Gå til innhold

HM Kongens Garde Høsten 2011


forsvaret2011

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hører mye positivt om GSV jeg og, men jeg føler ikke jeg har lyst til å bo i en grensestasjon i et halvt år. Ville sikkert vært en flott opplevelse, med mye vakker natur og slikt, men jeg er ikke innstilt på det.

Men vi får se hva det blir, tiden vil vise^^

At Forsvaret blir mitt "hjem" noen år er i hvert fall planen, og havner man et sted man ikke liker så får man gjøre noe med det, eventuelt gjennom beinhard innsats og/eller papirmølle for å overføres til et annet sted eller søke GBU. You get what you grab :thumbup:

Lenke til kommentar

Er også kommet til Garden ja, og ser frem til å prøve denne tjenesten. Fikk valget mellom Garden, sanitet i PBN eller å være på GSV, så da valgte jeg Garden.

Hadde jeg fått disse valgene hadde jeg utvilsomt valgt GSV. Hører nesten bare positive ting om tjenesten der oppe.

 

Derfor jeg valgte GSV, kunne forsovet valgt hva jeg ville omtrent (Fikk en liste med ledige avdelinger, var på sesjon dag 2 i Bergen). Offiseren tvang meg nesten i 2. Bataljon fordi jeg er interessert i int-ops, men blir ikke noe problem å få det til på andre måter.

På grunn av interessene mine og alt det positive jeg har hørt om GSV (ikke hørt en eneste negativ ting om den avdelingen), falt valget lett på det.

 

 

2.Bataljon er ikke som den var. Gått over til hjul-kjøretøyer i stedet for belter + innrykk i januar. Har hørt en negativ ting om GSV og det er myggen :p

Lenke til kommentar

At det er nordligst er ikke nødvendigvis negativt. Da jeg var i Garden var det faen så kaldt i Elverum, hvor rekruttleiren "tilfeldigvis" ligger. Byen ligger i en dal, som fungerer som et kuldehull. Derfor var det nedi 35 minus da jeg var der, som er grensen til hvor kaldt det kan være før det er lovstridig å være ute for soldater.

 

Dessuten er det mye fin natur i Nord- Norge!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En negativ ting med at det er langt nord er vel for dem som havner langt hjemmefra og har kjæreste igjen hjemme, eller generelt er hjemmekjær.

 

Sant det med at gardetjenesten, har hørt det er til tider er ekstreme kuldetemperaturer om vinteren og vica versa. Kjekt med svart uniform på vakt i 25-30 grader celcius vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Hva med faktum at det er det nordligste tjenestestedet i hele hæren? Heller ikke et veldig positivt moment.

 

Det er langt vekke ja, men for oss som må ta fly fra Bergen er raskeste reisetid 5 timer totalt( til GSV). Alle andre plasser må man ta buss og tog i tillegg slik at GSV ikke så langt vekke alikevel. Det går nemlig fly helt til kirknes som ligger rett ved GSV.

Lenke til kommentar

Vil også råde deg til å velge noe annet enn HMKG.

 

Lt. Hauenschild og tiden på Terningmoen var fett (spesiellt maten), men etter det...bortkasta bortkasta bortkasta imo.

 

Husker spesiellt på innrykksdagen etter at vi hadde kommet til Terningmoen og møtte Lt. Hauenschild for første gang. Var seff en i troppen som hadde stillt opp i uggs :!:

Lenke til kommentar

Jeg var bussjåfør i Garden kp.5 Log.tropp

 

Skjønner at folk hater Garden, meg selv innludert.

Kom deg til helvete langt vekk i fra Huseby. Terningmoen er det eneste lyspunktet, god mat og givende hverdager.

 

På Huseby må du sitte i gymsalen og spise, siden taket detter ned i messa.

 

Lykke til med valget ditt

Lenke til kommentar

Jeg hadde innrykk i garden i juli nå i sommer. Rekruttperioden var som tideligere nevnt veldig mye felt og skyting, men noen sjersanter som er noen rasshøl helt i starten, men som etterhvert blir til kamerater. Når du kommer til huseby og skal ha gardeperiode kommer du til å hate livet ditt ekstremt. Det er absolutt ikke noe gøy!! men jeg synes at tjenesten har blitt bra etter dette. Vakt er selvfølgelig ikke det morsomste, har ikke hatt så mange døgn enda, men det er mange andre steder i forsvaret du også må stå vakt, så da kan man jo like gjerne gjøre det med stil i garden. Og det er helt klart hva du gjør det til selv, hvis du vil oppleve ting så er det bare å melde seg på som markør for andre. Var selv markør i 5 dager i sibolandbyen på rena med saab utstyr og rekylforsterker. Skjøt 5000 rødplast på 5 dager, og det er noe av det morsomste jeg har vært med på tror jeg siden du får vite av vesten eller hjelmen om du blir skutt, og du ser at andre legger seg ned når du har skutt de. Drit gøy rett å slett!! Har vært på flere markør øvelser også som har vært veldig morsomme.

