Gå til innhold

Nå skal jeg starte å bruke Linux !


Anbefalte innlegg

Swappen i linux swapper ikke bare når du er tom for minne. Den swapper aktivt hele tiden slik at du får mere minne tilgjengelig til de applikasjonene som er aktive. Da går disse applikasjonene kjappere, ergo mer gjort på mindre tid :wink:
Linux bruker da ikke swappen med mindre det er lite minne igjen? Top viser som regel 0k swap brukt her, og det er jo sånn man helst vil ha det, at man har nok fysisk minne til å slippe å swappe? Applikasjoner blir jo ikke raskere av swapping, hvis en applikasjon ikke får nok minne vil den ikke funke. Mistenker at du blander med swappealgoritmen? En effektiv swappealgoritme gjør at applikasjonene oftest mulig har fysisk minne tilgjengelig når de trenger det.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med fare for å virke flåsete...

Programmer på linux har gjerne navn på 2 til 4 bokstaver og 28 parametre. Et fåtall plasser har man beskrivende tekst, selv i GUI programmene, selv om alle programmer har overveldende dokumentasjon. Man filene er 30 sider med stikkord. Det er adskillig enklere nå enn for to år siden, men fortsatt skal man plages med avhengigheter og inkompabiliteter på et helt annet nivå enn i windows eller på mac.  

Ja, kommandoer er forskjellige i linux/windows, men om det er det som er ett av kronargumentene dine er jeg ikke så veldig imponert. Et nytt system, nye kommandoer, og i forskjell fra windows så kan vi i alle fall si at vi har skikkelig utfyllende dokumentasjon med OSet. Det største problemet for en nybegynner er at det kanskje er for utfyllende... Om du virkelig vil lære deg kommandoene så er det kanskje lurt å gjøre som du ville gjort med andre OS... kjøpe en bok om fenomenet ...

 

Linux er også mindre intuitivt (selvforklarende) og mindre responsivt (du trykker inn en knapp, og ingenting skjer før 10 sekunder etterpå) enn windows, og dette gjør at læringskurven blir brattere.  

Jeg synes faktisk windows og KDE/Gnome er like intuitive, men de er forskjellige... Uansett, jeg synes det bare finnes ett virkelig intuitivt GUI, og det er OSX. For øyeblikket ser det ut som windows prøver å kopierer OSX mens linux prøver å kopiere windows....

 

Når det gjelder respons har jeg bare en ting å si: tøv. Generelt er linux-systemer mer responsive enn windows-systemer (les: mindre systemkrav, selv med gnome og kde).

Lenke til kommentar
Hello !

Etter å ha lest denne posten fikk jeg veldig lyst til prøve linux.  

 

Jeg har hørt at det er mandrake som er "lettest". Så jeg har lastet ned det..

Men jeg tenkte jeg skulle kjøre det sammen med windows 2000 som jeg har nå, siden jeg ikke kan noe om linux så er det greit å ha noe å bruke ved siden av :)  

Da har jeg noen spørsmål:

 

1. Åssen skal jeg partisjonere diskene mine ? Jeg har to WD disker på 20GB og 80GB.

 

2. Passer hardwaren min til linux ? (se signatur)

 

3. Andre ting som er lurt å vite ?

 

På forhånd Takk

 

1. partisjoner med partisjonsprogrammet som følger med linux distroen

 

2. ja det gjør den, linux har ikke problem med hardware.

 

3. linux er ikke windows :p

 

Det er ikke så sykt forskjell på mandrake og windows vedr brukervennligehet etc da.... :D

Lenke til kommentar

http://www.tldp.org/guides.html... Mye fint lesestoff hvis du vil lære deg Linux. Begynn med "Introduction to Linux - A Hands on Guide", så "The Linux System Administrators' Guide", deretter "Linux Filesystem Hierarchy". Den sistnevnte er essensiell! Det får Linux til å virke mindre rotete, og gjør det lettere å avgjøre hvor du skal installere programmer, alternativt hvor alle filene som tilhører et program kommer til å havne.

 

EDIT: *legge til litt ekstra*

 

Min Linux-partisjon (/) er på ca. 11gb, var-partisjonen er på 300mb, mens swap også er på 300 (384MB i ram). Det skal la seg godt gjøre å bruke 512mb av swap-partisjonen hvis du allerede har en anstendig mengde med RAM! F.eks er det nesten idioti å ha 1gb i swap hvis du har 512mb i ram (mange bruker dobbelt så mye swap som RAM - fint hvis du har lite, men lite kurrant idag) med mindre du lager superavanserte 3d-scener i LOTR-klasse på PCen din ;-)

Lenke til kommentar

Nå er Mandrake 9.1 ferdig nedlastet :)

 

Nå gjennstår det bare å ta noen kopier av filer og diverse, så skal jeg formatere og installere linux..

Har lest meg fram til åssen jeg skal sette opp diskene. Ble mye klarere med den posten til MarcelSB :D Siden han hadde samme disker som meg blir det mye lettere å sette det opp..

 

Tenker jeg starte å installere det i morgen. Hvis jeg får tid starter jeg i dag :)

Lenke til kommentar

Vil kanskje si at KDE prøver å ligne på windows, mens windows stjeler funksjoner i hist og pist. Så vidt jeg vet så var den funksjonen med at musen aktiverer programmer i linux for lenge siden. Hvis du laster ned "TweakUI" fra MS sine sider får du den muligheten i windows (bare dårligere).

 

Vil du ha en stilig, enkel look med raskhet i linux? Prøv Openbox (evt. blackbox, eller fluxbox). Minimalistisk og kjapt.

