Gå til innhold

Sesjon del 2 - Hva skjer?


Natrich

Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fant brev i postkassa i dag om at jeg vil bli innkalt til del 2. Spennende! :D

Lurer på når det blir. Håper jeg ikke får brev om noen få uker. Vil ha muligheten til å trene en del først. Kondisjon har ikke vært høyt på prioriteringslisten i 2012.

 

Dersom du nettopp har tatt del 1 vil du nok ikke bli innkalt til del 2 før til høsten neste år. Selv fikk jeg brevet med sesjonsdato 14 dager før jeg skulle møte opp. Men jeg vet om folk med både 1 uke og 3 uker, så varierer nok noe :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen her som vet gjennomsnittstallene for gutter på de statiske øvelsene/pressøvelsene? Er vel en type øvelser for armene/overkroppen, også en øvelse som ligner beinpress, bare at du dytter, og løfter forsåvidt ingenting.

Ønsker å se hvordan jeg ligger an før sesjon :)

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Noen her som vet gjennomsnittstallene for gutter på de statiske øvelsene/pressøvelsene? Er vel en type øvelser for armene/overkroppen, også en øvelse som ligner beinpress, bare at du dytter, og løfter forsåvidt ingenting.

Ønsker å se hvordan jeg ligger an før sesjon :)

Hvordan testene gjennomføres står i førstepost under "Fysisk test".

Gjennomsnittstall varierer fra sted til sted vil jeg tro.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er selv kalt inn til Sesjon 2, og har overhodet ikke lyst å være i militæret. Er relativt smart og greit trent, så om jeg gjør mitt beste vil jeg si at jeg er ganske egnet for forsvaret. Er ikke helt meg å jukse og trikse med prøvene, så hvordan anbefaler dere at jeg går frem for å unngå det? Helsen er ellers god, oghar ingen allergier, men har en litt "løs" ankel som jeg av og til tråkker over på og har hatt en kneskade. Hvordan gå frem?

Endret av Thad Castle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har overhode ikke lyst i millitæret, men tror jeg kunne ha godt av det. Har ingen planer for fremtiden, fordi jeg rett å slett ikke har peiling på hva jeg skal gjøre etter siste åre på vgs. Altså neste år. 2014.

I tilleg så er jeg i dårlig form, kunne vert greit å komme i god form igjen. ar stort sett ikke vert i from siden jeg var 14 å spilte fotball. 4 år siden :O Alt jeg gjør nå er trene litt styrke 2-3 ganger i uken.

Så hva er sjangsene til å komme inn? Må alle? Å er det lurt?

Lenke til kommentar

- De fleste har nok godt av et år i forsvaret, både psykisk og fysisk. Om det er lurt er vel opp til hver enkelte og selv vurdere. Du har som sagt ingen planer videre og førstegangstjeneste regnes i dag som et kvalitetsstempel på CV'n.

Noe som kan veie i mot er at du sier du absolutt ikke vil inn i militæret, noe som gjør at du antageligvis kommer til å mistrives. Dette kommer også til å gjøre tilværelsen mer miserabel for kompisene dine på rommet ditt.

Kanskje er grunnen til at du ikke vil inn i forsvaret er pga. at du vet for lite? Det er en ekstrem forskjell på militæret i dag og den tiden din far/onkel tjenestegjorde.

 

- I utgangspunktet er alle gutter vernepliktige, men ettersom forsvarets behov har forandret seg med årene er det i praksis nesten bare de mest motiverte og best skikkede som kommer inn til militærtjeneste.

 

- Hva regner du som dårlig form? Trening 2-3 ganger i uka tilsier at du burde være i grei form. Man trenger ikke å være toppidrettsutøver for å kunne få gøye stillinger i militæret, selv om det alltid teller positivt.

 

- Dine sjanser for å komme inn kan jeg ikke svare på, men hvis du er i elendig form, uten planer i livet og på død og liv ikke vil inn til tjeneste vil jeg påstå at dine sjanser for å bli kalt inn er små. Har du tatt sesjon del 1 eller 2?

