Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan funker et fylleslagsmål? Hva er den sosiale normen?


Anbefalte innlegg

Etter å ha flyttet til Oslo, har jeg funnet ut at sjansen for å havne i fylleslagsmål er mangedoblet. Folk ypper utrolig mye, og på de to månedene jeg har vært på byen nå, har jeg avverget fire slagsmål. Det er ganske mye!

 

For ordens skyld er jeg ikke en person som drikker meg snydens og prøver å yppe på meg flest mulig. Jeg veit at det finnes mange sjuke folk i oslo med kniv og aids-sprøyter, så unngår konfrontasjon i den grad mulig.

 

Men hvis uhellet er ute, og det blir slagsmål, hva er normen i følgende episoder?

 

Du er på byen med kjæresten tin, på f.eks en halvrolig pub. Du går for å kjøpe drikke til dere, og på vei tilbake ser du en fyr som snakker med madammen. Han prøver seg, og hun sier nei, men har tar ikke hintet, og blir truende. Hvordan skal en reagere?

 

En fyr kommer og sier noe frekt, og etter mange øl sier du noe frekt tilbake, i stedet for å bare gå din vei. Han slår først. Hvordan reagere?

 

Og hvis en er midt i en slosskamp, der en fyr har slått deg og "venter på" hva du gjør tilbake. Si at du har en relativt stor sjanse for å ta karen(liten pjokk). Skal du slå? Skal du kaste han i bakken og grisebanke han? Skal du bare løpe? Skal du skrike på hjelp?

 

Personlig er jeg ikke glad i å bli snakket nedlatende til, men er heller ikke noe hypp på å sloss med andre. Er det en "kul" måte å unngå slosskamper om noen kommer og er truende? Liker veldig godt å ha med dama, for hvis noen ypper, så kommer hun til unnsetning. Og hun kan jo egentlig gjøre hva som helst uten at han "har lov" til å gjøre noe tilbake. Og hvis han skulle finne på å slå henne eller noe slikt, så vil jo alle guttene til stede grisebanke han. Men når hun ikke er der, er det noen universelle "catchfrases" som kan brukes for å unngå fysiske konfrontasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rent juridisk er jeg ikke helt sikker på hva som ville blitt utfallet i scenarioene du lister opp, men jeg vet hva jeg hadde gjort. Blir jeg slått ned/til så slår jeg tilbake, å vende det andre kinnet til funker ikke her. De aller fleste ville forsvart seg med alt de hadde, hvorav eventuelle konsekvenser dette ville fått er det siste iallefall jeg hadde tenkt på der og da.

Endret av Status™
Lenke til kommentar

Generelt bør du tenke at de som ypper stort sett er feige som rotter. Suckerpunching er dessverre utbredt i Norge (og for så vidt blant resten av søppelet som slåss på byn ellers i verden). Noen få venter på en karamell for å ha en unnskyldning, de vet stort sett hva de kan klare og tåler.

 

Mener selv at det meste kan unngås, men har vel opplevd nok av situasjoner der "motparten" bare har bestemt seg.

Lenke til kommentar

Bruk bare vold om det er nødvendig. Om fyren er frekk så sier du at du tolererer det ikke og ber han forsvinne. Gir han seg ikke kan du be vaktene fjerne han, eller provosere han nok til at du "har lov" til å gi han juling.

 

Og for all del, ikke bruk damen. De gangene jeg er aller minst keen på å sloss er når damen er med. Blir det slåsskamp så er hun i fare. Men så er det jo sånn at de gangene det blir litt ampert så er det når damen er med, enten er noen frekke, eller så er de innpåslitne. Men knyttnevene har ikke vært i bruk hittil og håper jeg slipper det.

Lenke til kommentar

Bruk bare vold om det er nødvendig. Om fyren er frekk så sier du at du tolererer det ikke og ber han forsvinne. Gir han seg ikke kan du be vaktene fjerne han

 

This!!

 

Om noen ypper, kan du aldri være sikre på at de ikke kan finne på noe skummelt om dere havner i slagsmål... plutselig har han 5 kamerater, eller en kniv.

 

Om du er for full til å vite hva du skal gjøre, bør du la være å bli drita på steder der slike ting ofte har skjedd. Ha kontroll.

Lenke til kommentar

For å si det slik. Ingen vil komme i slosskamp med en som kan ta dem. Da er løsningen enklere, vis at du ikke er en å kødde med. Foreksempel en flokk med løver, der er den han som er mest aggresiv og høylytt som "vinner". Gjør det hvis noen øpper med deg, vis at du er forbanna aggrevis type som lett kan drepe han. Da tør han nok ikke å gå imot deg.

 

For å sitere et annent poeng, så går mennesker i de fleste tifeller på andre menensker som er svakere, OM DE IKKE SKAL BEVISE NOE..

 

Så poenget igjen, som har hjulpet meg i mange slosskamper, vis at du er aggresiv som en løve som vil drepe.

Lenke til kommentar

Du er på byen med kjæresten tin, på f.eks en halvrolig pub. Du går for å kjøpe drikke til dere, og på vei tilbake ser du en fyr som snakker med madammen. Han prøver seg, og hun sier nei, men har tar ikke hintet, og blir truende. Hvordan skal en reagere?

- gå bort og be han gå på en bestemt men hyggelig måte.

F.eks. " Sorry kompis men hu er min" Ta gjerne og legg hånda på skulderen hans og "napp" litt. Evt bare legg armen rundt dama di.

 

En fyr kommer og sier noe frekt, og etter mange øl sier du noe frekt tilbake, i stedet for å bare gå din vei. Han slår først. Hvordan reagere?

- Slå tilbake, må ikke vise at du er redd.

 

Og hvis en er midt i en slosskamp, der en fyr har slått deg og "venter på" hva du gjør tilbake. Si at du har en relativt stor sjanse for å ta karen(liten pjokk). Skal du slå? Skal du kaste han i bakken og grisebanke han? Skal du bare løpe? Skal du skrike på hjelp?

- Ikke undervurder karen for det første, utover det. Hvis det var relativt "svakt" slag så kan du , Le litt av han og si noe som f.eks " haha, ja jøss om det er vits og sloss med deg" eller " HAHa, følte deg tøff nå"

Funka for meg en gang og da bare gikk han.

 

Personlig er jeg ikke glad i å bli snakket nedlatende til, men er heller ikke noe hypp på å sloss med andre. Er det en "kul" måte å unngå slosskamper om noen kommer og er truende? Liker veldig godt å ha med dama, for hvis noen ypper, så kommer hun til unnsetning. Og hun kan jo egentlig gjøre hva som helst uten at han "har lov" til å gjøre noe tilbake. Og hvis han skulle finne på å slå henne eller noe slikt, så vil jo alle guttene til stede grisebanke han. Men når hun ikke er der, er det noen universelle "catchfrases" som kan brukes for å unngå fysiske konfrontasjoner?

 

Er vel teknisk sett ikke noe kul måte og ungå en fight på.

Det som er viktig er og ikke vise frykt. Bedre og havne i slosskamp og tape en og "løpe som en liten jente "

 

Men, er det mulig og unngå slosskampen så gjør det. Er ofte veldig lite som skal til for og unngå det.

 

EDIT: beklager skrivefeil

Endret av Kans92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du har lov til å forsvare deg hvis noen angriper deg. Hvis angriper slutter å angripe, da må du også slutte.

 

Generelt skal man være særdeles forsiktig mot aggresive personer på byen, eller hvor som helst i grunn. For alt du vet kan han stå klar med en kniv, knokejern eller liknende bak ryggen sin i påvente om at du skal opptre slik han ønsker, slik at en voldelig situasjon skal oppstå.

 

Fylleslagsmål kan koste deg jævlig dyrt. Derfor er mitt råd å styre unna så langt det er mulig. Heller springe som en jente enn å havne i en voldelig episode. Det er ikke kult å være død.

Endret av SLIguy
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Mange ymse svar her. Først og fremst vil det viktigste i en slik situasjon være å skaffe seg en oversikt over hvor dørvaktene på stedet befinner seg. Det er i utgangspunktet deres jobb å håndtere den videre situasjonen, siden dette skjer på utestedet der de jobber. Problemet med å "ordne det selv", er at om ikke dørvaktene selv rekker å se opptrinnet til situasjonen er det ofte umulig å vite hvem som startet kranglingen. Slike situasjoner ender ofte med at begge blir utestengt eller hentet av politiet, siden det nesten alltid vil være "vitner" til stede som forsvarer begge parter. Du synes muligens det er feigt, men den korrekte håndteringen vil være å enten ignorere personen eller kontakte vaktene, og la dem ta krangelen med personen videre, slik at du og damen rolig kan sette dere og nyte pilsen videre. I veldig mange tilfeller vil personen bli amper og kranglete mot vaktene, og dermed selv sørge for at han blir kastet ut.

 

Om du blir angrepet og ikke rekker å kontakte vaktene, kan du selvfølgelig forsvare deg selv. Det som da er viktig er at du ikke bruker mer makt enn høyst nødvendig, og ikke opptre som den aggressive parten. Klarer du å forholde deg rolig når vaktene kommer løpende og på en saklig måte forklarer hendelesforløpet er det godt mulig personen blir kastet ut, mens du får lov til å bli, men det kan også godt hende at situasjonen for vaktene var såpass uoversiktlig at de ikke kan ta noen sjanser og kaster ut dere begge. Et godt råd: Blir politiet tilkalt, sørg for å opptre så rolig og fattet som mulig, og på ingen tidspunkt kveruler eller hiss deg opp. Om du på en oppadgående og rolig måte avgir forklaring mens den andre personen høyst sannsynlig gjør seg vanskelig i bakgrunnen, er det gjerne ham som må tilbringe en natt i arresten, mens du kan gå hjem med hevet hode og hygge deg med madamen.

 

For ordens skyld, jeg jobber som dørvert, og forsøker (dog subjektivt) å gi et lite bilde av hvordan slike hendelser ofte blir taklet. Rådene til oppførsel er tuftet på erfaringer fra reelle situasjoner, husk at vaktene ofte må takle en svært kaotisk og uoversiktlig situasjon på kort tid, og ta stilling til om noen skal kastes ut, om noen må utestenges for lengre tid, og om politiet må tilkalles. Ingen dørvakter er ufeilbarlige, men om du følger mine råd og viser deg som en oppadgående og fattet kar som ønsker å være til hjelp snarere enn til hinder for vaktene, øker sjansene betraktelig for at du får et videre hyggelig opphold på stedet mens den andre personen får en svært ubehagelig kveld. :)

Endret av ChaosPredicted
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke kult å springe som en jente heller.. Jeg ville heller valgt å være død enn å springe osm en jente, og når den sittuasjonen kommer at jeg må kjempe for livet mitt så vet jeg veldig godt hvor troen på meg selv ligger. Heller død enn pyse.

Endret av Knife
Lenke til kommentar

Det er ikke kult å springe som en jente heller.. Jeg ville heller valgt å være død enn å springe osm en jente, og når den sittuasjonen kommer at jeg må kjempe for livet mitt så vet jeg veldig godt hvor troen på meg selv ligger. Heller død enn pyse.

 

 

Heller springe som en jente enn å bli mørbanket for så å ligge på sjukehuset og hjemme med brukne ben i kroppen.

 

Så du redigerte innlegget ditt nå. Heller pyse enn død sier nå jeg. Men så er det min personlige mening kontra din.

Endret av Friction#
Lenke til kommentar

Hehe, Oslo by natterstid helg på fylla er vi kjent med. Jobber som vekter nede på Aker Brygge. Senest i går hadde vi 8-9 slåsskamper. Skal ikke bryte noen taushetsplikter osv ovenfor kunden vår nå, men sette opp noen hypotetiske slåsskamper for deg.

 

Det vi gjør når noen slåss er å gå inn med å SKRIKE. Dersom du ser kompisen din ligge nede og bli slått og han har kvæler tak over han, går du inn med å skrike høyt som pokkern. Jo høyere og mer "stor" du ser om du løper mot han og gir han en real tupp i sia, så har du et stykk rimelig konfus person på bakken du enkelt kan legge i armlås på magen. (dette går på nødverge loven, om en person ligger ann til å bli hardt skadet har du all rett til å gå inn i situasjonen og gjøre det som er nødvendig for å få vedkommende vekk fra en annen person.)

 

Dette er bare et eksempel på hva du kan gjøre om du ender opp med sånne folk som ypper seg. Men greia jeg skal frem til er at dersom noen kommer opp i trynet på deg og vifter med knoken så er ofte det enkleste å snu seg å gå andre veien. Allier deg med en dørvakt O.L, da gutta har trening i å legge folk i bakken. De er som regel store, og de har håndjern. Dersom du ikke kan snu deg å gå og du har null utveier, prøv å dodge første slaget så han treffer deg på en mindre vond plass, så du kan så tilbake uten å få skylda på din side om politiet blir innblandet.

 

Et fint lite selvforsvartips om en person står helt oppi trynet ditt og holder kraven din fks. så kan du ta pekefinger og/eller langefinger og plante de inn i det "hullet" imellom kravebeina, og dytte nedover. Det er effektivt, og om du dytter langt nok ned og klarer å holde den der når han ikke klarer å stå oppreist lengre så går du ut uten å få vondt. om du får til den der og han detter så har han ikke sjans til å slå. du mister styrken i armene. Sånne pungter har du også bak øret, under kjeven, under haka, men du skal være forsiktig når du bruker sånne, for det kan faktisk bli rimelig stygt. Det enkleste og beste er mellom kravebenene, da slipper du å skade indre organer, bare pass på å ikke gå mot "halsen" til vedkommende, men gå nedover mot bena.

 

Som sakt, hele grunnlaget vi lever på når vi går inn i en situasjon ligger på loven om nødverge. Dersom du føler det er nødvendig har du lov, MEN TIL EN VISS GRAD. Slutter vedkommende og treker seg unna så skal du slutte, ellers kan det fort bli stygt for din del om politiet blir innblandet.

