Gå til innhold

Canon Eos 550d vs Sony alpha


Anbefalte innlegg

Hei

 

Kjøpte meg et Canon EOS 550d m/objektiv på Elkjøp her om dagen for ca 6000 kroner.

Da jeg gikk inn i butikken var jeg egentlig bestemt på det kameraet, men ekspeditøren foreslo for meg å kanskje kjøpe et sony alpha istedenfor. Han nevnte blant annet at objektivene var mye billigere pga. noe med speilet..

 

Kan de kameraene sammenliknes? Hva er "best"?

Har noen erfaringer fra ett eller begge?

 

Mvh.

Stian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men er objektivene til alpha serien mye billigere?

 

Selgeren tenkte nok på at Sony har innebygd stabilisator i kamerahuset mens Canon har det i (mange av) objektivene. I teorien burde det gi en høyere pris for canon objektiv siden de blir mer komplekse. I praksis er det ikke slik generelt, det er mange kriterier som bestemmer hva et objektiv skal koste, ikke minst hvor mye produsenten tror de kan ta for det. Så du vil finne eksempler på Sony objektiv som er dyrere enn tilsvarende fra Canon og motstatt. Canons 18-55 IS normalzoom er for eksempel rimeliger enn Sonys tilsvarende til tross for at Canon-zoomen har innebygd stabilisator. Sonys 55-200mm er billigere enn Canon 55-250 IS, men så gir Canon-zoomen også litt større zoomområde.

 

Så det beste er å sjekke priser på objektiv du er interessert i. I Akams prisguide er det enkelt å lage et søk på Canon og Sony optikk.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg var også på elkjøp og snakket med selger om canon 550 og han begynte raskt å snakke om Sony Alpha 55. Det virker som Sony Alpha kan være litt bedre på autofokus på filming men vet ikke hvor viktig og bra dette egentlig er vs canon 550.

Ut i fra tester virker det som canon 550 generelt er et bedre kamera.

Endret av Welcome2Brazil
Lenke til kommentar

Sony og Canon lager begge gode kameraer.

 

Men, får mest lyst til å reise å handle andre steder i ren trass.

 

 

Fordelen til canon/Nikon: Det florerer av brukt optikk. Dette er MYE vanskeligere med Sony. Så kanskje ikke objektivene var billigere likevel? (Alle objektivene jeg har i dag har jeg kjøpt brukt) Bare noe å tenke på.

Lenke til kommentar

Tenker meg nok at det var Sony A33 han tenkte på. Det har en rekke fordeler ovenfor Canon 550d:

 

- Innebygget stabilisater i huset --> billigere objektiver.

- Kjapp autofokus ved filming(fordi det har translucent mirror) 550 har såvidt jeg vet ikke autofokus ved filming; håpløst!

- 7 bilder i sekundet(nesten dobbelte av Canon)

- Langt, langt bedre liveview(bilde på skjermen før man tar bilde), Canon er ubrukelig på ting som beveger seg/krever autofokus.

- Vendbar skjerm

- Ganske kul panormabildemodus

- Innebygget vatermåler

- Elektronisk søker(fordel eller ikke, kort fortalt kan du lettere se om lyset og farger er riktig på forhånd iforhold til hvordan bildet faktisk blir etterpå)

 

Personlig synes jeg Sony A33 er et langt bedre kjøp, sett bort ifra at Canon har litt større og bedre utvalg av objektiver.

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

"- Elektronisk søker(fordel eller ikke, kort fortalt kan du lettere se om lyset og farger er riktig på forhånd iforhold til hvordan bildet faktisk blir etterpå)"

 

Bullshit, søkeren er way off. Blass, treg og pent lite oppløst.

 

Vell, det "vinduet" man ser igjennom på 550 gir da strengt tatt ikke noen bedre forhåndsvisning av hvordan bildet faktisk blir.

Lenke til kommentar

En optisk søker er helt klart å foretrekke framfor dagens elektroniske. Søkeren til 550d har 95% søkerdekning og pentaspeil, det er ikke helt optimalt men igjen å miste 5% dekning er bedre enn å ha en søker som er treg, blass og lite detaljert.

