Gå til innhold

Er skjermkort på øverste hylle opphypet?


Hareton

Anbefalte innlegg

Du skal vær lite kresen om du fikser å spille bc2 med 4870/260/275 og andre jallakort..

 

 

Haha, har selv GTX 275 (riktignok 2 stykker, men har prøvd med bare ett også) og det er slettes ingen problem å spille BC2 i det hele tatt. Husker ikke hvilke instillinger jeg hadde på, men tviler på at det var maks.

 

Du er virkelig en grafikkhore, men det er greit. Hadde jeg hatt penger nok skulle jeg også vært det hehe :)

 

Må si meg overasket over at du har et Gtx 285 i reserve, du kan selge dette for tja 200 pund på ebay ser det ut som ved et kjapt søk :) Kan være verdt og selge det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har bygget to pcer med hd5870 i, og en med hd5870 i crossfire for diverse venner, tro meg, jeg vet hvordan det ser ut med ordentlige grafikkort, men til SC II er det ingen større forskjell, GRID sliter litt med dips på enkelte maps, men ikke nok til at jeg gidder å bruke 3800kr på et skjermkort hver 18. mnd. HD4870 var et balleslag fra ATI til nVidia på ytelse, og det er fortsatt ikke såå mye tregere enn HD6850. Så lenge jeg får godt over 70fps stabilt i det ene spillet jeg bruker tid på med all grafikk makset ut, så ser jeg ikke vitsen.

 

At betaen hadde lowres teksturer tviler jeg ikke på, fjellene først og fremst ser veldig mye bedre ut i release enn i betaen, men har ikke spillet selv og har ikke kjørt det på min pc siden betaen (syns ikke det var nok nytt siden BF2, var som å spille samme spill igjen, og jeg spillte veldig veldig mye BF2 når det var nytt).

 

Jeg er ikke uenig i at HD4870 er et aldrende kort

Jeg er ikke uenig i at stabilt 60fps+ er godt.

 

Jeg sier dog at man ikke merker forskjell på 60 og 100fps stable på en 60hz skjerm, faktisk så vil 60fps konstant vise et mer oppdatert bilde enn 100fps, siden man slipper å vente på sync. Det blir uansett såpass liten forskjell at man ikke merker det, i hvert fall ikke når man gamer. Men rent teknisk vil v-sync på 60fps gi deg et mer korrekt bilde enn 100fps så lenge grafikkortet klarer å holde 60fps.

 

At man sliter med dips er greit nok, men det har ingen direkte sammenheng med fps, da i hvert fall etter min erfaring, det er andre ting enn gpu som ofte skaper dips.

Lenke til kommentar

Nei, harddisken gjør at all innlasting blir treg, dette påvirker dog ikke ingame ytelse, det gjør at det tar lenger tid å laste spillet.

 

Poenget med 8x aa er at det er maks instillinger, og det er en forskjell. Hvorfor du ikke får tilgang til ultra vet jeg ikke, men det er en del av instillingene som har ultra high som alternativ.

 

v-sync prøver å holde seg på en multiplikator av 60. 30 er halvparten av 60, 20 er en tredel, og 15 er en fjerdedel. Fordi pcen ikke er rask nok til å holde rundt 60.

 

En ssd øker faktisk min fps i Crysis. Dette er testet hos anandtech.com eller tomshardware.com. Så¨ja harddisk kan ha litt å si for ytelse i spill ;)

 

 

 

 

 

Og selvfølgelig loading av baner. Det er derfor en ssd gjør susen i crysis, da det er loading av textures og slikt underveis når man spiller.

 

Listen to the dawg!

 

Vil si meg enig der,

for jo,

fps'en min i Crysis har senket seg pga. av at hdd'en min holder på å ta kvelden,

som jeg prøvde å forklare tidligere,

alt i windows går tregere pga. det.

 

Defrag hjelper heller ikke,

for det gjør jo pcen en gang i uka.

(Ja, jeg er fullt klar over at Windows sin defrag ikke er den beste,

men noe duger den vel til, eller?)

Lenke til kommentar

Disse FPS-testene går gjennom en stor del nye områder, om trådstarter står stille vil han få fps upåvirket av harddisken. Kamper i små områder blir heller ikke påvirket av harddiskene, da alt man ser allerede er lastet inn.

