Gå til innhold

5ere og 6ere(på vgs) for å bli dataingeniør!?


Nux

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg liker IT veldig godt, til vanlige leser jeg bøker om ata og sånt. Jeg hater matte, men tror jeg kan få en 4 etter jul. Går i 9. , ligger på 3 og 4 i alle fag. Men da jeg hørte læreren min sa "For å komme på dataingeniør studiet på du ha 5 og 6 på vgs, ingen 4ere eller 3ere..eller kanskje 1 4er og reste 5ere og 6ere. Er dette virkelig sant?? OMG :scared:

Endret av Leif23
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det deg igjen? Du er alt for ung til å gruble på slike ting. Du kan ikke bestemme deg nå, for om noen år kommer du til å ha helt andre meninger, holdninger og ønsker. Det er dessuten veldig tidlig å tenke på universitet når du går i 9. klasse! Hva du synes om matte nå behøver ikke å ha noe å si, du kan forandre mening etterhvert. Slapp av og ikke tenk så hardt på noe som ligger mange år foran deg. Du har massevis av tid til å tenke på det senere.

 

Som sagt tidligere så er det ulike krav for å komme inn på dataingeniørlinje på høyskole eller universitet. Du burde ikke bekymre deg over det nå, bare prøv å gjør det så bra som mulig på det trinnet du er. Men på universitetet jeg går på trengte jeg bare 2 i alle fag, så læreren din tok feil. Hvis du har gode karakterer på videregående tyder det på at du er flink til å lære, og vil mestre senere studier bra. Om du får dårlige karakterer på videregående, hvorfor skal du da gjøre det bra senere? Man kan forandre seg, men mange klarer ikke det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

hÆ? Betyr det at det universitet du går i er dårlig?? Hvorfor er det så store forskjeller på krav. Da kan jo de dårlige folka som ikke gidder å gjøre noe bli det. betyr det at yrke dataingeniør ikke er så bra/lønnsomt? møkkajobb?

Universitetet jeg går på er vel omtrent like bra som alle andre. Det er ulike opptakskrav slik at flest mulig skal få sjangsen til å studere. Mange dårlige folk slipper inn og studerer, men om de skal bli dataingeniører så må de jobbe like hardt eller enda hardere enn de som har gode karakterer fra før. Husk at videregående karakterer bruker du bare for å komme inn på det studiet du ønsker. Når du først har kommet inn, må du jobbe og lære slik at du får nye gode karakter, da teller ikke videregående lenger.

Lenke til kommentar

Det er antall søkere som bestemmer hvor høyt snitt du må ha for å komme inn. Det er viktig å merke seg at du bør tenke på at en del av data-studiene krever at du f.eks. har karakteren 4 i R2 matte og Fysikk 1 fra vgs. Så hvis det er noe jeg anbefaler deg å jobbe videre/tenke på, er det å velge realfag. For det første så får du ekstra poeng for å ha de fagene når du søker videre på høyereutdanning, og fagene er veldig relevante med tanke på hvordan universitetene/høyskolene er.

 

Men ikke tenk på at verden går under på ungdomsskolen :) Kom deg igjennom der med helt ok karakterer slik at du kommer inn på den vgs linja du vil. Deretter tar du ett år om gangen. Du kommer sikkert til å finne andre linjer som er mer interessante enn data. Du har tross alt 4 år til du i det hele tatt kan begynne å søke på unviseritetet/høyskole.

Lenke til kommentar

Det er antall søkere som bestemmer hvor høyt snitt du må ha for å komme inn. Det er viktig å merke seg at du bør tenke på at en del av data-studiene krever at du f.eks. har karakteren 4 i R2 matte og Fysikk 1 fra vgs. Så hvis det er noe jeg anbefaler deg å jobbe videre/tenke på, er det å velge realfag. For det første så får du ekstra poeng for å ha de fagene når du søker videre på høyereutdanning, og fagene er veldig relevante med tanke på hvordan universitetene/høyskolene er.

