Gå til innhold

5ere og 6ere(på vgs) for å bli dataingeniør!?


Nux

Anbefalte innlegg

Det kommer jo an på hvilket studium du har tenkt deg inn på. Sivilingeniør i Datateknikk er trolig det datastudiet i Norge som er vanskeligst å komme inn på, med 49 skolepoeng sist opptak. Det betyr at man kunne komme inn med et snitt på 4.5, så lenge man hadde fire tilleggspoeng. Det bør være ganske så overkommelig for de fleste. Hvis man ikke klarer det, så har man kanskje ikke noe der å gjøre med mindre det er fag som samfunnsfag og historie som trekker ned. Husk at den største utfordringen ikke er å komme inn, men å faktisk komme seg gjennom tiden ved NTNU med et godt resultat. Fordi mange av landets beste elever fra videregående søker seg dit, så er nivået høyt. Om du skal bekymre deg for noe, så må det være selve studiet - ikke poenggrensene.

Men, Jeg fikk mulighet til å snakke med en siv.ing(bygg), han fortalte meg at man hadde kun 3 sjangser på eksamen, universitetet..Mens du sier at det er ubegrenset :s

Også har jeg hørt at på universitet skal man drive med data greier..så uansett vil det være enkelt å bestå? vis du er intressert i data...osv

 

EDIT: ..For å bli siv.ing

Endret av Leif23
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror NTNU endret det regelverket for ikke så altfor lenge siden, så en uteksaminert sivilingeniør kan ha hatt andre regler å forholde seg til enn de som gjelder i dag.

 

Du blir naturligvis ikke siv.ing. i data uten å studere data. Noen fag er utvilsomt relativt tunge, men med brennende interesse og hardt arbeid vil det meste gå. Uten interesse for det du skal studere, så vil det være veldig vanskelig å fullføre et tungt sivilingeniørstudium.

Lenke til kommentar

Jeg tror NTNU endret det regelverket for ikke så altfor lenge siden, så en uteksaminert sivilingeniør kan ha hatt andre regler å forholde seg til enn de som gjelder i dag.

 

Du blir naturligvis ikke siv.ing. i data uten å studere data. Noen fag er utvilsomt relativt tunge, men med brennende interesse og hardt arbeid vil det meste gå. Uten interesse for det du skal studere, så vil det være veldig vanskelig å fullføre et tungt sivilingeniørstudium.

Brennendene intresse? Hva lærer man på universitetet? lærer man ikke om data der? jeg har jo mye intresse for data uansett..Men hva mener du? Har man 3 sjangser eller ubegrenset?

Lenke til kommentar

Jeg tror NTNU endret det regelverket for ikke så altfor lenge siden, så en uteksaminert sivilingeniør kan ha hatt andre regler å forholde seg til enn de som gjelder i dag.

 

Du blir naturligvis ikke siv.ing. i data uten å studere data. Noen fag er utvilsomt relativt tunge, men med brennende interesse og hardt arbeid vil det meste gå. Uten interesse for det du skal studere, så vil det være veldig vanskelig å fullføre et tungt sivilingeniørstudium.

Brennendene intresse? Hva lærer man på universitetet? lærer man ikke om data der? jeg har jo mye intresse for data uansett..Men hva mener du? Har man 3 sjangser eller ubegrenset?

De fleste universiteter har vel en form for begrensning. La oss si at du stryker i et fag med 10 studiepoeng. Neste semester får du da de studiepoengene ekstra i tillegg til mye nytt du skal lære. Om du stryker igjen, får du 10 studiepoeng ekstra semesteret etter der igjen. Hvis du bare skal stryke og stryke i samme faget om og om igjen, da kan du like gjerne skifte kurs og studere noe annet. Om du tar samme eksamen 3 ganger på rad, da har du hatt 120 studiepoeng der andre bare har hatt 90, og det er tungt! Da har du tilsammen brukt et halvt studieår ekstra som ingen andre har.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du går og gnager på dette her. Når du faktisk er så gammel at du studerer på NTNU er ikke dette et spørsmål du går og lurer på.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg tror NTNU endret det regelverket for ikke så altfor lenge siden, så en uteksaminert sivilingeniør kan ha hatt andre regler å forholde seg til enn de som gjelder i dag.

 

Du blir naturligvis ikke siv.ing. i data uten å studere data. Noen fag er utvilsomt relativt tunge, men med brennende interesse og hardt arbeid vil det meste gå. Uten interesse for det du skal studere, så vil det være veldig vanskelig å fullføre et tungt sivilingeniørstudium.

Brennendene intresse? Hva lærer man på universitetet? lærer man ikke om data der? jeg har jo mye intresse for data uansett..Men hva mener du? Har man 3 sjangser eller ubegrenset?

De fleste universiteter har vel en form for begrensning. La oss si at du stryker i et fag med 10 studiepoeng. Neste semester får du da de studiepoengene ekstra i tillegg til mye nytt du skal lære. Om du stryker igjen, får du 10 studiepoeng ekstra semesteret etter der igjen. Hvis du bare skal stryke og stryke i samme faget om og om igjen, da kan du like gjerne skifte kurs og studere noe annet. Om du tar samme eksamen 3 ganger på rad, da har du hatt 120 studiepoeng der andre bare har hatt 90, og det er tungt! Da har du tilsammen brukt et halvt studieår ekstra som ingen andre har.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du går og gnager på dette her. Når du faktisk er så gammel at du studerer på NTNU er ikke dette et spørsmål du går og lurer på.

