Gå til innhold

Låse signaturen i sendt epost [Outlook 2010]


HK416

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurer på om det er mulig å låse fast/ned signaturen min så det ikke er mulig å slette, redigere og/eller kopiere signaturen.

Det første som slo meg inn, var å lage bildefil. men du kan da slette den.

 

Grunnen til jeg ønsker det er for jeg vil legge inn "Ikke tilatt videresending uten tillatelse" eller noe i den duren.

 

Bruker engelsk outlook 2010, med exchange.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan sikkert mekkes via scripting. men i teorien så er ikke mailen din lenger når du har sendt den til noen.. Copyrighten ligger i produktet du eventuelt har laget, ikke selve mailen.

Sender du en mail med biler e.l til noen så må de forholde seg til Copyrights.. Men tekst, som feks låter eller rim/regler o.l er litt værre å bevise eierskap på.

Så vidt jeg vet ihvertfall :)

Lenke til kommentar

Nettop derfor jeg ønsker det.

Mer eller mindre p intrigere å ikke mulig å iverftall fjerne teksten når di markerer, for å bare videresende uten tillatelse.

 

Vannmerke er vel det rette ordet å bruke.

 

Tror nok alternativet her er å sende selve teksten sammen med signaturen som en vannmerket bildefil. I motsatt fall vil det jo være en smal sak å trekke ut teksten bortsett fra signaturen og kopiere over i en ny mail.

 

Det hele kommer litt an på hva det er du skal oppnå/beskytte. Hvis det er teksten i mailen som skal beskyttes er du nok prisgitt mottagers ærlighet, tross alt kan han i ytterste konsekvens bare skrive den av. Dersom det er bilder du sender så vil bruk av vannmerker stort sett gjøre susen, alternativ justere størrelse og kvalitet. Ellers finnes også programvare som lager en exe-fil hvor bildene er kryptert. Skal bildene sendes til noen som skal bruke dem i produksjon er du igjen rett og slett nødt til å stole på folk, og eventuelt ta en åndsverkssak i etterkant.

Lenke til kommentar

Dette er meningsløst. Du må gjerne skrive at det ikke er tillatt men du kan ikke bestemme at det ikke er tillatt. Det er opp til mottaker å velge om h*n vil følge det du skriver eller ikke. Uansett hva du gjør vil slike ting kunne fjernes enkelt av alle. Bortkastet tid og krefter.

 

Det er her du har feil. Jeg kan bestemme at mailen ikke skal vidersendes. Om det er merkert at det ikke er lov, kan man jo enkelt viske ut som du sier.

Nå er vi tilbake til start. Det er nemlig dette jeg vil ungå/fikse.

 

Vedder på jeg ikke er den eneste som leter etter en slik løysning.

 

Takker da for svarene så langt.

Lenke til kommentar

Du kan kanskje hindre de i å videresende, men de kan vel bare skrive alt på nytt, uten ditt navn noe sted? Eller bare bruke OneNote?

 

Det er pent sagt umulig å hindre det. Og det er "lov" eller ikke tror jeg folk flest driter i. Det er en mail du sender dem.. vil du ikke de skal videresende får du vel bare si det til dem? Hører de ikke på deg ville jeg ikke sendt dem noen mail..

Lenke til kommentar

Det er her du har feil. Jeg kan bestemme at mailen ikke skal vidersendes. Om det er merkert at det ikke er lov, kan man jo enkelt viske ut som du sier.

Nå er vi tilbake til start. Det er nemlig dette jeg vil ungå/fikse.

 

Vedder på jeg ikke er den eneste som leter etter en slik løysning.

 

Takker da for svarene så langt.

 

1) Vis meg gjerne loven hvor det står at du kan bestemme at en mail (generelt) ikke skal videresendes.

 

2) Igjen: Du kan ikke hindre dette. Uansett hva du gjør er det ikke mulig å hindre dette på noen som helst måte. De som påstår noe annet har ikke skjønt hva epost går ut på.

Lenke til kommentar

En epost jeg sender til en person er en kommunikasjon mellom meg å han. Det er informasjon jeg ønker å dele med denne personen. Om denne blir videresendt til person jeg ikke ønsker, kan det i vertste fall gå galt.

 

Kan være alt ifra passord, noe personlig eller kansje et sitat.

 

Poenget er ikke at det er ulovlig (og uheldig), men jeg øsnker en måte å plassere signaturen som et vannmerke på mailen.

 

-------------

 

Men for å svare på kjekluf:

Finner ikke en plass hvor det står direkte. Men si at person1 sender opplysninger om en person/firma som du sender en epost til person2.

Så videresender han denne til person3. Person3 bruker missbruker denne informasjonen.

Da vil jo mailen bli sporet tilbake til person1. Da er det jo påstand på påstand om person2 hadde lov å videresende denne eposten til person3.

 

Om da person2 kopierer mailen, å sender den på ny uten vanmarket person1 hadde, kan person1 bevise på sendt epost at han ikke har gitt tilatelse til videresending, pga i orginal eposten står det "ikke lov å videresende".

 

 

 

Det er vanskelig å finne på hva, men det er som å ha kasko skadeforsikring på bilen din (om du har valg). Du har det på i tilfelle du krasjer. Altså ikke nødvendig, men du har den sikkerheten økonomisk.

Lenke til kommentar

En epost jeg sender til en person er en kommunikasjon mellom meg å han. Det er informasjon jeg ønker å dele med denne personen. Om denne blir videresendt til person jeg ikke ønsker, kan det i vertste fall gå galt.

 

Kan være alt ifra passord, noe personlig eller kansje et sitat.

 

Poenget er ikke at det er ulovlig (og uheldig), men jeg øsnker en måte å plassere signaturen som et vannmerke på mailen.

 

-------------

 

Men for å svare på kjekluf:

Finner ikke en plass hvor det står direkte. Men si at person1 sender opplysninger om en person/firma som du sender en epost til person2.

Så videresender han denne til person3. Person3 bruker missbruker denne informasjonen.

Da vil jo mailen bli sporet tilbake til person1. Da er det jo påstand på påstand om person2 hadde lov å videresende denne eposten til person3.

 

Om da person2 kopierer mailen, å sender den på ny uten vanmarket person1 hadde, kan person1 bevise på sendt epost at han ikke har gitt tilatelse til videresending, pga i orginal eposten står det "ikke lov å videresende".

 

Du gjentar og gjentar at du kan bestemme dette men det kan du altså ikke. Det er innholdet og sammenhengen som avgjør om det /kan/ være ulovlig i /enkelte spesielle tilfeller/ (forretningshemmeligheter etc.). Hovedregelen er: Hvis du ikke vil at andre skal vite det, ikke send det.

 

Det er heller ikke mulig å /hindre/ det, som mange nå har forklart deg veldig mange ganger. Uansett hva og hvordan du setter inn en slik tøvete "jeg bestemmer at det ikke er lov"-merknad kan hvem som helst enkelt fjerne den. Lovlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...