Gå til innhold

Min tur til Vietnam og Kambodsja i 2011.


Anbefalte innlegg

Tja, tenkte jeg skulle lage en samletråd for alt som dreide seg om min tur til Vietnam og Kambodsja neste sommer.

 

First things first:

 

Flybilletter er bestilt. Det ble LOT Polish airlines :roll: og ruten blir som følger:

 

Oslo - København.

København - Warszawa

Warszawa - Hanoi

 

Hjemreise:

 

Bangkok - Hanoi.

Hanoi - Warszawa

Warsawa - København

København - Oslo

 

Over til selve oppholdet der nede. Vi har valgt å bruke Kilroy. Vi valgte turen Essential Vietnam and Cambodia. Jeg vet at mange ikke liker å bruke Kilroy fordi man kan få det billigere selv. Helt enig, men denne så svært forlokkende ut. Jeg synes heller ikke prisen er ille og vi trengte en guide. Nå er det på en måte ikke backpacking vi skal på heller da. Mer som en vanlig 3 ukers ferie nesten.

 

Jeg kommer til å bruke denne tråden til å spørre om ting, og jeg har et spørsmål som jeg er litt usikker på...

 

Nordmenn kan oppholde seg inntil 15 dager visumfritt i Vietnam. Vi skal jo ikke være så lenge der, men vi flyr inn til Hanoi igjen rett etter at vi drar ut av Vietnam. Tror dere det er et problem?

 

Er multi-entry lov?

 

Mvh Hans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gled deg. Jeg har besøkt Kambodsja og Vietnam selv og hadde det fantastisk.

 

Kult, hvilke steder var du?

 

Jeg ser at Phnom Penh kan kategoriseres som en "ganske dodgy by" med mye våpen, ran og tyverier. Hvis du var der, følte du deg utrygg?

 

Og hvordan var trafikken. Like jævlig som de sier?

 

Besøkte Hanoi og Saigon, hærlig atmosfære med kommunistisk preg. (Se opp for gatetyver). Phnom Penh opplevde jeg ikke som noe annerledes enn andre Asiatiske byer. Vi var 2 jenter og 2 gutter som reiste sammen og vi hadde bare en kort stopp på veg til Angkor Wat. De eneste to Asiatiske landene jeg har vært i som ikke hadde kaotisk trafikk var Singapore og Malaysia. Der følger de faktisk trafikkreglene.

 

Vietnam var allikvel ikke kjempeille.

 

Hvis du er flink til å navigere vanskelig trafikk så anbefaler jeg å leie en moped og reise rundt på den. Man ser så mye mer og føler at man har mye mer kontroll en hvis man kun blir skysset rundt av en bus eller en taxi. Finn et utleie sted som det ser ut som har mye trafikk og gå over sykkelen før du leier.

 

Jeg anbefaler et besøk til Angkor Wat, men vær obs på at det er masse tiggerbarn der. Ikke gi dem penger, da blir du svermet av unger. Kjøp heller mat eller drikke til dem. Det er kun foreldrene som får pengene uansett.

 

Siden du skal til Ho Chi Min City så burde du stikke innom Ho Chi Min mausoleumet.

 

Jeg vet at det er noe som heter multipple entry visa og at det kan skaffes, og at det litt dyrere, men jeg vet ikke hvordan. Vanligvis kan man jo skaffe seg Visa on arrival, men jeg vet ikke om man kan få multipple entry visa på den måten. Så ja det er lovlig.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Takk for svar:

 

Vi var 2 jenter og 2 gutter som reiste sammen og vi hadde bare en kort stopp på veg til Angkor Wat. De eneste to Asiatiske landene jeg har vært i som ikke hadde kaotisk trafikk var Singapore og Malaysia. Der følger de faktisk trafikkreglene.

[/Quote]

 

Hehe, ja. Vi skal være i Phnom Penh litt for å se ting som f.eks Toul Sleng og Killing Fields. Dette er noe jeg ikke gleder meg til å se, men blir interessant og spennende.

 

 

Hvis du er flink til å navigere vanskelig trafikk så anbefaler jeg å leie en moped og reise rundt på den. Man ser så mye mer og føler at man har mye mer kontroll en hvis man kun blir skysset rundt av en bus eller en taxi. Finn et utleie sted som det ser ut som har mye trafikk og gå over sykkelen før du leier.

[/Quote]

 

Regner med at det blir mye taxi. Men begge to er nordmenn / vikinger ergo: Gåing er tingen! Nordmenn elsker å gå. Vi er intet unntak. Spesielt i en betongjungel, bare gå rundt å glo.

 

 

Jeg anbefaler et besøk til Angkor Wat, men vær obs på at det er masse tiggerbarn der. Ikke gi dem penger, da blir du svermet av unger. Kjøp heller mat eller drikke til dem. Det er kun foreldrene som får pengene uansett[/Quote]

 

Angkor Wat og Ta Prohm skal besøkes. Skal ikke gi NOE som helst til tiggerbarna. Heller ikke mat, da de selger maten sin for penger og gir til foreldre / tiggerledere. Ergo, vi skal gi til et barnehjem dere nede i steden. Eller et senter for folk som er skadet av landminer. Vet ikke enda.

