Gå til innhold

Spørsmål om avhjelpsforsøk/heving av kjøp


3xt

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hvis jeg leverte inn pcen min 2 ganger pga problem med skjerm kortet, og etter andre gang på reparasjon så fikk den problemer med hardisken. Vil det si at de har fått da de 2 avhjelp forsøkene deres? For det er jo snakk om etter 3 ganger med samme feil eller 4 ganger samme feil. Men hva blir det i mitt tilfelle? Ønsker å heve kjøpet, men vet ikke om pga det er en feil med noe annet etter reparasjonen om det blir telt som et avhjelpsforsøk i den grad at det blir sett som det "samme"

 

Noen som kan hjelpe meg videre? er nå egentlig møkka lei av å måtte dra ut til butikken hele tiden pga de ikke klarer å reparere den...

 

takker på forhånd (Y)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra forbrukerkjøpsloven

Merk deg at selgeren etter forbrukerkjøpsloven kun har to sjanser til å rette samme feilen. Mislykkes dette, kan du kreve prisavslag eller heving av kjøpet. Prisavslaget skal tilsvare reduksjonen i varens verdi. Er varen bare verdt halvparten så mye med mangelen, kan du kreve et prisavslag på 50 %.

 

Hvis mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren mens selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

 

De har fått 2 sjanser til å fikse problemet med skjermkortet, men har ikke klart det. Altså har du rett til å heve kjøpet når du drar tilbake (har du kjøpt den hos Elkjøp? Høres sånn ut :p ). De kommer nok til å komme med en haug av tull, men print ut loven (linken ovenfor) og stå på krava! Ikke gi deg! Du skal ha tilbake!

Lykke til! :D

Endret av Thefainter
Lenke til kommentar

Ikke vær for påståelig her, Thefainter. Enten kan du ikke Forbrukerkjøpsloven, eller så har du ikke lest innlegget godt nok.

 

Slik jeg forstår innlegget til 3xt så har problemet med skjermkortet blitt fikset. Nå har det oppstått en ny feil, som ikke gir samme symptomer. Altså er det ikke tredje gang samme feil.

 

I utgangspunktet har trådstarter ikke rett til å heve kjøpet, da det er tredje gang samme feil som gir rett til heving. Ikke når tredje feil er en annen, og oppleves annerledes for kunden.

 

Hvis det derimot fortsatt er problem med skjermkortet, eller lignende symptomer, så kan 3xt kreve heving av kjøpet.

 

Synes uansett ikke dette nødvendigvis høres ut som Elkjøp. Det blir feil å komme med en slik påstand når det ikke er Elkjøp som reparerer heller, men et verksted autorisert av laptop-produsenten. 3xt har, slik jeg har forstått det, ikke opplevd problemer med Elkjøp sin service, og selv om du har hatt trøbbel med Elkjøp, så betyr ikke det at absolutt alle andre i hele Norge har hatt det. Jeg har, tro det eller ei, hørt om de som har hatt problemer med servicen til Lefdal, Expert, Siba, Komplett, Netshop... og omtrent alle andre større forhandlere i Norge. Betyr det at alle forhandlerne i Norge gir dårlig service?

 

Det blir også feil å komme med en påstand om at de kommer med en "masse tull" før du i det hele tatt har hørt hva de har å si.

 

Nei, jeg jobber ikke hos Elkjøp. Faktisk jobber jeg hos en konkurrent (riktignok selger vi ikke datamaskiner). Jeg kommer aldri med "masse tull" når vi får inn ting til service. Jeg forholder meg til Forbrukerkjøpsloven, bortsett fra i de tilfeller der jeg synes kunden fortjener bedre enn det loven tilsier (men det er jo ikke lovstridig).

Lenke til kommentar

Hei

 

For å si det sann så kan jeg ikke si om grafikkortet har noe problemer eller ikke :x symptomene kommer ikke hver gang derfor kan jeg ikke si noe om det.

For fikk pcen igjen i går. Og da jeg slo på pcen for første gang, så kom det et utrolig høyfrekvent pipe lyd som gjorde at jeg måtte slå av pcen... fikk skikkelig migreneanfall...

og det med høyfrekvent lyd hadde jeg alerede sagt ifra før jeg sendte den inn siste gang..

så da blir det egentlig 1 gang pga skjerm kortet 1 gang der skjermkortet og pipelyden og nå igjen pga pipe lyden...

