Gå til innhold

Kommentartråd - Carputer - Opel Vectra A


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ville nå gått for en ssd istedet for en hdd da vibrasjonene i bilen tar knekken på alt av harddisker.

 

Morsomt prosjekt forresten.

 

Mvh

 

William

 

Det er godt mulig det. Men Siden jeg har et lite lass hdd vil jeg prøve dette først å se hvordan det funker. Trenger noen tips om hvordan jeg kan få lagd en "støtsikker" ramme til hdd som den kan legges oppi.

Lenke til kommentar

Du trenger:

4 store gummipakninger og små gummiknotter. Ringene tres over hdd og festes slik at disken svever uten og kunne berøre noen sider i kabinettet. Knottene holder ringene på plass.

 

Forresten god jul og godt nyttår.

 

Mvh

William

 

Takk, kunne du ha lagt med et bilde av dette? Men begynner å lure litt på om jeg skal bruke en ssd istedenfor. Må se det ann hvor mye plass løsningen på Hdd tar.

 

Kommer med en oppd. ved en anledning om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe bilde jeg kan vise deg akkurat nå men har lagd en tegning av festet.

 

DiskmonteringALTERNATIV.jpg

 

Ringene kan kan enten festes rett opp og ned eller skrått i et kryss. Dette er egentlig for og feste i et 5.25¨ bay. Plusset er at disken er trygg og mer eller mindre lydløs når den er festet slik.

 

Men kjøp skikkelige pakninger helst gjennom rørlegger. For hvis de er for dårlige, morkner de relativt fort.

 

Mvh

 

William

Endret av Wilyes
Lenke til kommentar

A sikre en roterende disk for applikasjoner med stor grad av vibrasjoner er ikke alltid enkelt, fleste disker er designet til aa haandtere fall (shock) og ikke til aa haandtere vibrasjoner over lengre tid. Tenk deg for eksempel det aa miste laptoppen i gulvet (shock), mot det aa "riste den" lett over en legre periode (vibrations).. for en roterende disk er dette faktisk to forskjellige ting..

 

Tenk bare hva lesehodet paa en roterende disk vil erfare paa en grusvei, fartsdump eller ved en hard nedbremsing, dette miljoet er absolutt ikke noe en vanlig disk er designet til aa haandtere. Og selv de diskene som er designet for dette, har de etter all sansynlighet beskyttelse mot sjokk, og ikke vibrasjoner.

 

Hitatchi har disker designet til aa haandtere ekstreme miljoer, som feks. http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/3F6AF8812AB89C678625706700534B1A/$file/Drop_proof.pdf, men selv disse er ratet for ekstreme vibrasjoner og sjokk, ikke medium vibrasjoner over en lengre tidsperiode (disken vil ikke ha mulighet til aa ta seg inn igjen, og musikken vil stoppe), da disse er designet for aa laase hodet naar sensorene reagerer paa hoye G krefter, eller til aa avbryte en operasjon ved vibrasjoner som faar lesehodet ut av bane (out of track). Husk ogsaa at de aller fleste vanlige disker ikke har denne funksjonen og vil slaa hodet i platen eller skrive/lese "out of track" ved slike vibrasjoner eller slag..

 

Andre ting aa tenke paa med en slik installasjon er ogsaa at en roterende disk er saers sensitiv for lave temperaturer, om bilen haar staatt ute en kald vinternatt bor du vare meget varsom for du slaar paa maskinen..

 

En form for solid-state lagring vil nok kanskje vare den beste og sikreste losningen, om du da ikke har tenkt aa kjore som en bestemor paa det relativt humpete norske veinettet, og ikke minst har oppvarmet garasje i vintermaanedene ;)

 

 

MvH

[infected]

Endret av [Infected]
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 år senere...

Er ikke en stasjonær PC ombygget for å passe i bilen litt gammeldags?

Jeg har en Samsung Galaxy Tab på dashbordet, og den kan gjøre mye mer enn en PC, takket være apps.

Brukergrensesnittet med touchscreen funker mye bedre enn tradisjonell Windows.

Du kan kjøre Spotify, og setter du inn SIM-kort, har du 3G også.

Dagens minnekort har masse plass til MP3.

Jeg ser ikke fordelen med å ha stasjonær PC i bilen.

Nettbrett er den ulitimate carputer.

 

Eksempel:

sgt-cm117.png

 

 

Den eneste ledningen jeg trengte å strekke er en jackledning fra hodetelefonuttaket til AUX-inngangen på bilstereoen.

Har du blåtann, slipper du kanskje det også.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Nettbrett finnes i flere størrelser.

Gå i en elektrobutikk og studer Samsung Galaxy Note, Samsung Galaxy Tab, og andre tilsvarende produkter.

 

Min Tab har 7" skjerm.

 

Min henger ikke i vinduet som den på illustrasjonsbildet.

Jeg modifiserte en gammel handsfree, så den henger faktisk fra luftspjeldene rett over radioen, og forstyrrer ikke utsikten fra vinduet.

Lenke til kommentar

3G er veldig varierende, og mange steder finnes det ikke 3G ennå.

Men teleselskapene Telenor og Netcom driver å bygger ut så "alle" skal få mobilt bredbånd.

Dessuten utvikles 3G-standarden konstant. Les mer om det her:

http://www.itavisen.no/896067/netcom-dobler-3g-kapasiteten

 

Langs veien har du ofte bare Edge, men det vil forhåpentligvis endre seg snart.

Og snart kommer jo 4G i sentrale strøk også.

 

 

3G er foråpentligvis raskt nok til ditt bruk.

Det holder f.eks. til YouTube-filmer på den lille skjermen.

 

Når du kjører på vei uten god dekning kan du høre på opptak som ligger på minnekortet i stedet for å streame.

Jeg har ikke testet Spotify på nettbrett og mobil, men jeg tror den lagrer musikken på minnekort så du kan spille av sanger uten dekning.

 

Ellers kan du jo bruke MP3.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...