Gå til innhold

hvordan finne ut om HK er ødelagt?


skin

Anbefalte innlegg

Holder på å bygge min første maskin med Asus A7A 266 hovedkort.(Ali magik1 chipsett). Prosessor er Thunderbird 800mhz.

 

Problemet:

Jeg får ikke noe opp på skjermen, men alle viftene går, og powerlyset på hovedkortet lyser. Ved oppstart kommer det et kort pip fra bios, som betyr at alt er i orden. Powerlampen på kabinettet blinker, og det betyr ifølge manualen at maskinen er i sleep-mode. Har prøvt annen prosessor og skjermkort. Har fulgt forumet her i en måned for å få tips. Tror dere hovedkortet er ødelagt?

 

Hilsen gunnare

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Hovedkortet gir ett pip når jeg slår på maskinen.

HK tar både sd og ddr ram. Har prøvd 4 sorter sd ram (en svindyr kingston brikke bl.a ) og prøvte å sette inn DDR ram denne uken.

 

Med DDR ram fikk jeg feilmelding på ram fra bios, men jeg tror HK aksepterer SDRAM brikkene, siden bios ikke sender feilmelding.

 

Men pipet fra bios kommer med en gang jeg slår på bryteren. Er det normalt?

 

Når jeg kobler til cd-rom og harddisk, ser jeg at HK søker etter disse, for arbeidslysene deres blinker.

 

Jeg skjønner ingen ting. Alt ser normalt ut.

Kortet ble testa hos PS data før jeg kjøpte det.

 

 

Hilsen gunnar

Lenke til kommentar

Antal pip og kombinasjon av korte og lange pleier foretlle hva som er galt.

 

Kjenner ikke kodene på ditt krot, men det står vel i manualen eller på produsentens hjemmeside.

 

Kan variere fra 1 til mange pip alt ettersom hva som er galt.

 

Ta ut alle komponenter, sett i ram og cpu skikkelig. Prøv så å start, fortsatt feil?

Lenke til kommentar

Min GAMLE AMD K6-2 450mhz ble kjørt på et fryktelig lavbudsjetts chaintech hk. når dette røyk for litt over ett år siden så oppførte det seg ganske likt som du beskriver, men pip`et kom på normal tid, ikke med en gang. ikke no skjerm bilde, hørte lyder akuratt som om det var bare skjerm kabelen som ikke sto i, det var helt merkelig egentlig, men det viste seg at både hk og cpu`en var overklokket fra leverandøren sin side, og dette resulterte i mindre levetid...

ja, selfølgelig så har denne leverandøren gått konk for en 2-3år siden... festlig

jeg bruker idag de samme SDRAM brikkene i min "nye" maskin som sto i den game 450`en. ikke noe galt med dem nei.

håper du forstår litt mer av dette nå da, og lykke til

 

Stevens

Lenke til kommentar

Altså, det virker jo som hovedkortet funker... Du sier du ikke får noe opp på skjermen. Jeg ville da begyndt med å teste skjermen på en annen maskin. Hvis den fungerer kan du jo teste skjermkortet i en annen maskin. Fungerer begge to hver for seg, så er det nok hk'et.

 

[ Denne Melding var redigert av: Instigator på 2002-02-01 13:41 ]

Lenke til kommentar

Begge deler egentlig, fikk aldri tatt det opp med leverandøren så jeg fikk aldri en skikkelig forklaring. prøvde både hk med en anned cpu og cpu`en med et annet hk. ingenting virket, ganske sikker på at cpu var gåen og på en eller annen måte så røyk hk i samme slengen. vet ikke helt egentlig.

jeg bare hadde en lig. opplevelse og den resulterte med havari.

 

har du prøvd med et annet hk eventuelt en annen cpu?

 

 

Stevens

Lenke til kommentar

Har gjort slik som foreslått over . Tatt ut alle komponentene og satt dem i på nytt,med bare basic(hovedkort , ram , cpu og skjermkort. Har bytta skjermkort og cpu, uten resultat.

 

Står vel igjen med følgende som kan være feil:

In win 250W kabinett

Coolermaster vifte dp5

Bios

Hovedkort A7A266

 

En merkelig ting er at maskinen starter(viftene i alle fall) med en gang seg slår på powerknappen på baksiden av kabinettet. Powerknappen fremme ser ikke ut til å ha noen funksjon. Bare når jeg holder den ikke i 4 sekunder. Da slår maskinen seg av.

Lenke til kommentar

Takk instigator!

 

Har allerede gjort slik du sa. Skjermkortet og skjemen virker på en annen maskin(har en pentium maskin som virker:) ).Men det er bare en 400Mhz som sliter noe fryktelig for tiden med musikkprodusksjon. Jeg tar snart knekken på den:)

 

Så da er det vel hovedkortet da.

Hovedkortet har faktisk aldri virka. Han som solgte det her på hardware.no- fikk testa det på PS - data før han solgte det, og de fikk det til å virke med amd 1200 og ddr-ram. Lurer på om disse korte er litt problematiske.(Asus A7A 266- ali magik 1 chipsett).

Lenke til kommentar

Du skal kunne boote i safe mode ved og holde en knapp på tastatuert mens du slår på maskinen (del/ins eller hva som er din knapp, det står i manualen)

Da skal maskina boote på lavest hastighet, problemet kan være at noen har kjørt kjappere cpu på hovekortet før, noe kortet egentlig skal oppdage ved ny installasjon men ikke alltid.

En annen ting er : virker cpu vifta har du sett om den går rundt eller er det powersupplie vifta som går.

En annen ting og prøve er en andre cpu/ram brikker hvis du har mulighet.

Ettersom jeg har forstått deg får du ikke noe "post" meldinger som bios type og dato osv.

Dermed kan det være et cpu eller ram problem også.

Den beste måten er og prøve deg fram.

 

airguard

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-01 13:45, gunnare skrev:

Har gjort slik som foreslått over . Tatt ut alle komponentene og satt dem i på nytt,med bare basic(hovedkort , ram , cpu og skjermkort. Har bytta skjermkort og cpu, uten resultat.


Står vel igjen med følgende som kan være feil:

In win 250W kabinett

Coolermaster vifte dp5

Bios

Hovedkort A7A266


En merkelig ting er at maskinen starter(viftene i alle fall) med en gang seg slår på powerknappen på baksiden av kabinettet. Powerknappen fremme ser ikke ut til å ha noen funksjon. Bare når jeg holder den ikke i 4 sekunder. Da slår maskinen seg av.






 

Det kan også være at du har koblet led/power (de små )ledningene galt siden du kun får slått på maskinen med hovedknappen bak.

Dette så jeg ikke før nå

 

airguard

Lenke til kommentar

Tusen takk.

 

Skal sjekke småledningene for 100. gang. Har litt problem med å vite hva som er negativ og positiv:)

 

Bra tips det med safe mode. Det er i grunnen det jeg har hatt mest mistanke om hele tiden: At maskinen har vært brukt med større prosessor før, og at den ikke oppdager ny prosessor automatisk. En grunn til dette er at noen ganger har jeg fått et svakt lysglimt på skjermen når jeg starter opp. Skal forsøke å finne det i manualen(som jeg etterhvert har blitt veldig kjent med).

 

Setter virkelig pris på hjelp. Har ikke penger til å kjøpe masse nye komponenter.

 

gunnare

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...