Gå til innhold

5ere og 6ere(på vgs) for å bli dataingeniør!?


Nux

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Det er en ting jeg hørte idag..det var det at vis man skal bli sivil ingeniør og man har kommet til universitet..Har man bare 3 sjangser? Vis man feiler alle får Man aldri blitt siviliingeniør :cry:

 

Er det sant?

 

Og det at man kan prøve ubegrenset antall ganger på Vidregående(vil det koste noe?)

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg hørte idag..det var det at vis man skal bli sivil ingeniør og man har kommet til universitet..Har man bare 3 sjangser? Vis man feiler alle får Man aldri blitt siviliingeniør :cry:

 

Er det sant?

Ved NTNU stemmer ikke dette, og det er her de aller fleste av landets sivilingeniører blir utdannet. Så lenge man stryker, så er det ingen begrensning for hvor mange ganger man kan forsøke igjen - med forbehold om at faget fortsetter å eksistere naturligvis. Dersom man står, så kan man kun ta eksamen én gang til i et forsøk på å forbedre karakteren i faget.

 

På videregående er det ingen begrensning utover det med at faget eksisterer, og ellers kan man nok ta et tilsvarende fag, men det koster litt å melde seg opp som privatist.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg hørte idag..det var det at vis man skal bli sivil ingeniør og man har kommet til universitet..Har man bare 3 sjangser? Vis man feiler alle får Man aldri blitt siviliingeniør :cry:

 

Er det sant?

Ved NTNU stemmer ikke dette, og det er her de aller fleste av landets sivilingeniører blir utdannet. Så lenge man stryker, så er det ingen begrensning for hvor mange ganger man kan forsøke igjen - med forbehold om at faget fortsetter å eksistere naturligvis. Dersom man står, så kan man kun ta eksamen én gang til i et forsøk på å forbedre karakteren i faget.

 

På videregående er det ingen begrensning utover det med at faget eksisterer, og ellers kan man nok ta et tilsvarende fag, men det koster litt å melde seg opp som privatist.

Hva er vitsen med å forbrede karakteren når du har fullført en mastergraden, det blir jo bare tull ? Er dette bare ved NTNU? er det lett å komme inn der ?

Endret av Leif23
Lenke til kommentar

Nå forbedrer man gjerne mens man fortsatt holder på med løpet, og det er ikke tull siden gode karakterer er aktuelle både for næringslivet og universitetet - sistnevnte om man ønsker jobb som stud.ass./und.ass. og naturligvis om man vil ta en doktorgrad etter master. Dersom man tar et løp som er delt opp i bachelor og master, så vil gode karakterer fra bachelor være viktige for å komme inn på master. NTNU har f.eks. et minstekrav om en gjennomsnittskarakter på 2,5 for å ta master, som tilsvarer rundt C om jeg ikke tar helt feil.

 

Er dette bare ved NTNU? er det lett å komme inn der ?

Det er de reglene som gjelder ved NTNU. Jeg kan ikke uttale meg om andre universiteter/høgskoler, men jeg vet at det er litt ulik praksis.

Poenggrensene endrer seg fra inntak til inntak, men stort sett er det relativt lett å komme inn ved NTNU hvis man sammenligner med eliteuniversiteter (noe vi ikke har i Norge, men NTNU er det nærmeste vi kommer). I forhold til andre institusjoner i Norge, så er det relativt vanskelig. Man kan komme inn på det meste med rundt fem i snitt og fire realfagspoeng, men f.eks. nanoteknologi har ganske syke poenggrenser.

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå forbedrer man gjerne mens man fortsatt holder på med løpet, og det er ikke tull siden gode karakterer er aktuelle både for næringslivet og universitetet - sistnevnte om man ønsker jobb som stud.ass./und.ass. og naturligvis om man vil ta en doktorgrad etter master. Dersom man tar et løp som er delt opp i bachelor og master, så vil gode karakterer fra bachelor være viktige for å komme inn på master. NTNU har f.eks. et minstekrav om en gjennomsnittskarakter på 2,5 for å ta master, som tilsvarer rundt C om jeg ikke tar helt feil.

 

Er dette bare ved NTNU? er det lett å komme inn der ?

Det er de reglene som gjelder ved NTNU. Jeg kan ikke uttale meg om andre universiteter/høgskoler, men jeg vet at det er litt ulik praksis.