Hvorfor skal jeg da skifte kurs? jeg får jo 10 poeng ekstra..Hvert år..det betyr jo at jeg består uansett, fordi jeg har 30 poeng mer en de andre. Hva mener du med at det er tungt?

Lenke til kommentar

Abigor mener at om du stryker, så må du ta faget opp igjen senere og havner derfor 10 poeng bak alle andre. Dette er 10 poeng som du må ta igjen, i tillegg til at du skal sikre seg de 30 poengene som utgjør semesteret.

 

NTNU opererer forresten stort sett med 7,5 poeng per fag - noen med 15, men det gjelder for det meste Dragvoll. Det betyr at mens de fleste andre studenter i Norge tar tre fag per semester, så tar NTNU-studenter fire fag. Den reelle belastningen er neppe særlig lavere per fag, selv om det skal være slik på papiret.

Lenke til kommentar

Abigor mener at om du stryker, så må du ta faget opp igjen senere og havner derfor 10 poeng bak alle andre. Dette er 10 poeng som du må ta igjen, i tillegg til at du skal sikre seg de 30 poengene som utgjør semesteret.

 

NTNU opererer forresten stort sett med 7,5 poeng per fag - noen med 15, men det gjelder for det meste Dragvoll. Det betyr at mens de fleste andre studenter i Norge tar tre fag per semester, så tar NTNU-studenter fire fag. Den reelle belastningen er neppe særlig lavere per fag, selv om det skal være slik på papiret.

Hvilke fag tar de? Jeg su*** i matte, Norsk/engelsk..Tror Neppe jeg blir noe bedre i å skrive stil . Men matte kan jeg nk komme ett nivå opp..Hvilke fag har de på NTNU?

Endret av Leif23
Lenke til kommentar

Du kan ikke bli ingeniør uten matte …

 

Hadde du lest på linken, ville du sett at alle fagene som viser der er obligatoriske. Det er omtrent samme fagene alle ingeiørstudenter må ta, enten de vil bli dataingeniører; maskiningeniører; elektroingeinører eller petroleumsingeniører …

 

Men hvorfor bekymrer du deg for slike ting som hvor mange ganger du kan ta eksamen? Konsentrer deg heller om å få gode karakterer, så kan du heller tenke på slikt når du begynner å studere.

Endret av Jude Quinn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kult og kult … Det er vel så kult som matte kan bli, men du må ha det for å kunne ta mange av ingeniørfagene. Det er stort sett anvendt matematikk da, så det er ikke så værst.

 

Det er vanskelig å sammenligne med ungdomsskolen … Der sitter man jo bare å klipper i papir og lager krusseduller med passer …

Endret av Jude Quinn
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Slutt å bekymre deg, Leif23. Du går enda på ungdomskolen, som alle her allerede har nevnt. At det kreves et høyt snitt ved NTNU betyr ikke at du ikke får studere det du vil, det finnes mange andre skoler med de nøyaktige samme fagene og utdanningen. Poeng, fag og alle disse systemene kan du sette deg inn i når du begynner der.

 

Det du kan tenke på nå, igjen som mange har sagt, at du kan forbedre det grunnlaget du har for videre studier: karakterene fra ungdomskolen. Personlig var jeg ingen voldsom arbeidshest på ungdomskolen, men det kom for det meste av manglende utfordring. Jeg kan garantere at dersom du ser lysere på alle fagene og øker innsatsen, så blir alt så mye bedre, både karakterene og hvor morsomt det er. Jeg kan også garantere at matematikken er mye mer avansert og mye morsommere allerede på videregående! Det er ikke bare de fire regneartene lenger, men så mye mer, men dersom du ikke er god i gangetabellen eller noe annet fra ungdomskolen blir matematikken her mye tyngre, altså det blir mye mer jobb og du vil bruke lenger tid på å forstå ting. Karakterene blir bedre etter mer du jobber, og det blir morsommere om du ser på det som morsomt. Som ahpadt sier; matematikk er hva du gjør det til selv.

 

Jeg vil også si dette om de andre fagene du har: gjør en innsats. Mange har nevnt det allerede; det du gjør nå får du virkelige igjen for senere. Det å kunne skrive godt norsk, være god i engelsk, kunne drøfte i samfunnsfag og få med deg viktige historie bruddpunkt vil virkelig hjelpe deg senere! Det arbeidet du legger ned nå hjelper karakterene dine nå og på videregående, og dine sjanser for å studere NØYAKTIG de fagene du vil ved NØYAKTIG den skolen du vil øker voldsomt.

 

Gjør en innsats nå, også tar du videregående og de karakterene når den tid kommer! =)

 

EDIT: Hoppsann. Dette ble en ganske heftig bump.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg avslutta 10. med bare treere og firere; omtrent like mange som deg. Nå er de aller fleste karakterer femmere, og noen få firere og seksere. Det kreves at du har minst 4 i R2-matte, men du bør ha et godt snitt for å komme inn, men husk at ca. 4,5 holder for svært mange dataingeniørstudier i Norge.

Lenke til kommentar

Bestått holder for mange dataingeniørstudier her til lands... litt skremmende i grunn.

Eller så trenger du ikke mattefagene en gang, de kan taes som forkurs eller parallelt med utdannelsen.

 

Men det er ikke så skremmende når de med dårlig mattekarakterer skal ha samme eksamener som de med gode karakterer. De som får gode karakterer i ingeniørmatte er flinke uansett hva de har fått på videregående. Jeg er enig at det er litt skremmende, men først og fremst for de som blir fristet og ikke kjenner sine begrensninger, og stryker i vanskelige mattefag og må studere noe annet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...