Gå til innhold

Republikanske motkandidater til Obama, 2012? Hvem?


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke at Romney kan slå Obama på noen som helst måte. Obama har mange veier til 270 electoral votes som Romney ikke har. Det er jo litt merkelig da at Virginia, North Carolina osv fortsatt poller jevnt, disse statene er kritiske for Romney å ta og de burde egentlig være walk in the park for ham, men er det ikke. Romney tar neppe New Mexico (denne tok Bush i 2004) og så langt virker alle Kerry statene sikre for Obama om enn med en noe mindre margin enn 2008.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med Romney er at han har for mye penger og kanskje har tjent dem på feil måte, mens problemet til Obama er at han er litt for virkelighetsfjern. Jeg tror det kommer til å bli en stygg valgkamp. Jeg tror egentlig ikke sentralbanken kommer til å sette på seddelpressen igjen for Obama. Det kan oppstå en handlingslammelse før valget. Uansett er innspillet til Clinton om at USA er i resesjon og bør gjøre alt for å holde ekspansjonen gående for å unngå en "fiscal cliff" viktig, for da greier han å få republikanerne til å fremstå som smålige når de vil kjøre økonomien ned for å vinne valget. Det kan også åpne for mer tiltak fra sentralbanken. Bill Clinton har stor påvirkning i amerikansk politikk.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Romney samlet inn mer penger enn Obama i mai. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/presidentvalg-2012/artikkel.php?artid=10073773

 

Forstårlig med tanke på at Romney nå definitivt er nominert, men kan også være et svakhetstegn fra Obama sin side. Obama har uansett en solid bunke med penger i banken da han ikke trengte å samle inn for en blodig primærvalgkamp. Det som derimot burde bekymre Obama mer er disse superPACs hvor folk kan donere så mye penger de bare vil. Romney brukte sine superPACs aktivt i primærvalgkampen for å si det slik og brukte 7 ganger mer penger enn Santorum i Illinois.

Lenke til kommentar

Obamas «marerittuker»

 

«Alt» har gått på tverke for Barack Obama de siste ukene.

 

 

 

Barack Obama hadde etter valgseieren i 2009 tilnærmet superheltstatus i deler av verden og delvis i USA. Men nå går det stadig nedover for den amerikanske presidenten, og drapet på bin Laden som ga ham en oppsving i fjor, gir ikke politiske utslag lenger.

 

I juni har det gått så på tverke at Washington Post har kalt starten av sommeren for Obama «Junius Horribilis». Dette er noen av punktene hvor det har gått galt:

  • I Wisconsin greide ikke demokratene å velte guvernør Scott Walker fra makten.
  • Stadig færre amerikanere arbeider samtidig som Obama har sagt at landets private sektor gjør det bra.
  • Mitt Romney greier å få inn mer penger til presidentvalgkampen.
  • Obama blir beskyldt for bevisst å lekke gradert informasjon til pressen for å sette ham i et bedre lys.

 

 

Men det stopper ikke der. De to siste meningsmålingene fra meningsmålingsbyråene Rasmussen og Gallup har Romney i ledelsen som presidentkandidat, ifølge Realclearpolitics I en av dem leder den republikanske kandidaten med tre prosentpoeng.

 

Det stopper ikke nå heller. Mandag ble det kjent at presidentens handelsminister flere ganger skal ha vært i en trafikkulykke i helga og så stakk av, ifølge Washington Post.

 

Og selv om Bill Clinton, mannen til utenriksminister Hillary Clinton, offentlig har sagt at det vil bli en katastrofe for USA om Mitt Romney blir president, er det flere amerikanske medier som spekulerer i at Clinton egentlig ikke støtter Obama særlig helhjertet.

  • Ser jo ikke akkurat ut som gode nyheter for Obama... Men så nevnes det at det ege tnlig går rett vei for ham:

  • - Det store bildet er at økonomien sakte, men sikkert er på vei tilbake, selv om det som skjer i Europa er farlig for USA. Selv om det som har skjedd nå kan gi seg utslag på meningsmålinger, er det erfaringsmessig ikke slik at man pleier å feste veldig lit til dem før i begynnelsen av september når valgkampen offisielt er i gang.