Lenke til kommentar

- De fleste har nok godt av et år i forsvaret, både psykisk og fysisk. Om det er lurt er vel opp til hver enkelte og selv vurdere. Du har som sagt ingen planer videre og førstegangstjeneste regnes i dag som et kvalitetsstempel på CV'n.

Noe som kan veie i mot er at du sier du absolutt ikke vil inn i militæret, noe som gjør at du antageligvis kommer til å mistrives. Dette kommer også til å gjøre tilværelsen mer miserabel for kompisene dine på rommet ditt.

Kanskje er grunnen til at du ikke vil inn i forsvaret er pga. at du vet for lite? Det er en ekstrem forskjell på militæret i dag og den tiden din far/onkel tjenestegjorde.

 

- I utgangspunktet er alle gutter vernepliktige, men ettersom forsvarets behov har forandret seg med årene er det i praksis nesten bare de mest motiverte og best skikkede som kommer inn til militærtjeneste.

 

- Hva regner du som dårlig form? Trening 2-3 ganger i uka tilsier at du burde være i grei form. Man trenger ikke å være toppidrettsutøver for å kunne få gøye stillinger i militæret, selv om det alltid teller positivt.

 

- Dine sjanser for å komme inn kan jeg ikke svare på, men hvis du er i elendig form, uten planer i livet og på død og liv ikke vil inn til tjeneste vil jeg påstå at dine sjanser for å bli kalt inn er små. Har du tatt sesjon del 1 eller 2?

 

Jeg fikk et brev å svarte på spørsmålene, men fikk som svar at jeg skulle bli nnkalt på nytt neste år siden jeg skal gå siste året på vgs. Grunnen til at jeg ikke vill er fordi at jeg er i dårlig form, å det hørest ut som masse hardt arbeid, med dårlig betaling. Å at det ikke lønner seg. Det eneste jeg trener er å ta en del push ups, sit ups og løfte noen vekter. Ikke akkuratt alverden, men når det gjelder kondis. Uff, jeg som aldri jogger, å i tilleg røyker, så kan du tenkte deg hvor dårlig kondis jeg har :p

 

Men så tenker, er at jeg har svært godt av et år i militæret for å få formen til bake på plass, kanskje lære en del nyttige ting. Å ha et år å tenke på hva skal gjøre videre. Men hvordan er egentlig militæret i dag? Er det mye hardt arbeid, lite fri, å har jeg i det hele tatt mulighet til å tjene noen kroner?

 

Har snakket en del med fatteren, men det er jo selvfølgelig liten vits, for det er jo nesten 30 år siden han var der, å mye har forandret seg

Lenke til kommentar

Når det kommer til å "tjene noen kroner" så tjener du 161 kroner hver dag i tillegg til dimisjonsgodtgjørelse på 31 025 kroner. You do the math ;)

 

Når det kommer til å hardt arbeid så vil jeg regne med det er fysisk nesten uansett hvor du kommer, men så har jo selvfølgelig noen avdelinger mer "slit" enn andre. Som regel fri på ettermiddagen, helger og eventuelt andre permisjoner )

Lenke til kommentar
Jeg fikk et brev å svarte på spørsmålene, men fikk som svar at jeg skulle bli nnkalt på nytt neste år siden jeg skal gå siste året på vgs. Grunnen til at jeg ikke vill er fordi at jeg er i dårlig form, å det hørest ut som masse hardt arbeid, med dårlig betaling. Å at det ikke lønner seg. Det eneste jeg trener er å ta en del push ups, sit ups og løfte noen vekter. Ikke akkuratt alverden, men når det gjelder kondis. Uff, jeg som aldri jogger, å i tilleg røyker, så kan du tenkte deg hvor dårlig kondis jeg har :p Men så tenker, er at jeg har svært godt av et år i militæret for å få formen til bake på plass, kanskje lære en del nyttige ting. Å ha et år å tenke på hva skal gjøre videre. Men hvordan er egentlig militæret i dag? Er det mye hardt arbeid, lite fri, å har jeg i det hele tatt mulighet til å tjene noen kroner? Har snakket en del med fatteren, men det er jo selvfølgelig liten vits, for det er jo nesten 30 år siden han var der, å mye har forandret seg

- Mengden hardt arbeid vil variere fra tjeneste til tjeneste, noe er umennesklig, noe er hardt, noe ville naboen på 50 år med ølmage greid fint.

