Gå til innhold

Gleder ikke forbrukerkjøpsloven for Japan Photo i Haugesund?


Anbefalte innlegg

Jo, fint det løste seg for deg.

 

Personlig har jeg fått betenkeligheter med å handle mer på JP etter denne og andre tråder som har vært om "problemer" som løses etter omtale på forumet. Husker ikke helt i detalj, men jeg merker at jeg sitter igjen med en negativ følelse når JP nevnes. Litt rart, for jeg har aldri hatt problemer med kjeden selv, har aldri hatt behov for å klage på noe som helst fordi jeg har vært heldig med å få feilfri produkter. Jeg ligger nok ikke på topplista når det gjelder antall brukte kr. hos dem, har bare kjøpt et kamera (30D), to objektiv (70-200/2.8 og 50mm/1.8)), en brennviddeforlenger (EF 2xII), en blits (430EXII), et stativ m/hode (190XPROB m/486RC2) og endel småting ellers.

 

Jeg sitter med følelsen om at folk må registrere seg på forumet og klage offentlig om det oppstår feil, true med forbrukermyndigheter o.l. for å få løst saker jeg egentlig ser på som bagateller. Det virker som om seriøs brannslukking settes igang hver gang det er negativ omtale av kjeden på forumet. Men hvorfor brenner det så ofte på JP?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sitter med følelsen om at folk må registrere seg på forumet og klage offentlig om det oppstår feil, true med forbrukermyndigheter o.l. for å få løst saker jeg egentlig ser på som bagateller. Det virker som om seriøs brannslukking settes igang hver gang det er negativ omtale av kjeden på forumet. Men hvorfor brenner det så ofte på JP?

De har vel et par butikker rundt om, så det skulle jo vært underlig om det ikke av og til passerte noen dårlige produkter over diskene dems? Og jeg tviler på at majoriteten av saker som løses tilfredsstillende har vært innom forum som dette. Da ville vi drukna i klager over JapanPhoto (eller <envher kjede>). Men det gjør vi jo faktisk ikke. Heldigvis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heving av kjøp er faktisk ikke noen rett ved kjøp fra fast utsalgssted, med mindre selger ikke kan reparere eller erstatte produktet. Hadde produktet vært kjøpt på nett eller fra reisende selger (e.l.), kunne produktet returneres i rimelig tid etter kjøp av produktet.

 

Kan du henvise til lovteksten hvor dette står skrevet?

 

Francis

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sitter med følelsen om at folk må registrere seg på forumet og klage offentlig om det oppstår feil, true med forbrukermyndigheter o.l. for å få løst saker jeg egentlig ser på som bagateller. Det virker som om seriøs brannslukking settes igang hver gang det er negativ omtale av kjeden på forumet. Men hvorfor brenner det så ofte på JP?

Jeg kan ikke si at det "brenner" så ofte på Japan Photo. På første siden i Foto -> butikker og verksteder (som strekker seg fra juni i år) er det to tråder (pluss denne) med en dårlig erfaring. En av de var en menneskelig feil som ble løst i løpet av få minutter på en søndag. Kunden hadde ikke engang gitt Japan Photo beskjed om feilen før han la inn et innlegg om det på forumet, men tråden ble tilfeldigvis snappet opp av en ansatt som fikset dette umiddelbart. Og i saken beskrevet tidligere i denne tråden løste det seg også uten hjelp fra forumet og uten å true med forbrukerrådet.

 

Så det er helt feil at man må klage på forum og true med forbrukermyndigheter for å løse problemer. Men med 20 avdelinger (inkludert nettbutikken), og flere tusen kunder hver dag, så ville det vært rart om man ikke opplevde noen gnisninger mellom kunde og forhandler en sjelden gang i blant. Det er selvfølgelig ønskelig at man aldri opplever det, men det er ingen firma forunt å ha 100% fornøyde kunder (selv om det er, og bør være, målet for seriøse aktører).

 

Selv jobber jeg i en av Japan Photos butikker. Jeg opplever aldri kunder som trenger å true med noe som helst for å få det de har krav på. Stort sett strekker vi oss lenger enn det som er nødvendig for å gjøre en kunde fornøyd. Vi får daglig skryt for god kundeservice, både fra kunder i butikken og på e-post. Så noe riktig må vi jo gjøre :)

 

Jeg er ikke en talsmann for Japan Photo, men nevner bare min oppfattelse av situasjonen som en ansatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble det mye frem og tilbake, og jeg rakk ikke lese alt, så beklager om jeg sier på nytt noe som er sagt allerede...

 

I henhold til norsk forbrukerkjøpslov, har man krav på nytt produkt ved tredje gang service for samme feil. Dette løses i 99% av tilfellene ved at verkstedet sender kunde et nytt kamera. Dette er som oftest kun kamera, da de bare bytter det de faktisk har mottatt.

 

Heving av kjøp er faktisk ikke noen rett ved kjøp fra fast utsalgssted, med mindre selger ikke kan reparere eller erstatte produktet. Hadde produktet vært kjøpt på nett eller fra reisende selger (e.l.), kunne produktet returneres i rimelig tid etter kjøp av produktet.

 

Merk at selger i butikk ikke kan levere ut et nytt produkt uten videre, da de ikke er kvalifisert til å si om produktet kvalifiserer til bytte eller ikke.

Du starter ditt innlegg med at det ble mye frem og tilbake, men resten av innlegget ditt er kun tilbake.

Alle dine påstander er feil. Ingen steder i forbrukekjøpsloven står det at en har rett på nytt produkt ved 3. gangs samme feil, men en har rett på heving av kjøpet.

Hva lov har du lest hvor salg fra fast utsalgssted ikke gir rett til heving ved 3. gangs samme feil. Tror du sammenblander Forbrukerkjøpslov og Angrerettsloven.

Selgeren i hht Forbrukerkjøpsloven er ikke en ansatt på utsalgsstedet, men butikken. Selgeren skal ved 3. gangs samme feil utbetale kjøpesummen. Forbrukeren er ikke avhengig av om utsalgsstedet får dekt noe av dette fra sin leverandør.

Selgeren kan trekke fra en prosentandel for "vesentlig nytte" , men er ikke vanlig for produkter det har vært mye trøbbel med. Dersom forbrukeren avkreves vederlag for nytten av gjenstanden, plikter selgeren å betale rente fra den dag selgeren mottok betalingen.

Endret av Leifsol
Lenke til kommentar

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

Forbrukerkjøpsloven er en veldig diffus lov, og tolkes forskjellig av mange.

Det jeg nevnte er måten den tolkes av ALLE verksteder jeg så langt har snakket med.

Om de tolker det slik, eller en domsavsigelse sier at det er slik, er jeg ikke kjent med.

Jeg finner ikke på ting, men sier det slik det er blitt meg fortalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...