Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov med treningssenter for bare damer?


Winston Wolf

Anbefalte innlegg

Yo.

 

I dag stoppet bussen ved et kjøpesenter som heter Oasen i Bergen. På langsiden av kjøpesenteret var det en stor (kan ses fra mange hundre meter) banner hvor de reklamerte for et nytt treningssenter som het Damenes.

 

Dette skal være et treningssenter hvor bare damer har lov å trene. Fikk ikke med meg noe mer enn det, så det KAN være at det med liten skrift står noe om at også menn kan trene der - men jeg tviler.

 

Dette kan da ikke være lov?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle ikke det være lov da?

 

Poster og for å følge med. :ph34r:

Bytt ut "Damenes" med "Nordmenns" og tenk deg hvilket hysteri dette ville ha skapt.

 

Jeg tenkte bare det ikke kunne være lov å ha det sånn, i og med at dette må være en form for diskriminering. Måtte det være kjønn, hudfarge, religion eller etnisitet.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Hva med egne herrefrisør salonger da? Og dem som leier ut leiligheter til bestemte kjønn? Og hva med at i noen utdannelser får kjønnet klare fordeler?

 

Mye "diskriminering" ute å går gitt..

Endret av medlem-1432
Lenke til kommentar

Hva med egne herrefrisør salonger da? Og dem som leier ut leiligheter til bestemte kjønn? Og hva med at i noen utdannelser får kjønnet klare fordeler?

 

Mye "diskriminering" ute å går gitt..

Egne herrefrisører har herresalonger fordi de ikke vet hvordan de skal klippe damer. Men en dame kan fortsatt klippe håret sitt der, frisøren vet bare ikke hva han skal gjøre.

 

Det jeg mener, hvis jeg har forstått konseptet rett da, er at det ikke kan være lov for et treningssenter å hindre den mannlige befolkningen i å betale for å trene på senteret på bakgrunn av kjønnet.

 

Meeeeen, så ville dette på den andre siden ikke forundret meg stort heller. Jeg lurer bare på om noen jusstudenter e.l. kunne hjulpet meg her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnlaget for disse treningssentrene for damer, er vel å tilby et sted der damer går for å trene, og ikke for å sjekkes opp av bolere og andre posørgutter. Også menn kan godt tenke seg å trene i et miljø fritt for de tullingene, men det er sikkert lettere å lage et "treningssenter for damer" enn et senter der man kaster ut enkelte fordi man ikke liker dem.

Lenke til kommentar

Lovens tittel endret ved lov 10 juni 2005 nr. 38 (i kraft 1 juli 2005 iflg. res. 10 juni 2005 nr. 527).

 

 

§ 1. (Lovens formål.)

 

Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

 

Kvinner og menn skal gis like muligheter til utdanning, arbeid og kulturell og faglig utvikling.

 

Endret ved lov 14 juni 2002 nr. 21 (i kraft 1 juli 2002 iflg. res. 14 juni 2002 nr. 535).

 

Så lenge tilbudet er fordelaktig for kvinner så er det lov, hadde dette vært fordelaktig for menn derimot så hadde det vært noke anna.

 

Når det gjeld treningssenter så blir det litt spesielt med tanke på at dette er ein plass der det er vanleg å skille mellom kjønna.

Du kan f.eks ikkje bruke likestillingslova til å som mann få kreve adgang til damegarderoben ved å hevde at det er diskriminering å nekte deg adgang kun basert på ditt kjønn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med egne herrefrisør salonger da? Og dem som leier ut leiligheter til bestemte kjønn? Og hva med at i noen utdannelser får kjønnet klare fordeler?

 

Mye "diskriminering" ute å går gitt..

Hvor får andre kjønn fordelere i utdanning?

 

Egne herrefrisører har herresalonger fordi de ikke vet hvordan de skal klippe damer. Men en dame kan fortsatt klippe håret sitt der, frisøren vet bare ikke hva han skal gjøre.

Godt poeng. En Herresalong er vel kanskje bare at de veiledene hvor du burde klippe deg, om håret ditt er viktig, ikke kom hit. Derimot om håret ditt er litt mere care/casual style kan du klippe deg her. Inflettet i det har sikkert prisen noe å si?

