Gå til innhold

Hvilken betydning har antall repetisjoner?


Peus94

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange repetisjoner vil trene mest volum. Få repetisjoner vil trene mest styrke. Styrke vil her ligge på opp til fem repetisjoner, etter det vil det bli mer utholdenhet og volum. Noen programmer kombinerer begge, f.eks. RYP fra TN.no. Her begynner man med mange reps de første 2 ukene, så færre reps de neste to ukene, og så enda færre de siste to ukene. Dette kan også anbefales generelt, å kombinere de to. Selv trener jeg med en 5-rep modell, da styrke er viktigst for meg. Uavhengig av målsetning kan det helt generelt innen kosthold og trening være hensiktsmessig å kombinere flere elementer, variasjon er bra, både i mat og trening.

 

Jeg går ut i fra at du er nybegynner. Om du vil få større muskler vil jeg anbefale RYP. Om du vil bli sterkere og ha fokus på dette, vil jeg anbefale stronglifts 5x5 som du finner på stronglifts.com.

Lenke til kommentar

Muskler og styrke vil du få uansett for en nybegynner, veldig fort i starten hvis teknikken er bra og du har bra øvelser! Stronglifts.com er ett bra sted å starte

 

Ellers er det riktig det Sitronsaft sier, 1-5 for styrke, 8-12 for volum, 12+ for melkesyrekapasitet.

Endret av Zarfax
Lenke til kommentar

Har trent i 3-4 år nå. Men har ikke vært seriøst, og bare perioder med fotballen. Men nå prøver jeg å få trent hver ukedag.

 

Er det ikke noe sånn at hvis du trener mye styrke i musklene til du mister framgang, så trener du volum en stund, for så å trene styrke igjen. Fordi muskelen ikke har "plass" til mer styrke?

 

Dårlig formulert, og bare noe jeg "syns" å ha hørt :p

Lenke til kommentar

Det viktigste med styrketrening er å ha bra teknikk, progresjon,hvile og ett bra matinntak. Det er ikke så viktig om du kjører 5 reps eller 12 reps, men varier gjerne.

 

"Det er viktigere å spise bra og trene feil, enn å trene riktig, og spise feil" :)

 

 

Riktig det du sier, til en viss grad.

 

1. For at musklene skal bygge seg opp, må du først bryte de ned(trene) og bygge de opp igjen med mat, søvn og hvile generelt.

 

2. Trener du "feil" så kan du oppleve skader og/eller at du bygger og øker bra i starten, og så sier det stopp når du har nådd toppunktet. Dvs.. Feil trening vil til slutt slutte å gi deg resultateer, uansett hvor mye du spiser.

Dette gjelder også antall repetisjoner.. Antall repetisjoner gir deg en bestemt effekt, men til slutt så kan det si stopp.. Spesielt masserepps.

 

Desuten.. Hvorfor ikke trene "rett" og få veldig gode resultater, fremfor feil og få "greie" resultater ^^

Endret av baBuShKa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...