Gå til innhold

Oppgradere laptop: Hvilke cpu kan jeg velge mellom?


cptCory

Anbefalte innlegg

Håper noen kan hjelpe litt med mitt lille oppgraderingsproblem :)

 

Jeg lurer på om jeg kan oppgradere CPU på min bærbare men sliter veldig med å finne informasjon rundt hva som støttes av mitt hovedkort og bios.

 

PC: Compaq presario V6500

Hovedkort: Quanta 30CF 85.26 (nForce 630M GeForce 7150M (cpu-z sier nForce 560))

CPU: AMD Turion 64 Mobile TK-53

Bios: Hewlett-Packard F.32 (nyeste)

 

Hovedkortet er sokkel S1, men jeg vet ikke hvilke CPU som støttes av hovedkort og bios, jeg regner med ikke alle sokkel S1 cpuer kan brukes, men hva vet vel jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tipper jeg får ny cpu en gang i neste uke, den ble handlet over ebay i dag og kommer fra usa. HP/Compaq har vært så greie å gjøre det nødvendig og ta ut hver eneste skrue i laptopen for å komme til cpu, men da har jeg mulighet til å finne ut hvor de to skruene som ble til overs sist jeg rensket for støv egentlig skal være. ^^ Jeg skal si fra hvordan installering går og om laptopen blir kjappere i praktisk bruk etter oppgradering fra TK-53 til TL-62.

Endret av s1337en
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja i dag fikk jeg TL-62 CPU'n fra statene. Nå har jeg allerede åpnet laptopen en gang så dette gikk greit. Kjøleanretningen for cpu og gpu var festet i fire skruer rundt cpu socket. CPU var enkel å fjerne, gpu satt derimot limt fast på hovedkortet. Ny CPU ble montert, kjøleren ble renset for gammel kjølepasta og ny ble smurt på CPU og GPU. Etter att laptopen var skrudd sammen startet den på første forsøk (selvfølgelig :whistle: ), noen drivere ble automatisk installert via windows update og alt gikk veldig greit. Jeg tok aldri noen test av laptopen før CPU bytte så hvor mye ytelsen har økt vet jeg ikke, men det holder med å vite att den nye CPU'n er kjappere enn den gamle. Den ble også 5 celcius kaldere med kun windows 7 skrivebord åpent etter att den fikk arctic silver 5 kjølepasta. GPU er ved samme temp som før da den er avhendig av termal pads for å få kontakt med kjøleblokka :/

 

Alt i alt ble det en suksess, men jeg venter fortsatt på nytt batteri da selgeren fra ebay ble taus etter att han fikk betaling, håper det likevel er noe på vei i posten snart. Neste steg er 4GB eller 8GB minne og SSD (C300) når jeg kommer over noe billig og bra. Kanskje en oppgradering fra glossy 1280x800 til matt 1680x1050 skjerm (15.4") også om økonomien tillater det. Har dere noen innspill her? (http://www.laptopscreen.com/English/model/HP-Compaq/PRESARIO~V6502EO/)

Endret av s1337en
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...