Poenggrensene endrer seg fra inntak til inntak, men stort sett er det relativt lett å komme inn ved NTNU hvis man sammenligner med eliteuniversiteter (noe vi ikke har i Norge, men NTNU er det nærmeste vi kommer). I forhold til andre institusjoner i Norge, så er det relativt vanskelig. Man kan komme inn på det meste med rundt fem i snitt og fire realfagspoeng, men f.eks. nanoteknologi har ganske syke poenggrenser.

DDuuuu sssaa? 5 i snitt !? for å komme innnn :cry:

Lenke til kommentar

Det kommer jo an på hvilket studium du har tenkt deg inn på. Sivilingeniør i Datateknikk er trolig det datastudiet i Norge som er vanskeligst å komme inn på, med 49 skolepoeng sist opptak. Det betyr at man kunne komme inn med et snitt på 4.5, så lenge man hadde fire tilleggspoeng. Det bør være ganske så overkommelig for de fleste. Hvis man ikke klarer det, så har man kanskje ikke noe der å gjøre med mindre det er fag som samfunnsfag og historie som trekker ned. Husk at den største utfordringen ikke er å komme inn, men å faktisk komme seg gjennom tiden ved NTNU med et godt resultat. Fordi mange av landets beste elever fra videregående søker seg dit, så er nivået høyt. Om du skal bekymre deg for noe, så må det være selve studiet - ikke poenggrensene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så, vis jeg feilet, burde jeg alrdi ha søkt på NTNU? Utdanningen går i vasken? Men hvorfor bekymre seg gjennom tiden på NTNU når man har UNLIMITED sjangser? når jeg repeterer det samme hvert år om man feiler om og om igjen?

 

Men, finnes det ikke et annet universitet der man kan få UNLIMITED muligheter? og man trenger ikke å bekymre seg for at de beste elevene fra hele landet søker ?

 

Du studerer jo informatikk ved NTNU, så hva fikk du på vidregående?

Endret av Leif23
Lenke til kommentar

Faktum er at tiden går, og de aller fleste studenter i Norge lever på studielån. Etter hvert som årene går, så øker også lånet. Lånekassen kutter støtten om du havner mer enn ett år bak normert tid, og det er en grense på åtte års støtte når man studerer på fulltid. NTNU er heller ikke spesielt glad i at folk havner langt etter skjema, og det er litt kjipt å ikke få rykke opp til neste klasse. Enda kjipere blir det om man mister studieplassen. Tekniske og realfaglige studium ved NTNU er ikke noe for deg om du ønsker å slappe av og ta livet med ro. Det er dette universitetet er kjent for, og opplegget er knallhardt i forhold til videregående.

 

Jeg kan som tidligere nevnt ikke uttale meg om praksisen som føres ved andre universiteter og høgskoler, da jeg kun har kjennskap til NTNU.

 

Selv hadde jeg ikke spesielt gode karakterer fra videregående. Knappe 4.8 i snitt, om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar

Faktum er at tiden går, og de aller fleste studenter i Norge lever på studielån. Etter hvert som årene går, så øker også lånet. Lånekassen kutter støtten om du havner mer enn ett år bak normert tid, og det er en grense på åtte års støtte når man studerer på fulltid. NTNU er heller ikke spesielt glad i at folk havner langt etter skjema, og det er litt kjipt å ikke få rykke opp til neste klasse. Enda kjipere blir det om man mister studieplassen. Tekniske og realfaglige studium ved NTNU er ikke noe for deg om du ønsker å slappe av og ta livet med ro. Det er dette universitetet er kjent for, og opplegget er knallhardt i forhold til videregående.

 

Jeg kan som tidligere nevnt ikke uttale meg om praksisen som føres ved andre universiteter og høgskoler, da jeg kun har kjennskap til NTNU.

 

Selv hadde jeg ikke spesielt gode karakterer fra videregående. Knappe 4.8 i snitt, om jeg husker riktig. Jeg r redd for å feile :|

Knaaaaaapppppppppppeeeeee?

Mannn, du køddder nå? 8 5er? og du sier at det er knaaappppe??`????

Jeg har bare 3,7 i snitt. tror du jeg kan klare det?

