Gå til innhold

Tips til gitar (metal)?


Penance

Anbefalte innlegg

Farsken, kunne ikke poste som utlogget i dette forumet, får håpe innleggene mine ikke blir funnet! :p

 

Jeg trenger sårt litt hjelp! Det nærmer seg jul og jeg tenkte å gi en gitar i gave til en mann som spiller på hobbybasis. Han spiller for det meste metal, og har en gitar fra før av. Aner ikke hva det er for noe, men den er sikkert en veldig billig nybegynnergitar for han sier han vil ha noe bedre. Han ønsker seg imidlertid en Ltd esp ex50. Jeg vet han vil ha denne hovedsaklig pga looks (den er jo veldig kul!), men vi er begge klar over at den er noe billig/dårlig å spille på. Jeg hadde sett meg ut denne i en butikk, som nå visstnok ikke har den inne lengre. Begynner å få dårlig tid om jeg skal bestille på nett, i tillegg synes jeg den er noe pricy i flere nettbutikker, så lurer litt på hva jeg skal gjøre?

 

Kunne det gått an å finne en annen gitar, som fremdeles ser kul ut? Jeg har ikke satt noen pris enda, men det er jo selvsagt et pluss om den er så billig som mulig! :p Noen som føler seg kallet til å hjelpe en jomfru (nåja..) i nød? :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil anbefale deg å titte på de rimeligere modellene til Schecter

 

har selv en schecter c-1 hellraiser - genial gitar, men trolig noe i overkant budsjettmessig for din del?

 

edit:

fant faktisk hellraiser 3000 kr billigere enn jeg ga (inkl FR tremolo, min er uten), men fremdeles er det en dyr gitar: http://www.gitarhuset.no/ProductPage.aspx?PID=2970

instrumentbutikken har ltd ex 50 til drøyt 3000 kr: http://www.instrumentbutikken.no/product_info.php?products_id=2818

 

hvis metal-looks ikke er et absolutt must kan du titte på squier strat. Billig gitar med god lyd

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Alternativt, hvis du har råd og dere er klar over at EX-50 er noe billig, gå opp et hakk eller to til EX-260 (4399,-) eller EX-401 (7221,-)...

 

(prisene er fra instrumentbutikken.no)

 

Ellers, sånn metalmessig er LTD EC-serie (Eclipse, ser ut som en Les Paul), F-serie (Flame, ser ut som en strat med noe mer bølgede former) og Viper (en skjev SG) heller ikke noe dumt valg.

Endret av Leo_Khenir
Lenke til kommentar

Åh, tusen takk dere! :love:

 

Jeg googler og kikker på alt atm, men er ikke så lett når jeg ikke kan noe særlig om dette. Jeg synes BC Rich Warlock/Warbeast ser veldig(!) kule ut, men er det noe ordentlig dritt? :p

 

Har gravd litt om gitaren han har nå, forresten, og han synes visst ikke den var dårlig likevel. Den kostet 4000,- ny, men han kjøpte den brukt for 2000,- om det hjelper noe. Tror det er en Ibanez av noe slag. Sorry for at jeg ikke har mer info. :blush:

Lenke til kommentar

BC Rich er nok mest for looks ja. Jeg har bare såvidt testet et par av modellene deres, men jeg ville absolutt heller ha gått for noe annet.

 

Ibanez til rundt 4000 ny høres ut som det kan være en RG-370. Strengt tatt en helt kurant gitar, du får det du betaler for.

 

Hva med en LTD KH-202?

Lenke til kommentar

BC Rich er nok mest for looks ja. Jeg har bare såvidt testet et par av modellene deres, men jeg ville absolutt heller ha gått for noe annet.Ibanez til rundt 4000 ny høres ut som det kan være en RG-370. Strengt tatt en helt kurant gitar, du får det du betaler for.Hva med en LTD KH-202?

 

 

Ok, takk, da får jeg vel legge fra meg den også. :p Den LTD'en du forslo ser nesten helt lik ut som den han allerede har, og han sikler jo på den EX 50'en pga utseendet, så tror han vil ha noe annet, egentlig.. Beklager at jeg er så vanskelig!