 

Så kjører du opp GkrellM i samme slengen. Med XMMS scriptet så har du fjernkontroll uansett hvilken desktop du er på. Så vidt jeg husker kommer mandrake med blackbox på platene. Bruker du blackbox så er programmer som docker og bbconf u-unværlige.

Lenke til kommentar
Min Linux-partisjon (/) er på ca. 11gb, var-partisjonen er på 300mb, mens swap også er på 300 (384MB i ram). Det skal la seg godt gjøre å bruke 512mb av swap-partisjonen hvis du allerede har en anstendig mengde med RAM! F.eks er det nesten idioti å ha 1gb i swap hvis du har 512mb i ram (mange bruker dobbelt så mye swap som RAM - fint hvis du har lite, men lite kurrant idag) med mindre du lager superavanserte 3d-scener i LOTR-klasse på PCen din ;-)
Det er det jeg heller ikke ser meningen med, dobbelt så mye swap som du har RAM? Skulle tro at behovet for swap sank med mengden RAM. Jeg pleide å kjøre med minimalt med swap en stund i Windows, og det funket greit. Det er en del innstillinger man kan gjøre etter det jeg husker for å justere Windows minnebruk (hele kjernen i RAM etc.). Har ikke sett noe lignende i Linux, men bruken av swap er sannsynligvis relativt konservativ.
Lenke til kommentar

Offset: Er du sikker på at Windows nødvendigvis swapper hele tiden? Mener at det i alle fall er mulig å justere swap-bruken, i 98 var det etter det jeg husker mulig å sette swap-bruk til "konservativ". Det er også mulig med tweaks som å laste hele kjernen i RAM etc. Men det ble faktisk advart mot å skru av swap fullstendig i Windows, selv om det også går an. Ikke sikker på hvor mye som er i denne advarselen, men jeg kjørte i alle fall en stund med bare 20MB i swap uten problemer (768MB RAM, Win2k).

Lenke til kommentar
Ok !!

Nå skal jeg installere linux da :)

 

1. Installere Mandrake 9.1

2. partisjonere og sånn i installasjonen

3. Installere Win 2K Pro

 

Noe jeg har glemt ?

 

Hvorfor skal du installere Windows 2K til slutt? fra min erfaring, skriver mandrake (dvs lilo / Grub) en flott boot table, som lar deg lett komme inn i begge... mens Windows sørger for at man kun kommer inn i Windows.

 

Om du vil installere Windows til slutt, vil jeg anbefale at du lager en linux bootdisket (du får mulighet under installasjonen) installerer Windows, bruker disketten, starter Mandrake, og får den da til å skrive en ny Grub start.

 

kos deg under installasjonen, det går lekende lett! :yes:

Lenke til kommentar

Det hørtes ut som om det var noen som var uenig med meg sist jeg sa det...men fra min erfraring med XP, så er det bare å be Mandrake ta plass fra windows partisjonene dine. Selv vill jeg da ha holdt meg litt unna den partisjonen med Windows OS'et på.

 

Ellers må jeg bare anbefale Partition Magic, om du kan legge fingrene på det! :yes:

Lenke til kommentar

Så lenge du husker å lage en linux bootdiskett under linuxinstallasjonen har det ingengting å si hvilket av de du installerer først. bare pass på at du ikke formaterer "unknown" partisjonene i under wininstallasjonen da disse er linux partisjoner. Etter du har innstallert win fyrer du opp linux bootdisketten og legger inn linux sin bootloader i MBR igjen (Dette gjøres vel i kontrollpanelet) :yes:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Det jeg ville gjort var først å legge inn 2k, lage de NTFS partisjonene du vil ha. Deretter legge inn linux, partisjoner opp med Ext2/3/ReiserFS, Swap og FAT32. Det er ikke noe å satse på det med å stjele fra win-partisjonene som mr. isbjørn hevder (se avatar). JEG kan i alle fall ikke huske å ha sett en slik funksjon i mandrake installasjonen. Hvis den er der ville jeg alle fall ikke benyttet den med tanke på muligheten for at noe går til heden.

Lenke til kommentar
Det jeg ville gjort var først å legge inn 2k, lage de NTFS partisjonene du vil ha. Deretter legge inn linux, partisjoner opp med Ext2/3/ReiserFS, Swap og FAT32. Det er ikke noe å satse på det med å stjele fra win-partisjonene som mr. isbjørn hevder (se avatar). JEG kan i alle fall ikke huske å ha sett en slik funksjon i mandrake installasjonen. Hvis den er der ville jeg alle fall ikke benyttet den med tanke på muligheten for at noe går til heden.

 

Er for så vidt enig med dette. Jeg tenkte mer på det som en mulighet, for det som skjer er bare det at partisjenerings softwaren i Mandrake partisjonerer diskene dine, slik Partition Magic gjør, ved først å flytte dataen, for så å lage nye.

 

Men om du er villig til å begynne med blanke disker, er det nok best å slette alt, legge inn Windows 2000, bruk verktøy du finner der til å gi 2000 den plassen den trenger, og resten i en ledig partisjon. Start så Mandrake installasjon, og la den bruke ledig plass som du ordnet under Windows 2000.

 

som mr. isbjørn hevder (se avatar)

Dette er vel første gang jeg har sett noen bli beskrevet med avatar'en, fremfor nicket :D

Lenke til kommentar

Det jeg da skal gjøre er å formatere disken under win 2k installasjonen med NTFS. f.eks 8 gb

 

Så etter jeg har satt opp win 2k, putter jeg inn linux cden og installerer og setter opp en partisjon med 4 gb linux root med ext 3

 

Så en partisjon med cirka 512 mb linux swap.

 

Har jeg forstått det riktig ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...