Gå til innhold

Sesjon del 2 - Hva skjer?


Natrich

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

 

Jeg skal på sesjon om en måned, og har spørsmål i forhold til løpetesten.

 

Jeg ser at de første minuttene er man på lavt tempo. Kan man gå så lenge man klarer, eller MÅ man jogge hele veien?

Syns det er slitsomt å jogge når tempo er så lavt, og man sparer jo en del energi og muskler i leggene på å gå i stede for å jogge hele veien.

 

Sånn som det ser ut er det de samme kravene for både gutter og jenter. Stemmer dette?

 

Hvor lenge holdt dere ut på denne testen? Syns det virker umulig å løpe med 10 % stigning i 15 km/t!

Endret av Hann
Lenke til kommentar

Lenge sia jeg har vært på sesjon nå ( over 1 år) men jeg husker jeg kunne faktisk gå overaskene langt før jeg faktisk måtte begynne å jogge.

 

Nå husker ikke jeg hvor fort jeg løp og åssen stigning, men jeg ga med på 13 min, da var jeg faktisk (?!) den siste som stod igjen.

 

Lykke til!

 

 

Tusen takk for svar! Godt å vite at man kan gå et stykke - det er utrolig slitsomt å jogge på så lav hastighet, blir litt stamping, hehe

 

Håper jeg klarer det! Jeg er litt gammel, så føler jeg må gjøre det ganske bra på de fysiske testene for å overbevis.

Lenke til kommentar

Bare om du ønsker om å bli stemplet som sykelig overivrig...

Var det noen som gjorde det når du var på sesjon? Er det garderobe der så man kan skifte til og fra treningsklær? Kanskje en bagatell, men fortsatt nysgjerrig :wee:

 

Edit: Stod på forsvarets sider at en skulle ha treningsklær, og du har nok rett i at jeg vil virke som en wannabe-army-freak hvis jeg stiller opp i uniform

Endret av Spitfire396
Lenke til kommentar

Jeg var nylig på Sesjon del 2 på Hamar og kan jo fortelle litt siden jeg ser folk lurer.

 

Vi kom dit, satte oss ned og fikk forklart litt om hva som skal skje i forsvaret, noen tjenester og div. VI ble så delt i tre grupper. Gruppen jeg kom i gikk til legen først, her dobbeltsjekker hun noen av spm som dere svarte på del 1 og hun sjekker syn, høyde, vekt og hørsel. Hun sjekker også hvordan ryggen din er og om du er plattfot. Hun spør også om div sykdommer/allergier.

Her var det lang ventetid, så de som ventet satt i auditoriet og så på Are i militæret :p

Når alle var ferdig med legesjekk gikk vi rett til styrke og kondisjonstest. Ja, det var en garderobe vi skiftet i og vi fikk varmet opp litt. På styrketesten sjekker de beinstyrke og arm/bryststyrke i en slags maskin. Når det kommer til kondisjonstesten så får du lov til å gå opp til 7kmt. Denne testen er veldig grei og befalet sier mange ganger at så lenge du kommer over minstegrensen så vil ikke kondisjonen hindre deg. Kondisjon kan man trene opp.
Vi ble fort ferdige der og fikk oss en dusj, etter dette måtte vi gå rett på iq/matte/ordlikhets test. Testen er lett. Har du litt mellom ørene så klarer du en bra karakter. IKKE VELG NYNORSK

Etter kunnskapstest så skal du ha samtale med offiser. Her bør du vite hva du vil viss ikke velger han noe for deg. Han sier også om du er tjenestedyktig osv.

 

Nb : Offiserer gir faan i om du er motivert eller ei. Alle stiller likt.

Lykke til! :)


tl;dr Sesjon er lett for de som er motivert.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer dette med å få tilbake penger etter reisen? Da jeg var ferdig spurte jeg sesjonoffiseren og han sa at dette allerede var ordnet. Dette skjønner jeg ikke noe av etter som de ikke vet hvor mye jeg betalte for reisen og hvordan kan de vite hvilken konto de skal betale til? Ga riktignok kortet i skranken da jeg kom frem, men tror ikke de noterte noe kontonummer.

Lenke til kommentar

Hvordan fungerer dette med å få tilbake penger etter reisen? Da jeg var ferdig spurte jeg sesjonoffiseren og han sa at dette allerede var ordnet. Dette skjønner jeg ikke noe av etter som de ikke vet hvor mye jeg betalte for reisen og hvordan kan de vite hvilken konto de skal betale til? Ga riktignok kortet i skranken da jeg kom frem, men tror ikke de noterte noe kontonummer.

Ja, de noterer ned kontonummer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Har enda ikke hørt noe fra forsvaret angående sesjon del 2. Ringte inn for å høre om de hadde alt av papirer, og de sa det bare var å vente. irriterende når alle vennene mine har blitt kalt inn, og jeg i tillegg er motivert og uten helseplager. Hva er det seneste jeg kan regne med å bli kalt inn til sesjon? Vil gjerne inn før alt av tjenester er "utplukket".. Noen som vet?