Pc'en er kjøpt hos elprice hvis noen lurte, skal ut på mandag igjen å snakke med dem. Derfor lurte jeg nå på om jeg har rett til å heve, eller om jeg må tåle å få sendt den en siste gang på reparasjon...? Er så jævla lei av pcen jeg har nå...(beklager hvis jeg uttrykte meg litt hardt der) Ønsker bare å få heve kjøpet... Hva sier dere til saken? har forsåvidt hatt 2x2 samme feil

Lenke til kommentar

Det er i utgangspunktet ikke en lov som sier at du har rett på å heve kjøpet ved 2x2 feil. Men jeg vet at en del forhandlere kjører en mer eller mindre fast praksis på at fire gang forskjellige feil åpner for heving av kjøpet eller omlevering til ny PC.

 

Er ikke verre enn å spørre å butikken. Men IKKE bruk en sur/sint tone, og ikke krev noe da du ikke har rett på det. Spør høflig om det er mulig å få heve kjøpet og forklar hvor mye problemer du har hatt med PC'en. En hyggelig kunde er det så utrolig mye lettere å gi litt ekstraservice (utenfor Forbrukerkjøpsloven) enn en som slår knytteneven i bordet og sier "NÅ SKAL DU HØRE HER...!".

Lenke til kommentar

Skjønner :p Men tviler på at det hjelper... Tror at selgeren/sjefen som alltid har tatt imot pc'en ikke liker meg på en eller annen måte :O han virker ganske sur når han snakket med meg. Kan jo kanskje hende pga at jeg har levert inn pc'en så mange ganger:P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan godt henne han ser på deg som en som tror han kan rettighetene sine og som klager og vrir på alt sammen og "sutrer".

 

Det er ikke sikkert du er sånn, eller mener du er sånn, men om du er irritert så skinner det veldig ofte igjennom uansett hva du mener å vise til han.

 

Og sånn kan dere ha kommet på feil fot med hverandre, som så utvikler seg..

Lenke til kommentar

Kan godt henne han ser på deg som en som tror han kan rettighetene sine og som klager og vrir på alt sammen og "sutrer".

 

Det er ikke sikkert du er sånn, eller mener du er sånn, men om du er irritert så skinner det veldig ofte igjennom uansett hva du mener å vise til han.

 

Og sånn kan dere ha kommet på feil fot med hverandre, som så utvikler seg..

Du sir jo selv at det er vanskelig å prøve å skjule at man er ganske irritert :p og det kan godt henne at han tror at jeg vet om all mine rettighetene :p

Lenke til kommentar

Hei igjen...

 

Kom nettopp hjem fra Elprice.. uten å ha fått tilbake pengene...

Selgeren/sjefen(er helt sikker på at det er sjefen jeg alltid snakker med) mente at jeg bare snakker tull... Og han vil ikke tro at det er problemer med pc'en. For symptomene kommer ikke alltid.... vet det er utrolig vanskelig da å bevise at pc'en har problemer... Pipelyden hadde jeg kun opplevd engang, da jeg lastet ned google Chrome, etter det har jeg ikke merket noe.

Er det normal at Windows 7 har problemer med diverse trådløse rutere? Hadde noen problemer med nettverket, han mente at det er pga ruteren??? Kan han si noe sant? måtte de ikke ha advart meg på en eller annen måte før de selger en pc til 8 000kr? at jeg må være obs på at kanskje nettet ikke vil funke 100%, og at jeg må investere 1 000 kr ekstra for en ny ruter?

Ihvertfall det som skjer er at han mente at han tar pc'en og skal teste den om han får de samme symptomene... Hvis ikke så gir han tilbake pc'en uten å få noen reparasjon... Kan han si at jeg ikke har noe bevis og ikke vil ha noe med saken å gjøre? at jeg bare må leve med det?

Lenke til kommentar

Ja, det kan han. Såfremt han gjennomfører tilfredstillende prosedyrer ut i fra feilen du beskriver, så kan han levere den tilbake til deg uten å reparere noe, for det er jo ikke noe å reparere. Selger er ikke pliktig å fortelle om all slags motgang du kan møte med denne PC-en, det har du som bruker et egenansvar for. Husk at dette er en datamaskin, det er alltid litt krøll med en data. At den lager pipelyd en gang, gjør ingenting. Skru av PC-en, prøv på nytt. Hvis det fortsatt piper, skru av og vent noen minutter slik at kondensatorene får kjølt seg ned, det ofte de som lager sånne kule lyder.

Lenke til kommentar

Ja, det kan han. Såfremt han gjennomfører tilfredstillende prosedyrer ut i fra feilen du beskriver, så kan han levere den tilbake til deg uten å reparere noe, for det er jo ikke noe å reparere. Selger er ikke pliktig å fortelle om all slags motgang du kan møte med denne PC-en, det har du som bruker et egenansvar for. Husk at dette er en datamaskin, det er alltid litt krøll med en data. At den lager pipelyd en gang, gjør ingenting. Skru av PC-en, prøv på nytt. Hvis det fortsatt piper, skru av og vent noen minutter slik at kondensatorene får kjølt seg ned, det ofte de som lager sånne kule lyder.

