Gå til innhold

Kjøring med hjullaster


volvomartin

Anbefalte innlegg

Jeg har fått brøyting i vinter med hjullaster, det eneste er at jeg er 17 år og har tatt teorien på maskinfører beviset, men har ikke de 40 timene eller noe annet ennå siden vi nettop har tatt den prøven på skolen. Det jeg lurte på var om det var mulig å få dispensasjon eller noen andre muligheter for at jeg kunne få brøyte i vinter.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger da bare og få disse timene, hør med arbeidsgiver om du kan få jobbe litt med lasteren slik at du får timer nok til og få kompetansebeviset, du får neppe slippe i og med det ikke finnes noen grunn til det.

kan jeg da kjøre aleine på veien med kompetansebeviset? er det sånn at jeg får det etter jeg har fått bekreftet 40 timer eller må jeg "kjøre opp" ?

Lenke til kommentar

For å kjøre på veien må du ha minimum klasse T eller BE. For å kjøre hjullaster privat holder dette, men for å ARBEIDE med den må du ha maskinførerbevis. Så det som gjelder i ditt tilfelle, er at du må ha klasse T/BE for å kjøre den etter veien, og Maskinførerbevis M4 for å arbeide med den, og for å få M4 må du være 18 år. Og i forskriftene står det at du skal ha ei oppkjøring + de 40 timene, men det mange gjør er at de "evaluerer og har prøver" underveis slik at man er klar til å kjøre med en gang de 40 timene er gjennomført uten mulighet for å stryke. Detta opplegget er ganske på kanten, men det finnes ingen bestemte regler for når eller hvordan "eksamen" skal gjennomføres, å dermed er det lov selv om det ikke var det som var baktanken da regelverket ble skrevet. Det man også skal tenke på, er at den dagen det skjer en skade (det er nok at du ramler i stig-trinnet på vei ut og forstuer beinet å må til legen), SÅ kommer arbeidstilsynet og DA skal papirene være i orden og ALT skal dokumenteres, som igjen vil si at om ikke den som har utstedt kompetansebeviset ditt, på 2 minutters varsel kan dra frem både eksamnen din (man skal ha et skjema med punkter som er gjennomgått og evaluert med både klokkeslett og dato), og dokumentasjon på 40 timer praksis, så ligger både du, arbeidsgiver å den som har utstedt kompetansebeviset dårlig ann. Og om du bare er 17 år og arbeider med en hjullaster, så ligger man ENDA dårligere ann. Og det trenger ikke skje en ulykke først. Arbeidstilsynet tar stikkprøver. Også har man noe som heter jungel-telegrafen som man skal være SPESIELT forsiktig med.

 

Men kort og godt...det finnes INGEN mulighet for å få kompetansebevis på hjullaster før man er 18. Finnes sikkert noen som har hørt om noen som har fått det til, og det har jeg også hørt om, men de sakene blir som oftest avsluttet med rettssaker og fengselstraff.

Lenke til kommentar

For å kjøre på veien må du ha minimum klasse T eller BE. For å kjøre hjullaster privat holder dette, men for å ARBEIDE med den må du ha maskinførerbevis. Så det som gjelder i ditt tilfelle, er at du må ha klasse T/BE for å kjøre den etter veien, og Maskinførerbevis M4 for å arbeide med den, og for å få M4 må du være 18 år. Og i forskriftene står det at du skal ha ei oppkjøring + de 40 timene, men det mange gjør er at de "evaluerer og har prøver" underveis slik at man er klar til å kjøre med en gang de 40 timene er gjennomført uten mulighet for å stryke. Detta opplegget er ganske på kanten, men det finnes ingen bestemte regler for når eller hvordan "eksamen" skal gjennomføres, å dermed er det lov selv om det ikke var det som var baktanken da regelverket ble skrevet. Det man også skal tenke på, er at den dagen det skjer en skade (det er nok at du ramler i stig-trinnet på vei ut og forstuer beinet å må til legen), SÅ kommer arbeidstilsynet og DA skal papirene være i orden og ALT skal dokumenteres, som igjen vil si at om ikke den som har utstedt kompetansebeviset ditt, på 2 minutters varsel kan dra frem både eksamnen din (man skal ha et skjema med punkter som er gjennomgått og evaluert med både klokkeslett og dato), og dokumentasjon på 40 timer praksis, så ligger både du, arbeidsgiver å den som har utstedt kompetansebeviset dårlig ann. Og om du bare er 17 år og arbeider med en hjullaster, så ligger man ENDA dårligere ann. Og det trenger ikke skje en ulykke først. Arbeidstilsynet tar stikkprøver. Også har man noe som heter jungel-telegrafen som man skal være SPESIELT forsiktig med.

 

Men kort og godt...det finnes INGEN mulighet for å få kompetansebevis på hjullaster før man er 18. Finnes sikkert noen som har hørt om noen som har fått det til, og det har jeg også hørt om, men de sakene blir som oftest avsluttet med rettssaker og fengselstraff.

Dette hørtes merkelig ut? Trodde man måtte ha maskinførerbeviset m4 også.. Eller går hjullaseteren under motorredskap under kjøring på vei?

Lenke til kommentar

 En hjullaster er motor-redskap. Det er arbeidstilsynet som setter krav til opplæring og kompetansebevis, og derfor er det et absolutt krav at man skal ha M4 om man skal arbeide med hjullaster.  Om man kjøper seg en hjullaster man kun ønsker å bruke privat, er man ikke underlagt arbeidsmiljøloven og kravet om kompetansebevis, og dermed kan man kjøre på vei så lenge man oppfyller kravet for å kjøre motorredskap. Er det en hurtigående hjullater, kan det være man må ha klasse C for å kjøre den på veien. (husker ikke om det var 30 eller 50 km/t som var grensa nå). Om man har kompetansebevis M4, er man alikevel underlagt veitrafikk-loven om man skal kjøre på vei, og trenger dermed klasse T/BE/C i tillegg til M4. 

Endret av Hårek
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det en hurtigående hjullater, kan det være man må ha klasse C for å kjøre den på veien. (husker ikke om det var 30 eller 50 km/t som var grensa nå).

Det kommer an på. (Vidunderlig enkelt regelverk...)

Har man førerkort klasse T eller BE med kode 144 som nye førere får nå, så er det 40km/t. For de som har førerkort klasse B eller bedre, eldre enn 2005 (som gir kode 142+152), er det ubegrenset fart for traktor og motorredskap under 7,5 tonn, og maks 50km/t for motorredskap over 7,5 tonn.

Lenke til kommentar

Sjekka detta nå, å du har helt rett bortsjett fra at grensa på motorredskap går på 30 km/t om man har T 144 (selv om man kan kjøre traktor i 40 km/t)

 

Det klarer ikke jeg lese ut av førerkortforskriften:

 

§3-11 omhandler BE:

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

§3-18 omhandler T:

Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

Samt lista over tallkodene, hvor dette står om T144:

Traktor med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t – tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg, med eller uten tilhenger. Gjelder også for tilsvarende motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger
Lenke til kommentar

Sjekka detta nå, å du har helt rett bortsjett fra at grensa på motorredskap går på 30 km/t om man har T 144 (selv om man kan kjøre traktor i 40 km/t)

 

Det klarer ikke jeg lese ut av førerkortforskriften:

 

§3-11 omhandler BE:

I tillegg gjelder føreretten for kjøring i Norge for traktor og motorredskap, med tillatt totalvekt ikke over 25.000 kg og med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

§3-18 omhandler T:

Traktor og motorredskap, med konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t, med eller uten tilhenger.

 

Samt lista over tallkodene, hvor dette står om T144:

Traktor med maksimal konstruktiv hastighet ikke over 40 km/t – tillatt totalvekt ikke over 25 000 kg, med eller uten tilhenger. Gjelder også for tilsvarende motorredskap, som beskrevet i § 3-18, med eller uten tilhenger

 

"Klasse T gir også førerrettighet for klasse M 147 og for motorredskap (med eller uten tilhenger) som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, (og som har tillatt totalvekt over 25000 kg)"

 

Hentet fra http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Traktor+%28klasse+T%29

 

Men når man studerer nøyere, så gjelder 30 km/t for u-begrenset totalvekt, mens 40 km/t gjelder for intill 25 tonn

Lenke til kommentar

 

"Klasse T gir også førerrettighet for klasse M 147 og for motorredskap (med eller uten tilhenger) som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, (og som har tillatt totalvekt over 25000 kg)"

 

Hentet fra http://www.vegvesen....+%28klasse+T%29

 

Men når man studerer nøyere, så gjelder 30 km/t for u-begrenset totalvekt, mens 40 km/t gjelder for intill 25 tonn

Men for eksempel en dumper på 25 tonn og 40 km/t, må man da ha klasse C?

 

Moderator har redigert en del inlegg, siteringen hadde tatt overhånd.

 

 

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

 

"Klasse T gir også førerrettighet for klasse M 147 og for motorredskap (med eller uten tilhenger) som ikke er innrettet for transport av personer eller gods og som ikke kan kjøres fortere enn 30 km/t, (og som har tillatt totalvekt over 25000 kg)"

 

Hentet fra http://www.vegvesen....+%28klasse+T%29

 

Men når man studerer nøyere, så gjelder 30 km/t for u-begrenset totalvekt, mens 40 km/t gjelder for intill 25 tonn

Men for eksempel en dumper på 25 tonn og 40 km/t, må man da ha klasse C?

 

Moderator har redigert en del inlegg, siteringen hadde tatt overhånd.

Ja, det må man ha. En personbil vil være personbil inntill totalvekta er 3.499 kg, og lastebil fra og med 3.500 kg. Med det tilfellet har man da satt marginen på hva vegvesnet tolker som INTILL, og 25.000 kg og 40 km/t vil være PASSERT, mens 24.999 kg og 39 km/t vil være INNTILL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...