Gå til innhold

Er det "greit" å dra på byen hvis man er sykemeldt?


Bluesky

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Det har seg slik at jeg planlegger en liten bytur med en venninne som også er arbeidskollega, men greia er at jeg har valgt å bruke en egenmelding for hele helgen grunnet en mulig lungebetenelse, så jeg kommer isåfall til å ta det veldig pent både med tanke på hvor lenge kvelden varer og alkoholinntaket.

 

Så da er spørsmålet: Er det "greit" å dra på byen hvis man er sykemeldt? En ting er et etiske, men jeg lurer også på det juridiske rundt dette. Kan f.eks sjefen komme med en formell reaksjon mot meg i tillfelle? Arbeidsgiver har vel egentlig ikke noe med hva jeg gjør utenom arbeidet....eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jurdisk har ikke sjefen noe han/hun skulle sagt, da du aldri er pliktig til å oppgi under hvilke grunnlag du har tatt egenmelding på (?)

 

Dama mi holdt på å skjelle ut ei annen arbeidskolega en gang da hun traff henne ute på julegavehandling under sykemld.

 

Det viste seg at hun hadde tatt abort og trengte noen dager fri.

Lenke til kommentar

Jurdisk har ikke sjefen noe han/hun skulle sagt, da du aldri er pliktig til å oppgi under hvilke grunnlag du har tatt egenmelding på (?)

 

Om arbeidsgiver får greie på at du har vært på fylla når du har brukt egenmelding stiller nok saken seg annerledes. Man må også, som sjef, vurdere om dette er noe som skjer om og om igjen, da er det ingen tvil i mine øyne at det er mer enn god nok grunn til å gi noen advarsel\sparken.

 

Om du er i en IA bedrift får du satse på at sjefen din ikke vet hvilke muligheter det gir, i mange tilfeller er det lettere å kontrolle og lettere å få arbeidstager på jobb enn om man ikke er i en IA bedrift. Dette gjelder ved fravær over lenger tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...