Gå til innhold

Skal du i kirka på julaften?


  

183 stemmer

  1. 1. Skal du i kirka på julaften?

    • Ja, selvfølgelig :)
      21
    • Ja, jeg skal dessverre det
      13
    • Kanskje, vet ikke
      8
    • Nei, jeg går dessverre glipp av det
      6
    • Nei, heldigvis :)
      135


Anbefalte innlegg

Jesus Kristus ble født 6 måneder etter døperen Johannes (Elisabet og Sakarjas sønn)

 

NT > "da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria."

 

Siden døperen Johannes ble født 24. juni er 24./25. desember riktig dato for Jesu Kristi fødsel.

Johannes ble da ikke født 24. juni. Det mest aksepterte blandt historievitere er at Johannes ble født et sted mellom siste halvdel av mars måned, og april. Dette samsvarer også bra med Jesus fødsel som er trodd å ha vært ett sted i sen-høsten (september er seks måneder etter mars).

Wikipedia > Født 24. juni

 

Elisabet ble gravid rett etter den uken hennes mann Sakarja

var ferdig med sin tempel tjeneste (brenne røkelse) i oktober ;)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sakarja,_far_til_Johannes

 

 

Engelsk wikipedia derimot :

Born: c. 6-2 BC.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/John_the_Baptist

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IHS: Haha! Du er klar over at kilden din er tradisjonelle kirkelige festdatoer, og ikke historiske kilder, sant? Du burde virkelig lese hva dine kilder omhandler; kilden din taler ikke om Johannes fødselsdato.

 

Jeg kan gjerne sitere meg selv igjen, men siden innlegget står rett ovenfor, så tenker jeg at det holder at du leser det om igjen.

 

Det er forøvrig også interessant hvordan du velger å sirkelargumentere akkurat som den katolske kirken har gjort. Husk at datoen 24. juli ble satt etter at datoen for julefeiringen ble bestemt.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Jesus Kristus ble født 6 måneder etter døperen Johannes (Elisabet og Sakarjas sønn)

 

NT > "da Elisabet var i sjette måned, ble engelen Gabriel sendt fra Gud til en by i Galilea som het Nasaret, til en jomfru som var lovet bort til Josef, en mann av Davids ætt. Jomfruens navn var Maria."

 

Siden døperen Johannes ble født 24. juni er 24./25. desember riktig dato for Jesu Kristi fødsel.

Johannes ble da ikke født 24. juni. Det mest aksepterte blandt historievitere er at Johannes ble født et sted mellom siste halvdel av mars måned, og april. Dette samsvarer også bra med Jesus fødsel som er trodd å ha vært ett sted i sen-høsten (september er seks måneder etter mars).

Wikipedia > Født 24. juni

 

Elisabet ble gravid rett etter den uken hennes mann Sakarja

var ferdig med sin tempel tjeneste (brenne røkelse) i oktober ;)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sakarja,_far_til_Johannes

IHS: Haha! Du er klar over at kilden din er tradisjonelle kirkelige festdatoer, og ikke historiske kilder, sant? Du burde virkelig lese hva dine kilder omhandler; kilden din taler ikke om Johannes fødselsdato.

?!

 

ekl3r4.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Hvor mye vil du at jeg skal dumme det ned så du forstår det? ..

 

"[..]den 24. juni som tradisjonelt regnes som hans fødselsdag, fordi det fortelles i Det nye testamente at da Maria unnfanget var Elisabeth seks måneder på vei; han ble altså født et halvt år før Jesus."

 

Det er Jesus fødsel som er utgangspunkt for datosettelsen til Johannes fødsel. Jesus ble dog ikke født på julaften, men i sen høst-tid.

 

Klarer du ikke å forstå forskjellen mellom kirkelige fastsettelser av datoer, og faktiske datoer for faktiske hendelser?

Lenke til kommentar

Hvor mye vil du at jeg skal dumme det ned så du forstår det? ..

 

"[..]den 24. juni som tradisjonelt regnes som hans fødselsdag, fordi det fortelles i Det nye testamente at da Maria unnfanget var Elisabeth seks måneder på vei; han ble altså født et halvt år før Jesus."

 

Det er Jesus fødsel som er utgangspunkt for datosettelsen til Johannes fødsel. Jesus ble dog ikke født på julaften, men i sen høst-tid.

