Gå til innhold

Nå skal jeg starte å bruke Linux !


Anbefalte innlegg

Hello !

Etter å ha lest denne posten fikk jeg veldig lyst til prøve linux.

 

Jeg har hørt at det er mandrake som er "lettest". Så jeg har lastet ned det..

Men jeg tenkte jeg skulle kjøre det sammen med windows 2000 som jeg har nå, siden jeg ikke kan noe om linux så er det greit å ha noe å bruke ved siden av :)

Da har jeg noen spørsmål:

 

1. Åssen skal jeg partisjonere diskene mine ? Jeg har to WD disker på 20GB og 80GB.

 

2. Passer hardwaren min til linux ? (se signatur)

 

3. Andre ting som er lurt å vite ?

 

På forhånd Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hello !

Etter å ha lest denne posten fikk jeg veldig lyst til prøve linux.

 

Jeg har hørt at det er mandrake som er "lettest". Så jeg har lastet ned det..

Men jeg tenkte jeg skulle kjøre det sammen med windows 2000 som jeg har nå, siden jeg ikke kan noe om linux så er det greit å ha noe å bruke ved siden av :)

Da har jeg noen spørsmål:

 

1. Åssen skal jeg partisjonere diskene mine ? Jeg har to WD disker på 20GB og 80GB.

 

2. Passer hardwaren min til linux ? (se signatur)

 

3. Andre ting som er lurt å vite ?

 

På forhånd Takk

 

1. partisjoner med partisjonsprogrammet som følger med linux distroen

 

2. ja det gjør den, linux har ikke problem med hardware.

 

3. linux er ikke windows :p

Lenke til kommentar

Har du to disker, ville jeg satt Linux installasjonen på en, og Swap partisjonen på den andre. Når du kommer til hvordan du skal ordne partisjonene, har jeg alltid gjort dette i Windows med Partition Magic, men jeg har sett at Mandrake ordner ledig plass fra Windows partisjoner, under installasjonen.

 

Mandrake er også bra på å finne hardware? selv har jeg bare slitt litt på en billig bærbar, da Mandrake ikke kunne bruke et Winmodem jeg hadde der.

 

Ellers vil jeg bare si lykke til! Det er meldt dårlig vær hele uken (her i Oslo da? ) så du får kanskje masse tid ;-)

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Jeg har Win 2k på 20 gb disken. Det jeg kan gjøre er jo å dele opp 80 gb disken i to og ha linux på den ene partisjonen og diverse på den andre delen.. Skal jeg da ta å dele disken 50/50 eller hvor mye plass er det greit å ha på en linux disk ?

Lenke til kommentar
Har du to disker, ville jeg satt Linux installasjonen på en, og Swap partisjonen på den andre. Når du kommer til hvordan du skal ordne partisjonene, har jeg alltid gjort dette i Windows med Partition Magic, men jeg har sett at Mandrake ordner ledig plass fra Windows partisjoner, under installasjonen.

 

Mandrake er også bra på å finne hardware? selv har jeg bare slitt litt på en billig bærbar, da Mandrake ikke kunne bruke et Winmodem jeg hadde der.

 

Ellers vil jeg bare si lykke til! Det er meldt dårlig vær hele uken (her i Oslo da? ) så du får kanskje masse tid ;-)

 

Å ha linuxpartisjonen på én disk, og swappartisjonen på en annen er vel ikke så veldig lurt hvis begge diskene er på samme controller? Hvis du leser heavy fra den ene disken, og trenger swap samtidig, vil dette bli umåtelig treigt (les: enda mer umåtelig treigt enn swap allerede er).

Lenke til kommentar
Hello !

Etter å ha lest denne posten fikk jeg veldig lyst til prøve linux.

 

Jeg har hørt at det er mandrake som er "lettest". Så jeg har lastet ned det..

Men jeg tenkte jeg skulle kjøre det sammen med windows 2000 som jeg har nå, siden jeg ikke kan noe om linux så er det greit å ha noe å bruke ved siden av :)

Da har jeg noen spørsmål:

 

1. Åssen skal jeg partisjonere diskene mine ? Jeg har to WD disker på 20GB og 80GB.

 

2. Passer hardwaren min til linux ? (se signatur)

 

3. Andre ting som er lurt å vite ?

 

På forhånd Takk

 

Hei! Gledelig at du har betemt deg for å prøve linux. Håper du gidder å sette deg inn i det.

