Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilken type bryter på minuspolen i bil?


War

Anbefalte innlegg

Min Suzuki liana trakk 0.112x mens den sto parkert.

Jeg byttet stereoanlegg og denne verdien falt til 60.

Skulle ikke vært over 35 da batteriet er flatt etter 2 uker uten å ha brukt bilen pga dette.

 

Jeg vil bryte minuspolen med en bryter i bilen.

Er det noe jeg må passe på? Spessiell bryter?

Det er en ganske tykk kabel og på brtyerene står det for eks 10 Ampere osv.

Noen som har et forslag på bryter jeg kan bruke?

 

plsw26.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først: du skal bryte minuspolen mellom anlegg og batteri, eller mellom bil og batteri? Virker som stereo/batteri er beste løsning i såfall siden å kutte all strøm vil kødde til klokke og annet stuff.

 

Om det er til stereoen, så kjøper du deg et relé på biltema, kobler dette mellom batteri og stereo, og henter strøm fra tenningen.

 

Du trenger da et relé av typen: Normally-open (NO) contacts connect the circuit when the relay is activated; the circuit is disconnected when the relay is inactive. It is also called a Form A contact or "make" contact.

 

Laget et lite koblingsskjema. Trenger ikke være den røde på forsterkeren du bryter. Kan like gjerne være den svarte som går til jord.

 

Om du skal bryte strømmen melloom batteri og bil, bør du kjøpe deg en jævlig sterk bryter. Den skal jo tåle at du drar rundt startmotoren, og den krever ganske mye effekt for å starte bilen. Sjekka et par stereotråder nå nettopp og de skriver om at sikkringene demmes på 100A går ved start av bilen. Og om du skal ha en bryter som skal ha en bryter til dette så skal du lete lenge :)

Det jeg kan anbefale da er å kjøpe deg en automatsikkring på en bilstereosjappe eller på feks thorshov. Koster mellom 300 og 600kr og tåler alt fra 150-300A. Disse bør dog plaseres i motorrommet, og ikke inne i bilen (er upraktisk å strekke kabler og få det til å se fint ut, men om du vil så får du kansje festet den under rattet en plass.)

 

Vil dog på det sterkeste anbefale å styre anlegg med et rele som vist på tegningen, Da får det kunn strøm når du har på tenningen, og ellers ikke, du slepper å trekke tykke kabler, og du slipper bryter. Alt du trenger er et rele (som tåler å drive stereoen din) og noen meter ledning.

post-49061-0-80999500-1290306084_thumb.jpg

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Neppe:

 

http://www.bilxtra.no/butikk/?CatID=1589

 

Maks belastning 2500A bør vel holde en stund.

Har selv opplevd at biler har startproblemer pga nettopp slike brytere som det du lenker til her. Det er derfor jeg sier at dette ikke bør brukes. Slike brytere er ikke egnet til startstrømmen som kreves av en startmotor. Til å koble ut f.eks et reservebatteri derimot, burde en slik bryter fungere utmerket.

En startmotor drar noe hinsides mye strøm, og trenger gode kabler og kontakter hele veien for å fungere optimalt.

Lenke til kommentar

Takker for svar, jeg har feilmålt og funnet ut at sterioen sto for halve forbruket.

Tok ut denne og skaffet ny som jeg trur ikke stjeler, om det viser seg at den vil stjele litt så skal jeg montere rele som jeg fikk tips om.

Bilen har ikke klokke eller alarm , men "resten av bilen" trekker 0,60 og ifølge fabrikk er 0,35 normalt.

Resten får jeg ikke gjort noe med, det er ikke flere ting som trekker strøm uten om lys og motor , men å finne hva som trekker i en bil som ikke er startet er ikke lett. Sansynligvis er det litt lekasje over alt.

 

Flyet jeg flyr har slike brytere for strøm, der jeg fikk ideen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jaha?

Sitter da slike brytere på alt av tyngre utstyr og denne typen er vanlig og bruke på mindre motorer så en mikroskopisk starter på en personbil burde ikke gi problemer, men om det er rett løsning for TS er en annen sak.

Det du linker til er det jeg vil kalle billig-brytere, som gjerne kan holde en viss tid, men etterhvert vil de svi. Det er iallfall min erfaring. Dvs kanskje den til 400,- kan holde noenlunde, men en slik bryter vil uansett gi et visst tap, som kan være avgjørende hvorvidt en får start på de kalde dagene. At det finnes slike brytere som faktisk holder, er det ikke noe tvil om, selvsagt gjør det det. Men slike brytere finner du ikke hvor som helst, og Bilextra er ikke de som er kjent for å lever toppers kvalitet på slikt utstyr. Også brytere til 3-400,- er ganske enkelt oppbygget. Har du prøvd å holde på en slik bryter når en starter et 12V kjøretøy? Prøv det. Du slipper å fryse på fingrene, for å si det slik. På tyngre utstyr vil jeg tro at spenningen også er høyere? 12V anlegg er ganske krevende mht slike kontakter, med 24V kan man belaste langt mer, for ikke å snakke om systemer med enda høyere spenninger.

En starter på en bil er slett ikke noe mikroskopiske greier. Startmotorer forbruker enorme mengder strøm og det er mye mekanisk motstand. Det er derfor en ikke skal la startmotoren gå mer enn noen sekunder av gangen. Prøv bare å holde på hovedkabelen fra batteriet til starteren på en bil som ikke vil starte med det samme. Det blir god lunk bare etter ytterst få sekunder, og da er det gjerne lillefingertykk kobber vi snakker om. Selvsagt varierer dette mye fra motor til motor. En liten bensinmotor er selvsagt mye lettere enn f.eks en 2-3-liters diesel.

Og for OP sin del er neppe en strømbryter løsningen, men å finne kilden(e) til tappingen. Ser at han skriver han har funnet feil på stereo-en, men fremdeles har tap. For videre feilsøking vil jeg nok en gang anbefale å nappe ut alle sikringer, og sette inn 1 og 1. Stor sjanse for at du finner feil da.

Endret av fikse
Lenke til kommentar

Skal man først bruke slike bytere, så kan det jo være en idè å heller styre et relè med bryteren (av den virkelig store typen da).

 

Kan være verdt å nevne at dersom en slik byter skulle feile under drift når den er koblet direkte på minuspolen på batteriet vil ikke bilen nødvendigvis miste spenningen, men den vil miste batteriet som står for stabilisering av spenningen fra generatoren. Med generatoren i gang uten batteriet tilkoblet kan det ende opp med en svært ustabil spenning som kan ødelegge utstyr tilkoblet.

Lenke til kommentar
Har du prøvd å holde på en slik bryter når en starter et 12V kjøretøy? Prøv det. Du slipper å fryse på fingrene, for å si det slik. På tyngre utstyr vil jeg tro at spenningen også er høyere? 12V anlegg er ganske krevende mht slike kontakter, med 24V kan man belaste langt mer, for ikke å snakke om systemer med enda høyere spenninger.

En starter på en bil er slett ikke noe mikroskopiske greier. Startmotorer forbruker enorme mengder strøm og det er mye mekanisk motstand.

 

Vel, på en bitteliten bilmotor er starteren mikroskopisk.

Det kan være at det finnes dårlige slike brytere men den er dønn lik de som er blitt ettermontert på tusenvis av traktorer uten at jeg har hørt om at dette er noe problem selv etter at de har blitt brukt i over 20 år uten utskiftning.

 

Det hjelper med 24V men f.eks en Scania V8 som har stått dagesvis l minus 20 tar nok på bryteren den også....

Lenke til kommentar

Skal man først bruke slike bytere, så kan det jo være en idè å heller styre et relè med bryteren (av den virkelig store typen da).

 

Ja, det er jo det som brukes i dag i og med alt som er manuelt og krever en liten ekstrainnsats blir vanligvis ignorert.

Man må jo på normale biler ha litt strøm til div minne på elektroniske duppeditter så man ekstrabeskytter disse og tar den via tenningsbryteren for og styre hovedstrømsbryteren, dog tror jeg at du fortsatt har en manuell i batterikassen som kutter alt.

Og med biler snakker jeg selvfølgelig om tyngre kjøretøy.

Lenke til kommentar

Angående starter og brytere/reléer. Har man en god bryter eller et godt relé vil starteren slite minimalt på de. Grunnen er at det som tar knekken på brytere og reléer er når man kobler inn og bryter strømmen mens man har et strømtrekk (f.eks. lyskastere). Man får da en lysbue som på sikt ødelegger kontaktflatene.

 

Når bryteren først er koblet inn så tåler de veldig mye strøm. Og du kobler jo ikke inn og ut denne MENS du starter. Du kobler de ut når alt på bilen allerede er av. Strømtrekket når du kobler ut vil jo i dette tilfellet bare være noen få milliampere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...