - lengde, kvalitet, direkte patchekabel eller via vegg-kontakter osv?

Lenke til kommentar

Men har du forsøkt å sette porten til 100 Full Duplex manuelt (skru av autoneg)?

 

I routeren? Hvor gjør jeg evt. dette?

 

Eller kan det heller være et problem med signalkvalitet/styrke?

Neppe, routeren står ved hjemmesentralen, mindre enn 1m kabel. Har prøvd flere Cat5 kabler.

 

I DD-WRT gjøres vel det Setup->VLAN, WAN-porten skal vel hete "w". Du finner "Auto-Negotiate" nesten nederst på siden.

 

Bruker ikke DD-WRT selv, så har ikke noe live-miljø å verifisere med.

 

Sikkert også lurt å sjekke at WAN-porten faktisk er assignet til riktig bridge.

 

 

Forutsetter at kablene som er brukt/testet er ferdig terminerte, ikke noe hjemmelaget? :)

 

 

En helt annen ting jeg kom til å tenke på:

 

Disse Altibox-løsningene kommer vel normalt oppsatt med ruterfunksjon, men i ditt tilfelle får du en public-adresse tildelt på WRT, og da må det nesten være valgt "bridge mode"?

 

Ved bridge mode får man vel normalt kun brukt én (public) IP-adresse per sentral. Så vidt meg bekjent låses boksen til den første MAC-adressen som får tildelt en IP-adresse, men dette skal normalt resettes hvis WAN-porten mister link.

 

Du skrev at de så flere enheter på din side enn det faktisk er der.

Hvis DHCP-serveren allerede har tildelt en IP-adresse til en bestemt MAC, og boksen din fremdeles rapporterer at den MAC-adressen er aktiv på din side, kan det vel skape en situasjon hvor trafikken blir blokkert.

 

For å finne ut av det må du kjøre ned sentralen, koble fra alt utstyr, og så kun koble på Linksys-ruteren alene på PC-porten på sentralen. Start opp sentralen uten noe tilkoblet, og koble så WAN-port fra WRT til PC-porten på sentralen, ikke noe annet.

Lenke til kommentar

 

En helt annen ting jeg kom til å tenke på:

 

Disse Altibox-løsningene kommer vel normalt oppsatt med ruterfunksjon, men i ditt tilfelle får du en public-adresse tildelt på WRT, og da må det nesten være valgt "bridge mode"?

 

Ved bridge mode får man vel normalt kun brukt én (public) IP-adresse per sentral. Så vidt meg bekjent låses boksen til den første MAC-adressen som får tildelt en IP-adresse, men dette skal normalt resettes hvis WAN-porten mister link.

 

 

 

På eldre hjemmesentraler (cpl2 og cpl3) er det ikke routerfunksjonalitet i hjemmesentralen og det blir da tildelt en public ipadresse.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Takk for svarene.

 

Fant settingen i routeren, og har tatt vekk auto-negotiate og satt til full duplex, uten at det endret noe.

 

Forøvrig ingenting galt med hjemmelagde kabler, men har testet med både egne og ferdig terminerte kabler :)

 

Tror jeg har en eldre versjon av hjemmesentralen, den med 1 x PC utgang, som går til routeren. Ser ikke hvordan jeg skal kunne spesifisere bridge for WAN, valget er enten LAN eller "none". Har port 1-4 assignet to LAN, "w" til "none".

 

Har snakket med Lyse, som har laget en sak på dette, venter på at de skal ta kontakt. Frustrerende...forhåpentlig får jeg en ny sentral og surfer happily ever after :)

Lenke til kommentar

Hei,

 

har fått ny hjemmesentral i dag, klokker nå drøyt 15mbs (opp fra 1.2), så hjemmesentralen var problemet. Glad for at saken er ute av verden, selv om det har gått mye tid til feilsøking.

 

Takk for hjelpen alle som har bidratt:-)

 

Case closed!

 

mvh,

B

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...