Gå til innhold

Overtid og regler om mengde.


KoKo_

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Ref: http://www.arbeidsre...regler-gjelder/

 

Der er det kun lov til å jobbe 10 timer overtid i uka, 13 timer i løpet av 24 timer, og 200 timer i løpet av 52 uker (med noen unntak).

 

Er dette lover som normalt blir fulgt?

Er det noen som følger opp at disse reglene blir fulgt?

 

 

Jeg har vært i jobben min i over 4 år og har brutt disse reglene KRAFTIG hvert eneste år... Også i den forrige jobben min så jobbet jeg utover disse reglene hver eneste måned.

Dette gjorde jeg frivillig, og synes disse reglene er litt barnehageregler, når de er så snevre som de er.

 

Hva synes dere om disse reglene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes de er fine som de er. En ting er om vi som arbeidstakere ønsker å følge de, en annen er om sjefen din forsøker å pålegge deg å jobbe overtid.

 

Slik livssituasjonen min er i dag hadde jeg ikke takla å ha en sjef som ba meg jobbe 3 timer ekstra hver dag i ei uke, rett og slett fordi jeg har andre ting jeg vil bruke livet mitt på, samt at jeg har flere jern i ilden enn jobb. Da er det greit å ha disse lovene å vise til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har også brutt dette flere ganger. Har man en deadline og produktet er halvferdig, så nytter det ikke å dra hjem, selv om man drar med loven i hånden.

 

Det ville både jeg og arbeidsgiveren min tapt på. Da er det langt bedre at jeg sitter 2 x 14 timer en uke, og blir ferdig. Jeg tjener på det, arbeidsgiver blir ferdig innen fristen og får betalt osv.

Lenke til kommentar

Jeg jobber normale 37,5-timers uker, å har innimellom uker som passerer 60 timer. Syntes det er helt topp jeg når jeg har tida til det :) Utover normal arbeidstid får jeg spørsmål om jeg kan jobbe ekstra (ekstra vakter), å om jeg ikke ønsker å jobbe, så er det ingen som tvinger meg. Men man skal ikke jobbe så fryktelig mange timer før man får 100 %, og et godt skift da blir fort verdt 5.000 kr, å for meg som i utgangspunktet ikke har no godt betalt jobb, er jo det mye penger å vansklig å si nei til.

 

Når det gjelder jobbing i ett strekk så har jeg nok vært oppi 30-35 timers dager, kun avbrutt av små-pauser (feks 2 timer mellom et skift hvor man kan slappe av litt). Men er nå detta som er normalt for min bransje (bortsett fra at man normalt ikke får betalt for overtid i min bransje). Men det gjør jeg, for jeg er organisert ;)

Lenke til kommentar

Det varierer. I det siste årene har arbeidstilsynet gjort grundige kontroller, bransje for bransje. Ett eller to år siden fikk Ernst & Young en bot på ca en million kroner for brudd på overtidsbestemmelsene. Jeg jobbet i et tilsvarende selskap da og det ble et kjempefokus på disse reglene i etterkant.

 

Men ja, generelt varierer det vel stort hvor fokusert bedrifter er på slikt og konsekvensene er ikke så store, det værste er kanskje mediebråket som kan følge for noen bedrifter hvis de blir dømt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsekvensene kan i ytterste fall være at bedriften blir stengt/lagt ned/begjært konkurs pga skyhøye bøter og erstatningskrav.

 

Si at du har jobbet 14 timer, man-fredag i 3 uker. Du hadde tid, du følte det gikk fint, ikke noe problem. Så skjer det en alvorlig bilulykke på vei hjem fra jobb, hvor du går rett i koma/blir invalid/dør, eller påfører dette på noen andre. Da går det veldig fort utover bedriften, som har/vil få ansvar for at du ikke jobber overtid utover maksgrensa fastsatt i loven.

 

Sier ikke at jeg selv overholder loven, men det kan fort skje ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...