 

Sony A33:

AF på video = familievideo

AF på liveview, minst ti ganger raskere enn 550d

Translucent mirror = mindre lys til sensor og mer støy i bildene

 

Canon 550d:

Ubrukelig AF på video = proff/hobby-bruk

Langt bedre videokvalitet: komprimering, fps

Mindre støy, pga. både bedre sensor og tradisjonelt speil

Lenke til kommentar

Nå skal jeg banne litt i kirka. Jeg må si at jeg foretrekker en blass eletronisk søker fremfor de små pissehullene som kalles søker som finnes på de fleste rimeligere kamerahus. Jeg har nå brukt elektronisk søker på panasonic GF1 (en av de dårligere på markedet), men selv den er å foretrekke søkeren som er på 550D.

 

Hvorfor. Jo fordi jeg for masse nyttig informasjon (bl.a. histogram) som hjelper meg å treffe riktig eksponering raskere.

 

edit: Det å velge mellom EOS 550D kontra SLT-A55, det er verre. Jeg ville nok valgt Sony hvis video er viktig. Men er stillbilder viktige, så holder jeg nok en knapp på Canon.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Sony A33:

Translucent mirror = mindre lys til sensor og mer støy i bildene

 

Canon 550d:

Mindre støy, pga. både bedre sensor og tradisjonelt speil

Correct me if I'm wrong, men er det ikke motbevist at det er tap av lys ved bruk translucent mirror-teknologi? I hvertfall merkbart tap? Og at det er bedre autofokus på A33 enn EOS550 gjør det ikke Sony til et mindre proff/entusiast-videokamera i forhold til EOS550 (slik det kunne tolkes ut i fra formuleringen din)

Lenke til kommentar

Correct me if I'm wrong, men er det ikke motbevist at det er tap av lys ved bruk translucent mirror-teknologi? I hvertfall merkbart tap? Og at det er bedre autofokus på A33 enn EOS550 gjør det ikke Sony til et mindre proff/entusiast-videokamera i forhold til EOS550 (slik det kunne tolkes ut i fra formuleringen din)

Dette er ren logikk. Det er et lystap på 1/3EV (eller var det 2/3EV ?) med et slikt speil. Ettersom noe av lyset går til AF detektoren og resten går sensoren, så må det nødvendigvis havne mindre lys på sensoren. (Sett i forhold til om speilet ikke er der).

 

Det er ikke dermed sagt at det er et problem i seg selv. AF sensoren får normalt lys fra en halvgjennomskinnelig speil fra før av; så AF ytelsen bør være minst like god som før. Grunnen til at A33 er blitt bedre kan ha flere årsaker. Forbedringer i selve AF sensoren f.eks.

 

Det kan godt hende at A33 har bedre høy-ISO ytelse enn EOS 550D (selv med mindre lys på sensoren). Sony sensoren har færre piksler enn Canon sin, og har hatt et par runder i utvikling allerede.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg banne litt i kirka. Jeg må si at jeg foretrekker en blass eletronisk søker fremfor de små pissehullene som kalles søker som finnes på de fleste rimeligere kamerahus. Jeg har nå brukt elektronisk søker på panasonic GF1 (en av de dårligere på markedet), men selv den er å foretrekke søkeren som er på 550D. Hvorfor. Jo fordi jeg for masse nyttig informasjon (bl.a. histogram) som hjelper meg å treffe riktig eksponering raskere.edit: Det å velge mellom EOS 550D kontra SLT-A55, det er verre. Jeg ville nok valgt Sony hvis video er viktig. Men er stillbilder viktige, så holder jeg nok en knapp på Canon.

 

 

Sony A33:Translucent mirror = mindre lys til sensor og mer støy i bildeneCanon 550d:Mindre støy, pga. både bedre sensor og tradisjonelt speil
Correct me if I'm wrong, men er det ikke motbevist at det er tap av lys ved bruk translucent mirror-teknologi? I hvertfall merkbart tap? Og at det er bedre autofokus på A33 enn EOS550 gjør det ikke Sony til et mindre proff/entusiast-videokamera i forhold til EOS550 (slik det kunne tolkes ut i fra formuleringen din)

 

Sony om familievideo er viktig. Canon om man evner å stille ting selv/planlegge og vil ha best mulig resultat. Ellers er jeg forsåvidt enig i tomsi42 om at søkerne er pinlig små. Mulig jeg blander GF1 og GH1 sine søkere men jeg syns a33 er det dårligste jeg har sett til nå.

Lenke til kommentar

Jeg likte ikke søkeren på sony kameraet så godt som søkeren på 1000D, men det har sikkert fordeler om det fungerer som live view. Autofokusen er imponerende under filming på Sony. Hvis fotografering var det viktige hadde jeg helt klart kjøpt 550D. Jeg tror ikke elektronisk søker er noe for noen som har brukt noe annet fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...