Gå til innhold

HM Kongens Garde Høsten 2011


forsvaret2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er også kommet til Garden ja, og ser frem til å prøve denne tjenesten. Fikk valget mellom Garden, sanitet i PBN eller å være på GSV, så da valgte jeg Garden.

 

Er en tråd med fleere innlegg ang. Garden neste høst, men kanskje du får respons her og^^

 

FlinkeFreddy: Shut up, det blir hva du gjør det til, så kutt ut de negative vibene. Er det forjævlig søker man bare UB-kurs eller befalsskole, end of story.

Lenke til kommentar

Jeg var også veldig motivert for tjenste (tjænest) i HMKG, men må ærlig innrømme at huseby og gardeperioden klarte å slukke gnisten min :p Med mindre du for all del vil unngå nordnorge og fortsatt være i hæren, ville jeg anbefalt å kikke etter andre tjenestesteder enn HMKG. For all del, det går ann å trives her, men tro meg når jeg sier at vi hater en god del. Hadde jeg fått valget igjen ville jeg kommet meg over i luft/marinen. Dette er såklart 100% individuelt :)

Endret av Pimmy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den beste perioden av Garden er egentlig ganske OK. Den finner sted i Elverum, hvor rekruttskolen holder til. Jeg var der i Januar, Februar og begynnelsen av Mars for noen år siden, og jeg likte tjenesten der veldig godt. Det blir veldig kaldt om vinteren, og klimaet er visstnok ganske kjipt om sommeren også har jeg hørt. Uansett, det er veldig mye "grønn tjeneste" der, og du får mulighet til å skyte mye med AG3, samt andre "macho-ting".

 

Men der stopper morroa. Etter hvert blir du tvunget til Huseby. Der starter Helvete. Du kommer til å gjennomgå en såkalt gardeperiode, med SLO (slutta orden, dvs marsjering) i ca en måned, fra kl 8 om morgenen til 9 om kvelden. Jeg ble veldig frustrert under denne tiden, ettersom jeg synes jeg sløste vekk tiden min på bare tull. Avslutning på dette er litt morsom, ettersom det holdes et lueløp. Dette er egentlig en liten øvelse, som tar et døgn, og det er mange av de som var tøffe under gardeperioden som plutselig faller sammen. Det synes jeg var morro å se. Det heter lueløp, ettersom du får utdelt den karakteristiske gardelua når du er ferdig. Den ligner på en båt, hvis du har sett den.

 

Etter dette dreier tjenesten seg om å stå vakt, spise søppelmat, pusse sko, spitte sko (slipe ned tuppen og smelte på voks, deretter gni med bomull til det blir blankt) og dra på sporadiske øvelser. Øvelsene er dritkjedelige, og du opplever veldig lite av Norge. Noe av det jeg gledet meg til da jeg skulle inn i militæret var å oppleve ting. Dette gjør du ikke i garden, ettersom du rett og slett ikke drar på øvelser du kommer til å huske. Øvelser er alltid ganske tøft, eller skal være det, men i andre bataljoner opplever man i hvertfall ting man kan fortelle om når man er ferdig. Det eneste jeg forteller om fra min tid i militæret er om horene rundt Akershus festning som livnærte seg av å knulle bussjåfører, ettersom jeg ikke har noen andre historier.

 

Garden er kjent for å ha notoriske rausleikere. Hvis du er riktig uheldig blir du utsatt for en befal som går fem på. Da kan du som ikkerausleiker se frem til et helvete.

 

Men det er jo visstnok til hva du gjør det selv.

 

Sapere Aude: Ikke be meg om å holde kjeft din lille faen. Jeg sier vel for faen hva jeg vil! Fuck you!

Endret av FlinkeFreddy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns du oppsummerer et år i garden rimelig bra, FlinkeFreddy. Det er faktisk akkurat sånn et år er i garden, og hvordan de fleste gardister oppfatter tjenesten. Rekruttskolen er morro med mye felttjeneste og kameratskap. Huseby er som å bli sendt tilbake i barnehagen. Greit folk syns vi snakker mye negativt her nå, men hva er det positive med det? Hvis du absolutt vil inn i garden, kom deg til KP5, stab og støtte avdelingen. Få deg en rolig stilling som vognfører/bussjåfør eller noe slikt. Du kommer ikke til å angre. Huseby er bare fullt av ungdommer som lever et mareritt hver gang de våkner om morgenen til de legger seg på kvelden.