Fritid varierer etter tjeneste. I rekrutten er det gjerne mye pes, men bortsett fra det vil du få god tid til å løke med kompisene.

- Betalingen er så som så. Den er lav, veldig lav som Unquale nevner. Til gjengjeld har du 'ingen' utgifter. Du bor og spiser gratis.

- Formen kan enda trenes opp, ettersom du allerede trener styrke er du jo vant med å presse deg? Du trenger ikke å være proff, helt alminnelig form holder. Kreftpinnene kan du bare kutte ut med en gang, uavhengig av militæret eller ei. Du vil mest sannsynlig oppleve at styrken også blir bedre.

- Militæret er et genialt tenkeår, du får gjort mange 'kule' ting du ellers aldri ville fått muligheten til samt at du lever gratis.

Lenke til kommentar

- Mengden hardt arbeid vil variere fra tjeneste til tjeneste, noe er umennesklig, noe er hardt, noe ville naboen på 50 år med ølmage greid fint.

Fritid varierer etter tjeneste. I rekrutten er det gjerne mye pes, men bortsett fra det vil du få god tid til å løke med kompisene.

- Betalingen er så som så. Den er lav, veldig lav som Unquale nevner. Til gjengjeld har du 'ingen' utgifter. Du bor og spiser gratis.

- Formen kan enda trenes opp, ettersom du allerede trener styrke er du jo vant med å presse deg? Du trenger ikke å være proff, helt alminnelig form holder. Kreftpinnene kan du bare kutte ut med en gang, uavhengig av militæret eller ei. Du vil mest sannsynlig oppleve at styrken også blir bedre.

- Militæret er et genialt tenkeår, du får gjort mange 'kule' ting du ellers aldri ville fått muligheten til samt at du lever gratis.

 

Ja for å være helt ærlig tror jeg jeg bare går for det. Frykter at jeg uansett bare blir sittende hjemme, med en eller annen dritt jobb uansett. Siden jeg ikke har peiling på hva jeg har lyst til uansett. Så ja, har vell ingenting å tape på det.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har ikke tatt meg tid til å lese gjennom hele tråden for å finne svar på det jeg lurer på, derfor spør jeg.

 

Jeg skrev at jeg hadde veldig lyst til å gå inn i førstegangstjeneste og at jeg kunne tenke meg å prøve meg som fallskjermjeger. Det var for 2 år siden, først nå skal jeg på sesjon del 2 og nå har jeg ikke lyst i det hele tatt lenger.

 

Har startet et firma som jeg er nødt til å drive daglig for at jeg ikke skal tape stort å gå konkurs. Må jeg inn i militæret vil jeg altså miste firmaet fordi det krever at jeg er på jobb hver dag.

 

Er det virkelig så strengt som det har vært at man kan bli tvingt til å måtte tjenestegjøre? Eller kan man slippe om man ikke vil?

 

Kjører 40 mil tur/retur med egen bil, får jeg dette dekt eller må jeg betale for det selv?

Lenke til kommentar

Har ikke tatt meg tid til å lese gjennom hele tråden for å finne svar på det jeg lurer på, derfor spør jeg.

 

Jeg skrev at jeg hadde veldig lyst til å gå inn i førstegangstjeneste og at jeg kunne tenke meg å prøve meg som fallskjermjeger. Det var for 2 år siden, først nå skal jeg på sesjon del 2 og nå har jeg ikke lyst i det hele tatt lenger.

 

Har startet et firma som jeg er nødt til å drive daglig for at jeg ikke skal tape stort å gå konkurs. Må jeg inn i militæret vil jeg altså miste firmaet fordi det krever at jeg er på jobb hver dag.

 

Er det virkelig så strengt som det har vært at man kan bli tvingt til å måtte tjenestegjøre? Eller kan man slippe om man ikke vil?

 

Kjører 40 mil tur/retur med egen bil, får jeg dette dekt eller må jeg betale for det selv?

 

Du kan bli tvingt ja, men da det nå er flere som faktisk vil inn enn før så vil sjansene dine for å kunne slippe være høyere. Du bør nesten snakke med vpv for å få et svar på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...