VinterUlv Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Heihei. Jeg har en linuxbox som jeg kjører Gentoo på. Den går knallbra, det må jeg bare si (selv om hardwaren er litt gammel). Men jeg er lei av å bruke telnet til den hele tida fra windows maskina mi (ja, fyy.. jeg bruker også windows, og den har skjermen). Så det jeg lurer på. Fins det noe bra "remote desktop" program for linuxboxen min? Slik at jeg kan få fram en remote desktop på windows maskina mi fra linuxboxen? Hva må jeg i så fall installere på linux boxen og på windows maskina? Håper noen kan hjelpe meg her. Er fortsatt nybegynner med linux.
GNUfan Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Heihei. Jeg har en linuxbox som jeg kjører Gentoo på. Den går knallbra, det må jeg bare si (selv om hardwaren er litt gammel). Men jeg er lei av å bruke telnet til den hele tida fra windows maskina mi (ja, fyy.. jeg bruker også windows, og den har skjermen). Så det jeg lurer på. Fins det noe bra "remote desktop" program for linuxboxen min? Slik at jeg kan få fram en remote desktop på windows maskina mi fra linuxboxen? Hva må jeg i så fall installere på linux boxen og på windows maskina? Håper noen kan hjelpe meg her. Er fortsatt nybegynner med linux. Du har 2 alternativer som er gratis: 1. VNC - TightVNC RealVNC 2. Cygwin med Xfree86 installert - bruke ekte remote X - kjappere, men mer knot. Cygwin Edit: Feil i linken
VinterUlv Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Skrevet 29. juni 2003 Takk skal dere ha! Skal sjekke det ut ut strax. Håper det fins ebuilds til Gentoo.
Avale Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Hmm, mulig jeg misforstår hva du vil her men dersom du bare vil ha linux desktopen opp på windows maskinen så ikke bruk VNC. Det er en treg og elendig løsning, synes jeg iallefall. Bruk heller et program som Xmanager som du finner på: http://www.netsarang.com/download/download.html Da kjører du en X server på windows maksinen og så lenge du har en rask internett linje vil du nesten ikke merke forskjell fra om du sitter lokalt eller over nettverk. Skjønner ikke helt hvorfor folk hele tiden anbefaler VNC.....Greit det er gratis, men det finnes også mange mye bedre alternativ for opkobling til remote maskiner. Feks oppkobling til en windows xp maskin som de fleste begynner å få i dag gjøres mye raskere med bruk av remote desktop istedenfor tredje parts programvare som VNC eller pc anywhere. Dessuten finnes det også linux og windows klienter til så og si alle operativsystem på markedet for å aksessere terminal server på windows XP. Det eneste vnc duger til er dersom du trenger opkobling på 2 minutter og ikke gidder å knote, men det er ikke en permanent løsning, synes jeg da :-)
GNUfan Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Hmm, mulig jeg misforstår hva du vil her men dersom du bare vil ha linux desktopen opp på windows maskinen så ikke bruk VNC. Det er en treg og elendig løsning, synes jeg iallefall. Bruk heller et program som Xmanager som du finner på: http://www.netsarang.com/download/download.html Da kjører du en X server på windows maksinen og så lenge du har en rask internett linje vil du nesten ikke merke forskjell fra om du sitter lokalt eller over nettverk. Skjønner ikke helt hvorfor folk hele tiden anbefaler VNC.....Greit det er gratis, men det finnes også mange mye bedre alternativ for opkobling til remote maskiner. Feks oppkobling til en windows xp maskin som de fleste begynner å få i dag gjøres mye raskere med bruk av remote desktop istedenfor tredje parts programvare som VNC eller pc anywhere. Dessuten finnes det også linux og windows klienter til så og si alle operativsystem på markedet for å aksessere terminal server på windows XP. Det eneste vnc duger til er dersom du trenger opkobling på 2 minutter og ikke gidder å knote, men det er ikke en permanent løsning, synes jeg da :-) Mulig det ikke er like kjappt, men Cygwin gjør den jobben, og det er gratis.
