Gå til innhold

hvordan finne ut om HK er ødelagt?


skin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ja jeg tror det :smile:

 

ang. + og - på ledningene:

På mitt er det rødt og oransje som er pluss, altså de med sterke farger, det irriterer meg noe så inni h****** at ikke kasse fabrikantene kan ha en standard på de små ledningene.

vel du får prøve deg fram lykke til.

 

airguard

 

_________________

msi 266 pro-ru (via 4in1 4.37)bios 3.3

amd xp 1600

nvidia gforce 3-ti500+extra kort (22.80) sonyg400 og eizo 15lcd

2 ibm 40gb på raid(stripe)

2 256 twinmos ddr-ram

sblive audigo

nextgentel 640/340

 

[ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-02-02 00:03 ]

Lenke til kommentar

tusen takk airguard.

Altså hvit som er negativ. Jeg har gjort alt du har sagt, men fremdeles starter den ikke. Det finnes ikke safe mode på hovedkortet, men der er jo mulighet til å sette cpu hastighet via dipswitcher, og det hjelper ikke.

 

Tror jeg må kjøpe nytt hovedkort.

 

En ting som dere ikke har nevnt, så jeg skal skjekke, er det er kortslutning rundt noen av skruhullene. Men da ville vel ikke viftene startet?

 

Hilsen gunnar

Lenke til kommentar

Hei,

 

De vanligste feilene når en pc ikke starter opp (etter å nylig å ha blitt skrudd sammen) er at en eller flere av følgende komponenter ikke er montert (satt på plass) skikkelig:

 

1. CPU

2. RAM

3. Skjermkort (ofte må man vri litt, justere en milimeter eller mer)

 

I tillegg er det selvsagt alltid lurt å sjekke eventuelle jumpere og innstillinger i bios.

Lenke til kommentar

Takk1

 

Skal prøve å vri litt på skjermkortet. Har demontert CPU og vifte og sjekket, det så bra ut. Har allerede prøvd 5 forskjellige ram-brikker, så jeg tror ikke det er ram-brikkene.

 

Må et så nytt hovedkort ha nytt skjermkort? Har bare et Gainward TNT2 agp-kort.

 

Om småledningene:

Har prøvt alt mulig nå, og har funnet ut hva som er positiv og negativ. Samme resultat. Maskinen går rett i sleep mode når jeg slår på. Har lyst å prøve et annet kabinett. Lurer på om noen av småledningene er ødelagt.

 

Takk for alle tips. Har jobbet med maskinen i 1,5 måned, og begynner å bli deppa.

Lenke til kommentar

Ja da vet ikke jeg mer, ser ut som HK er ødelagt da.

Siste utvei er og prøbe cpuèn på et annet hovedkort for og utelukke den også tror jeg.

Ser at strømforsynigen er 250w, vet ikke helt om det har noen betydning men "gamle" athloner bruker mye strøm sammen med et gforce kort kan det være at 250w`eren ikke klarer og tilføre nok strøm også

 

 

airguard

 

[ Denne Melding var redigert av: airguard på 2002-02-02 17:12 ]

Lenke til kommentar

Har du forsøkt et annet skjermkort?

Jeg sleit med en maskin hvor bios var instilt med default AGP 4x, og mitt AGP kort kun støttet 2x. Ganske like symptomer som du beskriver.

Løsningen var å sette inn et PCI kort, gå i bios å sette AGP 2x.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 13:03, gunnare skrev:

Er det noen som vet hvordan et ødelagt hovedkort oppfører seg?




 

Joda, jeg vet alt om det. Et ødelagt hovedkort vil ikke gi fra seg noen lyder i det hele tatt... imidlertid vil disse symptomene stort sett også inntreffe dersom cpu er defekt.

Lenke til kommentar

fant dette :

 

Other beeping can be CPU fan related.

If your mainboard beeps once and then shuts down:

Some BIOSes (depending on Version and setting) check wether a CPU fan is attached. If the fan is not attached to the mainboard header labeled "CPU FAN" or the rotational signal is not OK, it will not boot but only beep once and shut down. Check these two things, many people use the other fan header and wonder why it dosn't work.

 

 

Next steps :

Double Check all Jumpers and DIP Switches !