 

1. Jeg har akurat de samme diskene som deg (størrelsene) og jeg har organisert det slik:

hda (masterdisken): 20 Gig

hda1 (første primære partisjon på master): 4 Gig linux root ( / ) med ext3

hda2 (andre primære partisjon på master): 8 Gig win med ntfs (til mor)

hda3 (tredje primære partisjon på master): resten til extended (utvidet partisjon)

hda5 (første logiske (inne i extended) partisjon på master): resten-512 MB til linux /usr (noe à la programfiler) med reiserfs

hda6 (andre logiske partisjon på master): 512 MB linux swap (swap er et eget filsystem)



hdb (slavedisken): 80 Gig

Brukes kun til lagring av personlige filer. Her kan du bruke FAT32 for å dele mellom win og linux (begge kan lese/skrive til FAT32).

hdb1 (første primære partisjon på slave): 80 Gig til /home (personlige filer i linux) med reiserfs

Det er ikke noe problem å flytte win partisjonen rundt omkring siden linux sin bootoader booter win uavhengig av hvor partisjonen befinner seg hen.

 

Det finnes tre "standard" filsystem for linux:

Ext2: Det gamle tradisjonelle filsystemet. Kjapt og effektivt, men har ikke journalisering (filsystemet kan bli ødelagt ved kræsj el.)

Ext3: Ext2 med journalisering (filsystemet blir veldig sjeldent ødelagt)

ReiserFS: Nytt og lovende filsystem med journalisering. Kjappere enn Ext3.

 

2. Hardwaren din fungerer utmerket med linux ja :wink:

 

3. Lurt å lese denne. Skal du ha mandrake er det lurt å lære hvordan du bruker urpmi og mandrakes kontrollpanel, to veldig nyttige verktøy i mandrake.

 

Lykke til :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Ok :D

 

Da skal jeg sette meg ned å lese masse før jeg setter i gang å legge inn linux.. Sånn at jeg kan litt før jeg starter :)

Men det er sånn at jeg må ha FAT32 på slavedisken for at jeg skal kunne lese den fra linux ?

 

I koden din skrev du dette: 80 Gig til /home (personlige filer i linux) med reiserfs. Hva er "reiserfs" ?

 

Og hva er et swap filsystem ? ( Det står kanskje i den linken)

Lenke til kommentar
Men det er sånn at jeg må ha FAT32 på slavedisken for at jeg skal kunne lese den fra linux ?

Nei du kan også ha NTFS. GNU Linux kan kompileres til å lese dette filsystemet også.

 

I koden din skrev du dette: 80 Gig til /home (personlige filer i linux) med reiserfs. Hva er "reiserfs" ?

Det er et filsystem for Linux. Skal visst være bedre enn ext2 & 3.

 

Og hva er et swap filsystem ? ( Det står kanskje i den linken)

Filsystemet som brukes på Linux swap partisjonene.

 

Kan utdype hvert enkelt svar, men dette er vel kanskje ikke nødvendig! :D

Lenke til kommentar
Ok :D

 

Da skal jeg sette meg ned å lese masse før jeg setter i gang å legge inn linux.. Sånn at jeg kan litt før jeg starter :)

Men det er sånn at jeg må ha FAT32 på slavedisken for at jeg skal kunne lese den fra linux ?

 

I koden din skrev du dette: 80 Gig til /home (personlige filer i linux) med reiserfs. Hva er "reiserfs" ?

 

Og hva er et swap filsystem ? ( Det står kanskje i den linken)

 

Det står om ReiserFS i den forrige posten min :wink:

 

Swap er et eget filsystem ja, swap beryr virtuelt minne og brukes aktivt av linux for å gjøre minnebehandlinga mer effektiv.

 

Fordelen med å bruke FAT32 er at da kan du _både_ lese _og_ skrive fra/til i linux. NTFS kan du bare lese fra i linux, ikke skrive til.

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Heisann,

 

er selv ingen linux guru. Starta litt smått for ikke så lenge siden, i dag somla jeg meg til å installere SuSe. Jeg tror det er noe av det letteste jeg har gjort, nesten lettere enn å legge en kabal. Av det jeg fikk testa så funka alt "out-of-the-box" eller hva dere sier. Lyden, nettverket til og med scrollinga med musa funka. Jeg er så fornøyd så fornøyd. Måtte reboote til windows igjen fordi jeg mangla musikk å høre på :p.

 

Ta en titt på MarcelSB sin guide, tar deg 5 min å starte installasjonen, deretterer venter du en stund, så trykker du fire fem ganger med musa, så er alt up and running :)

 

Sier dem ikke også at det er smart å prøve seg litt frem samtidig som man leser ?

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Sorry MarcelSB, er vel bare jeg som er litt trøtt :p leste hva ReiserFS var for noe nå :)

 

Starta såvidt på den guide saken nå, men tar det i morgen er ganske trøtt nå så da får jeg ikke med meg noe i det hele tatt ;)

Men jeg gleder meg til å prøve linux !!

Sånn som min situasjon er nå så spiller jeg aldri lenger og da kan det være greit å prøve linux, men før spilte jeg mye cs å greier og da var linux uaktuelt..