 

Klarer du ikke å forstå forskjellen mellom kirkelige fastsettelser av datoer, og faktiske datoer for faktiske hendelser?

Hvem bryr seg egentlig? Poenget er å feire Jesu fødsel. Vi holder helligdagen hellig, men vi aner ikke når Gud hvilte. Jødenes sabbat er på Lørdag, same thing.

Lenke til kommentar

Hvem bryr seg egentlig? Poenget er å feire Jesu fødsel. Vi holder helligdagen hellig, men vi aner ikke når Gud hvilte. Jødenes sabbat er på Lørdag, same thing.

Man bryr seg når noen hardnakket hevder dette, særlig IHS som utelukkende kommer med bastante utssagn som alle andre er uenig i. Vanligvis bryr jeg meg ikke, men når noen er så bestemt i sin sak så er det lettere å bli engasjert.

 

Wikipedia>Vi vet ikke når på året Jesus ble født.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

..

Hvem bryr seg egentlig? Poenget er å feire Jesu fødsel. Vi holder helligdagen hellig, men vi aner ikke når Gud hvilte. Jødenes sabbat er på Lørdag, same thing.

 

Du må være svært forvirret... Skal ikke jeg kunne påpeke når andre tar feil, fordi du ikke bryr deg? Snakk om å sette seg selv på høystake.

 

Hvem bryr seg egentlig om når Roma falt, om Norge har vært under Sverige, eller hvem presidenten i USA var under andre verdenskrig? For et vidunderlig system du har laget; har du ikke det rette svaret, så er det bare å konkludere med at svaret ikke har noen særlig verdi! Spesielt viktig virker det å være, å trenge seg inn i en diskusjon om noe som helt tydelig har verdi for noen, og spørre hvem som bryr seg... Det skulle ikke overraske meg om det også er derfor du så feilaktig tror at "poenget" er å feire Jesus fødsel.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Du må være svært forvirret... Skal ikke jeg kunne påpeke når andre tar feil, fordi du ikke bryr deg? Snakk om å sette seg selv på høystake.

 

Hvem bryr seg egentlig om når Roma falt, om Norge har vært under Sverige, eller hvem presidenten i USA var under andre verdenskrig? For et vidunderlig system du har laget; har du ikke det rette svaret, så er det bare å konkludere med at svaret ikke har noen særlig verdi! Spesielt viktig virker det å være, å trenge seg inn i en diskusjon om noe som helt tydelig har verdi for noen, og spørre hvem som bryr seg... Det skulle ikke overraske meg om det også er derfor du så feilaktig tror at "poenget" er å feire Jesus fødsel.

Snakk om å overreagere .. jeg tror heller ikke vi kan vite den nøyaktige datoen Jesus ble født, og innrømmer at det sannsynligvis ikke var 24/25 desember. Men når dere krangler om når Jesus ble født i en tråd med tittelen "Skal du i kirka på julaften?" bryter dere reglene, så jeg tenkte jeg kunne sette et punktum for dere, iallefall i denne tråden.

Lenke til kommentar

Overreagere? Jeg tror du forveksler mine tastetrykk med noe uttrykk for sterke følelser. Temaet er uansett veldig nærliggende trådens tema - som uansett er tjent sitt formål. Vær så vennlig å sett dine punktum gjennom gjennom mail-systemet eller rapporteringsknappen dersom du mener det er av grovere brudd mot reglemanget. Så slipper du å bryte de samme reglene som du ønsker å påpeke at vi bryter.

Lenke til kommentar

Det ble ikke noe kirke på meg på julaften. Litt synd, i grunn, siden jeg liker stemningen. På en annen side slapp jeg unna alt det jeg ikke liker ved kirken, og kunne bruke mer tid hjemme. Om ikke annet fikk jeg benyttet min anledning som den eneste troende i familien på å pirre frem litt sunn diskusjon etter noen gode runder oppsprita gløgg.

 

Fortsatt god Jul!

Lenke til kommentar

Var i kirken på julaften, en flott og stemningsfull gudstjeneste.