 

Try going to Jumper mode if you are running jumperless or vice versa.

 

Set the jumpers/switches to the Front Side Bus / Multiplier / Voltage required by the CPU

Pages 18 - 24

 

A more up-to date (corrected and easier to read) version of the CPU jumper settings is here !

 

 

Remove and reinstall RAM and CPU

 

Look for any PCI card that is not seated correctly and fully ! SB Live! Soundcards are known not to fit in all cases, they might not be fully inserted into the PCI slot. Bend the Slot-Cover to make it fit.

 

 

Still doesn't work ?

Clear the CMOS RAM

Page 59

Or see this page

 

Still doesn't work ?

 

Strip the Board.

Remember or better write down the location of all components (cards, cables etc.) Remove all components but CPU, Fan&Heatsink, 1 RAM DIMM and Graphics card.

 

Unplug ALL power and data cables , plug in only :

- ATX Power cable from the Power Supply to the Motherboard

- ATX Power switch cable from the switch in the case front to the motherboard

- CPU FAN Power cable

- speaker (for error beep-codes)

 

 

Does it work now ?

Yes - An expansion card or something else you removed caused the trouble. Reinsert one of the expansion cards into exactly the slot where you removed it from . Try to boot. If it still works, insert the next card. Repeat until you either find the card causing trouble or run out of cards. :smile: Do the same with the cables and other components you removed.

 

No - Houston, we've got a problem.

 

Depending on what you have available :

 

1 Seek professional help or return the Board, CPU, RAM and Power Supply ( With a detailed and exact description of the Error! I know how much trouble it is when someone returns things just stating "it doesn't work")

 

2 Try another CPU, RAM, Motherboard and Power Supply . Replace one by one to find the component causing trouble.

 

3 Buy or borrow a POST Code card. You'll need a PCI one for the A7V. Inserting it and booting will tell you exactly where (at which point in the POST) the boot process halts. This will give you a hint on where to look for an error.

 

airguard

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 21:48, gunnare skrev:

Bra tips det med safe mode. Det er i grunnen det jeg har hatt mest mistanke om hele tiden: At maskinen har vært brukt med større prosessor før, og at den ikke oppdager ny prosessor automatisk. En grunn til dette er at noen ganger har jeg fått et svakt lysglimt på skjermen når jeg starter opp. Skal forsøke å finne det i manualen(som jeg etterhvert har blitt veldig kjent med).


 

For å re-sette bios kan du også ta ut batteriet i noen sekunder...se etter et "stort" rundt "klokkebatteri" i en (som oftest) svart sokkel...

 

Jeg har mye god erfaring med asus sine hovedkort, men da kun med via chipset, og på disse (i allefall fra a7v (med kt133 chipset)) så kommer cpu-instillingene i bios rett opp hvis jeg trykker resetknappen rett etter power on... nyttig hvis jeg har klokket for høyt slik at maskinen kommer opp med svart skjerm...

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp!

Denne informasjonen kan sikkert andre selvbyggere også ha glede av.

 

Skal prøve å ta ut og inn batteriet, vet hvor det er.

Har prøvd å resette maskinen rett etter power on men det hjelper ikke.

 

Takk for alt sammen airguard! Var det fra A7V troubleshooting-siden? Har lest alt grundig, og skal gjøre slik der står.

 

Takk også for informasjon om at feilen kan komme av for lavt turtall på vifta. Vifta er tilkoblet riktig kontakt. Det har jeg selvfølgelig sjekka.:smile: Men har lyst å sette inn en annen.

 

Nå må dere gi meg noen dager, så skal jeg prøve å få lånt deler av folk jeg kjenner. Det er ikke så lett, for ingen vil jo demontere cpu/vifte som de har planslipt og brukt dyr arctic silver på:).

 

takknemlig hilsen fra

gunnare.

Lenke til kommentar

Ja, riktig det var fra a7v trubble siden :grin:

det går iog for seg nesten for det samme.

Det med vifte hastigheten er en god ide hvis den går under 2000 ? vil nok ikke maskinen starte for hovedkortet tror at det ikke er noen vifte der.

Det skal derimot da være mulig og: disable detect cpu fan detection ett eller annet sted i bios.

oiii for en setning :smile:

 

AG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...