Gå til innhold

Forslag til høytaler under 5 lapper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes et helt hav av høyttalere i den prisklassen. Og det er egentlig ingen av dem som er spesielt dårlige. Du bør helt klart gå og høre selv.

Men jeg kan liste opp noen av mine favoritter:

Dali 5005 til 4000kr (har faktisk et par selv)

B&W DM309 til 5000 kr

Tannoy mX4-M til 5000 kr

Audio Pro Fokus SA-5 til 5000kr

 

Alle disse er gode kjøp. Dali 6006 liker jeg ikke, synes det høres ut som et råttent diskotek. Men det kan ha vært lytterommet eller noe slikt.

Ellers finnes de mange andre bra høyttalere hvis du har 5-800 kr å slenge i potten.

Lenke til kommentar

Lurer litt på om det kan være et bedre alternativ å kjøpe

brukt.

En generell regel er vel at pent brukt utstyr koster halvparten av

ny.

Og for 5 000 får man jo da en høytaler som i dag koster 10 000.

Men man vet jo aldri hva man får!

Kan lett bli "katta i sekken" ved handel på f.eks qxl.no

Lenke til kommentar

Å kjøpe brukt er ikke så dumt. Men du får ikke noe forholdsvis nytt til halv pris. Vanligvis er høyttalere som selges for halv pris ihvertfall 3-4 år gamle. Skal du kjøpe brukte høyttalere bør du for all del høre på dem først. Ellers kan du fort få noen med mangler.

En høyttaler er en mekanisk konstruksjon og blir mye fortere "slitt" enn forsterkere. Så hvis du føler behov for forsterker så kan man gjøre mange "kupp" på bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Er på jakt etter gode høytalere til under 5 lapper.

2 forslag kan jo være Dali 5005 og Dali6006. (HiFi-klubben)

Er det noen som har andre forslag til høytalere.

Musikk : Pop/Rock +++

Rommet ca. 30m2.

Forsterker 2x55w 8ohm (Pioneer)

 

Bowers & Wilkins DM602 S3 - ikke sammelignbar med Dali engang. Ta en tur innom og hør. Det gjorde jeg, og jeg kjøpte. Jeg skulle inn å kjøpe meg en Cerwin Vega sub og et par Gale 3040, men den idéen ble raskt forandret. De spiller i en klasse for seg selv. Dali spiller greit nok, men B&W er et av verdens beste høyttalerprodusenter. Disse koster 4.500 og neste steg etter min mening er DM604 S3 som koster i overkanten av 10 000. I mellom finner man DM602.5 S3 og DM603 S3, men disse har mindre elememt. Høyttalen spiller så vanvittig rent at jeg blir skremt. Den har en nautilus diskant, og for alle som er kjent med produktene fra B&W vet man at nautilus er topklassen.

 

Hør på de, og kjøp de. Mitt råd. Ingen over ingen ved siden til den prisen.

 

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

Jeg vil også på det sterkeste anbefale Bowers & Wilkins høytalere. Dali lager for så vidt greie høgtalere, men ikke noe mer. B&W spiller fantastisk rent og klart. Mellomtonen deres har blitt rost i skyene, og det for en god grunn.

 

Jeg hadde ett par DM604 S3 til prøvelytting hjemme i stuen. En fryd å høre på. Stram og fin bass, og krystallklart i de høgre frekvenser. Eneste lille minus er at dem ikke spilte så veldig høyt.

 

Har litt vansklig for å finne noen passendes høytalere fra B&W til rundt 5000. Så spar heller pengene dine en liten stund til og kjøpe DM604 S3 når du har råd. Det komer du ikke til å angre på.

 

Men som andre har sagt allerede, så burde du også investere i en ny forsterker.

Lenke til kommentar
Er på jakt etter gode høytalere til under 5 lapper.

2 forslag kan jo være Dali 5005 og Dali6006. (HiFi-klubben)

Er det noen som har andre forslag til høytalere.

Musikk : Pop/Rock +++

Rommet ca. 30m2.