 

Men jeg ser ikke hvordan den samme metoden til hårsalonger kan brukes i treningssenter :hmm:

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Egne herrefrisører har herresalonger fordi de ikke vet hvordan de skal klippe damer. Men en dame kan fortsatt klippe håret sitt der, frisøren vet bare ikke hva han skal gjøre.

Godt poeng. En Herresalong er vel kanskje bare at de veiledene hvor du burde klippe deg, om håret ditt er viktig, ikke kom hit. Derimot om håret ditt er litt mere care/casual style kan du klippe deg her. Inflettet i det har sikkert prisen noe å si?

 

Men jeg ser ikke hvordan den samme metoden til hårsalonger kan brukes i treningssenter :hmm:

Det går jo med på hva de tilbyr, finnes mange butikker og slikt for både damer og herrer, men ingen(?) nekter det motsatte kjønn noe. kvinne/herre-butikker og slikt bruker kun det for å formidle hva har eller tilbyr. Om en kvinne vil klippes på en herresalong, så tror jeg ingen nekter kvinnen det, og motsatt for menn...

Lenke til kommentar

Hva med egne herrefrisør salonger da? Og dem som leier ut leiligheter til bestemte kjønn? Og hva med at i noen utdannelser får kjønnet klare fordeler?

 

Mye "diskriminering" ute å går gitt..

Hvor får andre kjønn fordelere i utdanning?

Fordi det gjerne er fag hvor en ønsker en større andel av det motsatte kjønn.

Lenke til kommentar
Denne lov skal fremme likestilling mellom kjønnene og tar særlig sikte på å bedre kvinnens stilling.

 

Så lenge tilbudet er fordelaktig for kvinner så er det lov, hadde dette vært fordelaktig for menn derimot så hadde det vært noke anna.

 

Når det gjeld treningssenter så blir det litt spesielt med tanke på at dette er ein plass der det er vanleg å skille mellom kjønna.

Du kan f.eks ikkje bruke likestillingslova til å som mann få kreve adgang til damegarderoben ved å hevde at det er diskriminering å nekte deg adgang kun basert på ditt kjønn.

Å ha treningssenter kun for kvinner er ikkje likestilling. Å forby treningssenter som kun er for menn, eller sørge for at tilbod menn får også er tilgjengeleg for kvinner er likestilling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva med egne herrefrisør salonger da? Og dem som leier ut leiligheter til bestemte kjønn? Og hva med at i noen utdannelser får kjønnet klare fordeler?

 

Mye "diskriminering" ute å går gitt..

Hvor får andre kjønn fordelere i utdanning?

Fordi det gjerne er fag hvor en ønsker en større andel av det motsatte kjønn.

 

Eksempler?

 

Egne herrefrisører har herresalonger fordi de ikke vet hvordan de skal klippe damer. Men en dame kan fortsatt klippe håret sitt der, frisøren vet bare ikke hva han skal gjøre.

Godt poeng. En Herresalong er vel kanskje bare at de veiledene hvor du burde klippe deg, om håret ditt er viktig, ikke kom hit. Derimot om håret ditt er litt mere care/casual style kan du klippe deg her. Inflettet i det har sikkert prisen noe å si?

 

Men jeg ser ikke hvordan den samme metoden til hårsalonger kan brukes i treningssenter :hmm:

Det går jo med på hva de tilbyr, finnes mange butikker og slikt for både damer og herrer, men ingen(?) nekter det motsatte kjønn noe. kvinne/herre-butikker og slikt bruker kun det for å formidle hva har eller tilbyr. Om en kvinne vil klippes på en herresalong, så tror jeg ingen nekter kvinnen det, og motsatt for menn...

Det var da virkelig det jeg sa, var det ikke? :S Kanskje jeg formulerte meg dårlig eller så missforstod du ;)

Men temaet er jo dette med treningssenter. Hvordan ser et treningssenter ut for kvinner kontra for menn?

Endret av Erav
Lenke til kommentar

Det har ingenting med hvordan det ser ut å gjøre.

 

Det eneste som er spørsmålet her er om bare damer får lov å trene der. Altså at du ikke kan melde deg inn i senteret som betalende kunde om du er mann.

 

Hvis det bare er et treningssenter med mange apparater og timer som er populært blant damer, som f.eks. spinningsykler, ellipser, yoga, pilates etc., og som gjør dette til et "damenes" senter, så er det greit.

 

Men på banneret stod det at det bare var for damer, og dette kan umulig være lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...