 

Men ikke tenk på at verden går under på ungdomsskolen :) Kom deg igjennom der med helt ok karakterer slik at du kommer inn på den vgs linja du vil. Deretter tar du ett år om gangen. Du kommer sikkert til å finne andre linjer som er mer interessante enn data. Du har tross alt 4 år til du i det hele tatt kan begynne å søke på unviseritetet/høyskole.

Tusen tak for at dere støtter meg, nå skal jeg gå å kjefte på læreren min neste dag.

Lenke til kommentar

hÆ? Betyr det at det universitet du går i er dårlig?? Hvorfor er det så store forskjeller på krav. Da kan jo de dårlige folka som ikke gidder å gjøre noe bli det. betyr det at yrke dataingeniør ikke er så bra/lønnsomt? møkkajobb?

Universitetet jeg går på er vel omtrent like bra som alle andre. Det er ulike opptakskrav slik at flest mulig skal få sjangsen til å studere. Mange dårlige folk slipper inn og studerer, men om de skal bli dataingeniører så må de jobbe like hardt eller enda hardere enn de som har gode karakterer fra før. Husk at videregående karakterer bruker du bare for å komme inn på det studiet du ønsker. Når du først har kommet inn, må du jobbe og lære slik at du får nye gode karakter, da teller ikke videregående lenger.

 

 

Tror ikke at de er så dårlige akkurat men litt mindre god

jeg tror de er mye mer inteligente en gjennomsnittet i Norge

Lenke til kommentar

IT-studier har vært relativt lite populært i Norge etter at bobla sprakk. Det har ført til lite konkurranse om plassene, som igjen fører til lavere - og i mange tilfeller ikke-eksisterende - poenggrenser. Nå er denne trenden i ferd med å snu, for det har vært økende antall søkere til slike studier og jeg tror nok at det vil fortsette å øke. Altså kan situasjonen være en helt annen når du er ferdig med videregående, men per i dag er det altså ikke særlig vanskelig å komme inn på slike studium.

Lenke til kommentar

IT-studier har vært relativt lite populært i Norge etter at bobla sprakk. Det har ført til lite konkurranse om plassene, som igjen fører til lavere - og i mange tilfeller ikke-eksisterende - poenggrenser. Nå er denne trenden i ferd med å snu, for det har vært økende antall søkere til slike studier og jeg tror nok at det vil fortsette å øke. Altså kan situasjonen være en helt annen når du er ferdig med videregående, men per i dag er det altså ikke særlig vanskelig å komme inn på slike studium.

Grensen jeg snakket om gjelder alle eller majoriteten av ingeniørstudier, ikke bare data.

Lenke til kommentar

Hvis du sikter til NTNU, så har de utvilsomt de høyeste poenggrensene for tekniske studium i Norge. For sivilingeniør i Datateknikk må du i dag regne med +- 50 poeng, i tillegg til kravet om minast 4 i R2, men det er jo fortsatt relativt lavt. NTNU er ikke vanskelig å komme inn på med mindre man har planer om nanoteknologi eller noe slikt, men er derimot krevende å studere ved fordi de trekker veldig mange flinke studenter som sammen trekker kravene til gode karakterer opp. Trønderne er nemlig veldig glad i å normalfordele karakterene.

 

Abigor: Ingeniørstudier har heller ikke vært særlig populært, noe som er grunnen til at diverse høgskoler har startet med forkurs, Y-vei og tre-semester. Jeg vet ikke helt hvordan tilstandene er på andre universiteter enn NTNU, men jeg har inntrykk av at det ikke er så mange tekniske studium på de seks andre. Noen er det selvsagt, men et lite miljø fører ofte til liten interesse og dermed lavere poenggrenser.

Lenke til kommentar

 Der jeg studerer, UiS, er det ganske mange tekniske studium. De fleste har ganske kurante inntakskrav, altså mellom 40 og 50 poeng, og noen har enda lavere eller ingen inntakskrav utover spesiell studiekompetanse (pga. for få søkere). Petroleum og indøk er vel dem som har høyest poenggrenser, data har ganske lave. 

Endret av Jude Quinn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...