Blir det ikke litt feil? De som har problemer med disse pipelydene da? de kan jo ikke forvente at en skal kunne slå av maskinen når som helst... Tenk om en sitter på en viktig forelesning elns der man må ta notater? Da kan man jo ikke bare si at de skal stoppe litt så jeg kan slå av maskinen...Bare pga at HAN ikke oppdager det så vil jo det ikke si at det aldri skjer. Han mente at han skal være der til kl 20.00 og jeg leverte inn kl ca 16.00 . Og på de fire timene så skal/kan han liksom finne alle feila som jeg har ramset opp? Og hvis ikke så er det jeg som er den dumme? og må leve med en "delvis" defekt pc..?

Lenke til kommentar

Hva problem er det du opplever mot trådløs ruter? Hvilken ruter?

Det er at pc'en bruker hunder år til å bare laste opp en side -_-

det tar en evighet bare for å bytte sider osv.... Når jeg spiller online spill så mister jeg conection for ca 1-2 sek hvert 1-2 min.... mens den gamle pc'en så funker alt meget bra... alt går mye raskere på en 2 år gammel acer... hva er liksom poenget i å kjøpe seg en ny pc som er tregere i generelt alt? for å åpne en mappe må trenger pc'en ca 2-3 sek får mappen er åpnet opp, det er jo unormalt... normal skal det komme med en gang med kanskje 0,5 sek delay's... men ikke 2-3 sek... pc'en bruker nesten opp til 2-2:30 min får å starte opp windows... Første dagen jeg fikk den tok det kanskje 1-1:30 min, etter hvert reparasjon ble pc'en bare treger og treger....

 

Btw Det er en "Tilgin" ruter fra Tafjord. Bare søk det på google, så er det det første bildet, en sann sølv farget ruter.

Han selgeren mente at jeg bør kjøpe en ny ruter for å unngå disse problemene... selv om jeg tviler sterkt på at det kommer til å hjelpe....

Lenke til kommentar

Spør han om å få låne en bvare-ruter eller noe da, for å teste :).

 

Jeg sier som Oscar, at ja, han har mye rett i det han sier - selger har rett til å teste for feil og konstatere feil før du kan evt heve kjøpet og få pengene igjen uansett.

 

Men om du bare har fått pipelyd 1 gang (det kan skje ALLE pcer), og at du nå bare har trøbbel med trådløst nett, så tipper jeg som han at det ikke er noe gale med pcen din, kun kompatibilitetsproblemer mot ruteren.

Lenke til kommentar

Sann sett har jeg kun hatt pipelyden en gang ja det stemmer, men det er også pga at jeg fikk pc'n seint fredag forrige uke, og jobbet både lørdag og søndag. Så kan ikke akkurat si at jeg har brukt pc'en så utrolig mye da. Uansett så hadde jeg det problemet før. Som jeg nevnte da jeg sendte inn pc'en. En gang på par timer stemmer. Men problemet har hvert der før også. Pipelyden har kommet gjentatte ganger, derfor leverte jeg den inn da :p (hva ihvertfall en av grunnene hvorfor jeg sendte den inn) Så det blir her også litt feil å si at jeg må leve med det pga det kun har skjedd en gang.

Men er det noen som har erfaringer med at W7 har problemer med litt eldre ruter?

Som sagt så føles pc'en ut som den er 5 år gammelt. alt går så sykt tregt pc'en trenger tid for å åpne en mappe? Hallo? det er snakk om en nesten splitter ny pc, da er det mening at det skal komme opp med en gang med kanskje maks 0,5 sek delays og ikke 3-4 sek delays... og under spilling får jeg lagg spike's som varer i ca 2-3 sek og det skjer ca hvert 1-5 min... Er utrolig frustrert over pc'en og at selgeren ikke vil gi pengene tilbake. hadde også vært fornøyd med å om levering eller et gavekort.

 

prøvd å reinnstallere pc'n?

Mener du det med recovery og sant?

Ja det har jeg... uten at det hjalp noe i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Loko kommer med løsningen her. Selv setter jeg en femmer på virus.

Virus? hvordan kom du på det?

Som sagt, pc'en kom rett fra butikken, som har blitt kjørt recovery. Det første jeg gjorde var å laste ned chrome, og det var akkurat da lyden kom. Hvis det skulle ha vært virus, så ville det ha vært han fyren som fikset pc'en sin skyld. For det var snakk om at han la i en ny hdd og la inn programmer som vanlig, som medførte virus fra hans pc og inn i hdd'en min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...