Gå til innhold

Sliter med melkesyre i leggene


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger noen råd angående trening. Har i flere år vært vant til å jogge flere ganger i uken, både langkjøring og intervall. Nå i høst ble jeg med i ei joggegruppe og vi tar en løpetur ca. 5-6 dager i uken. I starten var det kjempegøy og gikk veldig greit, men etterhvert begynte jeg å få veldig mye melkesyre i leggene. Nå får jeg det hver eneste joggetur bare etter noen minutters jogging, og uansett tempo. Enkelte ganger må jeg bare gi meg fordi leggene stivner totalt og det gjør veldig vondt. What to do?

 

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg trenger noen råd angående trening. Har i flere år vært vant til å jogge flere ganger i uken, både langkjøring og intervall. Nå i høst ble jeg med i ei joggegruppe og vi tar en løpetur ca. 5-6 dager i uken. I starten var det kjempegøy og gikk veldig greit, men etterhvert begynte jeg å få veldig mye melkesyre i leggene. Nå får jeg det hver eneste joggetur bare etter noen minutters jogging, og uansett tempo. Enkelte ganger må jeg bare gi meg fordi leggene stivner totalt og det gjør veldig vondt. What to do?

 

På forhånd takk :-)

Hvordan er tempoet på gruppen i forhold til det du løp før og i forhold til din kapasitet?

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for linken :) Kjenner meg igjen i det med smerter i muskler, mindre motivasjon og at jeg føler meg i dårligere form. Men skal det ikke ganske mye til for å bli overtrent?

 

Jeg trener med andre 3-4 ganger i uken med et ganske høyt tempo i rundt en time. De 2-3 andre gangene jogger jeg en runde alene med et rolig tempo i rundt 40 min. Syns det er rart om jeg blir overtrent av det. (?)

Lenke til kommentar

 

Tusen takk for linken :) Kjenner meg igjen i det med smerter i muskler, mindre motivasjon og at jeg føler meg i dårligere form. Men skal det ikke ganske mye til for å bli overtrent?

 

Jeg trener med andre 3-4 ganger i uken med et ganske høyt tempo i rundt en time. De 2-3 andre gangene jogger jeg en runde alene med et rolig tempo i rundt 40 min. Syns det er rart om jeg blir overtrent av det. (?)

 

Jeg kan ikke mer om overtrening annet enn det jeg har lest på nett, så jeg klarer ikke gi noe godt svar på hvor mye man må trene for å bli overtrent. Jeg postet bare det første som falt meg inn :)

 

Men jeg har merket selv at hvis jeg trener hardt i lang tid så blir jeg fort sliten, og trenger et par dager på å ta meg inn igjen. Men du burde jo klare deg bra siden du er vant til mye løping. Har du forsøkt å hvile et par dager uten jogging for å se om det blir bedre?

Lenke til kommentar

Enig med wingeer.

 

Det er ikke bare bare å plutselig øke belastningen slik som du har gjort, og du bør ta signalene på alvor.

 

Ah, shit! Takk for alle svar i alle fall. Klarer legen å se om det er beinhinnebetennelse dersom jeg går til en? Vil liksom ha en bekreftelse på hva som er galt ...

 

Finnes det andre treningsmetoder jeg kan bruke? Spinning?

Lenke til kommentar

Jeg var på Löplabbet og fikk det konstantert ganske fort. Det kan høres veldig slik ut fra det du sier, og det er best å ta det med alvor nu før det blir langt verre. Det trenger selvfølgelig ikke være det. Jeg kan ikke konstantere noe som helst; Ihvertfall ikke over internett. Om du skal til lege bør du dra til en fysioterapeut eller en som har spesialisert seg i idrettsskader.

 

Ja, det finnes det heldigvis. Sykling og svømming er ikke belastende på samme måte som jogging og er derfor å anbefale.

Lenke til kommentar

Jeg var på Löplabbet og fikk det konstantert ganske fort. Det kan høres veldig slik ut fra det du sier, og det er best å ta det med alvor nu før det blir langt verre. Det trenger selvfølgelig ikke være det. Jeg kan ikke konstantere noe som helst; Ihvertfall ikke over internett. Om du skal til lege bør du dra til en fysioterapeut eller en som har spesialisert seg i idrettsskader.

 

Ja, det finnes det heldigvis. Sykling og svømming er ikke belastende på samme måte som jogging og er derfor å anbefale.

 

Ja, begynner å tro at det er beinhinnebetennelse jeg også. Blir nok en tur til lege og evt. fysoterapaut i løpet av uken.

 

Hva med langrenn nå som snøen snart er her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...