Endret av Leif23
Lenke til kommentar

Ja, det tror jeg du kan klare. Hvis du nå går i 9. klasse, så er du bare halvveis gjennom ungdomsskolen. Altså kan du fint snu trenden helt før du går ut av 10. klasse, og når du starter på videregående er det bare å gi gass fra første dag. Jeg ble feilinformert av lærerne mine på VG1, som førte til at jeg nedprioriterte enkelte fag som likevel viste seg å være avsluttende. Dermed var jeg stuck med en ufin samling firere, og takket være ytterligere feilinformasjon fra en rådgiver tok jeg ikke fagene opp igjen. Rådet mitt er: stol aldri blindt på det lærere og rådgivere sier. Altfor mange har ikke snøring på det de babler om.

 

Til slutt litt motivasjon: Hvis du har et mål, så jobb for å nå det. Da får alt en mening, og det vil hjelpe deg mye.

Lenke til kommentar

Ja, det tror jeg du kan klare. Hvis du nå går i 9. klasse, så er du bare halvveis gjennom ungdomsskolen. Altså kan du fint snu trenden helt før du går ut av 10. klasse, og når du starter på videregående er det bare å gi gass fra første dag. Jeg ble feilinformert av lærerne mine på VG1, som førte til at jeg nedprioriterte enkelte fag som likevel viste seg å være avsluttende. Dermed var jeg stuck med en ufin samling firere, og takket være ytterligere feilinformasjon fra en rådgiver tok jeg ikke fagene opp igjen. Rådet mitt er: stol aldri blindt på det lærere og rådgivere sier. Altfor mange har ikke snøring på det de babler om.

 

Til slutt litt motivasjon: Hvis du har et mål, så jobb for å nå det. Da får alt en mening, og det vil hjelpe deg mye.

Greit, Tusen Takk Horror. Fra og med imorgen skal det jobbers ;) Jeg har litt problem med norsken. Må begynne å lese bøker...osv , Men Lykke til Du også, med informatikken din :)

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å legge et godt grunnlag for videre studier på ungdomsskolen. Går selv andreåret på studiespesialiserende (VG2) og nyter godt av det forspranget jeg fikk fra ungdomsskolen. For å trekke karakterene opp vil jeg også anbefale deg å følge med på nyhetene, der kan du få mye nyttig informasjon som du kan trekke frem ved en eventuell eksamenssituasjon.

 

For deg som vil studere IT videre er matte og naturfag viktig. Jeg sliter spesielt med matte ettersom hoppet fra ungdomsskole matte til VGS-matte er ganske stort. PÅ VGS måtte jeg begynne å gjøre matteleksene mine, noe jeg fortsatt sliter med i dag siden jeg ikke gjorde lekser på ungdomsskolen.

 

Siden du sier du sliter i norsk er å lese bøker en god idé. Nettaviser og (gode)leserinnlegg er også å anbefale for fremtidige sakprosa(dvs. artikkler og andre saklige sjangre) stiler og innleveringer på VGS.

 

Altså, det er viktig å legge et godt grunnlag nå på ungdomsskolen, få inn gode arbeidsvaner og holde deg oppdatert. Dersom du gjør dette kommer ting til å gå mye lettere på videregående og seinere, på universitetet.

Lenke til kommentar

Horrorbyte, now i really got problems. Vi har Samf også har vi fremføring..Klima..osv Jeg er ikke særlig spessielt glad i fremføring..Det værste er at denne karaKTEREN teller ganske mye.

 

Vær gang jeg har fremføring..skjer følgende: Stemmen blir litt vriend får en veldig veldig nervøs stemme også håndaa begynner å skjelve , jeg blir også rød i trynet..Hva skal jeg gjøre ?

 

samtidig begynner jeg å glemme.. :whistle:

 

IM STUCK WITH A 4 :O

Endret av Leif23
Lenke til kommentar

Forbered deg skikkelig, og ikke ta deg selv så fryktelig høytidelig mens du står der fremme. Hvis du sier noe feil, eller glemmer noe, så kan du spøke det til side og/eller finne på noe annet fornuftig å si i stedet. Personlig pleier jeg å ta utgangspunkt i noen få stikkord, og lar ting gå som det går.

Lenke til kommentar

Har ikke mye å bidra til vidre skole gang, men når det gjelder ungdomskolen, så er det bare å jobbe, så fikse du det. Fikk halvår karaktere i dag(går i 10ende) og gikk fra 3,7 til 4,5 med et lite hakk mer jobbing. Kunne gjort litt bedre vis jeg hadde overkommet grisehunden min på ettermiddag, men det ikke helt enkelt for meg :-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...