Gå til innhold

Pansrede kjøretøyer


SuuntoCore

Fornøyd med kjøpet?  

21 stemmer

  1. 1. Fornøyd med kjøpet?

    • Ja, jeg er veldig fornøyd med valget av Dingo II
    • Vet ikke, har ikke nok informasjon/erfaringer med Dingo II
    • Nei, Forsvaret burde valgt kjøretøyet M-ATV


Anbefalte innlegg

Aklla: Disse ble testet av forsvaret i 2004.

Oki, det viste jeg ikke noe om.

Er bare diverse ting jeg ikke skal nevne her som gjør at det virker som om det var ett haste-kjøp...

 

Selvfølgelig er det et hastekjøp, det kan redde mange liv. Men det er et godt kjøp uten tvil.

Hvilken bakgrunn har du for å si det? Samtlige jeg har pratet med av de som faktisk skal bruke dette kjøretøyet er svært skeptiske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aklla: Disse ble testet av forsvaret i 2004.

Oki, det viste jeg ikke noe om.

Er bare diverse ting jeg ikke skal nevne her som gjør at det virker som om det var ett haste-kjøp...

 

Selvfølgelig er det et hastekjøp, det kan redde mange liv. Men det er et godt kjøp uten tvil.

Hvilken bakgrunn har du for å si det? Samtlige jeg har pratet med av de som faktisk skal bruke dette kjøretøyet er svært skeptiske.

Anngående det, hvem er det egentlig som skal bruke denne? Den er jo uaktuell for en mot skulle jeg tro. En tu eller qrf vil miste enormt med mobilitet med ett slikt kjøretøy. Da sitter vi fort igjen med forsyningskolonnenr osv. altså tviler jeg på at dette kjøretøyet vil redde noen liv. I såfall må man begrense operasjonene sine enormt.

Lenke til kommentar

Hadde bare forumet hatt en annen gradering hadde jeg slengt meg litt mer inn i diskusjonen, men jeg må nesten bare sitte her å holde litt kjeft...

 

Men, som artikkelen nevner, så var dette antagelig det eneste tilgjengelige, og hvis det har vært press på å få tak i noe raskt må man nesten nøye med det man har tilgjengelig.

Nå vet ikke jeg produksjonstiden på M-ATV, men det er godt mulig de kunne valgt det om det hadde vært noen som stod på ett lager ferdig uten at jeg skal spekulere i verken press eller valg.

Kanskje ikke det perfekte valget, men man kan da ikke få i både pose og sekk...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ifølge produsenten skal Dingo II kunne motstå alle typer håndholdte våpen, antitankminer, store IED-er (veibomber) og artillerigranater opp til 155 millimeter."

 

Artillerigranater på 155 mm? Da er jeg spent på avstanden mellom kjøretøy og detonasjon... Pansringa i front på en leopard 2 stridsvogn er MYE tjukkere enn vi ser her, og det er laget for å tåle minimum 120 mm. Tar mitt sitat her med en liten klype salt gitt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Ifølge produsenten skal Dingo II kunne motstå alle typer håndholdte våpen, antitankminer, store IED-er (veibomber) og artillerigranater opp til 155 millimeter."

 

Artillerigranater på 155 mm? Da er jeg spent på avstanden mellom kjøretøy og detonasjon... Pansringa i front på en leopard 2 stridsvogn er MYE tjukkere enn vi ser her, og det er laget for å tåle minimum 120 mm. Tar mitt sitat her med en liten klype salt gitt...

 

Nå må du da tenke på at det er stor forskjell mellom en 120mm APFSDS-T, 155mm HE skutt i fra en kanon og en 155mm HE gravd ned som en IED.

Hvis jeg skal gjette litt på avstand mellom kjøretøy og detonasjon uten å vite noen ting, så tipper jeg vi snakker om en detonasjon under et av hjulene.

 

Det som er litt rart med dette kjøpet er at det står i pressemeldingen at kjøretøyet skal brukes til ruteklarering, så kommer sjef FOH å sier at de ikke skal brukes til ruteklarering, men da lurer jeg litt på hvorfor det også blir kjøpt inn mineruller og mekaniskarm til denna bilen O.o

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Enig, og her ser vi vel noe av grunnen vil jeg tro:

 

Forsvarssjef måtte love fred i eget hus

 

Problemet med at politisk ledelse dominerer Forsvaret, i stedet for balanse mellom politisk og fagmilitær ledelse, er at reaksjoner på mediaoppslag ("Sex er bedre enn krig", "Jokke - we will never forget" med Punisher-symbol og "Det er en krigerkultur i Forsvaret" (no shit)), besluttninger om satsninger, kjøp og salg og generelt strukturen på Forsvaret fattes mer ut i fra et politisk farget syn (per tid rødt) med økonomiske briller, uten at soldatenes beste, landets forsvarsevne og generelt hva som er best sett fra et fagmilitært ståsted, ta med i vurderingen.

 

Det er i hvert fall det inntrykket jeg som sivilist sitter igjen med, og det er absolutt ikke slik Forsvaret (og dets ledelse) bør fremstå for det norske og internasjonale samfunnet.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Jeg gikk på samme skole som simen tokle og vi var mye sammen i barndommen. Jeg kjente fyren godt. Han slet veldig med astma husker jeg, hver gang han lo eller hostet så kom det en lyd av "ferrari" gjennom halsen, det var vel heller bronkitt. Fyren var alltid en blid og glad gutt, jeg hadde aldri trodd han skulle gjøre karriere i militæret. Faren hans var fotballtreneren min i tillegg, eller stefaren hans for å være politisk korrekt.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...