Gå til innhold

Vcore begrensning ved låst CPU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd det meste no for å få PC-en så stille som mulig, men enda så står det igjen eit punkt som eg ikkje klarer å gjere noko med: Å kjøre CPU på underspenning.

Eg har lufta problemet før, men har ikkje kome i mål enda.

Kan det ha med at prosessoren fortsatt er låst? Har det samanheng med multiplier? Eg hadde virkelig ikkje trudd det, men no har eg ikkje fleire forslag.

Problemet er i bios, der muligheita for å justere V-core kun ligger mellom 1,75 og 1,85V. I manualen står det at eg skal kunne kome ned i 1,4V trur eg det var.

Kva gjer eg gale? :shrug:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner ikke hovedkortet ditt, men vet at noen hovedkort har en jumper som må settes for å kunne forandre på spenningen (gå utover standardspenningen). Dersom du ikke har det, kan det virke som den er låst.

Skrevet
Har prøvd det meste no for å få PC-en så stille som mulig, men enda så står det igjen eit punkt som eg ikkje klarer å gjere noko med: Å kjøre CPU på underspenning.

Kan det ha med at prosessoren fortsatt er låst? Har det samanheng med multiplier? Eg hadde virkelig ikkje trudd det, men no har eg ikkje fleire forslag.

Problemet er i bios, der muligheita for å justere V-core kun ligger mellom 1,75 og 1,85V. I manualen står det at eg skal kunne kome ned i 1,4V trur eg det var.

Off topic: "hvis du skal ha en så stille PC som mulig bør du ikke heller ha en Segate..." Vet ikke helt løsningen på det du egentlig spørr om... men WD disker bråker..

Skrevet
Jeg kjenner ikke hovedkortet ditt, men vet at noen hovedkort har en jumper som må settes for å kunne forandre på spenningen (gå utover standardspenningen). Dersom du ikke har det, kan det virke som den er låst.

Det stemmer... delvis. Der er en jumper, men denne tillater meg å kjøre V-core opp til 2,05V, altså overvoltage. Å justere ned spenninga skal i følge manualen vere mulig ned til 1,4V trur eg det var, i default jumper setting.

Takker.

Skrevet

Off topic: "hvis du skal ha en så stille PC som mulig bør du ikke heller ha en Segate..." Vet ikke helt løsningen på det du egentlig spørr om... men WD disker bråker..

Takker, men:

WD disken opphengt i gummi, i eit godt støydempa kabinett høyrst ikkje. Eg høyrde den godt da den stod i orginalmontasje, men etter modding vart den heilt stille, og det er ikkje tull. :yes:

Det som bråker mest no, er den 120mm Papst vifta på 26dB/1600rpm i front, og det er vindsus ein for det meste høyrer. Forøvrig den einaste cab. vifta foruten den i PSU.

Får å få ned støyen ytterligare, må denne vifta reg. ned, og for å få til det, må effektforbruket ned.

CPU temp er no 54degC

MB temp er på 23degC

romtemp er på 22degC

Eg har forsøkt å justere ned denne vifta til ca 8V med en seriemotstand på + ledninga, men da forsvant overvåkinga i PC-probe v2. Nokon tips til dette?

Skrevet

Kva gjer eg gale?  :shrug:

Takker, men:

WD disken opphengt i gummi, i eit godt støydempa kabinett høyrst ikkje. Eg høyrde den godt da den stod i orginalmontasje, men etter modding vart den heilt stille, og det er ikkje tull. :yes:

Det som bråker mest no, er den 120mm Papst vifta på 26dB/1600rpm i front, og det er vindsus ein for det meste høyrer. Forøvrig den einaste cab. vifta foruten den i PSU.

Får å få ned støyen ytterligare, må denne vifta reg. ned, og for å få til det, må effektforbruket ned.

CPU temp er no 54degC

MB temp er på 23degC

romtemp er på 22degC

Eg har forsøkt å justere ned denne vifta til ca 8V med en seriemotstand på + ledninga, men da forsvant overvåkinga i PC-probe v2. Nokon tips til dette?

Ingen som har fleire tips?

Takker for alle forslag.

Skrevet
Hvorfor ikke gå til innkjøp av en Fanmate for å regulere viftehastigheten? :)

Jo.. det vurderte eg sist gang eg bestilte fra microplex, men eg tenkte at en seriemotstand ville gjøre samme nytta, men det gjorde den ikkje... :-?

Fungerer turtalls overvåkinga i asus PC-probe med denne altså?

.......og om nokon har fleire tips til "hovedspørsmålet" i tråden, hadde det vore fint. :wink:

Skrevet
Fungerer turtalls overvåkinga i asus PC-probe med denne altså?

Det kjenner jeg ikke til, men det ville jeg tro. Det fungerer iallfall på Abit-hovedkorta, som jo er litt kresne med vifter (f.eks. kan jeg ikke koble til Enermax-chassis-viftene mine på lavt turtall - da får jeg ikke gått inn i BIOS).

Skrevet

Husk bare at Asus Probe viser temperatur i CPU-sokkel og ikke i CPU!

Jeg har brent meg på det, skjønner du.

Probe lå på noen og 50 grader mens bios temp var rundt 70 :)

Det bør du sjekke...

Skrevet
Husk bare at Asus Probe viser temperatur i CPU-sokkel og ikke i CPU!

Jeg har brent meg på det, skjønner du.

Probe lå på noen og 50 grader mens bios temp var rundt 70 :)  

Det bør du sjekke...

Bios og probe er veldig enige. Det skil kun ei grad omtrent.

Eg hadde problemer tidligare med at probe viste 10-15 grader høgare temp enn bios, (tidl. HK, A7V333) men dette retta seg med ei biosoppgradering.

Er det nokon som har tips til korleis få skrudd ned V-core? Det er egentlig det denne tråden var tiltenkt... men takk for alle tips. :)

Skrevet

Det er godt mulig at du ikke får valgt lavere vcore fordi hovedkortet leser fra prosessoren hva slags standard vcore den skal ha også får du overvolte hvis du føler for det. Så hadde du skaffet en prosessor som trenger mindre så hadde de mulighetene åpnet seg (f.eks Tbred XP1700+ bruker 1,5v standard). Planlegger du å underklokke prosessoren også? Det er jo ingen garantier for at den er stabil på samme hastighet med mindre vcore.

Skrevet
Planlegger du å underklokke prosessoren også? Det er jo ingen garantier for at den er stabil på samme hastighet med mindre vcore.

Nei, eg ville prøve meg fram og redusere spenninga gradvis, og legge den lavast mulig uten å underklokke. Blir det stabilitetsproblemer får eg skru opp igjen 0,05v og prøve ei stund til. Har blitt hekta på støyjakt med best mulig ytelse.

Det neste blir vel en XP2500+ Barton, har forstått det slik at denne produserer mindre varme enn min "gamle" XP2000+ Palomino. :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...