Forsterker 2x55w 8ohm (Pioneer)

 

Bowers & Wilkins DM602 S3 - ikke sammelignbar med Dali engang. Ta en tur innom og hør. Det gjorde jeg, og jeg kjøpte. Jeg skulle inn å kjøpe meg en Cerwin Vega sub og et par Gale 3040, men den idéen ble raskt forandret. De spiller i en klasse for seg selv. Dali spiller greit nok, men B&W er et av verdens beste høyttalerprodusenter. Disse koster 4.500 og neste steg etter min mening er DM604 S3 som koster i overkanten av 10 000. I mellom finner man DM602.5 S3 og DM603 S3, men disse har mindre elememt. Høyttalen spiller så vanvittig rent at jeg blir skremt. Den har en nautilus diskant, og for alle som er kjent med produktene fra B&W vet man at nautilus er topklassen.

 

Hør på de, og kjøp de. Mitt råd. Ingen over ingen ved siden til den prisen.

 

-Chief- blink.gif

Vel, vel. Ingen tvil om at dm602 er en bra høyttaler, men den er altfor liten til 30kvm. Den har heller ikke nautilus diskant, men de har brukt deler av natilus teknologien i diskanten. Alle produsenter bruker teknologi og erfaring fra flaggskipene i sine billigere høyttalere. B&W har bare gjort et ekstra stort nummer ut av det.

 

At DM602.5 S3 og DM603 S3 har 0,5" mindre elementer enn DM602 har svært lite å si.Jeg ville mye heller ha DM602.5 enn DM602, da slipper man stativer. For stativer er absolutt nødvendig og da overstiger prisen 5000 kr også.

 

Kombinasjonen av DM602 og rock synes jeg er dårlig, de spiller pent, men mangler dynamikk. Der er Dali bedre, den varter opp med en dynamikk og spilleglede som DM602 kan se langt etter. Men bassen er litt grøtete, mellomtonen litt bortgjemt og diskanten ikke like oppløst og luftig som hos DM602.

 

Konklusjonen er vel at han får høre selv.

Lenke til kommentar
Er på jakt etter gode høytalere til under 5 lapper.

2 forslag kan jo være Dali 5005 og Dali6006. (HiFi-klubben)

Er det noen som har andre forslag til høytalere.

Musikk : Pop/Rock +++

Rommet ca. 30m2.

Forsterker 2x55w 8ohm (Pioneer)

 

Bowers & Wilkins DM602 S3 - ikke sammelignbar med Dali engang. Ta en tur innom og hør. Det gjorde jeg, og jeg kjøpte. Jeg skulle inn å kjøpe meg en Cerwin Vega sub og et par Gale 3040, men den idéen ble raskt forandret. De spiller i en klasse for seg selv. Dali spiller greit nok, men B&W er et av verdens beste høyttalerprodusenter. Disse koster 4.500 og neste steg etter min mening er DM604 S3 som koster i overkanten av 10 000. I mellom finner man DM602.5 S3 og DM603 S3, men disse har mindre elememt. Høyttalen spiller så vanvittig rent at jeg blir skremt. Den har en nautilus diskant, og for alle som er kjent med produktene fra B&W vet man at nautilus er topklassen.

 

Hør på de, og kjøp de. Mitt råd. Ingen over ingen ved siden til den prisen.

 

-Chief- blink.gif

Vel, vel. Ingen tvil om at dm602 er en bra høyttaler, men den er altfor liten til 30kvm. Den har heller ikke nautilus diskant, men de har brukt deler av natilus teknologien i diskanten. Alle produsenter bruker teknologi og erfaring fra flaggskipene i sine billigere høyttalere. B&W har bare gjort et ekstra stort nummer ut av det.

 

At DM602.5 S3 og DM603 S3 har 0,5" mindre elementer enn DM602 har svært lite å si.Jeg ville mye heller ha DM602.5 enn DM602, da slipper man stativer. For stativer er absolutt nødvendig og da overstiger prisen 5000 kr også.

 

Kombinasjonen av DM602 og rock synes jeg er dårlig, de spiller pent, men mangler dynamikk. Der er Dali bedre, den varter opp med en dynamikk og spilleglede som DM602 kan se langt etter. Men bassen er litt grøtete, mellomtonen litt bortgjemt og diskanten ikke like oppløst og luftig som hos DM602.

 

Konklusjonen er vel at han får høre selv.

