Gå til innhold

Chrome OS presentert


Anbefalte innlegg

"noe som innebærer at eventuelle skadelige programmer skal ikke kunne infisere resten av systemet"

 

Google Chrome, Google Translate, Google Arsæll?

 

Romis: La oss si at du har rett med dine 80% (ikke at jeg tror tallet er på langt nær såpass høyt); det vil fortsatt bety at det er brukanes for en enorm haug med folk. Å si "neh, dette er ikke verdt det. Er jo bare 20% som kan bruke det jo! Altfor liten nisje!"? (Jepp, dette er satt på spissen, akkurat som Romis sin uttalelse)

 

Angående "på nett/i sky _og_ på disk" kan jeg tenke meg at dette blir noe à la Dropbox.

 

(Lycanthrope: 21,7 m/Arch+SSD? Skuffende. Har en sjuårig laptop med Ubu+HDD på ~15 :p)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Flere og flere applikasjoner får sine motvekter på nett. Det er ikke så veldig annerledes å lage f.eks. en nettbasert musikkspiller (tenk last.fm, myspace) kontra en "vanlig" avspiller (WinAmp, iTunes, Rhythmbox). Det er klart at de som kan lagres lokalt er mye mer avanserte, men hallo. For ti år siden var du rå om du hadde en 1Mb-linje, i dag blir du ledd av om du ikke har minimum 10Mb. Blant annet fikk jeg vite av Canal Digital at jeg kunne få 70 Mb-linje her om dagen. Når gjennomsnittshastigheten skrus ytterligere opp og utviklerne begynner å se et reellt marked for "webapps" kommer også de kraftigere webappene til å dukke opp. Dessuten er du vel ikke avhengig av å være på nett for å bruke maskinen. Mener å huske at Google skulle bruke noe a la Gears-teknologien (var det HTML5-basert, tro?) som lar deg bruke alle webapps som vanlige programmer. Så du kan sitte i fred og ro på hytta og høre på musikk, skrive oppgaver eller importere bilder fra toppturen, og så synkroniseres det med skyen når du har nett igjen. Chrome OS er neppe noe for meg med det første, men når vi ser hvordan smartmobil- og tablet-markedet har tatt av det siste året, for ikke å snakke om netbooks, så tror jeg absolutt at Chrome OS har livets rett og vel så det. I løpet av det første året tror jeg vi kan regne med at ChromeOS vil stå for 25% av det totale netbook-salget, og så vil dette øke etterhvert.

Lenke til kommentar

En viktig egenskap med en Pc er vel mangfold ?

Et nettbasert OS vil uvergelig måtte innsnevre dette.

Så er vel dette første utkast etter at nye tanker ble lansert.

Det må bli litt mer kjøtt på beinet før jeg kan tenke meg dette på min Pc.

Jeg har ett program som jeg bruker 1% av tiden.

Det er ikke muig å kjøre dette på den nåværende plattform.

Så slutt å regne i prosenter dere, det har ingen relevans.

Lenke til kommentar

 

(Lycanthrope: 21,7 m/Arch+SSD? Skuffende. Har en sjuårig laptop med Ubu+HDD på ~15 :p)

Vel, ja, men det er da inkludert grub1 enterklikk, passord og KDE X-load som tar evig tid (og ikke tar særlig ytelse fra SSDen) + stock kernel og ikke-optimaliserte boottider. Der skal Canonical ha ros, for Ubuntu starter kjapt. Hadde jeg gjort innlogging + X automatisk, brukt openbox el. & tweaket litt bootider hadde nok tallet vært en del lavere.

 

Skylder også på pinglete CPU. :(

 

Men jeg booter nesten aldri, så det er egentlig ikke så interessant.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke dette er et OS rettet mot folk som utvikler eller driver med spilling. Det er et skreddersydd OS som skal kunne gjøre det den store andelen av PC brukere bruker PCen til: enkle dokumenter, internett, enkel spilling, bilder. Alt det klarer du på nett pr. i dag og Google jobber med å gjøre det bedre og bedre å leve i nettleseren.