 

Jeg er i en jegertropp, der tjenesten er ganske bra, men det finnes utallige stillinger i garden som gjør at du blir en kaffedrikkende kontorrotte. så hold deg unna 5 gardekomp hvis du vil ha litt action, kom deg til et av geværkompaniene.

 

Du må også belage deg på en del felt. Jeg skal ha 50 feltdøgn de neste 5 mnd, hvor 30 av de er sammenhengende i mars. Skal også på natoøvelsen i nordnorge i år.

 

Jeg vet om mange i garden som hater felt, og jeg tror de har søkt garden pga de tror de vil få lite felt her, noe som ikke stemmer. masse felt for min del i hvertfall. Søker du deg til et annet sted vil du få maasse felt der også, så dette er personer som egentlig ikke burde vært i militæret i det hele tatt. Derfor man hører mye negativt i garden.

 

Det som er veldig positivt med garden er at du holder til i Oslo, noe som er sykt digg.

 

Det at maten i messen på huseby, stemmer i hvertfall ikke nå lenger. Synes den er bedre enn den vi fikk på terningmoen.

Så helhetlig så er HMKG et bra sted å tjenestegjøre, er ikke noe dårligere enn andre steder, folk hater der også. Men du må belage deg på at det kommer til å bli et hardt år!

 

Mvh en nåværende gardist

Lenke til kommentar

Jeg hadde innrykk i garden i juli nå i sommer. Rekruttperioden var som tideligere nevnt veldig mye felt og skyting, men noen sjersanter som er noen rasshøl helt i starten, men som etterhvert blir til kamerater. Når du kommer til huseby og skal ha gardeperiode kommer du til å hate livet ditt ekstremt. Det er absolutt ikke noe gøy!! men jeg synes at tjenesten har blitt bra etter dette. Vakt er selvfølgelig ikke det morsomste, har ikke hatt så mange døgn enda, men det er mange andre steder i forsvaret du også må stå vakt, så da kan man jo like gjerne gjøre det med stil i garden. Og det er helt klart hva du gjør det til selv, hvis du vil oppleve ting så er det bare å melde seg på som markør for andre. Var selv markør i 5 dager i sibolandbyen på rena med saab utstyr og rekylforsterker. Skjøt 5000 rødplast på 5 dager, og det er noe av det morsomste jeg har vært med på tror jeg siden du får vite av vesten eller hjelmen om du blir skutt, og du ser at andre legger seg ned når du har skutt de. Drit gøy rett å slett!! Har vært på flere markør øvelser også som har vært veldig morsomme.

 

Jeg er i en jegertropp, der tjenesten er ganske bra, men det finnes utallige stillinger i garden som gjør at du blir en kaffedrikkende kontorrotte. så hold deg unna 5 gardekomp hvis du vil ha litt action, kom deg til et av geværkompaniene.

 

Du må også belage deg på en del felt. Jeg skal ha 50 feltdøgn de neste 5 mnd, hvor 30 av de er sammenhengende i mars. Skal også på natoøvelsen i nordnorge i år.

 

Jeg vet om mange i garden som hater felt, og jeg tror de har søkt garden pga de tror de vil få lite felt her, noe som ikke stemmer. masse felt for min del i hvertfall. Søker du deg til et annet sted vil du få maasse felt der også, så dette er personer som egentlig ikke burde vært i militæret i det hele tatt. Derfor man hører mye negativt i garden.

 

Det som er veldig positivt med garden er at du holder til i Oslo, noe som er sykt digg.

 

Det at maten i messen på huseby, stemmer i hvertfall ikke nå lenger. Synes den er bedre enn den vi fikk på terningmoen.

Så helhetlig så er HMKG et bra sted å tjenestegjøre, er ikke noe dårligere enn andre steder, folk hater der også. Men du må belage deg på at det kommer til å bli et hardt år!

 

Mvh en nåværende gardist

 

Hva slags kjøretøyer er Garden oppsatt på nå for tida? MB feltvogner av diverse typer og Scania lastebiler bare?

Lenke til kommentar

Mener du seriøst at KP5 ikke har noe action? Da tror jeg du er smålig innesluttet i ditt lille geværkompani.

 

Du får fortelle da. Kan tenke meg at logtropp og santropp gjør et eller annet fornuftig, men kunne aldri tenkt meg å være der selv. Vi i geværkompaniene er opplært til å se ned på kp 5;p

Lenke til kommentar

Santroppen er nok den troppen i garden som har mest felt. Jeg er i vedlikeholdstroppen og har gjerne flere feltdøgn enn konten min i geværkompaniene.

 

Mulig dere ser ned på oss, men husk at det er vi som styrer hele shitten :)Slække er vi jo, men det er jo bare digg for oss, i tillegg lærer vi ting som vi kan ha bruk for i det sivile liv. Svært få av dere gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...