Gå til innhold

Ny SSD disk


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg vurderer å kjøpe meg en ssd disk.

 

Jeg trenger ikke store disken, men greit med 60 GB størrelse.

 

Har kikket litt rundt og funnet to kandidater som jeg syntes passer:

 

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB -> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601323#extra

 

og

 

OCZ 60 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC -> http://www.netshop.no/Avdelinger/Datautstyr/Harddisk/SSD/OCZ/OCZ-60-GB-SSD-2,5-S-ATA-II-TRIM-GC-Vertex-2,-Max-Read-Write-285-275MB-sec-43016.aspx

 

Så vidt jeg kan se er det største forskjellen mellom disse at OCZ disken har dobbelt så mange MTBF timer.

 

Hvilken SSD disk ville du vurdert og hvorfor?

 

Takker for alle bidrag og innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for tipset.

 

Men lurer litt på dette:

 

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB:

 

355MB/75MB sec lese/skrive

MTBF 1,200,000 time(r

 

OCZ 60 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC:

 

285/275MB/sec lese/skrive

MTBF 2,000,000 time®

 

Syntes bare at det var veldig mye bedre skrive hast og MTBF på OCZ SSD.

Lenke til kommentar

Hvor ofte skriver man på en systemdisk? Når man installere programmer? 90% av folk som går over til SSD gjør det oftes pga, boot tid, accesstid på filer, kjappere respons på OS, og dette gjøres enkelt ved å ha høy lesehastighet.

Jeg kan være enig at å ha grei skrivehastighet hjelper på når man kopier filer, men tja, det er vel opptil hver enkel å se på hvor behovet er.

Lenke til kommentar

Ville heller vurdert Crucial sin C300 tror jeg. Det er me mer å vurdere på en SSD i spesifikasjoner enn sekvensiell skriving og lesing. Faktisk oppgis det nesten aldri (ved mindre du graver godt i detaljene) de tingene osm faktisk er viktige desverre... bra IOPS or random write ytelse er gode tegn på at disken er bra.

 

Det er en del produsenter som etterstreber høyest mulig specs-på-papiret (slik osm sekvensiell les/skriv) og optimiserer kontrolleren for dette, på bekostnng av ting osm random write - som igjen ender opp med å gi betydelig dårligere ytelse overall.

 

Les noen gode tester om det, det finnes plenty av dem - men C300 har aldri forr veldig mye skryt i det siste.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Takker for mange gode tilbakemeldinger.

 

Jeg harstudert litt mer på IOPS på diskene

 

 

 

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB:

 

Random 4k READ 60,000 IOPS

Random 4k WRITE 15,000 IOPS

 

Kontroller Marvell

 

355MB/75MB sec lese/skrive

MTBF 1,200,000 timer

 

 

OCZ 60 GB SSD 2,5" S-ATA II TRIM/GC:

 

Random 4k WRITE 50,000 IOPS

 

Kontroller SandForce 1222

 

285/275MB/sec lese/skrive

MTBF 2,000,000 timer

 

 

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB:

 

Random 4K write 50,000 IOPS

 

Konstoller SandForce

 

285/275MB/sec lese/skrive

MTBF 1,000,000 timer

 

Såvdt jeg kan se er det mange som anbefaler Cruical sin disk.

 

Test av OCZ og Crucial her -> http://www.idg.no/pcworld/tester/lagring/interne_harddisker/article181290.ece?curPage=2

 

Det eneste som peker i OCZ sin favør blir MTBF. Denne er jo nesten dobbelt så høy.

Lenke til kommentar

 

Jeg bestilte en slik fra Komplett i går kveld, men betalte en hundrelapp mer. Kan det være fordi jeg gikk inn på nettbutikken via prisguiden?

 

Det har vel mest å gjøre med at tilbudet kun er for i dag. Hvis den ikke er sendt så kan du vel alltids avbestille og bestille på nytt   :)

 

Edit: Prøvde å gå inn via prisguiden. Prisguiden viser 995,-, men når man trykker på linken kommer riktig pris opp hos Komplett.

Endret av iskaldcola
Lenke til kommentar

Kommer på at jeg la merke til dette et par timer etter at jeg bestilte, men antok at det var en annen modell i farta. Ser jo at det ikke er andre 64GB modeller fra Cruicial på lista der nå, så jeg var nok bare litt for rask med bestillingen min. Salget var jo kommet opp sent i går kveld husker jeg.

 

Bryr meg ikke om å rote med avbestilling/bestilling for å spare en hundrelapp, var bare interessert i å vite hva som hadde skjedd. Og det er jo oppklart nå.

 

:)

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...