 

Min familie ville kommet langt med Chrome OS om ikke lengre da det ville være raskere og tryggere en den Windows løsningen de sitter med i dag. Mulig at 10 sek boot ikke imponerer folk som optimaliserer Linux maskinen sin, men for folk som er vant til Asus billigtop med Windows så kan 10 sekunder virke som reneste magien vil jeg tro.

 

Et OS for de fleste på en rask, billig og trygg måte. Mest sannsynlig ikke for folk som leser hw.no ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

SSD krav høres veldig rart ut spør du meg. Chrome OS kommuniserer med lagringskontrolleren (SAT, IDE etc) ikke med harddiskene direkte. Så dersom det er et slikt krav, så er det kunstig implementert, uten noen teknisk grunnlag. Det kan jo være at de krever av leverandørene som Asus etc. at de bruker SSD for å forbedre inntrykket av Chrome OS, men det ville vært litt merkelig om det var et krav satt av operativsystemet, og ikke av Google.

 

Chrome OS er definitivt ikke noe for meg, men jeg vet om mange som godt kunne klart seg med det. Moren min blant annet, så jeg lurer på om jeg ikke skal foreslå det for henne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vel, ja, men det er da inkludert grub1 enterklikk, passord og KDE X-load som tar evig tid (og ikke tar særlig ytelse fra SSDen) + stock kernel og ikke-optimaliserte boottider. Der skal Canonical ha ros, for Ubuntu starter kjapt. Hadde jeg gjort innlogging + X automatisk, brukt openbox el. & tweaket litt bootider hadde nok tallet vært en del lavere.
Merk: Jeg har stock-Ubu (ikke noen tweaking på kjerner e.l.). Jeg har dog ikke dualboot, og kjører awesome wm. CPU-en er vel ~1.6 GHz énkjerners.
Lenke til kommentar
Hvis jeg forstår opplegget rett, så vil de fleste studenter kunne bruke dette.

Det er riktig. Så lenge det ikke stilles spesifikke krav til programvare, som f.eks. Mathematica til mattestudenter, vil de fleste klare seg med nettapplikasjoner.

 

Min oppfatning er at dette er et OS som ikke ligger lokalt på maskinen, men på internett. Hva OS'et inneholder vil nok være litt begrenset, også fare for at man ikke kan installere det man vil (iTunes, Spotify, Winamp, firefox, msn/skype osv..). Men selvsagt kommer det med Google sine egne produkter ferdig installert ved oppstart. Dette gjør det mulig å surfe og lage/redigere dokumenter, som faktisk er de viktigste funksjonene for en student.. Det vil også kreve mye mindre av en maskin enn ved lokalt basert OS, men igjen trolig mer linje kapasitet..

Det er ikke helt riktig. Når man starter en PC må det være et operativsystem (etter BIOS/EFI) som kjører maskinen. Operativsystemets oppgave er å serve I/O (skjerm, tastatur, evt. disk og printer, o.l.) og kjøre programmer. Du får ikke gjort noe med PC-en hvis du ikke kan kjøre noen brukerprogrammer. I Chrome OS er det viktigste programmet nettleseren. Så Chrome OS er altså et lokalt operativsystem, men veldig lett og lite. Det har ikke så mange funksjoner som f.eks. Windows, men det har det det trenger, nemlig å starte nettleseren. Dessuten er det sikkerhetsrutiner, "husarbeid" og slikt som går i bakgrunnen.

 

Nettleseren kopler seg så til internett (OS-et sørger for oppkoplingen) og kjører applikasjoner/programmer som den henter fra nettet. Dette kalles cloud computing, eller nettskyen på norsk. Applikasjoner i nettskyen er tilpasset standard nettlesere og er ofte Ajax-programmer. F.eks. er Gmail en slik applikasjon. Hvis du har brukt Gmail, så har du brukt nettskyen.

 

Et program i nettskyen startes typisk fra en nettside hos en nettsky-leverandør, d.v.s. en som tilbyr nettsky-applikasjoner til sluttbrukere og/eller firmaer. Det finnes en del som tilbyr nettsky allerede nå, bl.a. Google, Amazon og Microsoft. Mange flere vil helt sikkert komme. Det meste av det som skjer i nettsky-applikasjonen foregår på serveren, typisk inkludert håndtering av databaser og samspill med andre servere. Når du kopler deg av internett ligger dataene dine lagret i nettskyen på din brukerkonto. Derfor kan du logge deg inn på Kanariøyene når du er på ferie og ha full tilgang til alle programmene og dataene dine.