 

Tenkte ikke så mye på om det var akkurat da Jesus ble født eller ikke, det er heller ikke poenget. Heller ikke med denne tråden, den har sporet av. Er vel typisk for tråder som omhandler noe som helst som har med kristendom å gjøre. Dette er ikke den første tråden som sporer av og ender med massiv kritikk mot kristendommen og dens etterfølgere. Det er greit det, kritiser i vei, men opprett nå en egen tråd om emnet i stedet for å forsøple denne. Hva folk tenker om kristendommen bryr i alle fall ikke meg i denne tråden, det var ikke derfor jeg postet her tidligere (hadde vel et lite håp om at folk skulle holde seg til temaet). Trådens intensjon var om folk skulle i kirken eller ei, eller har jeg misforstått fullstendig? Trenger vel ikke gå inn på dype teologiske tema for å svare på om man går i kirka eller ikke?

 

Opprett nå heller en tråd om kristendommens sannhet dere skeptikere. Er Bibelen sann? Har Jesus levd? Var han Guds sønn? Regner da med at debattantene setter seg skikkelig inn i hva det egentlig går i på forhånd. Selvfølgelig har folk i forkant oppsøkt kristne miljøer, studert Bibelen og gjort en grundig undersøkelse om emnet før de gjør seg opp en mening. Som kristen kunne det aldri falt meg inn å kritisere andre religioner og livssyn uten grundig research i forkant, også fra "motpartens" side. Hadde jeg kritisert andre uten å ha satt meg skikkelig inn i temaet på forhånd ville jeg jo bare vært en kverulant. Og det vil jeg jo selvfølgelig ikke være.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge det ikkje kan påvises at han vart født ein anna dag kan det heller ikkje påvises at han ikkje vart født den 24.

 

Uansett betyr det absolutt ingenting for denne tråden.

Nei! I en gitt situasjon kan man påvise at en person ikke ble født en spesiell dag, selv om man ikke kan påvise hvilken dag.

 

I tilfellet vårt med "Jesus" så er det mye som tyder på at han ikke ble født 24. desember, Problemet er ikke at vi ikke kan påvise når han ble født. Problemet er at noen hardnakket og feilaktig påstår at han uten tvil ble født 24. desember.

Lenke til kommentar

Nei! I en gitt situasjon kan man påvise at en person ikke ble født en spesiell dag, selv om man ikke kan påvise hvilken dag.

 

I tilfellet vårt med "Jesus" så er det mye som tyder på at han ikke ble født 24. desember, Problemet er ikke at vi ikke kan påvise når han ble født. Problemet er at noen hardnakket og feilaktig påstår at han uten tvil ble født 24. desember.

"Mye tyder på" er altså ikkje bevis. Spørsmålet er kvifor ta opp diskusjonen? Berre det å tru på at Jesus (som guddommelig) eksisterte er basert på tru. Kvifor henge seg opp i ein detalj som ein dato når ein er uenig i heile bibelen? Datoen har ingen betydning for religionen og trua til den enkelte, det er berre ein dato. Sjølvsagt er sjansen for at 24. faktisk er datoen ganske liten sidan dette skal ha skjedd for 2010 år sidan, men datoen er no ein gang satt.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

"Mye tyder på" er altså ikkje bevis. Spørsmålet er kvifor ta opp diskusjonen? Berre det å tru på at Jesus (som guddommelig) eksisterte er basert på tru. Kvifor henge seg opp i ein detalj som ein dato når ein er uenig i heile bibelen? Datoen har ingen betydning for religionen og trua til den enkelte, det er berre ein dato. Sjølvsagt er sjansen for at 24. faktisk er datoen ganske liten sidan dette skal ha skjedd for 2010 år sidan, men datoen er no ein gang satt.

Det er ikke snakk om tro når IHS sier at slik er det. Klart det blir debatt av slikt! Skal vi bare ignorere alle bastante påstander som er feil? Selvfølgelig driter jeg i datoen. Noen kristne gjør også det. Noen kristne kan ikke mye historie og lever i blind tro uten å ha kjennskap til kritikken. Noen kristne ignorerer all kritikk og sier bastant at Jesus uten tvil ble født 24/25 desember. Dette er ikke en debatt mellom de som sier at Jesus ikke ble født i desember og de som ikke bryr seg. Dette er en debatt mellom en part som påstår hardnakket at Jesus ble født i desember når vi feirer jul, og parten som sier at dette er feil.

 

Hvorfor bryr du deg om en debatt du ikke er med i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...