 

Jeg spiller mye musikk og jeg spille mye rock, metall og den sjangeren der. DM602 har dynamikk så det holder. De går dypt i bassen, og spiller oppløst som bare juling. Tung rock og metall er den mest krevende musikken som blir laget, og disse spiller den glimrende, men jeg er enig at dette er smak og behag, og at han bør høre på ulike høgtalere før han kan danne seg et bra bilde av hvordan de låter. I tillegg spiller det ganske stor rolle hvilken forsterken man bruker. Pioneer er ganske flat i toppen og gjør at Dali blir noe tam i lyden. B&W er så sylskarp i toppen at man ikke får noe problem med å toppe dette selv med en flat Pioneer.

 

Og når det gjelder at DM602 S3 ikke bruker Nautilus diskan, men bare litt av teknologien, så bommer du godt.

 

Nautilus diskant

Ett av de meste markante kjennetegnene ved dye dyrere modellene i B&W`s høyttalerprogram er diskantelementene med den tilhørende tuben bak. Denne brukes også på DM600-serien, men denne ganger er den plassert innvendig i kabinettet. Tuben fungerer som demper av vibrasjoner og refleksjoner som kommer når diskantelementet spiller, og er med på å gi en mer oppløst, klarere og mer behagelig gjengivelse av de øverste frekvensene.

 

Men DM604 S3 er verdt å spare til. Helt klart. Min tanke er å spare til DM604 S3 og dermed har jeg allerede noen glimrende bakhøyttalere.

 

-Chief- blink.gif

Lenke til kommentar

B&W er også mine favoritter. har også en del kjente som driver innefor musikkbransjen og dem anbefaler dem sterkt!

Utrolig mye bra lyd for en ikke altfor dyr penge!

 

Skal ha meg ett par selv når jeg får råd.......har nettopp brukt en del penger på vannkjøling nå så..... ;)

Lenke til kommentar
Jeg spiller mye musikk og jeg spille mye rock, metall og den sjangeren der. DM602 har dynamikk så det holder. De går dypt i bassen, og spiller oppløst som bare juling. Tung rock og metall er den mest krevende musikken som blir laget, og disse spiller den glimrende, men jeg er enig at dette er smak og behag, og at han bør høre på ulike høgtalere før han kan danne seg et bra bilde av hvordan de låter. I tillegg spiller det ganske stor rolle hvilken forsterken man bruker. Pioneer er ganske flat i toppen og gjør at Dali blir noe tam i lyden. B&W er så sylskarp i toppen at man ikke får noe problem med å toppe dette selv med en flat Pioneer.

 

Og når det gjelder at DM602 S3 ikke bruker Nautilus diskan, men bare litt av teknologien, så bommer du godt.

 

Nautilus diskant

Ett av de meste markante kjennetegnene ved dye dyrere modellene i B&W`s høyttalerprogram er diskantelementene med den tilhørende tuben bak. Denne brukes også på DM600-serien, men denne ganger er den plassert innvendig i kabinettet. Tuben fungerer som demper av vibrasjoner og refleksjoner som kommer når diskantelementet spiller, og er med på å gi en mer oppløst, klarere og mer behagelig gjengivelse av de øverste frekvensene.

 

Men DM604 S3 er verdt å spare til. Helt klart. Min tanke er å spare til DM604 S3 og dermed har jeg allerede noen glimrende bakhøyttalere.

 

-Chief- blink.gif

 

Ikke drit deg ut da. Som sagt så bruker de hovedprinsippene og deler av nautilus teknologien. Men det er enorme forskjeller på diskantene, spesielt når det gjelder materialvalg og toleranser under produksjon.

Gå og hør så hører du ekstremt god forskjell. Diskantene i DM600 serien høres ut som en blekkboks i forhold. Og DM602 går ikke dypt i det hele tatt. Mangler bånndrag.

 

Og hvis fyren bare har 5000 kr så er det jo helt på jordet å anbefale noe som koster dobbelt så mye. Spesielt når dere sier at han må ha forsterker i forhold. Da bommer dere med 10- 12000 kr på busjettet hans.

DM309 er en svært kapabel høyttaler fra B&W, og den koster 5000 kr.