 

Og nå står pcen min på stort sett døgnet rundt og da blir den for treg etter et par dager fordi windows bruker opp så mye av minnet :)

 

 

Nå laster jeg ned Mandrake 9.1 :) Lar den stå å gå i natt så er den vel ferdig i morgen eller no...

Lenke til kommentar

Med fare for å virke flåsete...

 

Be warned. Å lære seg å bruke (konfigurere) linux er adskillig vanskeligere enn, f.eks. å partisjonere en disk. Det vil ta deg mye tid.

 

Programmer på linux har gjerne navn på 2 til 4 bokstaver og 28 parametre. Et fåtall plasser har man beskrivende tekst, selv i GUI programmene, selv om alle programmer har overveldende dokumentasjon. Man filene er 30 sider med stikkord. Det er adskillig enklere nå enn for to år siden, men fortsatt skal man plages med avhengigheter og inkompabiliteter på et helt annet nivå enn i windows eller på mac.

 

Linux er også mindre intuitivt (selvforklarende) og mindre responsivt (du trykker inn en knapp, og ingenting skjer før 10 sekunder etterpå) enn windows, og dette gjør at læringskurven blir brattere.

 

Tull, vil mange programmerere og driftere si. Men det er et faktum at linux og unix (inntil nylig) er utviklet med fokus på programmerere og andre profesjonelle. De siste to-tre årene har programmene fått langt bedre grafiske grensesnitt. Desverre betyr ikke det samme som at programmene har fått bedre brukergrensesnitt.

 

Jeg sier ikke at det ikke er verd det. Men det er fortsatt høy terskel for linux. Mange synes det er noe dr|tt å bytte mus. Dette har langt større ringvirkninger. It will take you time.

 

Dette er ikke *bare* personlige meninger, jeg har noen få vekttall i GUI og i Linux admin.

 

.tommyb

Lenke til kommentar
Med fare for å virke flåsete...

 

Be warned. Å lære seg å bruke (konfigurere) linux er adskillig vanskeligere enn, f.eks. å partisjonere en disk. Det vil ta deg mye tid.  

 

Programmer på linux har gjerne navn på 2 til 4 bokstaver og 28 parametre. Et fåtall plasser har man beskrivende tekst, selv i GUI programmene, selv om alle programmer har overveldende dokumentasjon. Man filene er 30 sider med stikkord. Det er adskillig enklere nå enn for to år siden, men fortsatt skal man plages med avhengigheter og inkompabiliteter på et helt annet nivå enn i windows eller på mac.  

 

Linux er også mindre intuitivt (selvforklarende) og mindre responsivt (du trykker inn en knapp, og ingenting skjer før 10 sekunder etterpå) enn windows, og dette gjør at læringskurven blir brattere.  

 

Tull, vil mange programmerere og driftere si. Men det er et faktum at linux og unix (inntil nylig) er utviklet med fokus på programmerere og andre profesjonelle. De siste to-tre årene har programmene fått langt bedre grafiske grensesnitt. Desverre betyr ikke det samme som at programmene har fått bedre brukergrensesnitt.  

 

Jeg sier ikke at det ikke er verd det. Men det er fortsatt høy terskel for linux. Mange synes det er noe dr|tt å bytte mus. Dette har langt større ringvirkninger. It will take you time.  

 

Dette er ikke *bare* personlige meninger, jeg har noen få vekttall i GUI og i Linux admin.  

 

.tommyb

 

Unnskyld meg, men jeg tror du virkelig må ha kommet skjevt ut. Hvilken distro brukte du?

 

I Mandrake og SuSE (Sikkert i RH også) får du nå detaljerte lettforståelige instrukser under innstallasjon og i kontrollpanelet. Siden disse distroene baserer seg på GUI, ikke kommandolinje, trenger man ikke skrive en eneste kommando for å styre linuxboksen din.

 

Linux har bedre I/O styring enn det win har, og har derfor større forutsetninger for at det skal gå kjappere å gjøre ting som f.eks. å trykke på knapper. At det tar såpass lang tid for deg å trykke på en knapp må være fordi du enten har elendig hardware eller fordi programmet du bruker til å trykke på knapper med (:roll:) er elenedig kodet :yes:

 

Etter min mening er KDE (Det mest populære desktoppet til linux) kjappere, mere brukervennlig, funksjonelt og fleksibelt enn det wins GUI er :yes:

 

Effektivt: Mer gjort på mindre tid.

 

Swappen i linux swapper ikke bare når du er tom for minne. Den swapper aktivt hele tiden slik at du får mere minne tilgjengelig til de applikasjonene som er aktive. Da går disse applikasjonene kjappere, ergo mer gjort på mindre tid :wink:

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...