VinterUlv Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Skrevet 29. juni 2003 Hmm, mulig jeg misforstår hva du vil her men dersom du bare vil ha linux desktopen opp på windows maskinen så ikke bruk VNC. Det er en treg og elendig løsning, synes jeg iallefall. Jo det er nettopp det jeg vil ha. Men som student har jeg ikke all verden med penger, så det er veldig greit om det er gratis. Forøvrig, hvilken X-windows burde jeg bruke sammen med dette? Jeg har veldig lite peiling på KDE, Blackbox, Fluxbox, gnomer og troll og alver.. Og hva søren er "blackdown", den dukker opp på emerge lista mi når jeg gjør følgende: localhost root # emerge -p vnc These are the packages that I would merge, in order: Calculating dependencies ...done! [ebuild N ] dev-java/java-config-0.2.8 [ebuild N ] dev-java/blackdown-jre-1.4.1 [ebuild N ] net-misc/vnc-3.3.7 Nok en gang, takk for all hjelpa. Dere er jo nesten like kjappe som Formel 1 bilene som kjører rundt akkurat nå.
tommyb Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Det finnes forskjellige varianter av VNC også, som skal ha veldig forskjellig ytelse. .tommyb
GNUfan Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Hmm, mulig jeg misforstår hva du vil her men dersom du bare vil ha linux desktopen opp på windows maskinen så ikke bruk VNC. Det er en treg og elendig løsning, synes jeg iallefall. Jo det er nettopp det jeg vil ha. Men som student har jeg ikke all verden med penger, så det er veldig greit om det er gratis. Forøvrig, hvilken X-windows burde jeg bruke sammen med dette? Jeg har veldig lite peiling på KDE, Blackbox, Fluxbox, gnomer og troll og alver.. Og hva søren er "blackdown", den dukker opp på emerge lista mi når jeg gjør følgende: localhost root # emerge -p vnc These are the packages that I would merge, in order: Calculating dependencies ...done! [ebuild N ] dev-java/java-config-0.2.8 [ebuild N ] dev-java/blackdown-jre-1.4.1 [ebuild N ] net-misc/vnc-3.3.7 Nok en gang, takk for all hjelpa. Dere er jo nesten like kjappe som Formel 1 bilene som kjører rundt akkurat nå. blackdown er en hacket versjon av Java fra SUN som fungerer med gcc3.
VinterUlv Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Skrevet 29. juni 2003 Jaja, boxen min blir vel opptatt resten av dagen. Må kjøre emerge kde, og det tror jeg tar ett døgn. Lang liste med ebuilds som må inn. Hittil har jeg jo bare brukt ssh telnet til boxen. Håper jeg får testa vnc/cygwin i morgen ellernoe.
GNUfan Skrevet 29. juni 2003 Skrevet 29. juni 2003 Jaja, boxen min blir vel opptatt resten av dagen.Må kjøre emerge kde, og det tror jeg tar ett døgn. Lang liste med ebuilds som må inn. Hittil har jeg jo bare brukt ssh telnet til boxen. Håper jeg får testa vnc/cygwin i morgen ellernoe. spørs litt det hvor lang tid det tar, på min LFS brukte jeg 2-3 timer på KDE-base, KDE-libs, KDE-admin, KDE-net. Har en XP1600+.
VinterUlv Skrevet 29. juni 2003 Forfatter Skrevet 29. juni 2003 Boxen min bruker en P2-400. Men uansett funker det ikke å kjøre 'emerge kde'. Det er en annen ebuild som blokkerer den.. Her er teksten: localhost root # emerge kde Calculating dependencies ...done! !!! Error: the virtual/xft package conflicts with this package and both can't be installed on the same system together. Ved å skrive "emerge -p kde" får jeg ei veldig lang liste, men her er den som jeg tror den referer til: [blocks B ] x11-libs/xft ("virtual/xft" from pkg x11-base/xfree-4.3.0-r2) Jeg har ikke peiling på hvordan jeg fikser dette..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå