Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg vet ikke helt om jeg har skjønt ting rett ifht SQL og ASP.NET, men forsøker i allfall på følgende:

Benytter SQL Express 2008 og Visual Web Developer 2010 Express.

Rettighetstyring på fil/mappe + Tabeller i SQL.

Jeg trodde jeg kunne "dra med" domene autentiseringen fra klienten (IE) over ASP.NET og inn i SQL. Men fant ut av noen andre bloger at jeg måtte legge til NT AUTHORITY/NETWORK SERVICE for å få autentiseringen til å virke.

I IIS så står websiden til Integrated Windows authentication på Directory Security og Windows under ASP.NET Config (ASP.NET 4.0).

Hvordan kan jeg kontrollere rettigheter i SQL i forhold til den autentiserte brukeren?

Takk for eventuelle svar/linker til forklaringer :)

-LarsCB-

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om du kobler til databaseserveren med Server Managment Studio, så ligger brukerene under Security -> Logins. Der kan du søke opp og legge til domenebrukere, eller evt. opprette egne brukere rett i SQL Server.

Når det er gjort må du legge til brukeren med rettighetene den trenger til databasen den skal bruke, så skal den kunne koble til.

Endret av MailMan13
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det går helt fint å dra brukerid fra lokal maskin, via IIS og over til SQL-server. Det er bare å legge <identity impersonate="true"/> inn i web.config, og bruke Windows Authentication på server.

I connectionstrings bruker jeg "Integrated Security=SSPI"

Jeg har også en liten label på forsiden min, og i page load legger jeg

Protected Sub Page_Load(ByVal sender As Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Me.Load
       Label1.Text = System.Security.Principal.WindowsIdentity.GetCurrent().Name
   End Sub

Det gjør det enkelt å sjekke hvilken bruker jeg sender videre til SQL, og som må gis tilgang der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...