Gå til innhold

installere SSD i en asus G53JW?


ashwa

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har lite erfaring med laptop og dens hardware, så på dette grunnlag så lurer jeg på

hvordan det er å skifte harddisk evt installere ekstra disk (i mitt tilfelle i en G53JW)

 

Jeg vil egentlig bare ha en 160gb SSD i laptopen, komplett sier de ikke kan endre på noe selv.

Jeg vet ikke om noen andre selskap driver med slik konfigurering selv, men i verste fall så vil jeg vite hvorvidt det er mye problemer å skifte om på slikt?

 

mvh,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Guide to disassembling the G53JW and installing second hard drive

Gå til punkt 9. Det er to skruer på lokket bak. Det er en åpen plass til en harddisk til, men det er ikke noen holder til den. Derfor burde du bride litt papp for å holde SSDen på plass (som i guiden ovenfor). Det er lurt å ha OSet på SSDen da det er raskere og det gjør maskinen mye stillere. Da må du installere Windows på nytt. Er det greit med engelsk Windows 7 64-bit så gjør du dette:

 

1. IKKE sett inn SSDen ennå. Last ned filene som står under ISO method og Windows 7 x64 English her: http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-legal-windows-7-download-links-just-like-vista-before.html#post5437866

2. Følg guiden og bruk Home Premium nøkkelen som er på undersiden av laptopen :)

Lenke til kommentar

Guide to disassembling the G53JW and installing second hard drive

Gå til punkt 9. Det er to skruer på lokket bak. Det er en åpen plass til en harddisk til, men det er ikke noen holder til den. Derfor burde du bride litt papp for å holde SSDen på plass (som i guiden ovenfor). Det er lurt å ha OSet på SSDen da det er raskere og det gjør maskinen mye stillere. Da må du installere Windows på nytt. Er det greit med engelsk Windows 7 64-bit så gjør du dette:

 

1. IKKE sett inn SSDen ennå. Last ned filene som står under ISO method og Windows 7 x64 English her: http://forum.notebookreview.com/windows-os-software/428068-legal-windows-7-download-links-just-like-vista-before.html#post5437866

2. Følg guiden og bruk Home Premium nøkkelen som er på undersiden av laptopen :)

 

Dette har jeg lurt på siden jeg fikk G73'n min, takk for konge info :)

Lenke til kommentar

Mange kloneprogrammer har problemer med å klone korrekt fra snurredisk til SSD, det gjelde særlig hvis snurredisken er større (datakapasitet) enn SSD'en - men Intel har kommet med et lite program som kan hjelpe: Intel Data Migration Software.

 

Men, som alltid, er det best å foreta en fullstendig clean installasjon av OS'et på den nye SSD'en. Etterpå kan man da bare overføre de programmene/dataene man vil ha, fra den gamle.

Lenke til kommentar

Rent generellt er det harddisken som er flaskehalsen i dagens pc'er - ikke direkte i forhold til spillytelse og grafikk, men ved alle operasjoner som innebærer lesing eller skriving til disk. En SSD vil være MYE raskere enn en snurredisk, og det er noe som man merker godt i det daglige.

Mhm, også lager den mindre lyd enn en vanlig harddisk :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

OK, nå er SSD innstallert, men hvis jeg prøver å reinstallere engelsk win64 så får jeg bare MBR 1 og 2... og for meg ser det ut til at diskmanageren ikke klarer å lage system partition på SSD'en, selv om jeg fjerner alle partisjoner så VIL windows ha systempartisjonen på 100mb på den gamle disken.. WHY!?! blir lettere gal av denne vrange pc'n.

Lenke til kommentar

Fjern den gamle disken, monter kun SSD der den gamle sto, popp inn W7 DVD og legg inn OS.

 

Så kan du evt montere snurredisken når du er ferdig.

 

Husk ACHI mode i bios

 

er dette eneste utvei?! er så uendelig mye skruer og dill for å få opp bakdelen på pcn..

Lenke til kommentar

selv om jeg fjerner alle partisjoner så VIL windows ha systempartisjonen på 100mb på den gamle disken.. WHY!?! blir lettere gal av denne vrange pc'n.

Jeg har også en systempartisjon på 100mb på hybridharddisken, og jeg tror den må være der for at hybriden skal fungere. Husker ikke hvorfor, sikkert noen andre her som kan forklare bedre :)

Lenke til kommentar

selv om jeg fjerner alle partisjoner så VIL windows ha systempartisjonen på 100mb på den gamle disken.. WHY!?! blir lettere gal av denne vrange pc'n.

Jeg har også en systempartisjon på 100mb på hybridharddisken, og jeg tror den må være der for at hybriden skal fungere. Husker ikke hvorfor, sikkert noen andre her som kan forklare bedre :)

 

 

Hmm vel det hindra meg i å få installert skikkelig i hvertfall..

 

MEN good news er at jeg prøvde å klone den gamle disken med intel sitt tool du linka til tidligere, og da fikk jeg selv kontrollere hvilke partisjoner som ble opprettet.. og ganske riktig så lagde den en egen system partisjon som programmet ville selv gjøre til 27mb, men jeg valgte manual og tok 100 mb for sikkerhets skyld.. så det endte godt ser det ut til..

 

bare mye styr på veien dit :)

 

takk for hjelp

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...