Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Normalvekt?


Gjest usikker

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg er så lei av å høre at jeg burde spise mer. Jeg har ikke spisevegring, så skjønner ikke hvorfor det er gjøres så mye ut av det. Vekta ligger mellom 46-48 kg, og jeg var 160 høy sist jeg sjekket. Har folk rundt meg grunn til å være bekymret eller er det mange andre på min alder (jente, 20) som veier det samme? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rask utregning av din kroppsmasse sier at du har en KMI på 18. I beste tilfelle 18,75 om man går utifra at du er 48 kg.

 

Så basert på din KMI er du undervektig eller i faresonen.

 

 

Anbefaler at du prøver å gå opp i vekt. Nærmere 55 kg burde du satse på. Da vil du med den høyden ha en bedre og mer normal KMI.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er 190cm, og veier 80 kg og får kommentarer om hvor tynn jeg er også. Trener styrke og løfter tunge vekter men har vanskelig for å legge på meg. Alltid lurt på hvorfor folk har en trang til å kommentere det hele tiden. Har lagt merke til at de som oftest gir meg kommentarer lave kvapsete mennesker. Gjennomsnittsvekten blant mennesker har jo økt betraktelig de siste årene, så det som var "normalt" før er "tynt/magert" idag.

Lenke til kommentar

Rask utregning av din kroppsmasse sier at du har en KMI på 18. I beste tilfelle 18,75 om man går utifra at du er 48 kg.

 

Så basert på din KMI er du undervektig eller i faresonen.

 

 

Anbefaler at du prøver å gå opp i vekt. Nærmere 55 kg burde du satse på. Da vil du med den høyden ha en bedre og mer normal KMI.

BMI er bullshit. Det er så mange fatorer med i bildet som kan spille inn som gjør at BMI ikke er veldig nøyaktig.

 

Om du er undervektig eller ikke burde du vel se i speilet. Hvis du spiser nok så burde det ikke være noe problem. Noen har rett og slett en veldig rask forbrenning og har små og lette ben i kroppen. Kan godt hende du er undervektig, men det kan jeg ikke se utifra noen tall (vekten din) på internett, med mindre det hadde stått helt ut som f.eks 30kg eller lignende :p

 

Siden dine nærmeste sier at du er for tynn så burde det være noe i dette, eller så er det ikke noe i det hele tatt. Jeg anbefaler deg å ta en prat med dem om problemet så de kan virkelig få sagt hva de mener uten at du dismisser det med en gang.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Hmmm. Jeg er 185cm cirka og veier rundt 65kg. For litt sia veide jeg 70, som legen min sa var min "idealvekt", men når folk sier at 80kg er for lite for bare 5 cm høyere, så tenker jeg nesten at det må være litt individuellt (iforhold til åssen type kropp man har, etc.)? Bare en tanke...

 

BMI kan du regne ut selv.

 

Kroppsvekt/Høyde^2

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er så lei av å høre at jeg burde spise mer. Jeg har ikke spisevegring, så skjønner ikke hvorfor det er gjøres så mye ut av det. Vekta ligger mellom 46-48 kg, og jeg var 160 høy sist jeg sjekket. Har folk rundt meg grunn til å være bekymret eller er det mange andre på min alder (jente, 20) som veier det samme? :dontgetit:

 

Får du i deg nok næring?

Er du "sprekk nok" og "har nok muskler"?

Vis ja, kanskje du ikke trenger å legge på deg.

Lenke til kommentar

Bmi er noe tøys. Mennesker har så og si samme massetetthet i beinbygningen, men vi har forskjellig kroppsfasong alle og enhver. Noen er breie og noen er smale. Skal du på dø og live måle hvor feit eller tynn du er, er fettprosenten det eneste sikre du kan gå ut ifra. Jeg har igrunnen funnet ut at speilet er det beste måleapparatet, og så så enkelt det er å lese av hvordan man ligger an. Det eneste man må tenke på er å være ærlig med seg selv. Kan du klart og tydelig se ribbeinene, ser hoftebenene stikke ut markert og tydelig.. Skjønner hva jeg mener? Da er du for tynn og må nok spise mere. Og motsatt. Kan du telle både en og to bilringer i stående stilling, har ei hake som fortsetter ned til brystkassa eller må trykke hele pekefingeren til bunns for å kunne kjenne snevet av magemuskler eller hofte.. Ja da kjære venn, da er du nok for tjukk og bør slanke deg en smule.

 

Har selv hørt at nå er jeg så tynn at det begynner å bli stygt. Kunne fortsatt ta ekstremt gode tak rundt hele magen. Jeg er bare laget sånn at den første plassen jeg tar av meg og legger på meg er i ansiktet. Det finnes en ting som heter FOR tynn og FOR tykk.

 

Spiser du og selv kan se at du ikke er sykelig tynn, så synes jeg ikke du skal bry deg om hva andre sier.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Nå er jo litt av greia at folk med spisevegringer som er sykelig tynne faktisk ikke ser det selv. Men om du har et normalt forhold til mat, og spiser like mye som alle andre, er det nok ikke et problem.

