Gå til innhold

i5 og i7 vs Sandy Bridge


ronron25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

sitter å tenker på det samme. 2600k skal visstnok ha ganske god ytelse. lurer på om jeg skal kjøpe en i7-950 nå eller vente litt og se hvordan prisene på 2600 blir. hvis det ikke er alt for lenge til den kommer ut da

 

Jeg har også sett hvor billig i7-950 er for tiden og har vurdert om jeg skal oppgradere til en i7 platform fra min gamel Q9450.

 

Jeg så på et nettsted idag som viser Intel sin Roadmap av de kommende Sandy Bridge prosessorene som blir lansert den femte Januar neste år og det ser ut som i7-2600K skal sitte på den samme plassen som i7-950. Av den grunn velger jeg å vente til Januar før jeg kjøper meg noe.

 

Så langt ser det ut som i7-2600K skal gi bedre ytelse enn nåværende i7-950 med en mulig overclock på opp til 5Ghz på luft kjøling. Det som gjør meg litt irritert er at BCLKen er låst på 100Mhz og kun overclocking via multiplier er mulig (maks 57x på K serien).

 

Jeg har heller ikke har bruk for det integrerte GPU (IGP) inn i prosessoren, men det høres ut at når man installerer en dedikert GPU så slår den seg av.

 

Min tips er å vente på Sandy Bridge...

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg så på et nettsted idag som viser Intel sin Roadmap av de kommende Sandy Bridge prosessorene som blir lansert den femte Januar neste år og det ser ut som i7-2600K skal sitte på den samme plassen som i7-950. Av den grunn velger jeg å vente til Januar før jeg kjøper meg noe.

Jeg venter også før jeg setter igang med neste prosjekt. Både på Bulldozer og Sandy Bridge. Det bør jo uansett skje noe med prisene etter nyttår.

Så langt ser det ut som i7-2600K skal gi bedre ytelse enn nåværende i7-950 med en mulig overclock på opp til 5Ghz på luft kjøling.

Det lille vi har sett av ytelse virker veldig avhengig av hvilken test som blir gjort. (bl.a Anandtech preview)

Det som gjør meg litt irritert er at BCLKen er låst på 100Mhz og kun overclocking via multiplier er mulig (maks 57x på K serien).

Jepp, skuffende dersom det blir slik på alle modeller. Uncore er nå "System Agent" og inkluderer ikke lenger hastigheten på L3. Kan gi litt mikk.

Jeg har heller ikke har bruk for det integrerte GPU (IGP) inn i prosessoren, men det høres ut at når man installerer en dedikert GPU så slår den seg av.

Kjekt om fysikkberegningene nå oftere kunne kunne blitt gjort av en ledig GPU nå når langt flere av oss vil ha mer enn 1 i maskina.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ja, de første får bare to kanaler (Socket 1155). Du må vente til Socket 2011 eller AMD's Bulldozer (4 kanaler) for noe mer.

 

Det har ikke allverden å si i "normal" bruk (da har minnehastigheten større utslag), først når du kjører flere minneslukende programmer samtidig begynner du å merke at flere kanaler hjelper.

Lenke til kommentar

Se på det hovedkort her - Gigabyte P67A-UD7. Den ser utrolig bra ut :).

 

Jeg har kommet på litt informasjon angående brikkesetten til Sandy Bridge socket 1155. Det ser ut at P67 blir den beste og dyreste brikkesett når Sandy Bridge er lansert i januar og har begrenset overklokkings potensial (kun mulig ved å øke CPU multiplieren). De fleste vet om dette, men det jeg ikke visste var at:

 

Intel har, ifølge en kinesisk webside, planlagt å lansere enda en brikkesett for Sandy Bride socket 1155 med navnet Z68. Denne websiden hevder at Z68 skal gjør det mulig til å overklokke bus hastigheten over 100Mhz. Lanseringsdato for Z68 er ubekreftet.

 

Kinesisk kilde oversettet med Google translate

Endret av jackbrennan2008
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Slik jeg tolker Anandtech sine foreløpige tester så er jeg veldig imponert. Jeg har null problemer med å forsvare en oppgradering fra dagens i5/i7. Klokkehastighetene har fått et hopp på 500-700MHz og turbo har blitt enda bedre. Minuset er dårligere klokkepotensiale, men dette veies fort opp av at ytelsen pr MHz er såpass mye bedre at en cpu vil likevel yte betraktelig bedre enn en overklokket "gammel" i tilsvarende prisklasse. Det ser også ut som de ulåste versjonene får en helt akseptabel pris. Turbo fungerte heller ikke skikkelig da Anandtech testet dem, så vi kan se enda bedre ytelse enn den (allerede imponerende ytelsen) vi ser i testen deres.

 

Jeg vurderer faktisk å gå opp et hakk istedenfor å ta en ulåst cpu. Kanskje til og med den billigste i7 istedenfor en ulåst i5. Jeg avventer foreløpig testene på releasedato og ser an.

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar

i5-2500K er den som jeg ser anbefales av av Toms Hardware og bekreftes langt på vei av TweakTown -i følge Anandtech sin første test så skriver de at:

 

The Core i7-2600K is tempting at $317 but the Core i5-2500K is absolutely a steal at $216.

 

-de overklokker tydeligvis omtrent like godt i følge Anantech. Da blir spørsmålet om du egentlig trenger en 8-trådet i5-2600K, eller om du vil spare pengene og klarer deg med en 4-trådet i5-2500K. Til gaming, er det neppe det som avgjør opplevelsen mest, så langt testene jeg til nå har sett.

Endret av bjornh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...