Lenke til kommentar

Har enda ikke hørt noe fra forsvaret angående sesjon del 2. Ringte inn for å høre om de hadde alt av papirer, og de sa det bare var å vente. irriterende når alle vennene mine har blitt kalt inn, og jeg i tillegg er motivert og uten helseplager. Hva er det seneste jeg kan regne med å bli kalt inn til sesjon? Vil gjerne inn før alt av tjenester er "utplukket".. Noen som vet?

 

Jeg har kamerater som sliter med det samme som deg og de fleste av de har vel også prøvd å ringt inn mener jeg å huske. Nå kan det hende jeg bare prater tull, men mener å huske at han ene sa vpv hadde fortalt han at del 2 nesten varte ut hele skoleåret. På min innkallingslapp star det at jeg får vite eksakt dato på når i august jeg skal inn senest to måneder før. Så jeg vil tro at i teorien kan kan de holde på til nesten utti juli med del 2. :hmm:

Jeg husker ikke hvor jeg har hørt det og vet heller ikke om dette er sant, men jeg har hørt at man har "kvoter" på hvor mange de kan ta ut til den og den tiden, altså så mange i oktober, også et vist antall i november også videre.

Har også en kamerat som som var inne og fikk beskjed om at 2.bataljon var fult, men siden han absolutt ville dit så bytta de han ut med en som mangla førekort. Så det skal vel alltids gå an å komme dit man vil :D

Lenke til kommentar

Blei innkalt til sesjon del 2, noe jeg så absolutt ikke har lyst til. Har planlagt å ta ingeniør utdannelse innafor datateknikk i tre år og ta det derfra. Vil virkelig ikke sløse 1 år av livet mitt i militæret, samt utsette utdannelsen. Er ikke sånn veldig for militæret, men har hørt om du sier du er pasifist så kan du komme inn på siviltjeneste, noe jeg i hvert fall ikke vil...

Er i sånn passe form, ikke den beste kondisen, ikke tykk. Veier rundt 65 kg, er 180 høy. Har astma, mat allergi (egg, nøtter samt noe skalldyr) og har problemer i begge føttene. Har en slags rift på hælen som er betent, så etter 10-15+ min jogging og så slutte så går det 2 min før jeg nesten ikke klarer å gå på hælene. Blir litt for dumt om jeg må gå rundt å krabbe på knærne hver dag... Vært hos ortoped og hele pakka, men det gir seg ikke.

De teoretiske testene går nok bra, og leste at om du gjør det dårlig med vilje kan de for eksempel sjekke opp mot karakterkortet ditt, eller bare gir deg den jævligste tjenesten...

 

Lurer på om jeg kommer inn, håper jeg ikke gjør det :p

Endret av HverdagsLefsa
Lenke til kommentar

Blei innkalt til sesjon del 2, noe jeg så absolutt ikke har lyst til. Har planlagt å ta ingeniør utdannelse innafor datateknikk i tre år og ta det derfra. Vil virkelig ikke sløse 1 år av livet mitt i militæret, samt utsette utdannelsen. Er ikke sånn veldig for militæret, men har hørt om du sier du er pasifist så kan du komme inn på siviltjeneste, noe jeg i hvert fall ikke vil...

Er i sånn passe form, ikke den beste kondisen, ikke tykk. Veier rundt 65 kg, er 180 høy. Har astma, mat allergi (egg, nøtter samt noe skalldyr) og har problemer i begge føttene. Har en slags rift på hælen som er betent, så etter 10-15+ min jogging og så slutte så går det 2 min før jeg nesten ikke klarer å gå på hælene. Blir litt for dumt om jeg må gå rundt å krabbe på knærne hver dag... Vært hos ortoped og hele pakka, men det gir seg ikke.

De teoretiske testene går nok bra, og leste at om du gjør det dårlig med vilje kan de for eksempel sjekke opp mot karakterkortet ditt, eller bare gir deg den jævligste tjenesten...

 

Lurer på om jeg kommer inn, håper jeg ikke gjør det :p

 

Høres ut som om du har helseproblemer nok til at de ikke vil ha deg. Bare sørg for å ha dokumentasjon på alt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Blei innkalt til sesjon del 2, noe jeg så absolutt ikke har lyst til. Har planlagt å ta ingeniør utdannelse innafor datateknikk i tre år og ta det derfra. Vil virkelig ikke sløse 1 år av livet mitt i militæret, samt utsette utdannelsen. Er ikke sånn veldig for militæret, men har hørt om du sier du er pasifist så kan du komme inn på siviltjeneste, noe jeg i hvert fall ikke vil...

Er i sånn passe form, ikke den beste kondisen, ikke tykk. Veier rundt 65 kg, er 180 høy. Har astma, mat allergi (egg, nøtter samt noe skalldyr) og har problemer i begge føttene. Har en slags rift på hælen som er betent, så etter 10-15+ min jogging og så slutte så går det 2 min før jeg nesten ikke klarer å gå på hælene. Blir litt for dumt om jeg må gå rundt å krabbe på knærne hver dag... Vært hos ortoped og hele pakka, men det gir seg ikke.