 

Mer du lurer på så er det bare å spørre:) Skriver ikke helt sammenhengende nå:p akkurat stått opp fra nattevakt og er småsliten i hue:P

 

iKent

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er på byen med kjæresten tin, på f.eks en halvrolig pub. Du går for å kjøpe drikke til dere, og på vei tilbake ser du en fyr som snakker med madammen. Han prøver seg, og hun sier nei, men har tar ikke hintet, og blir truende. Hvordan skal en reagere?

- gå bort og be han gå på en bestemt men hyggelig måte.

F.eks. " Sorry kompis men hu er min" Ta gjerne og legg hånda på skulderen hans og "napp" litt. Evt bare legg armen rundt dama di.

 

En fyr kommer og sier noe frekt, og etter mange øl sier du noe frekt tilbake, i stedet for å bare gå din vei. Han slår først. Hvordan reagere?

- Slå tilbake, må ikke vise at du er redd.

 

Og hvis en er midt i en slosskamp, der en fyr har slått deg og "venter på" hva du gjør tilbake. Si at du har en relativt stor sjanse for å ta karen(liten pjokk). Skal du slå? Skal du kaste han i bakken og grisebanke han? Skal du bare løpe? Skal du skrike på hjelp?

- Ikke undervurder karen for det første, utover det. Hvis det var relativt "svakt" slag så kan du , Le litt av han og si noe som f.eks " haha, ja jøss om det er vits og sloss med deg" eller " HAHa, følte deg tøff nå"

Funka for meg en gang og da bare gikk han.

 

Personlig er jeg ikke glad i å bli snakket nedlatende til, men er heller ikke noe hypp på å sloss med andre. Er det en "kul" måte å unngå slosskamper om noen kommer og er truende? Liker veldig godt å ha med dama, for hvis noen ypper, så kommer hun til unnsetning. Og hun kan jo egentlig gjøre hva som helst uten at han "har lov" til å gjøre noe tilbake. Og hvis han skulle finne på å slå henne eller noe slikt, så vil jo alle guttene til stede grisebanke han. Men når hun ikke er der, er det noen universelle "catchfrases" som kan brukes for å unngå fysiske konfrontasjoner?

 

Er vel teknisk sett ikke noe kul måte og ungå en fight på.

Det som er viktig er og ikke vise frykt. Bedre og havne i slosskamp og tape en og "løpe som en liten jente "

 

Men, er det mulig og unngå slosskampen så gjør det. Er ofte veldig lite som skal til for og unngå det.

 

EDIT: beklager skrivefeil

Hvis noen legger an på dama og han blir truende, så er det kanskje bedre å la være å snakke til ham, og heller gjøre noe fysisk med dama som viser at man er sammen? Gå bort og sette seg ved siden av henne, kysse henne, osv.

 

Det er tåpelig å svare på frekkheter. Jeg for min del hadde ikke kommet i den situasjonen at jeg svarer tilbake og dermed blir slått. Jeg bare lar være å svare i det hele tatt.

 

Situasjonen med å være midt i en slosskamp kan jeg ikke sette meg inn i, da jeg holder meg unna slikt primitivt tull.

Lenke til kommentar

Det er ikke kult å springe som en jente heller.. Jeg ville heller valgt å være død enn å springe osm en jente, og når den sittuasjonen kommer at jeg må kjempe for livet mitt så vet jeg veldig godt hvor troen på meg selv ligger. Heller død enn pyse.

Hvor gammel er du?

I følge en annen tråd, 15/16

 

Her i grenland er det vel 5-6 politiarrestasjoner i hver helg pga fyllebråk, så det å løpe fra jævelen er vel det beste. Tviler på at noen drar til det sånn uten videre hvis du står rett ved en vakt. Hvis han er så dum, så er han ute av døra før han aner noe.

Lenke til kommentar

Heller jente enn mørbanka :)

 

Men har nå vært i noen slåsskamper i mitt liv, og må man så må man. Havner man først i en slåsskamp ser jeg ikke noe poeng med å være snill, og tenke over hva man har lov til å gjøre osv. Der og da så er det enten meg eller han, og da er valget enkelt. Jeg vil heller i fengsel enn å bli blind på det ene øyet/havne i rullestol/få hjerneskade/eller rett og slett krepere.

Lenke til kommentar

Det er ikke kult å springe som en jente heller.. Jeg ville heller valgt å være død enn å springe osm en jente, og når den sittuasjonen kommer at jeg må kjempe for livet mitt så vet jeg veldig godt hvor troen på meg selv ligger. Heller død enn pyse.

 

ok, hva taper du på å løpe vekk fra en slik situasjon? stoltheten din? kom igjen..

 

og det hjelper virkelig ikke å ha troen på seg selv om du f.eks er i undertall, eller om vedkommende har våpen.

om det var på denne måten du mente da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...