Gå til innhold

Utskrevet befalkurs Jeger/luftforsvar, hva har man i vente?


NilsiT

Anbefalte innlegg

 Hei, jeg tenkte at jeg skulle søke UB Jeger, men jeg lurer på litt ting rundt dette. Jeg er veldig interesert i å gjennomføre dette, men jeg er egentlig litt nervøs for hva som venter meg, etc. Hvor hardt er dette i forhold til vanlig førstegangstjeneste som f.eks. GSV eller MP som jeg opprinnelig kom inn på?

 

Jeg har drevet med aktiv sykling, og kondisen ser ut til å være grei, styrkekravene skal jeg bestå uten videre problem også, men det som jeg ser på som den største utfordring er de mentale utfordringene.

Noen som har gjennomført dette som kan dele noen erfaringer?

 

Hvordan var praksis året, hva er den vanskeligste delen å gjennomføre, etc.

 

Som 2. valg har jeg satt opp UB Luftforsvar, hva går det ut på? baseforsvar er vel et alternativ der? 

 

Jeg har søkt på andre tråder, har ikke helt følt jeg fant det jeg var ute etter, har også lest en masse på mil.no om de forskjellige mulighetene, men hadde vært greit om noen som har gått dette kan si noe om det.

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

UB luft er etter min forståelse mest vakt og sikring tjeneste og kurs rundt ledelse og drift av dette.

 

UB jeger er mer rettet mot grønn tjeneste som fotsoldat og lagfører for et fotlag. Det er hardere enn vanlig førstegangstjeneste, og det stilles større krav mtp en slags eksamen du skal bestå. Mer "hating" og fysisk slit må påregnes. Men husk at UB kurs kun varer i 6 mnd får du går inn i en avdeling som UB korporal i 6 mnd. Etter dette blir du med godjent tjeneste sersjant og kan søke videre jobb i forsvaret som befal.

Lenke til kommentar

Jeg tok UB på værnes sammen med luftforsvars-UB og så var jeg i praksis på GP som jeger.

 

Luft V&S så ut til å havne i myyye kjedeligere tjeneste, sitte i bua og spille playstation-type.

 

Hvis du vil gjennom befalskurset for å få det på papiret er det sikkert greit.

 

Hvis du liker friluftsliv og å være ute, vil nok UB jeger passe bedre for deg. Det er en opplevelse for livet!

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva jeg vil i grunnen, MP høres jo faktisk litt bra ut, men UB kurs ser kanskje bedre ut på papiret:P

 

anyways, søknadfristen er i dag, lurer på om jeg bare søker ub jeger og luftforsvar. Får tenke litt på hva jeg skal sette opp som førstevalg.

Forresten, hvordan er luftforsvarets ub vs uniformer? hærens grønn eller de blågrå?

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg søkte UB luft, men ser jeg kanskje ryker på ei blemme der, angrer allerede på at jeg ikke valge jeger. Hvor kan man få den mest aktive tjenesten i UB vakt & sikring i luftforsvaret?

 

Vil vel anta at jeg nå er bundet opp mot luftforsvaret, om jeg under noen omstendigheter ikke skulle ha komt meg gjennom seleksjonsfasen, eller hvordan er det?

Lenke til kommentar

UB Jeger og UB V&S er en ganske lik linje, men med veldig forskjellig tjeneste i UB Perioden. UB V&S følger emneplanen til UB jeger, men enkelte forskjeller i utdanningen forekommer.

 

Info

 

 

 

Det er veldig feil det du sier her.

 

Jeg er selv tidligere UB-Jeger og jobber i forsvaret i dag. Det er en vesentlig STOR forskjell mellom linjenen det sier seg selv. Vakt og sikkring og jeger.

Lenke til kommentar

Hvordan kan det være veldig feil når det står svart på hvitt:

 

Vakthold og sikring

 

Det første halvåret gjennomfører du grunnleggende befalskurs på Porsangermoen (Heimvernets befalsskole). Der følger elevene utdanningen til utskrevet befalskurs jeger. Siste halvåret tjenestegjør du som korporal på en av Luftforsvarets luftvinger. Du må ha førekort kl. B for å ta denne utdanningen. Praksisperioden gir elevene mulighet til å utøve lederskap i praksis. Etter endt utdanning kan du søke om videre engasjement og inngå som nestkommanderende ved tropp på rekruttskolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...