Gå til innhold

Test: HTC Desire HD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Framerate: Desire Z blir sannsynligvis ikke så veldig lenge til. Regner med at den er på vei til test i skrivende stund. Den vil bli prioritert høyt så fort den kommer, så den blir neppe satt på vent. Siden vi ikke har telefonen fysisk i hende ennå er det vanskelig å si noe konkret om når testen vil være ute.

 

MysticoN: Vi fant rett og slett ikke grunnlag for å trekke mer på totalen enn vi gjorde. Batteriet er viktigste problem, men Desire HD er ikke alene om det. Den gir til gjengjeld en av de største skjermene og en kraftpakke hva resten av maskinvaren angår. Programvaren er foruten noen irriterende bugs også god nok. Presisjonen i skjermen er ikke katastrofalt dårlig, men den er dårlig nok til at vi innimellom opplever at den registrerer feil.

 

Det står ikke verre til enn at vi akkurat ikke klarte å tildele toppkarakter.

Lenke til kommentar

Interessant telefon dette. Bytter ikke ut min Desire før en telefon med mye intern lagringsplass og bedre batteri (eneste jeg har å utsette på denne fantastiske telefonen), men denne gjør absolutt mye rett.

 

Er det noen som vet om vi andre også vil få senseoppgraderingene som Desire HD har fått? Desire kjører jo også Sense oppå Android 2.2, så burde ikke være vanskelig å få til med en oppdatering akkurat. Virker litt spennende med de nettleserbaserte tjenestene blant annet.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Jakoozie: Jeg maste mye på HTC om dette da jeg besøkte det nordiske hovedkontoret deres. Beskjeden er at i første omgang er tjenesten noe de skal selge Desire HD og Desire Z på. De snakket om at elementer fra htcsense.com kunne bli tilgjengelig for eldre modeller over tid, men det forelå ingen konkrete planer da jeg var innom for litt over en måned siden.

Lenke til kommentar

Det fins unntak, og det fins mange kjipere mobiler med langt kraftigere batterier. Når man får 1500 mAh i små saker med 3,2 tommers skjermer burde man kunne forvente mer i en 4,3 tommer stor multimediakjempe. Jeg er absolutt klar over at det kunne gitt utfordringer i forhold til utforminga på mobilen, men uforholdsmessig lite batteri er noe Desire HD deler med flere andre HTC-modeller.

Lenke til kommentar

kadabriel: Som vi nevnte for Iphone er ikke manuell justering av terninger noe vi befatter oss med spesielt ofte. Det ble gjort fordi det her dreide seg om en forholdsvis betydelig feil som påvirket telefonens grunnleggende egenskaper. En telefon man har problemer med å ringe mer er ikke veldig god som telefon. At Iphone likevel beholdt en skapelig terning kommer av at den er god som veldig mye annet. Apple hadde også erkjent feilen og lovt at det skulle komme en oppdatering fort.

 

I den anledning er det en annen telefon fra samsung som nylig fikk terningkast 6 dere virkelig bør se på. Maken til stakkato oppførsel når det gjelder oppstart av applikasjoner/endring av menysider har jeg ikke vært borti på en androidtelefon, og jeg har eid en wildfire.

Lenke til kommentar

Det skrives så fint i denne testen:

På videofronten er Desire HD svært god. Det er, som navnet tilsier, høyoppløst video vi får ut av den, og den klarer seg bra også i innendørs omgivelser.

 

En sannhet basert på tallet 8 Megapixel ser det ut til. I hvertfall om du leser denne testen. Der Desire HD taper så det synger.

http://www.mobilen.no/wip4/test-hvilken-mobil-filmer-best/d.epl?id=48496

Lenke til kommentar

Jeg har en samsung galaxy S og synes batteritiden med Android 2.1 var horribel. Den måtte lades hver dag og gjerne to ganger om dagen ved flittig bruk. Nå som den har Android 2.2 så har telefonen fortsatt batteri nok til høre på en podcast på vei til jobb om jeg glemmer å lade den om natta.

 

Hvordan er batteritiden til Desire HD i forhold til Galaxy S da dere testet den med Android 2.1? Dere trakk jo ikke i testen av Galaxy S for dårlig batteri så jeg vil tro at Desire HD er enda dårligere og det er intet mindre enn en skandale!

 

I testen deres av Galaxy S så trekker dere for "middelmådig kamera" som jeg forsåvidt er enig i. Det er da merkelig at dere ikke trekker for dårlig kamera i denne testen da dere skriver at SE X10 og Galaxy S har bedre kamera.

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Jeg opplevde Desire HD som svakere på batterifronten enn Galaxy S - men på den annen side har ikke jeg opplevd Galaxy S som så dårlig som du beskriver.

 

Kameraet i Desire HD er blant de forholdsvis gode kameraene i årets telefoner, men det er ikke veldig godt. Vi fokuserte ikke mye på det, ettersom det på Desire HD fins endel andre funksjoner og fordeler som var mer interessante. På totalen kan man si at kamerafunksjon og nyttige funksjoner i htcsense.com kansellerte hverandre ut. Nærmere sammenlikning av årets beste kameratelefoner, der Desire HD er med, kommer i løpet av kort tid.