 

Avg FPS avviker med 10% fra den høyeste til laveste, ikke akkurat en sinnsyk forskjell.

Lenke til kommentar

synn  laugh.gif

 

 

Jeg har heldigvis ikkje det problemet  :tease:

Har du... problemer av noe slag? Hele diskusjonen med malmern var at han mente at hans hd5850 fint kunne trekke crysis med alt på maks, helt til han kom med at han ikke hadde maks AA, ikke kjørte på ultra instillinger og likevel ikke klarte å trekke det med 60fps...

 

Men lenge leve schizofrene uttalelser.

Lenke til kommentar
Er skjermkort på øverste hylle overhypet?

Dette finnes det ikke noe objektivt svar på, siden det avhenger av brukerens bruksområde, behov, interesse, vaner og økonomi (og sikkert en del andre ting også).

 

Det eneste man kan besvare tilnærmet objektivt er hvilket kort som gir mest ytelse pr. krone til et spesifikt bruksområde, og der stiller vel generelt ikke toppkortene særlig sterkt.

 

Der, jeg vant diskusjonen! :p

Lenke til kommentar

Hvis HDD'en påvirker FPS'en din betyr det bare at du ikke har nok RAM :)

nei vel... 12gb er ikkje nok laugh.gif

 

 

 

 

Så du mener når man går inn i et spill så ligger HELE spillet i rammen?

 

post-42975-0-06895300-1292597085_thumb.png

 

post-42975-0-98823500-1292597087_thumb.png

 

 

 

 

http://www.anandtech.com/show/2614/14

 

Tror nok ikke du sliter der :p

Men hvis du ikke får preloada all nødvendig informasjon inn i RAM'en så må dette hentes fra hard disk, og da kan FPS'en falle ;)

Har ikke noe fakta for hånd da jeg skriver fra tlf'en atm ^^

Lenke til kommentar

Ja nettop, skjermen viser ikke mer enn 60 FPS, men skjermkortet rendrer mer, og da spurte jeg hvilke frames blir skippet slik at ikke mer enn 60 blir vist?

Med dual buffering (som er det vanlige) der det er et frontbuffer som er det som vises på skjermen din og et backbuffer som det GPU'en holder på å rendre neste frame til. Uten vsync vil disse bufferene bytte rolle så snart et ferdig frame er skrevet til backbufferet, men med vsync blir dette rolle bytte synkronisert med refreshraten til skjermen. Altså er GPU'en ferdig med å rendre et frame til backbufferet, men skjermen er kun ferdig med å vise si 20% av frontbufferet må skjermkortet vente til skjermen er ferdig med å vise frontbufferet. Skjermkortet vil da her stå idle og ikke løpe ifra refresh oppdateringen til skjermen.

Lenke til kommentar

Jeg sier dog at man ikke merker forskjell på 60 og 100fps stable på en 60hz skjerm, faktisk så vil 60fps konstant vise et mer oppdatert bilde enn 100fps, siden man slipper å vente på sync. Det blir uansett såpass liten forskjell at man ikke merker det, i hvert fall ikke når man gamer. Men rent teknisk vil v-sync på 60fps gi deg et mer korrekt bilde enn 100fps så lenge grafikkortet klarer å holde 60fps.

Selv om man har konstant 60FPS, betyr det ikke at frameraten er synkronisert med refresh raten til skjermen.

Høyere framerate enn refresh raten til skjermen har en misjon da det forsatt gir deg raskere frame oppdatering, selv om det blir deler av to eller flere frames spredd utover en skjerm refresh, og mange setter pris på dette. Spesielt i raske muliplayer spill som BC2.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Hva hjelper raskere frame oppdatering om du ikke kan se den?

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

 

Særlig du Flimzes  :D

Du kan legge til så mange mellomrom du vil, men du ignorerer jo galant hele problemstillingen, var det noe du ikke skjønte med spørsmålet mitt, er det noe som var uklart?

 

Hvordan hjelper det med 100fps når skjermen bare kan vise 60 av dem uansett?

 

Er det virkelig bedre å få halve bildet av gangen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...