 

Det er riktig at du ikke kan installere iTunes og Winamp i Chrome OS. Ingen Windows-/Mac- eller Linux-brukerprogrammer kan kjøre i Chrome OS (så vidt jeg vet). Du kan kun kjøre nettsky-programmer i nettleseren. Men nå kan det jo hende at Winamp & Co. lager en nettsky-versjon etter hvert. Antallet applikasjoner i nettskyen vil øke voldsomt i tiden fremover - ikke minst p.g.a. Chrome OS. Som du sier er f.eks. dokumenthåndtering noe man kan kjøre via Chrome OS og da er mange studenter dekket.

 

Mange mener at nettskyen etter hvert vil ta livet av vanlige operativsystemer som Windows, Mac OS og Linux, på skrivebordet. Jeg er ikke uenig i det. I hvertfall er faren såpass overhengende at f.eks. Microsoft og Apple bør planlegge en overgang allerede nå, for ikke å bli sittende med skjegget i postkassen når flere og flere går over til å bruke nettsky-applikasjoner. Og det kommer til å skje når tilbudet av slike applikasjoner øker.

 

Nettskyen passer ikke for alle, og spesielt ikke ennå. Det er for lite bruksområde og for få applikasjoner. Men det vil endre seg i fremtiden. En av flaskehalsene er båndbredden til internett. Så lenge mange har lav båndbredde i verden, vil de måtte kjøre lokale applikasjoner for å få en tilfredsstillende brukeropplevelse. Når alle har fibernett med 1 Gbit/s eller høyere hastighet er det ikke noe i veien for at man f.eks. kan spille kompliserte Ajax-spill via internett.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Vel, ja, men det er da inkludert grub1 enterklikk, passord og KDE X-load som tar evig tid (og ikke tar særlig ytelse fra SSDen) + stock kernel og ikke-optimaliserte boottider. Der skal Canonical ha ros, for Ubuntu starter kjapt. Hadde jeg gjort innlogging + X automatisk, brukt openbox el. & tweaket litt bootider hadde nok tallet vært en del lavere.

Merk: Jeg har stock-Ubu (ikke noen tweaking på kjerner e.l.). Jeg har dog ikke dualboot, og kjører awesome wm. CPU-en er vel ~1.6 GHz énkjerners.

Stock-ubuntu post 9.10 har en del tweaks på boot-siden, så du får mye der. Det å bare laste awesome vs. full KDE er også en del (tror det tok 4-5sek. hos meg, etter KDM-passord var inne.)

Lenke til kommentar

Med fare for å gå altfor off topic, et siste innlegg:

Stock-ubuntu post 9.10 har en del tweaks på boot-siden, så du får mye der.
Mm, var bare overrasket over at Arch av alle distroer ikke var raskere (minimal rolling release).
Det å bare laste awesome vs. full KDE er også en del (tror det tok 4-5sek. hos meg, etter KDM-passord var inne.)
My point exactly.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Et operativsystem som er dønn avhengig av at programmene er sentralisert på en server (les: cloud) må være rene himmelen for DRM elskere.

 

Det er dessuten farlig likt gamle dager med unix baserte tjenere og dumme telnet terminaler (old stuff with a new wrapping). Alt går i sirkel her i verden.

 

Det blir litt artig å følge utviklingen fremover. Det kan jo her ligge an til at en del mennesker etterhvert virkelig blir bondefanget av en enkelt leverandør.

(Er det som ligger på din konto virkelig ditt eget eller tilhører det egentlig kontoen?)

Lenke til kommentar

Dette blir genialt, for en meget stor skare mennesker er en PC ett monstrum som krever masse vedlikehold og som har mystiske havarier og som de må sette bort til andre for og få fixet, de er rett og slett utrolig upålitelige uten ufattelig mye stell og pleie.

For svært mange vil det og bli kvitt PC-en være en befrielse, en boks som bare virker, hvor man slipper og tenke på drifting og backup osv.

 

jeg tror dette kommer til og bli enormt.

Endret av agvg
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...