 

Ikke kom her å si at vi skal holde kjeft om hva vi har å si om garden. Hør på oss som har vært inne, vi vet.

 

Tipset mitt angående garden: Kom deg for guds skyld til en annen avdeling.

Endret av Thewiz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lt. Hauenschild på terningmoen: "Jeg eier dere, jeg bestemmer når dere skal drite!" Epic

 

Enig med flere her som har tjenestegjort i garden. Jeg hadde heller vært ett år i kjellern til Fritzel enn ett år i garden. Ikke rart at gardister topper statistikken med flest antall refselser i hele forsvaret. For å si det sånn er det et sted kakebua ikke kommer til forsvinne med det første så er det i Hans Majestet Kongens Garde. Andre avdelinger har begynt å avskaffe kakebu..

Lenke til kommentar

håper dere får oppleve godeste hauenchild på rekruttskolen i elverum :D hææærlig fyr

 

Haha! Brings me back :)

 

Husker da vi fikk ham inn i troppen. Da kom han rett fra krigen, tror han tjenestegjorde i Afghanistan. Husker Fenrik Scheiene knurret litt på ham under oppstilling en gang, ettersom Haunchild ikke var "helt inne i det med å melde seg", det vil si "Fenrik, Rekrutt 10 Freddy, blablabla". Tviler på de var bestekamerater. Tror egentlig ingen var venner med Scheiene, han var drittsekk!

 

Uansett, husker jeg gikk på en liten knekk på slutten av rekrutten. Var skikkelig nedfor en dag, ettersom jeg hadde fått litt urettmessig refs av Scheiene. Da kom H.child og spurte hva som var galt, prøvde å støtte osv. Det er GODT lederskap, en sjelden ting å se i militæret.

 

Etter det fullførte jeg rekrutten med stil!

 

Men uansett, enig med han/hun som snakka om å "havne i KP5". Det er egentlig en tjeneste som mange sikkert ser litt ned på, ettersom man egentlig slipper litt unna. Men jeg mener det er like greit, man får like gode papirer og man har større sjanse til å ta diverse sertifikater, skolefag og kurs som man ikke har verken tid eller overskudd til i de øvrige kompaniene.

 

Aller helst er det en fordel å prøve å ende opp i det som på min tid var Heimevernet, hvor man kun tjenestegjør i et halvt år. Et argument mot dette er at man må gå på repøvelse til man er godt oppi førtiårene. Men det blir allikevel feil å tenke slik av to grunner;

1: Man må på rep uansett. Man tjenestegjør i 18 mnd, og siden man kun er et år i Garden må man fremdeles gå på repøvelse til man har "fylt ut" de resterende 6 månedene. Derfor blir alle dimiterte gardister overført til HV etter endt tjeneste.

2: Forsvaret har ikke råd til å sende noen på rep, uansett garnison. Derfor slipper man rep uansett. Det er jo lett å slippe med en enkel legeerklæring, så det blir ikke et problem uansett.

Lenke til kommentar

Hvordan praktiseres kakebu? Er det å sitte innelåst i et rom, eller hva er straffen egentlig?

 

 

Fungerer som en glattcelle. Eneste som er der inne er ei seng, kanskje en pult med noe å lese på. Noen i min tropp måtte sitte der i 6 døgn pga forsentkomminger og generelt "utebli" fra tjeneste. "kakebua" ligger som regel i leirvakta, altså inngangen til selve leiern.

Lenke til kommentar

Her var det virkelig mange sippetryner altså..makan til klaging er det lenge siden jeg har hørt!

jeg var inne i HMKG for ett par år siden (var i kp1), og hadde en fantastisk tjenestetid.

Såklart, det var mye hat, og mye drit som helt sikkert var unødvendig, men helvete heller da!

Jeg er evig takknemlig for alt jeg fikk med meg ut derfra, var virkelig med på å forme meg som mennenske. Som det er sagt lenger opp her: det blir hva du gjør det til.