 

Siden du skal til Ho Chi Min City så burde du stikke innom Ho Chi Min mausoleumet.

 

Dette står på dagsordenen ja!

 

Jeg vet at det er noe som heter multipple entry visa og at det kan skaffes, og at det litt dyrere, men jeg vet ikke hvordan. Vanligvis kan man jo skaffe seg Visa on arrival, men jeg vet ikke om man kan få multipple entry visa på den måten. Så ja det er lovlig. [/Quote]

 

Snakket med Kilroy i dag faktsik om dette. De sa det var null problem og jeg stoler på de. Kanskje ta en tlf til Vietnamesiske ambassaden for å være trygg.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor lenge du skal være i Vietnam, men siden du starter oppe i Hanoi, så ville jeg tatt en tur innom Ha Long Bay etter Hanoi. Deretter tatt toget videre nedover mot keiserbyen Hue, om du liker en liten by med koselig strandliv er Nha Trang for deg. Der var jeg ifjor, dog ikke i år. Her ligger de store resorthotellene ved hovedgaten mot stranden, er ganske gode standarder på hotellene her, selv bodde jeg på Yasaka Nha Trang hotel, kort vei til stranden. Lenger sør for den samme gaten finner du flere utesteder der med blanding av vestlige og vietnamesiske klienter. Ville ha avsluttet Vietnam turen ved å stikke innom Saigon by, før du dro over til Kambodsja.

Lenke til kommentar

Aner ikke hvor lenge du skal være i Vietnam, men siden du starter oppe i Hanoi, så ville jeg tatt en tur innom Ha Long Bay etter Hanoi. Deretter tatt toget videre nedover mot keiserbyen Hue, om du liker en liten by med koselig strandliv er Nha Trang for deg. Der var jeg ifjor, dog ikke i år. Her ligger de store resorthotellene ved hovedgaten mot stranden, er ganske gode standarder på hotellene her, selv bodde jeg på Yasaka Nha Trang hotel, kort vei til stranden. Lenger sør for den samme gaten finner du flere utesteder der med blanding av vestlige og vietnamesiske klienter. Ville ha avsluttet Vietnam turen ved å stikke innom Saigon by, før du dro over til Kambodsja.

 

Slik er ruten:

 

Hanoi -> Halong Bay -> Hanoi -> Hue -> Hoi An (by med en del strender og maaange skreddere) -> Saigon (vi flyr innenriks fra Da Nang til Saigon) -> Mekong delta -> Phnom Penh -> Siam Reap (flyr innenriks) -> Bangkok.

 

Enklere med bilde:

 

post-175760-1289238495,8538_thumb.jpg

 

Hanoi til Hue er med nattog.

Lenke til kommentar

Var selv i Vietnam i 2004 med guidet tur, hvor vi både hadde en svensk og to lokale guider, men jeg var ganske ung. Har tenkt meg en tur til Vietnam og kanskje Kambodsja igjen i 2012, så blir spennende å følge med. Reiste fra Hanoi til Saigon, og var blant annet innom Danang og Huế. Var ung når jeg reiste, men har mange gode minner. Var ganske spesielt preg over byene, og spesielt flyplassene, hvor det første synet som møtte oss ofte var dusinvis av rolige og bevepnede vakter stående på rekke og rad. Vi ble positivt overrasket over trafikken i landet, og den var langt fra så ille som vi hadde fått advarsel om på forhånd. Selgerne var ofte ekstremt påtrengende og ville ofte ha syke priser på varene sine selv etter vi hadde blitt enig om en pris. Husker for eksempel en ting som skjedde i Hanoi, når eg selger satte seg på mopeden og fulgte etter oss på fortauskanten, og på død og liv skulle selge klær til oss :p Husker også at på samtlige hoteller vi sjekket ut av, ble noen av oss beskyldt for å ha stjålet for eksempel en morgenkåpe, og guiden våres ga oss streng beskjed om at hvis de krevde kompensasjon for dette, skulle vi betale uten å nøle, siden politiet ikke var interesserte i å samarbeide med turister på noen punkter.Det var for eksempel typisk at det var turister som fikk bøter hvis noen var så uheldige å bli truffet av en moped, siden "mopedene kunne bli skadet". Husker også at det var noen svensker som hadde blitt frastjålet alt det viktige på hotellet vårt i Huế, men det sier vel seg selv at du ikke legger igjen bankkort og pass på hoteller i disse landene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser ut som en veldig spennende reise! Har selv vært i Hue, Hoi an, HCMC, og i kambodsja i våres, og det var absolutt en reise jeg kan anbefale videre.

 

Når det gjelder malaria mener jeg å huske at dette kom an på hvilken tid på året man reiser og selvfølgelig hvor. Tror grenseområdene rundt kambodsja var risiko område, men råder deg og høre med legen.

 

God tur :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...