 

Det er dessuten ikke slik at alt trekk synes i form av pluss- eller minus-punkter. Vi har en betydelig mer presis liste over poeng på ulike egenskaper som avgjør den endelige terningen. På multimedia, som kameraet faller inn under, har Desire HD fått svakere score på enn Galaxy S, på grunn av noe svakere kamera og en litt mer kranglete formatstøtte. Dermed er det i praksis trukket for det, og terningen viser en helhet.

 

At vi ikke har trukket mye for det reflekteres dessuten av at Galaxy S fikk toppkarakter, til tross for at kameraet er svakere enn i verstingene.

 

Det er også slik at det som er store punkter for én telefon kan oppleves som mindre viktige punkter ved andre telefoner.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

fjarle og genser: Det er litt forskjell på intern lagringsplass og Desire HDs 1,5 GB. De 1,5 GB som er innebygget i Desire HD skal fungere som minne/ram.

I 2.2 installeres apps på minnekort, altså er det innebygde minne for å holde telefonen kjapp! Å det er her styrken til Desire HD ligger, den knuser jo tross alt alle andre telefoner i benchmark tester.

Ikke alle apps installeres på minnekortet dessverre. Dette gjelder særlig de tjenestene som må kjøre hele tiden som sms, telefon, mail osv som må legges i telefonens interne minne. Opplever støtt og stadig at jeg går tom for dette minnet (har vanlig Desire) selv om jeg flytter det jeg kan over på minnekortet.

 

Så hvorfor kan ikke alt bare legges på minnekortet - jo - for når man kobler telefonen til en USB-kontakt i "Disk Drive"-modus, så unmountes minnekortet fra telefonen og er ikke tilgjengelig for OSet. Dermed an ingen av programmene som ligger på minnekortet startes hvis OSet prøver nå dem! En fantastisk dustete løsning må jeg si. :mad:

 

PS: Er det noen andre telefoner ute som kjører 2.2 enn Desire-telefonene? Så vidt jeg vet er både X10 og Samsung Galaxy "stuck" med eldre versjoner (1.6 og 2.1)

Lenke til kommentar
Samsungs toppmodell stiller med Super-AMOLED-skjerm som er 0,3 tomme mindre. Materialvalget er noe mindre tillitvekkende enn i Desire HD, men den koster også 500 kroner mindre.

 

Galaxy S er 500 kr billigere hvis du kjøper den fra Pixmania, og man kan vel stille spørsmål ved hvor smart akkurat det er. Hvis man handler fra en respektabel (nett)butikk, så er prisen på Desire HD og Galaxy S ganske nøyaktig den samme.

Lenke til kommentar

Skuffende at den låse-fra-internett-funksjonen ikke fungerer lengre enn til hard-reset av telefonen. Da er den jo temmelig useless. Naturligvis får ikke de som har stjålet den tilgang til dine opplysninger (dog slettes vel ikke minnekortet), men det er likevel for lett.

 

Wavesecure hadde en stund en løsning som tålte hard reset, men det viste seg at det var et stort sikkerhetshull. Håper de får lukket hullet så det kan tilbys igjen, så skal jeg gledelig betale for det.

 

Takk for update fjarle :)

Lenke til kommentar

aragonjcw: Der er jeg faktisk litt usikker. Desire er en fryktelig god mobil den også. Ingen av mobilene utmerker seg på batterikapasitet i praktisk bruk, og begge er dessverre av typen som gjerne krever at man har en ekstra Micro-USB-kabel i lommen til litt spontan lading.

 

I Desire HD får du: Større skjerm, bedre kamera, funksjonene i htcsense.com (fjernsletting, viderekobling, SMS, footprints osv) og hakket kvassere formatstøtte enn i Desire. Desire HD er også raskere, så lenge programvaren ikke krøller. Ulempene i forhold til Desire er at telefonen fortsatt har ganske buggy programvare og at skjermen er litt upresis.

 

Om du ikke har behov for noen av fordelene jeg listet over, er det nok ikke verd betale 1000 kroner mer for Desire HD.

 

Jeg er veldig glad i den store skjermen, og glemsk nerd som jeg er lever jeg greit med litt bugs her og der, for å få tilgang til de nye tjenestene i Sense og den gode formatstøtten. Om jeg skulle valgt av de to ville det sannsynligvis blitt Desire HD, selv om den altså ikke er uten feil.

 

R083r7: Hadde det vært et stort problem hadde det ikke påvirket terningen så lite som det endte opp med å gjøre. Det er snarere et (lite) irritasjonsmoment enn noe problem. Det resulterer i at man må trykke flere ganger her og der. Det er vanskelig for meg å si om dette sitter i sensorene eller i programvaren som tolker signalene. Jeg vet ikke om det kan løses i nyere programvareversjoner.

 

Som nevnt tidligere i tråden er altså ingen av lytene til Desire HD typiske dealbreakere, men den hadde litt for mange av dem til at vi kunne rettferdiggjøre toppscore :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...