  • - Det er veldig vanskelig å kaste en sittende president som stiller til valg. Siden andre verdenskrig er det bare Jimmy Carter som har blitt kastet etter at ett parti hadde hatt makten i fire år. Og da var økonomien katastrofal. Det er ikke på langt nær så galt for Obama nå.
  • http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/usavalg/Obamas-marerittuker-
  • 6848369.html

Jeg mener nå fortsatt at dette er et høyst spennende valg. Og jeg tror ingen kan ta seieren på forskudd her.

Endret av Mathias_up_in_black_space
Lenke til kommentar

Romney frir til næringslivet

 

Staten er næringslivets venn, ikke dets fiende, forsikrer Mitt Romney. Han lover lavere skatter og friere tøyler om han vinner presidentvalget i høst.

 

- Staten må være en partner, en venn, en alliert, en støttespiller for næringslivet, ikke dets fiende, sier Mitt Romney.

 

Obama, derimot, har den mest «investeringsfiendtlige, næringslivsfiendtlige, sysselsettingsfiendtlige politikken i amerikansk historie», hevder Romney.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Romney-frir-til-naringslivet-6849965.html

 

Tror dere dette er et smart trekk av Romney eller kan Obama utnytte det til å trekke paraleller til Bushs politikk som ble en stor katastrofe?

Lenke til kommentar

Hele den såkalte demokratiske prosessen er rigget. Det har ingen betydning hva slags dokke de setter på tronen av Amerika. Samme hva slags kandidat pressen vil presentere så vil han tjene de samme kreftene som den forrige presidenten.

 

Hvis du har rett saa ville det si at politikk i USA ikke har forandret seg i cirka 230 aar. Tror du feiler litt her da? Hadde du et moerkt hud i 1780 ble du eid av hvite boender ...Hvis jeg ikke tar feil har han som sitter paa tronen...

Lenke til kommentar

Joda... poeng... Tror du Romney vil vinne? Jeg merker at han gjør det bedre enn jeg trodde, men det er helt og holdent Obama's feil slik jeg ser det... Fyren er ikke i campaign mode!

 

Too close to call. Romney er ikke saerlig flink politiker men Obama har det vanskelig aa forklare hvorfor oekonomien ikke er bedre og ikke skyldes ham. Hadde amerikaner sansen at oekonomien fobedres ville Obama knuse Romney. Jeg mener ogsaa at fordi sjansene er bedre at oekonomien enten vokser meget sakte eller synker pga problemer i Eurozonen enn at oekonomien forbedres, det blir for vanskelig aa spaa hvem vinner.

 

Paa andre siden har valgkampen egentlig ikke begynnte paa alvor, mye kan skje i mellomtiden. Romney var ingen konservative guvernoer og er meget intelligent og kompetent leder og baade Obama og Romney er ingen ideologer men pragmatiske ledere. Det frustrerer deres ytre floeyer men er beste maaten aa faa lover som betyr noe. Det sies saann- Government works by passing laws that neither side loves but everyone can live with. Ellers, sitter ideologene og preker men faar lite fremgang.

Lenke til kommentar

Joda... poeng... Tror du Romney vil vinne? Jeg merker at han gjør det bedre enn jeg trodde, men det er helt og holdent Obama's feil slik jeg ser det... Fyren er ikke i campaign mode!

 

Det er umulig å si hvem som har best sjanse på dette tidspunktet, men jeg tror absolutt Romney har en sjanse til å vinne. Økonomien er viktigst for den amerikanske befolkningen nå og det er langt ifra sikkert at den plutselig bedrer seg under Obama. I tillegg har du konflikter og kriger som også plutselig kan slå negativt ut. For tidelig å si noe om hvem som vinner foreløbig.

Lenke til kommentar

Hele den såkalte demokratiske prosessen er rigget. Det har ingen betydning hva slags dokke de setter på tronen av Amerika. Samme hva slags kandidat pressen vil presentere så vil han tjene de samme kreftene som den forrige presidenten.

 

Hvis du har rett saa ville det si at politikk i USA ikke har forandret seg i cirka 230 aar.   Tror du feiler litt her da?  Hadde du et moerkt hud i 1780 ble du eid av hvite boender ...Hvis jeg ikke tar feil har han som sitter paa tronen...

Vel.... dere i USA tror visst at alle slaver er svarte og ingen slaver er hvite, og at alle "masters" er hvite og ingen svarte. ;)

voting_flyer-p244706920150631056zv42o_400.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...