De teoretiske testene går nok bra, og leste at om du gjør det dårlig med vilje kan de for eksempel sjekke opp mot karakterkortet ditt, eller bare gir deg den jævligste tjenesten...

 

Lurer på om jeg kommer inn, håper jeg ikke gjør det :p

 

The system, blir lei meg av og se folk som ikke i det heletatt vil inn og har alle slags sykdomer(ikke vondt ment) komme inn, og jeg som ikke har noe som helst sykdom, er med i hvu, er kjempe motivert, tenker på utdanning etter førstegangstjenesten og trener aktivt 4 dager i uken ikke får prøve seg på sesjon del 2.

Lenke til kommentar

 

 

Blei innkalt til sesjon del 2, noe jeg så absolutt ikke har lyst til. Har planlagt å ta ingeniør utdannelse innafor datateknikk i tre år og ta det derfra. Vil virkelig ikke sløse 1 år av livet mitt i militæret, samt utsette utdannelsen. Er ikke sånn veldig for militæret, men har hørt om du sier du er pasifist så kan du komme inn på siviltjeneste, noe jeg i hvert fall ikke vil...

Er i sånn passe form, ikke den beste kondisen, ikke tykk. Veier rundt 65 kg, er 180 høy. Har astma, mat allergi (egg, nøtter samt noe skalldyr) og har problemer i begge føttene. Har en slags rift på hælen som er betent, så etter 10-15+ min jogging og så slutte så går det 2 min før jeg nesten ikke klarer å gå på hælene. Blir litt for dumt om jeg må gå rundt å krabbe på knærne hver dag... Vært hos ortoped og hele pakka, men det gir seg ikke.

De teoretiske testene går nok bra, og leste at om du gjør det dårlig med vilje kan de for eksempel sjekke opp mot karakterkortet ditt, eller bare gir deg den jævligste tjenesten...

 

Lurer på om jeg kommer inn, håper jeg ikke gjør det :p

The system, blir lei meg av og se folk som ikke i det heletatt vil inn og har alle slags sykdomer(ikke vondt ment) komme inn, og jeg som ikke har noe som helst sykdom, er med i hvu, er kjempe motivert, tenker på utdanning etter førstegangstjenesten og trener aktivt 4 dager i uken ikke får prøve seg på sesjon del 2.

Hvorfor ikke?
Lenke til kommentar

 

....

 

The system, blir lei meg av og se folk som ikke i det heletatt vil inn og har alle slags sykdomer(ikke vondt ment) komme inn, og jeg som ikke har noe som helst sykdom, er med i hvu, er kjempe motivert, tenker på utdanning etter førstegangstjenesten og trener aktivt 4 dager i uken ikke får prøve seg på sesjon del 2.

 

Helt enig, folk som faktisk vil, og er motivert burde i alle fall ha prioritering over folk med skader, mangel på motivasjon.

Lenke til kommentar

 

 

 

Blei innkalt til sesjon del 2, noe jeg så absolutt ikke har lyst til. Har planlagt å ta ingeniør utdannelse innafor datateknikk i tre år og ta det derfra. Vil virkelig ikke sløse 1 år av livet mitt i militæret, samt utsette utdannelsen. Er ikke sånn veldig for militæret, men har hørt om du sier du er pasifist så kan du komme inn på siviltjeneste, noe jeg i hvert fall ikke vil...

Er i sånn passe form, ikke den beste kondisen, ikke tykk. Veier rundt 65 kg, er 180 høy. Har astma, mat allergi (egg, nøtter samt noe skalldyr) og har problemer i begge føttene. Har en slags rift på hælen som er betent, så etter 10-15+ min jogging og så slutte så går det 2 min før jeg nesten ikke klarer å gå på hælene. Blir litt for dumt om jeg må gå rundt å krabbe på knærne hver dag... Vært hos ortoped og hele pakka, men det gir seg ikke.

De teoretiske testene går nok bra, og leste at om du gjør det dårlig med vilje kan de for eksempel sjekke opp mot karakterkortet ditt, eller bare gir deg den jævligste tjenesten...

 

Lurer på om jeg kommer inn, håper jeg ikke gjør det :p

The system, blir lei meg av og se folk som ikke i det heletatt vil inn og har alle slags sykdomer(ikke vondt ment) komme inn, og jeg som ikke har noe som helst sykdom, er med i hvu, er kjempe motivert, tenker på utdanning etter førstegangstjenesten og trener aktivt 4 dager i uken ikke får prøve seg på sesjon del 2.

Hvorfor ikke?

jeg ble slått ut av "konkkuransen" hvordan da jeg bli slått ut av konkkoransen av personer med allergi osv som de sier klart at de ikke vil ha..

Endret av Datguy96
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...