Gå til innhold

i5 og i7 vs Sandy Bridge


ronron25

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er faktisk ganske dreven i dette, men akkurat dette emnet forvirrer meg...

 

Hva er dette snakket om integrert GPU?

Og hvorfor kan man ikke kjøre firekanals minne før i slutten av 2011? Hva er vitsen med å holde tilbake noe sånt?

 

GPU og CPU er integrert på samme chip. Noe som ikke hadde interessert meg på desktop før det hadde vært et sømløst bytte mellom denne og et vanlig grafikkort når man byttet mellom windows og spill.

 

Grunnen de skiller er pris. Socket 1155 som er blitt lansert nå er lav til middels ytelse, mens 2011 blir for høy til entusiast ytelse. Ingen grunn å ha firekanals minne på en billig prosessor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

GPU og CPU er integrert på samme chip. Noe som ikke hadde interessert meg på desktop før det hadde vært et sømløst bytte mellom denne og et vanlig grafikkort når man byttet mellom windows og spill.

Dog gir det grei ytelse når men ikke spiller med maskina.

Grunnen de skiller er pris. Socket 1155 som er blitt lansert nå er lav til middels ytelse, mens 2011 blir for høy til entusiast ytelse. Ingen grunn å ha firekanals minne på en billig prosessor.

Du skal vel ha bra med tråder gående før du virkelig har noen nytte av fire kanals RAM. At Intel sparer det til server cpu'ene er ikke veldig overraskende.

Lenke til kommentar

Så det er med andre ord samme opplegget som er på dagens laptops?

Altså at maskinen bruker det integrerte skjermkortet til windows, men at den skifter over til det faktiske skjermkortet når man starter et spill? Så det vil med andre ord ikke ha noe så si når det kommer til selve spillingen? For jeg planlegger å bygge en ny maskin, og ble derfor ganske happy når jeg fikk vite at det skulle komme nye prosessorer, men at jeg ble litt usikker når det sto at de ville komme med integrert GPU. Trodde en liten stund at disse var forbeholdt servere og arbeidsmaskiner som ikke skulle brukes til gaming.

 

Takk for informative svar :)

Lenke til kommentar

Personlig så ser jeg ingen grunn til oppgradering før det skjer en krymping i produksjonsteknikk lavere enn det Westmere og 980x ligger på nå.

 

Hvis du har i7 950 vil jeg garantert vente til 22nm CPUer kommer. Er ikke veldig mye merkbar ytelse å hente på det. Fin CPU, helt klart. Top notch hvis du trenger PC nå, men en oppgradring er det ikke verdt.

Lenke til kommentar

Om begge kortene sender data samtidig, så er svaret ja.

De gir en liten ytelsesboost å gjøre det på denne måten de har gjort ved det faktum at kort 1 og 2 kan begge ha full x16 når det trengs og det andre ikke har noen overføringer på gang, på ett 8x/8x kort så er du låst til 8x/8x uansett situasjon.

Men å hamle opp med noen som har rene PCI-E lanes... Du har ikke en sjanse, og det er her LGA 1366 viser muskler om du skal ha flere skjermkort eller andre PCI-E enheter.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...