Er du en av de løkene som ikke gidder en dritt, alltid skal lure seg unna og bare kuker rundt, ja da blir det et helvete. hvis du står på, og viser hva som bor i deg vil du få igjen for det seinere. Jeg var korporal, og er stolt av det. jeg jobba for det, men ikke gjennom "rausleiking" eller hva faen som blir nevnt lenger opp. alt jeg "fikk" var gjennom hardt arbeid og gode holdninger! merka lite til smisking når jeg var inne..

men hvis du går inn med en holdning om at millitæret er kult for nå skal jeg krige og være rambo, ja da er kanskje ikke HMKG noe for deg..det er mye vakt, det er mye sort tjeneste, det er tidlige morgener og seine kvelder og det er hat!

men det skal det også være! millitæret skal ikke være en dans på roser, det skal være med på å forme deg. Så kommer du inn i HMKG: gjennomfør med stolthet og vis at du bryr deg

 

husker veldig godt hauenchild fra min tid på rekrutten..type asså..+ at jeg hadde (nå) major Aasen som troppssjef..han og nærkamp..farlig greier..

men visste ikke at Scheiene hadde blitt fenrik? det er dårlig nytt, for han var (er?) en forbanna drittsekk..er vel en av de største idiotene jeg har opplevd i millitæret..å jeg var så heldig å ha som lagleder....

Scheiene og major Meland på huseby..kan det bli bedre da? =P

 

å de som anbefaler kp5...gå å legg dere a! makan til stuslig gjeng skal du leite lenge etter..var bare de som var halvt blinde og halvt uføre som valgte seg dit..

Lenke til kommentar

Hvis du mener at det å stå på og bli korporal i garden er noe man får igjen for senere tror jeg du bør gå å legge deg. Garden er en helt unyttig plass å tjenestegjøre og jeg håper virkelig garden blir nedlagt, slik at ungdommer i sin beste alder slipper å hate livet sitt gjennom det trangsynte systemet vi kaller forsvarets ansikt uttad. Sier ikke at man ikke skal ha en god holdning til tjensten når man er inne, eller gjøre sitt beste, men til ettertanke er det en ufattelig meningsløs avdeling. Jeg fikk ikke mye ut av tjenesten min i garden, har kanskje vokst litt på det som person, grunnet MYE hat og urimeligheter, men seriøst, hvis du ikke er i garden enda, søk en annen avdeling. Du kan få så MYE mer ut av førstegangstjenesten din enn hva du får i garden.

 

Baserer alt jeg skriver på egne erfaringer. Tenk nøye over valget om førstegangstjeneste i garden.

 

Her var det virkelig mange sippetryner altså..makan til klaging er det lenge siden jeg har hørt!

jeg var inne i HMKG for ett par år siden (var i kp1), og hadde en fantastisk tjenestetid.

Såklart, det var mye hat, og mye drit som helt sikkert var unødvendig, men helvete heller da!

Jeg er evig takknemlig for alt jeg fikk med meg ut derfra, var virkelig med på å forme meg som mennenske. Som det er sagt lenger opp her: det blir hva du gjør det til.

Er du en av de løkene som ikke gidder en dritt, alltid skal lure seg unna og bare kuker rundt, ja da blir det et helvete. hvis du står på, og viser hva som bor i deg vil du få igjen for det seinere. Jeg var korporal, og er stolt av det. jeg jobba for det, men ikke gjennom "rausleiking" eller hva faen som blir nevnt lenger opp. alt jeg "fikk" var gjennom hardt arbeid og gode holdninger! merka lite til smisking når jeg var inne..

men hvis du går inn med en holdning om at millitæret er kult for nå skal jeg krige og være rambo, ja da er kanskje ikke HMKG noe for deg..det er mye vakt, det er mye sort tjeneste, det er tidlige morgener og seine kvelder og det er hat!

men det skal det også være! millitæret skal ikke være en dans på roser, det skal være med på å forme deg. Så kommer du inn i HMKG: gjennomfør med stolthet og vis at du bryr deg

 

husker veldig godt hauenchild fra min tid på rekrutten..type asså..+ at jeg hadde (nå) major Aasen som troppssjef..han og nærkamp..farlig greier..

men visste ikke at Scheiene hadde blitt fenrik? det er dårlig nytt, for han var (er?) en forbanna drittsekk..er vel en av de største idiotene jeg har opplevd i millitæret..å jeg var så heldig å ha som lagleder....

Scheiene og major Meland på huseby..kan det bli bedre da? =P

 

å de som anbefaler kp5...gå å legg dere a! makan til stuslig gjeng skal du leite lenge etter..var bare de som var halvt blinde og halvt uføre som valgte seg dit..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...