Lenke til kommentar

Bmi er noe tøys. Mennesker har så og si samme massetetthet i beinbygningen, men vi har forskjellig kroppsfasong alle og enhver. Noen er breie og noen er smale. Skal du på dø og live måle hvor feit eller tynn du er, er fettprosenten det eneste sikre du kan gå ut ifra. Jeg har igrunnen funnet ut at speilet er det beste måleapparatet, og så så enkelt det er å lese av hvordan man ligger an. Det eneste man må tenke på er å være ærlig med seg selv. Kan du klart og tydelig se ribbeinene, ser hoftebenene stikke ut markert og tydelig.. Skjønner hva jeg mener? Da er du for tynn og må nok spise mere. Og motsatt. Kan du telle både en og to bilringer i stående stilling, har ei hake som fortsetter ned til brystkassa eller må trykke hele pekefingeren til bunns for å kunne kjenne snevet av magemuskler eller hofte.. Ja da kjære venn, da er du nok for tjukk og bør slanke deg en smule.

 

Har selv hørt at nå er jeg så tynn at det begynner å bli stygt. Kunne fortsatt ta ekstremt gode tak rundt hele magen. Jeg er bare laget sånn at den første plassen jeg tar av meg og legger på meg er i ansiktet. Det finnes en ting som heter FOR tynn og FOR tykk.

 

Spiser du og selv kan se at du ikke er sykelig tynn, så synes jeg ikke du skal bry deg om hva andre sier.

 

Når hadde massetettheten i beinbygningen noe å si for kroppsfasong eller vekt? :!:

 

Syns ikke du kommer med så gode punkter for å prestere å si at BMI er noe tull. Klart, man bør se når man faktisk er for tynn eller tjukk, i verste tilfelle høre det fra sine venner. Da er det ikke noe annet å gjøre enn å legge på seg ;) Flere kalorier inn enn ut, burde være enkelt å huske.

Lenke til kommentar

Muskler veier mer en fett.

Og derfor er BMI bullshit.

Dog, BMI kan være en god indikator så lenge vi er i normale tilfeller.

 

Klart det! Men BMI er kroppsmasse, og når man har så faretruende lavt som TS har spiller det ingen rolle hvor stor del av kroppen som er muskler eller fett.

 

Men nei, jeg konkluderer ikke med at TS er feit eller underernært, kan du ikke laste opp et bilde vi kan bedømme? :whistle:

Lenke til kommentar

Muskler veier mer en fett.

Og derfor er BMI bullshit.

Dog, BMI kan være en god indikator så lenge vi er i normale tilfeller.

 

Klart det! Men BMI er kroppsmasse, og når man har så faretruende lavt som TS har spiller det ingen rolle hvor stor del av kroppen som er muskler eller fett.

 

Men nei, jeg konkluderer ikke med at TS er feit eller underernært, kan du ikke laste opp et bilde vi kan bedømme? :whistle:

 

Haha, skjer ikke! :!: Men takk for alle svar her. Skal man stole på BMI ser jeg at "normal kroppsvekt" ligger mellom 18.5 - 24.9 på de fleste nettsøk, så da skjønner jeg jo at jeg burde holde meg i hvert fall over 18. Må gjenta at jeg faktisk spiser og er generelt lite opptatt av vekt (er bare så lei av å høre maset). Jeg kan ingenting for - og forstår ikke hvorfor jeg ikke legger på meg.

Lenke til kommentar

Hva er KMI?

 

KMI - Kroppsmasseindex.

 

BMI - Bodymassindex.

 

Same shit, different language ;)

 

Hvis du absolutt skal oversette, kan du jo gjøre det riktig!

 

På norsk: Kroppsmasseindeks - KS ikke X

 

Engelsk: Body mass index - De bruker ikke sammensatte ord.

 

Egentlig er jeg også nokså skeptisk til forkortelser som KMI, AP, LO etc. Kroppsmasseindeks, Arbeiderpartiet og Landsorganisasjonen er jo et ord, derfor én bokstav, riktignok satt sammen av flere. Det blir rart å si "min K er på 21", men hvis man ikke gjør det, bidrar det til at folk tror man skal dele opp ordene.

Endret av Hanske
Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg er så lei av å høre at jeg burde spise mer. Jeg har ikke spisevegring, så skjønner ikke hvorfor det er gjøres så mye ut av det. Vekta ligger mellom 46-48 kg, og jeg var 160 høy sist jeg sjekket. Har folk rundt meg grunn til å være bekymret eller er det mange andre på min alder (jente, 20) som veier det samme? :dontgetit:

 

Får du i deg nok næring?

Er du "sprekk nok" og "har nok muskler"?

Vis ja, kanskje du ikke trenger å legge på deg.

 

Er opptatt av å spise sunt, men hopper ikke akkurat over godteriet heller.. ;) Har trent både stup og pilates over lengre tid, men har vært i mindre aktivitet det siste halvåret. Vekta har uansett vært ganske uforandret de siste to årene, har ikke vært over 50 kg eller under 46.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...