Lenke til kommentar

Riktig at klassisk er mer krevende enn Metal, men det er lettere å få brukbar lyd på klassisk enn hardrock. Du får kanskje ikke fram alle detaljene på klassisk, men lyden blir fort mer "grumsen" ved Metal. syns jeg da.

Jeg har Kef Q55.2 høytalere. Disse er jeg meget fornøyd med til mitt bruk. Kan absolutt konkurrere med B&W. Spiller rent og klart på det jeg bruker å høre på (Pink Floyd, Nick Cave, Chris Rea osv). Klassisk er de også gode på, men jeg vil ikke anbefale de dersom du hører på Mye metal og black metal. Tror ikke de er beregnet for slik musikk rett og slett.

De kostet 6000 for 2 år siden, så de kan kanskje finnes til rundt 5 nå?

Lenke til kommentar

Kef er bra, men jeg tror jeg har glemt hvem som selger det?

Grunnen til metall høres grumsete ut er som regel dårlige innspillinger. Finnes en del metall med bra innspillinger, og de spiller bra på stort sett alle anlegg jeg har testa dem på.

 

KoRn - Untouchables vil jeg påstå at er blant de beste innspillinger jeg har hørt. Albumet er ikke KJEMPEbra, men har høy "gøy-faktor". Du kan spille ekstremt høyt uten at du får vondt i øra.

Lenke til kommentar

Hei. Kjøpte nettopp B&Wdm602s2 med soundsttyle stativer. disse fikke jeg for skarve 3300 brukt og de var i meget bra stand.

 

Se om du finner like bra tilbud. da kan du bruke resten på en god sub. du får vel en grei brukt sub for 2500. (blir vel da 5800 men for et kjøp da mann, dali kan bare stikke under en stol her ja)

 

da kan dette godt settes i en 30m2 stue eller lignende uten problem.

har selv anlegget i et 25m2 stue og det låter bra. bare pass på at du plaserer høyttalerne riktig.

 

Problemet ditt tror jeg kan være forsterkeren. du trenger litt kraft for og bære lyd i 30m2 lell om dm602 ikke er for kravstor. Men her er det bare og forsøke seg frem. Kan prøve og ta med forsterkeren til hifiklubben og spørre om du før prøvespille noen lignende høyttalere.

 

jeg bruker mine dm602 i dag på en yamaha rxv630 med 2x120 watt. og det holde ri massevis

 

husk også at du må ha kabler. Et anlegg blir ikke bedre en det svakeste leddet. tommelfingerregelen min er at når du kjøper høyttalere så bruk 10% av prisen på kabler.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle stikke hodet fram og foreslå JBL ATX-60

Dette er en høytaler som er svært kapabel, spesielt på Rock (som du ønsket). Dessuten er den også egnet som hovedhøytaler i et sorroundoppsett, dersom det skulle bli aktuelt.

JBL har fått gode kritikker for sine nye serier, da de har funnet tilbake til den gode gamle resepten: Høytalere som gir mye morro for pengene.

Lenke til kommentar
Tenkte jeg skulle stikke hodet fram og foreslå JBL ATX-60

Dette er en høytaler som er svært kapabel, spesielt på Rock (som du ønsket). Dessuten er den også egnet som hovedhøytaler i et sorroundoppsett, dersom det skulle bli aktuelt.

JBL har fått gode kritikker for sine nye serier, da de har funnet tilbake til den gode gamle resepten: Høytalere som gir mye morro for pengene.

Ja, JBL er virkelig verdt å prøve. Men de koster vel litt over 5000 kr, er det 5800 det koster?

Lenke til kommentar

hei gadd ikke å lese gjennom elle postene..

Men vist du skal ha 6006 eller kraftigere høytaler så nytter det ikker med en "55watts" forsterker..

 

Men uanz. Jeg ville anbefalt DALI AXS8000 (åog så heller kjøpt en billig effektforsterker på klubben. cambridge.)

Disse høyatalerene kan helt seriøst spille hvor høyt du en ville, og med MASSE dynamikk, selv til å være 8tommere.

Men fungerer også veldig bra til annen musikk. :woot:

 

http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=axs8000

 

Absolutt mest for penga spør du meg.. :wink:

 

effektforsterker... http://www.hifiklubben.no/show.php?folder=...product=camp500

 

YeAh :grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...