Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring til en 18 åring. Pris?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

dette er egentlig et spm til dere som har eller har hatt bil når dere var 18-19 år. Jeg har vært inne på nettsidene til diverse forsikringsselskaper og regnet ut et ca. månedsbeløp, men jeg føler ikke det stemmer overens med hva jeg har hørt fra andre. Jeg får alt mellom 850-1100kr mnd. En venn av meg betalte en regning på 1500 kroner 3 ganger i løpet av et år. Altså forsikringen hans kostet 4500 kroner. Jeg skal kjøpe en tilsvarende bil han hadde. En VW Polo til kr 20.000. 98-modell.

 

Jeg er klar over alle andre utgifter en bil medfører, så trenger ikke hele regnestykket. Lurer bare på dette med forsikringen.

 

Takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke stå som hovedeier, men du kan stå som medier.

 

nomore: Det er helt riktig, men grunnen til å spare bonus, er for å spare penger, og i det store og det hele, taper du bare penger, fordi prisen er så mye høyere enn å forsikre når du blir 21 ( dette gitt at forsikringstaker har maks bonus)

Lenke til kommentar

 På min bil koster det 7826,- i året med 40% bonus og da er jeg 22 år

Skal jeg sette det på en av foreldrene vil dette komme seg på 2820,- i året med 70% 2.årDette er da med Minikasko til sparebanken

 

 

Jeg har Tryg å da kom det seg på ca. 4500,- i året på meg. Blir 900,- billigere når jeg har blitt 23 da:)

 

 

Endret av Fjernsyn
Lenke til kommentar

Du kan ikke stå som hovedeier, men du kan stå som medier.

 

nomore: Det er helt riktig, men grunnen til å spare bonus, er for å spare penger, og i det store og det hele, taper du bare penger, fordi prisen er så mye høyere enn å forsikre når du blir 21 ( dette gitt at forsikringstaker har maks bonus)

Taper penger? Ungdomstillegget man betaler ekstra får man jo igjen hos flere dersom man kjører skadefritt. Selv som 18-åring med startbonusen og 1800,- ekstra i ungdomstillegg betalte jeg under 5000,- med 12k km i kjørelengde og delkasko. Nå er det ikke lenge til jeg forhåpentligvis får igjen ungdomstillegget, og hvor mye har jeg da tapt tror du, fremfor å starte med 20% bonus på en dyr bil der eneste valg er kasko, i en tid der studielån og annet skal betales i tillegg?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å tenke på at du skal få igjen ungdomstillegget. Jeg ville regnet det som tapte penger. Når man passerer rundt 23 år og har opparbeidet seg noe bonus, så vil det selskapet som var billigst i starten være vesentlig dyrere enn selskaper som spesialiserer seg på noe eldre førere. Det betyr at om en skal beholde ungdomstillegget og få dette tilbakebetalt vil man tape penger de siste årene kun fordi man ikke får byttet selskap.

 

For å ta et eksempel er jeg enda ikke kommet til det punktet hvor jeg kunne fått tilbakebetalt ungdomstillegg, men forsikringen min ville kostet over 20 000kr hos Gjensidige (som var med god margin billigst de første årene), men hos If (som var 2-3 ganger så dyr som Gjensidige i starten) får jeg den samme forskringen for rundt 10 000kr. Dette er da superkaskoforsikring med laveste egenandel og lang kjørelengde. (Superkaso er tillegg til fullkasko som gir dekning for motorskade, nybildekning (= helt ny bil ved skade > 60% av listepris) og ubegrenset leiebil av samme størrelse som forsikret bil)

 

Kan også nevne at det at Gjensidige er så mye dyrere her mistenker jeg at kommer av en registrert skade som jeg ikke fikk skyld i.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Forsikrings prisen varierer jo veldig med alder, skader, bil, hvor du bor og ikke minst selskap. Lurt å sjekke pris hos forskjellige selskap. Litt nye og mindre selskap er også ofte billigere enn if, storebrand og gjennsidige som dominerer markedet.

 

Du kan jo f.eks. prøve Hyllandinvest.no. De har også kalkulator på siden der du kan bergene pris og evt. kjøpe forsikringen online. jeg er veldig fornøyd med dem! :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Forsikrings prisen varierer jo veldig med alder, skader, bil, hvor du bor og ikke minst selskap. Lurt å sjekke pris hos forskjellige selskap. Litt nye og mindre selskap er også ofte billigere enn if, storebrand og gjennsidige som dominerer markedet.

 

Du kan jo f.eks. prøve Hyllandinvest.no. De har også kalkulator på siden der du kan bergene pris og evt. kjøpe forsikringen online. jeg er veldig fornøyd med dem! :thumbup:

Du må være litt forsiktig med å anbefale hyllandinvest for mye, du har 2 poster på forumet så langt, begge er anbefalinger av hyllandinvest.

Sier bare at det kan virke ut som du er her av feil grunner ;)

 

Ellers, velkommen skal du være.

 

Edit: Make that 3 posts ^^

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Du velger hvilken type forsikring du skal ha selv. Jeg tror nok ikke du tok deg tid til å fullføre kalkulatoren, for kjørelengde, forsikringstype, egenandel etc velger man til slutt. ;)

 

Nå er jo ikke Hylland Invest noe forsikringsselskap, men et selskap som "driver frittstående og uavhengig rådgivning innen personlig økonomi, personforsikring og skadeforsikring". Nemi er forsikringsselskapet som er deres samarbeidspartner. Og de skulle forøvrig ha det dobbelte av det jeg betaler i forsikring i dag..

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...