Gå til innhold

Nytt objektiv - rusk i glasset


Anbefalte innlegg

Hey!

 

For en drøy måned siden kjøpte jeg en Canon 85mm 1.8 fra JapanPhoto, men har ikke tatt det så mye til bruk. Det var først etter 2-3 uker etter at jeg hadde kjøpt det at jeg overførte bilder til pc'n for å redigere, og da la jeg merke til to ruskflekker som jeg ikke liker i det hele tatt. De er ganske synlige i lyse bilder ettersom de forstørres siden de er ute av fokus.

 

Det jeg lurer på, er at jeg har 1-2 års garanti på objektivet, og jeg kan ikke tro at rusket er noe jeg har forårsaket. Kan jeg da kreve et nytt? Eller er det noe garantien kan dekke? Eller har jeg brukt 3500 kr på et objektiv som ikke fristes å bruke stort på fotooppdrag som faktisk betyr noe (jobb, fotoshooter, hvite bakgrunner osv.).

 

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For en drøy måned siden kjøpte jeg en Canon 85mm 1.8 fra JapanPhoto, men har ikke tatt det så mye til bruk. Det var først etter 2-3 uker etter at jeg hadde kjøpt det at jeg overførte bilder til pc'n for å redigere, og da la jeg merke til to ruskflekker som jeg ikke liker i det hele tatt. De er ganske synlige i lyse bilder ettersom de forstørres siden de er ute av fokus.

Tipper dette er på skudd på liten blender, og at det er rusk på sensoren.

 

Rusk og støv i objektivet synes veldig skjelden på bilder.

 

Prøv å ta bilder med et annet objektiv, på minst mulig blender - ta bilde av himmelen eller en lys vegg.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke spurt om jeg ikke var helt sikker på at det var rusk i objektivet. Jeg har hatt objektivet helt åpent i mot lys, og rusket er helt tydelig. Har prøvd å pusset litt ekstra hardt på glasset både foran og bak med en egnet klut, men den forsvinner ikke. Man kan se at rusket er inni når man endrer fokusen, på hvordan rusket flytter seg. En liten blender vil ikke hjelpe stort, ettersom det største rusket er plassert nærme midten.

 

Har ikke mulighet til å ta kontakt med JapanPhoto før om en uke, så tenkte å spørre her først tilfelle andre har erfaringer med situasjonen. Vil nok uansett sjekke med dem når jeg får muligheten.

 

 

Tar en god del bilder med andre objektiver og har gjort det før og etter jeg kjøpte dette objektivet, og rusk har aldri vært et problem.

 

 

Link til bilde med tydelig rusk

Endret av Fakeor
Lenke til kommentar

De svarte prikkene på bildet der er klassisk rusk på sensoren - dette er nok ikke objektivet. Prøv å ta bilde av lys himmel med annet objektiv på minst mulige blender, og du vil nok se samme rusk som hvis du tar bilde med det nye objektivet. Prøv det vi sier, nå - tar deg to minutter.

 

 

Edit: Som sagt - typisk rusk på sensor - synes på skudd med liten blender på grunn av økt dybdeskarphet. Se i spoiler her for eksempel på drit møkkete sensor.

 

Edit II: ..og ja - i spoiler her er bilde fra samme sensor med bilde tatt på f/32 - her ser du tydelig småruskene på sensoren. (Med reversert objektiv foran, så det er mulig det gjorde ruskene enda skarpere..)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...