 

Hvis han liker metallica kommer han til å elske LTD KH-202. Gitaristen i metallica bruker nemlig den gitaren :)

Lenke til kommentar

Billig gitarene til Epi er det bare å styre unna. LTD er bedre. Forskjellen på en EX50 og en 500 er egentlig bare finish og elektronikken, som forøvrig kan byttes fort og greit.

 

Jeg ønsker å hvitvaske BC Rich, det er ikke noe drit(bedre enn epi), men det er mest utseende det går på.

 

Dean har jo en del gitarer også, ikke helt min type headstock, men noen liker de:

impellitteri

rik_emmett

Razorback

 

Men først av alt er det vel hva gitaristen selv føler når den faller i hendene; respons, tone etc. Ingen er like, hvis ikke hadde det ikke vært mange gitarer der ute :p

Lenke til kommentar

Billig gitarene til Epi er det bare å styre unna. LTD er bedre. Forskjellen på en EX50 og en 500 er egentlig bare finish og elektronikken, som forøvrig kan byttes fort og greit.

 

Jeg ønsker å hvitvaske BC Rich, det er ikke noe drit(bedre enn epi), men det er mest utseende det går på.

 

Enig i begge! I bandet mitt bruker gitaristen to gitarer, en Morgan SG-lookalike, og en BC Rich Mockingbird (en av de snillere formene til BC Rich), og begge låter bra. BC Richen har litt mer punch i grope Drop-D-riff, kanskje, selv om humbuckeren ikke er av de beste (plukker f.eks opp lyden av plekter som bankes mot kropp :S ).

 

Her er Mockingbird, finnes sikkert billigere steder å kjøpe - godt alternativ til LTD Explorer. (EX=Explorer)

Lenke til kommentar

Jackson har også en del gode gitarer, gjerne med EMG-pickuper. Jeg har en jackson slsmg selv (neckthru, stringthru, limited edition) som jeg fikk grisebillig (3000kr, koster 12-14000,- ny, men du skal lete lenge for å finne tilsvarende. Jackson Dinky er en rimeligere variant, og særlig med reversed headstock ser de rimelig fete ut. Skal forøvrig selge en slik med EMG'er til en rimelig penge.

 

Uansett, om du skal få kvalitet for pengene, er det absolutt verdt å se på bruktmarkedet, mye bra å finne der. :)

Lenke til kommentar

Har en ESP LTD EX-50, og synes absolutt ikke den er dårlig å spille på. Har faktisk heller ikke sett en dårlig anmeldelse av den på nettet heller. Flere som bruker den som backup gitar eller main guitar på konserter (lest på ultimateguitar bla). Testa EX-201 for et par uker siden, og kan ikke si at jeg merket noe forskjell. Synes også min ser bedre ut da den har sølv kombinert med sort på hele gitaren, mens 201 har mer av det sorte. Anbefaler å kjøpe EMG pickups til den senere. Straplocks er også et must (for meg) og de kan du finne på stikker.no til rundt 200 kroner. Tok en dag før den pakken lå i posten enda den ligger i Stavanger og jeg bor i Alta, hvor Instrumentbutikken forøvrig hører til. Der jeg kjøpte min.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk til alle dere som har svart i tråden! :love:

 

Jeg fortalte han til slutt at han skulle få en gitar, og ba han vise meg noen han kunne tenke seg, fordi jeg hadde allerede bestemt meg for 3 (!) gitarer som alle har vært utsolgt og ikke kan skaffes på relativt kort tid. Han pekte forsiktig på en Warlock når vi var innom butikken (han skulle bytte strenger på Ibanezen) så jeg sendte han ut for å ta en røyk mens jeg kjøpte den. De hadde bare en annen ( og dyrere..) modell enn den jeg tenkte på, men jeg fikk den til en god pris så jeg slo til! Jeg tror det er en Warlock revenge, eller noe. :p

 

Han ble i alle fall VELDIG glad og har spilt masse på den. Jeg har sagt fra at han må bare si fra om noe ("ting" på gitaren, aner ikke hva det heter) burde byttes så kan jeg betale/ordne det. Den er en del "mørkere" i lyden enn f.eks Ibanezen hans, men den passer godt til metal/trash, synes jeg, så den funker kanskje til litt jamming med kompisene i tillegg til å se smashing ut på veggen i stua! :)

 

Får se om jeg ikke kan ordne med en litt bedre gitar til en annen anledning, er jo bursdag også. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...